Author photoAdrian Gubčo 19.04.2024 13:58

Nehostinné miesto pre peších. Pri Avion Shopping Parku vznikne lávka, dramatické zlepšenie neprinesie

Predovšetkým v Spojených štátoch amerických sa vyvinul špecifický typ (sub)urbánneho prostredia, nazývaný „edge city“, teda mesto na okraji. Kombinuje nákupné či kancelárske areály, prístupné najmä po diaľnici a automobilom. V rámci Bratislavy má k nemu najbližšie zóna v susedstve Avion Shopping Parku. S USA má spoločné aj nedostatky – vrátane nehostinného prostredia pre peších, čo nezmenia ani plánované investície.

Zdroj: INGSTEEL

Zdroj: INGSTEEL

Edge cities sa vyvinuli po druhej svetovej vojne v USA, s rastom automobilizácie sa však ich varianty objavili aj v iných svetových krajinách. V princípe ide o nové miesta koncentrácie komerčných aktivít mimo tradičných mestských centier. Nemožno si ich však mýliť so sekundárnymi centrami – edge cities totiž štandardne vznikli vo väzbe na diaľničné križovatky alebo letiská a doprava automobilom v nich hrá absolútny prím.

V Bratislave sa definícii edge city najviac približuje zóna v okolí Avion Shopping Parku. Rozvíjať sa začala na začiatku 21. storočia, keď sa vybudovalo nákupné centrum a susedný obchodný dom IKEA. V tom istom čase sa začali na mieste dovtedajších polí objavovať kancelárske budovy. Dnes ich tu je niekoľko a postupne pribudli aj hobbymarkety, nové nákupné možnosti a hotely. Nanešťastie, verejný priestor je minimalizovaný na drobné rozptylové plochy v susedstve jednotlivých projektov.

Lokálne prostredie je pre chodca či cyklistu absolútne nehostinné. Chodníky tu vo veľkej miere absentujú a ak boli vybudované, nie sú priame alebo nenadväzujú. Priechody pre chodcov sú taktiež minimalizované a nesledujú priamu líniu pohybu ľudí. Cyklotrasy tu nie sú prakticky vôbec. V tomto smere tak prostredie naozaj pripomína autocentrické USA. 

Galéria

  • Zdroj: INGSTEEL
  • Zdroj: INGSTEEL
  • Zdroj: INGSTEEL
  • Zdroj: INGSTEEL

Týka sa to aj okolia Galvaniho ulice, hlavnej mestskej osi, ktorá má byť v budúcnosti významnou spojnicou s Novým Mestom a Račou, kým z druhej strany na ňu bude nadväzovať privádzač k rýchlostnej ceste R1. Pre človeka, ktorý by chcel prejsť z Avion Shopping Parku k bizniscentrám, ide o náročnú a zdĺhavú úlohu.

Aj preto sa investor Ingka Centres Slovensko - teda majiteľ Avionu, blízky reťazcu IKEA – rozhodol vybudovať lepšie spojenie pre ľudí pracujúcich v kancelárskych komplexoch, najmä v najnovšom Galvaniho Business Center V. Medzi týmto projektom a Avionom má vzniknúť most alebo lávka pre peších.

Ako vyplýva z dokumentácie, lávka premostí Galvaniho, jej priľahlé ochranné pásma, ako aj parkovisko a zásobovací dvor obchodného centra Avion Shopping Parku. Na západnej strane bude osadená do plochy pri GBC 5, v prípade nákupného centra vyústi do vstupného zádveria pred gastropasážou na druhom podlaží. Na oboch stranách Galvaniho ulice sú navrhnuté schodiská a veľkokapacitné výťahy, vhodné na prepravu imobilných, bicyklov i malých strojov.

Investor si od projektu sľubuje zlepšenie prístupu pre ľudí z bizniscentier, ktorí budú lávku využívať pre spojenie so zastávkou verejnej dopravy, zároveň sa ale zastavia aj v nákupnom centre. Samotná lávka má byť príťažlivá – jej riešenie zadal kancelárii Suchánek, ktorá navrhla aj vcelku podarené riešenie gastropasáže. Riešená bude ako elegantný oceľový uzavretý trámový nosník s dĺžkou 84,5 metra.

Realizácia je pravdepodobne otázka krátkeho času – známy je už aj zhotoviteľ, ktorým bude spoločnosť INGSTEEL. Projekt má k dispozícii záväzné stanovisko mesta. Ak by sa začalo stavať v najbližších týždňoch Práce sa už začali, lávka by mohla byť azda zrealizovaná ešte počas tohto roka.

 

Zdroj: INGSTEEL

 

Daná forma prekonania Galvaniho sa na jednej strane javí ako významné zlepšenie. Je pravda, že v dlhom úseku ulice chýbajú priechody pre chodcov, preto sa ľuďom významné skráti trasa, pokiaľ sa snažia dostať do nákupného centra. Výhodou je, že lávka má byť bezbariérová, takže ju budú môcť využívať aj ľudia so zhoršenými možnosťami pohybu či cyklisti. Na prvý pohľad sa tak vyriešil problém lokality.

V skutočnosti ale takéto opatrenie nestačí. Z pohľadu chodcov či cyklistov ostáva táto časť Bratislavy naďalej nepriateľská. Chodníky budú na rovnako nedostatočnej úrovni ako predtým, cyklotrasy budú absentovať a priechody nebudú rešpektovať prirodzené koridory, prípadne budú na niektorých ramenách križovatiek úplne chýbať. Práve to potrebuje lokalita, aby bola príjemnejšia.

Veľké víťazstvo napokon nemusí byť ani lávka. Príklady z mnohých miest vrátane Bratislavy ukazujú, že sa ľudia nesprávajú v súlade s tým, ako si to inžinieri a investori predstavujú. Akékoľvek vertikálne oddeľovanie cestnej a pešej dopravy je vnímané ako nepohodlné. Mnohí chodci preto aj tak prechádzajú naprieč rušnými cestami, hoci sú v ich susedstve lávky, nadchody alebo podchody. Využívajú ich v prípade, že neexistuje iná možnosť.

Nanešťastie, v Bratislave sa ešte vždy objavujú relikty starého myslenia, podľa ktorého treba ľudí a automobily oddeľovať takýmito spôsobmi. Netýka sa to len diaľnic (tam je to samozrejmé a v poriadku), ale aj mestských ulíc, kde by sa malo dbať na prívetivosť verejného priestoru. Vyspelé mestá však idú opačným spôsobom – tam, kde boli zaťažené komunikácie s nevhodnými spôsobmi ich prekonania, sa objavujú priechody a ďalšie spôsoby ich spomalenia.

To je aj úloha pre okolie Avionu. Pokiaľ sa má táto časť mesta s ním naozaj sceliť a nepôsobiť odtrhnuto, musí začať lepšou infraštruktúrou pre peších. Nie je pritom potrebné vymýšľať náročné premostenia. Úplne postačia jednoduché a logicky umiestnené chodníky a dostatočný počet priechodov pre chodcov. Je zvláštne, že takéto základné veci ostávajú v mnohých prípadoch prehliadané či priamo ignorované.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube