Author photoAdrian Gubčo 08.02.2024 14:14

Mesto reaguje: Tempo prác na stavbe trate v Petržalke je nevyhovujúce, primátor Vallo sľubuje nápravu

Výstavba električkovej trate v Petržalke neprebieha uspokojivým tempom. Tvrdia to viacerí bratislavskí komunálni politici, ktorí naznačujú, že sa projekt nestihne dokončiť v tomto a ani na začiatku budúceho roka. Vedenie Hlavného mesta pripúšťa, že stav nie je ideálny. Primátor Bratislavy Matúš Vallo hovorí, že si je situácie vedomý a pracuje na náprave.

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Napriek tomu, že sa na stavbe električkovej trate v bratislavskej Petržalke v úseku Jungmannova - Janíkov dvor pracuje, tempo stavebných prác nie je vyhovujúce. Priznal to primátor Bratislavy Matúš Vallo na štvrtkovom kontrolnom dni. Avizuje preto rokovania so zástupcami zhotoviteľa, od ktorých očakáva zrýchlenie prác. Odkazuje, že magistrát nemá čo skrývať.

„Netajím, že tempo stavby nie je také, aké by som chcel, aby bolo. Dlhé týždne riešim, aby bolo úplne iné. Moje niekoľkotýždňové úsilie vrcholí tento týždeň," skonštatoval Vallo. Naďalej zatiaľ podľa neho platí dohoda, ktorú má hlavné mesto so zhotoviteľom, a to, že električka by mala jazdiť do konca roka 2024 a stavba by mala byť dokončená v roku 2025. Podľa primátora sa na tom zo strany zhotoviteľa oficiálne nič nemení.

Sám však priznal skepsu. „Moja dôvera v to, že sa to naozaj podarí, je v tejto sekunde nízka," poznamenal Vallo. Napriek tomu, že „cítia oživenie stavby“, každý týždeň apelujú na zrýchlenie prác.

Podľa primátora sa však snažia hľadať kompromis, nechcú tlačiť tak, že zhotoviteľ odíde. „Tunel Višňové je moja nočná mora. Nechceme mať Višňové v Bratislave,“ zdôraznil. Pokuty zatiaľ hlavné mesto neudelilo, urobiť tak podľa neho môže počas celej stavby.

Primátor tiež pripomenul, že jeden z najväčších projektov na území hlavného mesta nie je len o samotnej električkovej trati, ale aj o ďalších stavbách a objektoch vrátane segregovanej cyklotrasy. Súčasťou je napríklad deväť križovatiek či viaceré mostné objekty.

Za zdržaním sú podľa neho aj viaceré nepredvídateľné okolnosti. Jednou z nich je napríklad environmentálna záťaž, skládka rôzneho materiálu, pravdepodobne z čias výstavby Petržalky. Vykonané boli sondy, čaká sa na rozbory. Likvidáciu zaplatí pravdepodobne mesto. Pod zdržanie sa podpísal aj plánovaný presun protitankového múru, ktorý stojí v ceste električkovej trate a má sa ako pamätihodnosť Bratislavy zachovať. Pri výkopových prácach objavili viackrát aj nevybuchnutú muníciu.

 

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Kontrolný deň aj vyjadrenie primátora prichádza v čase, keď sa zintenzívnila kritika postupu mesta pri realizácii výstavby električkovej trate. Viacerí vplyvní zastupitelia vrátane starostu Petržalky Jána Hrčku a predsedu dopravnej komisie pri mestskom zastupiteľstve Jozefa Uhlera otvorene hovoria o nereálnosti plánov na dokončenie výstavby v aktuálne avizovanom termíne, teda do konca septembra.

Argumentáciu mesta o nepredvídateľných okolnostiach pritom odmietajú. „Už viac ako rok tvrdím, že termín spustenia vyzerá na rok 2025. Dnes môžem dodať, že to nebude začiatok roka 2025,“ hovorí Uhler. Podľa neho boli plány Magistrátu príliš optimistické. Skritizoval aj výber zhotoviteľa stavby, ktorým je Združenie NS MHD Petržalka (spoločnosti Aldesa Construcciones Polska a Aldesa Construcciones). „Vyhrávajú najlacnejší dodávatelia, ktorí nie sú schopní realizovať stavby načas,“ poznamenal.

Kritici nazývajú mestom prezentované plány ohľadne spustenia prevádzky za „hmlu“ a dodávajú, že ani po avizovanom termíne dokončenia nebude množstvo objektov ešte dobudovaných. Patria k nim najmä premostenia Chorvátskeho ramena či úprava bezprostredného okolia trate. YIM.BA oslovila Magistrát ohľadne dokončenia premostení, mesto však ani po dvoch týždňoch na otázky nereagovalo.

 

 

Projekt výstavby električkovej trate v Petržalke sa ukazuje ako problematický od začiatku. Komplikácie boli spojené už s prvou etapou, ktorá zahŕňala výstavbu trate od Štúrovej ulice po Jungmannovu a spojená bola s prestavbou Starého mosta. Dokončená bola po výraznom meškaní v roku 2016. Na jej vznik sa nepodarilo nadviazať skorým spustením realizácie druhej etapy.

Mohlo za to zdĺhavé povoľovanie aj zmeny v projekte. Výstavba napokon začala v novembri 2021, čoskoro sa ale dostala do omeškania a v priebehu jari a leta 2022 sa takmer úplne pozastavila. Mesto muselo so zhotoviteľom vyrokovať nové podmienky spolupráce s ohľadom na vysokú infláciu a nedostupnosť stavebných materiálov, ktoré výstavbu predražili.

Plánované náklady boli 78,5 miliónov eur, pričom väčšina zdrojov pochádza z eurofondov. Podľa iMDH.sk má zhotoviteľ po korekciách postaviť trať za 89.503.193 eur s DPH. Práce sa obnovili na jeseň 2022. V súčasnosti sa dostali do bodu, keď sa začínajú pokladať prvé koľaje a finálnu podobu získavajú električkové premostenia Chorvátskeho ramena.

Po dokončení bude druhá etapa Petržalskej radiály 3,9 kilometrov dlhá dvojkoľajná trať so siedmimi zastávkami a štyrmi mostami. Okrem toho sa v rámci projektu opraví aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Vybuduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice.

Vďaka novej trati s preferenciou pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.

Nová trať má byť nosnou osou verejnej dopravy v Petržalke, teda na najväčšom bratislavskom sídlisku. Na jej okolie, predovšetkým zastávky, sa má naviazať stavebný rozvoj aj realizácia nových verejných priestranstiev. Finálnym výsledkom bude premena modernistického obytného sektoru na plnohodnotnú mestskú štvrť s dostatkom občianskej vybavenosti, atraktívnymi parkami a námestiami a vynikajúcimi podmienkami pre využitie ekologických foriem dopravy. Pôjde tak o základ zvýšenia kvality života v mestskej časti.

 

(TASR, YIM.BA)

Pozrite si výstavbu druhej etapy Petržalskej radiály vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube