Author photoAndrej Sárközi 11.10.2022 10:25

Vysoké tempo, málo informácií: Kedy bude dokončená Petržalská radiála, nevie ani mestská časť

Príbeh dlhší ako Remarquove romány a prepletenejší ako detektívky od Agathy Christie. Dramatické zvraty okolo Petržalskej radiály sú známe už asi každému – od oneskoreného spustenia výstavby, cez poľavenie prác na stavenisku až po takmer úplné prerušenie výstavby na celej radiále pre infláciu.

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR, Nino Belovič / YIM.BA

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR, Nino Belovič / YIM.BA

Po piatich mesiacoch pokoja na stavenisku sa v polovici augusta 2022 opäť obnovili práce na stavbe električkovej trate do Petržalky. Najdôležitejší a kľúčový dopravný projekt Bratislavy bol utlmený pre rozsiahle zdražovanie cien energií a stavebných materiálov – ocele, železa, betónu a ropy. 

Aktuálne je podľa primátora Matúša Valla na stavbe rozostavaných 40 objektov. „Chcel by som všetkých ubezpečiť, že na električke do Petržalky sa ďalej pracuje a žiadne eurofondy neprepadnú,” utvrdil primátor na svojej sociálnej sieti obyvateľov Bratislavy a doplnil, že na stavbe aktuálne pracuje približne sto ľudí. „V celom koridore budúcej trate pokračujú terénne úpravy, aby mohol byť položený železničný spodok. Na úplnom konci trate, obratisku Janíkov dvor, pripravujeme základy budúcej vozovne električiek,” povedal Matúš Vallo. 

Pozitívnou správou je, že práce na petržalskej radiále neboli od ich znovuspustenia ani raz pozastavené. Slová o stavebnej renesancii električkovej trate do Petržalky potvrdzuje aj prvá námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová: „Práce prebiehajú prakticky na celom úseku budúcej trate.” A o aké konkrétne ide?

Na začiatku nového úseku prebieha budovanie združeného mosta cez Chorvátske rameno za zastávkou Jungmannova. Práve priestor tohto mosta bude úplne novou križovatkou Jantárovej a Rusovskej cesty. Stavebník momentálne buduje jeho základy - armuje a dební. Len pár metrov od budúceho a súčasného premostenia ramena finišuje aj výstavba bypassu č. 3, teda dočasnej obchádzkovej trasy pre vozidlá, peších aj cyklistov.  

Na túto obchádzku bude čoskoro presmerovaná doprava. Súčasné premostenie bude totiž nutné uzavrieť kvôli budovaniu vrchnej časti nového združeného mosta. Bypassu chýba už len finálna vrstva asfaltu, ktorú staviteľ položí po tom, čo prevádzkovateľ telekomunikačnej siete zrealizuje prekládku siete. Pri Gessayovej prebiehajú práce súvisiace s vyhotovovaním geodosky – navážanie drveného kameniva či pokládka geomreže a geotextílie. Tie zabezpečia dôležité vyrovnanie a stabilitu podložia koľajovej trate. 

Galéria

  • Prekládka Rusovskej cesty. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Násyp pre budúcu trať. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Prekládka Rusovskej cesty. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Násyp pre budúcu trať. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Práce pri Kostole sv. Rodiny. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Práce pri Kostole sv. Rodiny. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: iMHD.sk

Armovanie a debnenie polierov druhého a zároveň najdlhšieho mosta trate prebieha pri Kostole Sv. rodiny. O niekoľko metrov ďalej, pozdĺž Kutlíkovej, prebiehajú práce na viac ako 250 metrov dlhom “vrte”, slúžiacom na preloženie plynového potrubia bez potreby výkopov.  

Pozostatky plánov bratislavského metra – dlhá jama na Jantárovej ceste - bude onedlho minulosťou. Zhotoviteľ pracuje na násype, vďaka ktorému sa novovybudovaná trať dostane na úroveň okolia. Zmenami prechádza aj Janíkov dvor. Na tomto mieste prebieha finalizácia hĺbkových základov plochy, na ktorej vznikne budúca vozovňa. Hala ponúkne infraštruktúru pre prevádzku električkovej trate – priestory pre ľahkú údržbu a odstavenie 12 koľajových vozidiel. Rovnako sa vytvorí aj trakčná napájacia stanica (meniareň) pre napájanie trate trakčným prúdom alebo budova sociálneho zázemia pre vodičov električiek. 

Celková hodnota tejto zákazky bola stanovená na takmer 74,6 milióna eur bez DPH. V období podpisu zmluvy však nebolo známe, že v budúcnosti bude potrebné podpísať  dodatok. Ten vznikol počas stavebnej nečinnosti pred pár mesiacmi – má umožniť úpravu cien vysúťažených verejných zákaziek pre pokračujúcu vysokú infláciu a značné zdražovanie stavebných materiálov. Pointou tohto dodatku je zavedenie priebežného prepočítavania nárastov a poklesov cien v priebehu trvania stavebných prác na električkovej radiále.

Štvrtok 6. októbra 2022 však priniesol okrem noviniek od primátora aj jednu od TASR. Tlačová agentúra prišla s informáciou, že v rámci druhej etapy električkovej trate bratislavskej Petržalke chýba aktualizovaný harmonogram i bližšie informácie o priebehu stavebných prác. Zatiaľ teda nie je známe, ako dlho stavebník mešká a kedy bude trať hotová. 

Petržalská samospráva pre TASR uviedla: „Harmonogramom nedisponujeme a nie je zverejnený ani na komunikačných kanáloch hlavného mesta. Na najbližšom stretnutí však budeme apelovať na to, aby nám harmonogram poskytli alebo aby spresnili nový termín, kedy ho zverejniť dokážu.” Petržalka poukazuje na množstvo otázok od svojich občanov, ktorí by privítali pravidelné a o čosi podrobnejšie informácie – tie im ale samospráva najväčšieho bratislavského sídliska poskytnúť nevie. 

K tomuto problému sa vyjadrila aj hovorkyňa Magistrátu Dagmar Schmucková: „Zhotoviteľ vykonáva práce podľa pôvodného harmonogramu, ktorý je súčasťou zmluvy. Konečná podoba aktualizovaného harmonogramu je v súčasnosti predmetom rokovaní.” Na otázku, kedy by malo byť známe, v akom časovom sklze sú práce oproti pôvodnému plánu, už Hlavné mesto neodpovedalo. Magistrát podľa TASR len poznamenal, že má dohodu na „fázovaní" električky, čo znamená, že koniec roka 2023 nie je fixný dátum z pohľadu financovania projektu. „Ak sa termín posunie o pár týždňov alebo mesiacov, stále to bude v tomto období kríz a výrazného zdražovania úspech," odkázalo tlačovej agentúre Hlavné mesto. 

 

Električka má v blízkej budúcnosti tvoriť kľúčovú dopravnú os Petržalky. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Nakoľko je takmer isté, že koncom roka 2023 sa obyvatelia Bratislavy neprevezú električkou až na koniec Petržalky, reálny termín dokončenia je v nedohľadne. Rovnakou neznámou je aj konečná cena. V našom článku z konca septembra sme informovali, že starosta Petržalky Ján Hrčka predpokladá posun odovzdania trate minimálne o pol roka a v prípade komplikácii aj o rok. 

Po dokončení projektu dokáže nová električka denne prepraviť až 30-tisíc cestujúcich v každom smere. Aj na tomto čísle je zreteľná dôležitosť projektu, ktorý sa radí k najkomplexnejším v celej Bratislave. Dvanásť minút je čas, za ktorý by mali byť cestujúci prevezení z konečnej v Janíkovom dvore do centra mesta. Tieto informácie prezradil primátor Matúš Vallo na tlačovej konferencii ešte v minulom roku. 

V tesnom dotyku novovybudovej električkovej trate je naplánovaný alebo uvažovaný aj nový development – v Janíkovom dvore sa chystá Hlavné mesto vybudovať nájomné bývanie a v okolí Chorvátskeho ramena, kadiaľ povedie električka, sa zase očakáva vznik nového centra Petržalky. Od električky bude do istej miery závislý aj populárny rezidenčný projekt Slnečnice, nachádzajci sa v Janíkovom dvore. 

Dúfajme, že od titulu Remarquovej knihy Na západe nič nové, s pokračovaním Nekonečnej noci od Agathy Christie sa dostaneme k Rajskej záhrade od Hemingwaya. V zrozumiteľnejšom žargóne – z neúrodnej pustatiny sa aj napriek ťahaniciam stane úspešný projekt, ktorý zlepší život obyvateľov a návštevníkov Petržalky a na ktorý budú Bratislavčania hrdí. 

 

Fotografie z 23.9.2022. Pozrite si priebeh výstavby Petržalskej radiály vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube