Author photoAdrian Gubčo 01.09.2023 12:56

Cyklomesto Bratislava? Cyklopruhy sa stávajú doplnkom bratislavských ciest

Rok 2023 bude v rozvoji cyklodopravy v Bratislave do istej miery prelomový. Hoci slovenská metropola aj naďalej čaká na kvalitné segregované cyklotrasy, červená farba cyklopruhov sa stáva čoraz bežnejším doplnkom mestských ciest. Ak sa bude v nastúpenom trende pokračovať, z Bratislavy sa môže nenápadne stať cyklomesto.

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR, Nino Belovič / YIM.BA

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR, Nino Belovič / YIM.BA

Rozvoj cyklodopravy sa objavuje ako priorita vedení mesta už dlhé roky, posledné obdobie však poznačila skôr stagnácia, resp. len veľmi obmedzené zlepšovanie podmienok pre užívateľov tohto spôsobu prepravy. Vedenie Hlavného mesta, ktoré nastúpilo v decembri 2018, ohlásilo rozsiahle plány na vybudovanie desiatok kilometrov segregovaných trás, výsledky sa však dosiaľ nedostavili. Namiesto toho sa začal využívať nový prvok v podobe tzv. ochranných pruhov pre cyklistov.

Mesto aplikovalo ochranné pruhy vo viacerých lokalitách – v Novom Meste na Pionierskej, v Starom Meste na Námestí slobody a Imricha Karvaša alebo v Petržalke na Mamateyovej. Okrem toho začalo v súvislosti s prípravou parkovacej politiky meniť organizáciu dopravy na viacerých cestách, čo umožnilo vytvorenie cyklopruhov, „skrytých“ za parkujúcimi autami. Najviditeľnejšia úprava pribudla na Vajnorskej.

Tento rok priniesol ďalšiu viditeľnú zmenu, keď sa začali v zmysle novej legislatívy cyklopruhy – aj tie staršie – vo veľkom premaľovávať a získavať červené podfarbenie. V niektorých prípadoch sa dokonca využil priamo červený asfalt, pričom na zmeny nadviazali aj developeri. Takto sa napríklad na červeno podfarbil zatiaľ najdlhší tohtoročný úsek úplne novej cyklotrasy, ktorý vznikol v rámci druhej etapy komplexu Eurovea od J&T Real Estate.

Galéria

  • Upravená Košická. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Upravená Košická. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Upravená Košická. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Upravená Košická. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Úpravy na Vajanského nábreží, 17.8.2023. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Úpravy na Vajanského nábreží, 17.8.2023. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Úpravy na Vajanského nábreží, 17.8.2023. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vyznačený ochranný pruh na Banskobystrickej. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vyznačený ochranný pruh na Dunajskej. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Vyznačený ochranný pruh na Mýtnej. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Bratislava teraz spustila ďalšiu veľkú vlnu zmien – hneď na niekoľkých významných uliciach sa v súvislosti s rekonštrukciou vozovky objavili nové cyklopruhy. Hlavné mesto aktuálne predstavilo úpravy na Košickej ulici, ktorá bola v súvislosti s veľkou obnovou plynovodu a vodovodného potrubia v rámci výstavby Zwirnu od YIT Slovakia uzatvorená niekoľko mesiacov. Na časti Košickej medzi Dulovým námestím a Miletičovou sa opravil povrch – a zrealizovala sa aj nová organizácia dopravy.

Po novom sa preriešil dopravný priestor tak, aby bol pre dopravu zachovaný jeden pruh v každom smere, ostalo zachované parkovanie a zároveň vznikol cyklopruh, chránený parkujúcimi autami. Ide tak o reprízu riešenia z Vajnorskej, ktoré patrí k úspešnejším príkladom v rámci mesta. Cyklotrasa dostala červený podklad (priamo červený asfalt je v tomto momente údajne nedostupný), cyklisti majú byť pred dooringom (otvorením dverí na aute) chránení odstupovým pásom.

Mesto v týchto dňoch dokončuje úpravy, ktoré sa nevyhli určitej kritike – napriek veľkej prestavbe na cyklotrase po daždi stojí voda. Magistrát sa odvoláva na SPP, po ktorom cesta ešte nebola prevzatá. V úseku chce ale vyčistiť kanálové vpusty, aby sa situácia neopakovala. Určitým – no dočasným – nedostatkom je nadväznosť úsekov, segregovanú cyklotrasu medzi Dulovým námestím a Mlynskými nivami má ale vybudovať developer Zwirnu.

Druhá veľká zmena sa dokončila, resp. dokončuje v Karlovej Vsi, kde mesto vyznačilo nové buspruhy a cyklopruhy (príp. zdieľané cyklo + buspruhy) na Ulici Hany Meličkovej a Molecovej. Pôvodná štvorpruhová komunikácia bola obnovená, čo mesto využilo na zmenu organizácie dopravy. Na Ul. Hany Meličkovej v smere na Dlhé Diely bol zároveň zriadený parkovací pruh, nahrádzajúci parkovanie po okrajoch ulice. Mesto si od úpravy sľubuje zlepšenie podmienok pre cyklistov, verejnú dopravu, ale aj pre chodcov, ktorí majú prechádzať cez cestu pomocou bezpečnejších priechodov.

Ďalšie zlepšenia sa realizujú v rámci iných projektov, ale popri iných zásahoch pomôžu aj cyklistom: nové pruhy vznikli na križovatke Mýtnej s Vazovovou, kde sa realizuje zmena organizácie dopravy v snahe o zlepšenie bezpečnosti žiakov, smerujúcich do škôl na Vazovovej. Ul. 29. augusta sa postupne rekonštruuje, pričom mesto zriaďuje ochranné pruhy. Nové zlepšenia majú pribudnúť aj v Ružinove na Drieňovej ulici, pravdepodobne tiež v podobe ochranných pruhov.

V neposlednom rade, do finále ide realizácia najviac skloňovaného projektu rozvoja cyklodopravy v meste – novej cyklotrasy na Rázusovom a Vajanského nábreží. Magistrát sa rozhodol pre radikálny krok v podobe odobrania jedného pruhu v každom smere autám a jeho premene na cyklopruh. Vznikajú tak priestorovo veľkorysé koridory, lokálne zdieľané s verejnou dopravou. Projekt má byť dokončený do konca septembra.

Posledné týždne a mesiace sa tak nesú v znamení početných lokálnych zlepšení. Ich kombinovaný účinok by mohol priniesť reálne zlepšenie stavu cyklodopravy v Bratislave.

 

Najvýznamnejší projekt rozvoja cyklodopravy sa realizuje na nábreží. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Aj napriek pokrokom, mnoho z nových úsekov ostáva do istej miery odtrhnutých, keďže sú izolované od zvyšku siete. Problémom navyše ostáva prechádzanie cez križovatky, čo si väčšinou vyžaduje výraznejšie úpravy ako len zmenu dopravného značenia. Skutočne kvalitná cykloinfraštruktúra je tak stále zatiaľ skôr hudbou budúcnosti.

Napriek tomu je dôležité, že sa cyklotrasy stávajú viditeľnou súčasťou bratislavských ulíc. Ich prítomnosť upozorňuje verejnosť – predovšetkým vodičov motorových vozidiel – že ide o významnú súčasť užívateľov dopravného priestoru, ktorí si zasluhujú rešpekt. Na druhej strane ide o signál pre cyklistov, že sa majú držať vyhradeného koridoru a uvedomiť si, že sú účastníkmi cestnej premávky.

Ide o predstupeň k tomu, aby sa v Bratislave začala citeľnejšie rozvíjať cyklistická doprava. S jej rastom bude rásť dopyt a tlak po kvalitnejších riešeniach, ktoré už nebudú spočívať len v maľovaní, ale aj reálnej výstavbe či prestavbe ulíc či križovatiek. Hlavné mesto (alebo skôr Cyklokoalícia, ktorá robí v zverejňovaní plánov mesta lepšiu prácu) už ohlásilo plány na realizáciu skutočných segregovaných cyklotrás, ktoré majú vzniknúť v Ružinove, popri Račianskej ulici, v Petržalke alebo v Karlovej Vsi. Realitou sa stanú až o niekoľko rokov.

Dovtedy si bude musieť verejnosť vystačiť aj s maľovanými cyklopruhmi. Nanešťastie sa v prípade Bratislavy ukazuje, že rozvoj cyklodopravy nebude napredovať revolučnými a míľovými krokmi, ako to je v niektorých iných mestách (najmä v Trnave, Ľubľane alebo Varšave). Namiesto toho sa treba pripraviť najmä na jednoduchšie a pomalšie zmeny, ktoré o niekoľko rokov vyústia v základy silnej cyklosiete.

Premena Bratislavy na malú Kodaň (s nadsázkou) sa tak odkladá. Hlavné mesto Slovenska ešte stále prekonáva prvé detské kroky, jednoznačne však zaznamenalo pokrok, ktorý môže pri zachovaní tempa viesť o niekoľko rokov k významným zmenám. Po rokoch stagnácie sa vízia cyklomesta približuje k realite.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube