Author photoAdrian Gubčo 17.01.2024 13:27

Nádej na skoré dokončenie slabne. Mesto začína ustupovať od termínov dobudovania trate v Petržalke

Výstavba druhej etapy Petržalskej električkovej radiály je v súčasnosti najdôležitejším dopravným projektom v Bratislave. V príprave bol dlhé roky a vo výstavbe je od konca roka 2021. Dokončená mala byť tento september, čo spochybňovali viaceré strany. Teraz sa zdá, že obavy boli namieste – mesto začína postupne ustupovať od sľubov, že už na jeseň bude do Janíkovho dvora premávať električka.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Mesto Bratislava v súčasnosti nevie garantovať konkrétny termín dokončenia električkovej trate v bratislavskej Petržalke, v úseku Janíkov dvor - Jungmannova. Tvrdí však, že robí všetko pre to, aby bola hotová čo najskôr. Uviedol to hovorca Hlavného mesta Peter Bubla. Podľa harmonogramu prác má byť trať vybudovaná do konca septembra 2024. Starosta Petržalky Ján Hrčka či šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler v uplynulých mesiacoch vyhlásili, že to podľa nich bude až v roku 2025.

Mesto sa odvoláva na okolnosti, ktoré výstavbu ovplyvnili v minulosti. „Naďalej platí, že robíme všetko pre to, aby bol projekt hotový čo najskôr. Garantovať konkrétny termín, a osobitne po skúsenostiach a udalostiach z minulosti, ktoré mali zásadný dosah na realizáciu projektu, sa dnes jednoducho nedá,“ skonštatoval Bubla.

V súvislosti so spomalením, miestami utlmením stavených prác na niektorých úsekoch v posledných týždňoch poznamenal, že ich intenzita na niektorých úsekoch stavby je závislá od poveternostných podmienok. „Nie všetky práce sa vzhľadom na technologický postup dajú vykonávať v daždi či v mraze,“ podotkol Bubla s tým, že na stavbe sa stále pracuje a zhotoviteľ aj v aktuálnom počasí vykonáva práce, ktoré sa dajú realizovať.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Na stavbe aktuálne podľa Magistrátu prebieha debnenie jedného z dilatačných celkov na združenom moste na Rusovskej ceste, montáže technológií a inštalácie kabeláže do meniarní na Janíkovom dvore či búranie a rezanie stien pod nadjazdom Panónska. Pracuje sa aj na hale dennej kontroly. Na Jantárovej ceste, na križovatkách Betliarska a Lietavská, sú pokladané obrubníky, ochranné potrubie a základy pre cestnú svetelnú signalizáciu. Začali tiež s realizáciou nového cyklochodníka v úseku Bosákova - Romanova.

Primátor Bratislavy Matúš Vallo najnovšie dodal, že keď dosiahnu teploty plusové hodnoty, začnú sa realizovať vrchné konštrukčné vrstvy vozovky na križovatke Jantárovej cesty a Lietavskej. Tá sa bude následne aj asfaltovať. Zverejnené riešenie križovatky bolo kritizované podporovateľmi cyklistickej dopravy, keďže cyklotrasa, ktorá má slúžiť ako hlavná petržalská cyklistická diaľnica, nie je vedená priamo. Namiesto toho sa na viacerých miestach zalamuje, čo zníži jej atraktivitu.

Najväčší dopravný a verejný projekt v Bratislave v súčasnosti tak stíha jeden problém za druhým. Komplikácie sa začali prejavovať už niekoľko týždňov po spustení realizácie, keď sa začali práce postupne utlmovať. Do leta 2022 sa takmer úplne zastavili. Mesto muselo so zhotoviteľom vyrokovať nové podmienky spolupráce, keďže pôvodná zmluva nerátala s takým výrazným zásahom vyššej moci (vojnou či infláciou). Práce ožili na jeseň.

Napriek tomu ani dnes nie je tempo dramatické. Rozhodne sa nedá porovnať s intenzitou počas modernizácie Vajnorskej radiály. Hoci ide o odlišnú stavbu (aj zhotoviteľa), tu sa termíny podarilo do veľkej miery dodržať. V prípade Petržalskej radiály sa opakuje príbeh z prvej etapy, ktorá sa stretla s citeľným meškaním taktiež.

 

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Po dokončení bude druhá etapa Petržalskej radiály 3,9 kilometrov dlhá dvojkoľajná trať so siedmimi zastávkami a štyrmi mostami. Okrem toho sa v rámci projektu opraví aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Vybuduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov.

Vďaka novej trati s preferenciou pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty. Plánované náklady boli 78,5 miliónov eur, pričom väčšina zdrojov pochádza z eurofondov. Podľa iMDH.sk má zhotoviteľ po korekciách postaviť trať za 89.503.193 eur s DPH.

Dobudovanie trate prinesie po vyše piatich desaťročiach vytvorenie hlavnej dopravnej osi Petržalky. Pôvodne sa v jej centrálnom koridore plánovalo klasické ťažké metro sovietskeho typu, hoci sa označovalo ako rýchlodráha. Po páde minulého režimu sa postupne zvažovali alternatívy ľahkého metra, systému VAL, električky s mimoúrovňovými riešeniami, až sa napokon mesto rozhodlo pre súčasnú povrchovú trať. Jej vznik otvorí centrálny koridor pre rozvoj. Petržalka tak získa príležitosť stať sa plnohodnotnou a omnoho kompaktnejšou mestskou štvrťou.

 

(TASR, YIM.BA)

Fotografie z 27.12.2023. Pozrite si výstavbu druhej etapy Petržalskej radiály vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube