Author photoAdrian Gubčo 12.03.2024 15:00

Prvé križovatky a viac koľají. Práce na Petržalskej radiále postupujú, nález munície ich nespomalil

Najvýznamnejším aktuálne realizovaným dopravným projektom v Bratislave je výstavba druhej etapy Nosného systému MHD, teda Petržalskej radiály. Hoci výstavba výrazne mešká, napriek všetkému postupuje. Na niektorých miestach sa už začína črtať finálna podoba dopravnej stavby. Sprejazdnené budú onedlho aj prvé križovatky.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Výstavba druhej etapy Petržalskej radiály začala na konci roka 2021 po mnohoročných prípravách. Električková trať, ktorá pretína petržalské sídlisko zo severu na juh, má byť nosnou dopravnou stavbou, každodenne obsluhujúcou desaťtisíce obyvateľov. Dopyt po jej vzniku bol obrovský a ešte viac sa zvýšil po dokončení prvej etapy v roku 2016. Hoci je trať zakončená na Jungmannovej, je intenzívne využívaná, čo vytvára predpoklad o ešte väčšej vyťaženosti po dokončení celej radiály.

Zhotoviteľ, konzorcium Združenie NS MHD Petržalka, najprv začalo práce v dobrom tempe, toto sa ale začalo postupne utlmovať. Na jar 2022 už bolo viditeľné meškanie, pričom sa nepodarilo dosiahnuť stanovené míľniky výstavby. Išlo o mimoriadny problém, keďže projekt financovaný z eurofondov mal byť dokončený do konca roka 2023.

Zhotoviteľ sa však stretol s komplikáciami v súvislosti s rastom cien stavebných materiálov a prác, infláciou a dôsledkami vojny na Ukrajine. V obstarávaní dohodnutá cena 78,5 miliónov eur sa ukázala ako nedostatočná, čo bolo potrebné vyriešiť novými dodatkami k zmluve (nová cena je 89,5 milióna, pričom projekt sa môže financovať z nového programovacieho obdobia). K tomu došlo na konci leta 2022, odkedy sa začali práce opäť obnovovať. Ani potom ale nedosiahli ideálne tempo a stratený čas sa nepodarilo dohnať.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: iMHD.sk

Stavebník, teda Hlavné mesto, sa pre pomalú výstavbu stal predmetom kritiky. Nedostatočnú rýchlosť realizácie pripúšťa aj primátor Bratislavy Matúš Vallo. „Netajím, že tempo stavby nie je také, aké by som chcel, aby bolo. Dlhé týždne riešim, aby bolo úplne iné," skonštatoval Vallo pred mesiacom. Či táto snaha priniesla ovocie, je v tomto momente asi predčasné posúdiť, faktom ale je, že na viacerých častiach projektu nastali pokroky.

V posledných dňoch sa spustila betonáž nosnej konštrukcie na združenom moste na Rusovskej ceste, ktorý patrí k najzložitejším častiam celého úseku. Dôležitou novinkou je aj začiatok budovania priecestia na Romanovej ulici, kde vznikne aj nová križovatka. Tieto práce budú trvať až do 31. júla, pričom v prvej etape, naplánovanej do 15. mája, budú uzatvorené dva jazdné pruhy na strane pri OD Kaufland a zvyšok cesty bude zobojsmernený. V druhej etape sa aktivita prenesie na druhú stranu cesty. V rámci prác bude vybudovaná nová vozovka, električkové priecestie, časť cyklotrasy či chodníky.

Najvýraznejšie zmeny aktuálne prebiehajú v úseku od Pajštúnskej smerom na Janíkov dvor. Na konci februára stavebník hlásil, že bolo zabetónovaných 500 metrov koľajníc. V pokročilej fáze je budovanie križovatky trate s Lietavskou ulicou, kde sa dnes už pokladajú asfaltové vrstvy a osadené sú semafory. Takisto sa pripravuje betonáž koľajníc, teda najmä armovanie a ukladanie antivibračnej rohože. Pripravuje sa aj budovanie prejazdu pri Betliarskej, hoci práve tu bol objavený nález nemeckých mín z druhej svetovej vojny.

Tento však našťastie nepriniesol výrazné spomalenie stavebných prác, hoci nájdených kusov munície bolo vyše tisíc. V úseku od Betliarskej v smere na Janíkov dvor sa realizujú zemné práce a betonáže, spojené s kladením ochranných potrubí a budovaním základov a montážou stožiarov trakčného vedenia. Okrem toho napredujú práce na výstavbe haly dennej kontroly a ošetrenia v Janíkovom dvore. Po opláštení stien sa aktuálne montuje strecha.

Prvé časti stavby by tak mali v dohľadnej dobe – teda do niekoľkých týždňov – získať v podstate definitívnu podobu. Týka sa to najmä križovatiek a priecestí na Betliarskej a Lietavskej. V ich blízkosti postupne vznikajú aj priestory budúcich zastávok MHD, teda autobusov.

Hlavné mesto donedávna tvrdilo, že trať bude pripravená na prevádzku do konca septembra tohto roka. V súčasnosti už pripúšťa, že tento dátum nie je schopné garantovať. Podľa vedenia mestskej časti Petržalka bude prevádzka na trati spustená hlboko v roku 2025. Na základe aktuálneho postupu prác nemožno vylúčiť, že ide o omnoho reálnejší termín ako dokončenie ešte v priebehu tohto roka.

 

Nález mín bol objavený neďaleko križovatky s Betliarskou. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Hoci samotné vybudovanie električkovej trate naprieč Petržalkou je v podstate úspechom (hoci nijak mimoriadnym), celý priebeh prípravy a výstavby projektu je skôr prehliadkou viacnásobných zlyhaní. Zodpovedné nie je len Hlavné mesto, na druhej strane ale určite nesie svoj podiel viny. Ten je spojený najmä s manažovaním celej projektovej prípravy a koordinácie.

Radiála sa pomaly stáva realitou, čo prináša viacero obmedzení a zníženie komfortu obyvateľov Petržalky. Magistrát sľubuje, že sa im to v budúcnosti viacnásobne vráti. Vďaka novej trati s preferenciou pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.

Petržalka tak získa výborné podmienky pre zdravú mobilitu, ďalej rozšírené vďaka vzniku paralelnej cyklotrasy o dĺžke šesť kilometrov. Samotná trať bude 3,9 kilometrov dlhá, dvojkoľajná a obsahovať bude sedem zastávok a štyri mosty. Súčasťou rozvoja jej priľahlého okolia je aj vznik lávok cez Chorvátske rameno, ktoré uľahčia prístup ku zastávkam. Ohlásené zatiaľ boli štyri, ďalšie pripravuje súkromný investor v priestore SoHo Petržalka.

Vznik tohto zámeru bude ďalším z dôsledkov výstavby trate – jej absencia totiž dosiaľ blokovala stavebný rozvoj tzv. Petržalského rozvojového koridoru, teda prázdneho líniového územia v strede Petržalky popri Chorvátskom ramene. Onedlho sa ale podstatná časť územia otvorí pre development, predovšetkým lokalita medzi Rusovskou cestou a Romanovou. Developer IURIS tu chce vo viacerých fázach vybudovať nové atraktívne centrum mestskej časti.

Príde obdobie, keď budú všetky problémy s výstavbou takmer zabudnuté a mestská časť sa bude tešiť z električkovej dopravy aj nového atraktívnejšieho prostredia v susedstve svojej centrálnej osi. Tak skoro to ale nebude. Petržalská radiála nateraz ostáva kontroverznou stavbou, ktorá vyvoláva viac nervozity ako pozitívnych očakávaní.

 

Fotografie z 8.3.2024. Pozrite si výstavbu Petržalskej radiály vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube