Author photoAdrian Gubčo 06.02.2024 14:50

Málo optimizmu z dôležitého staveniska. Petržalská trať má byť dokončená neskôr, tvrdí významný poslanec

Výstavba električkovej trate v Petržalke, teda druhá etapa Nosného systému MHD v Bratislave, je najdôležitejším aktuálnym dopravným projektom v meste. Ide o vyvrcholenie desaťročia pripravovaného vybudovania hlavnej dopravnej osi na najväčšom sídlisku na Slovensku. Napriek tomu sa realizácia trate mení na totálne fiasko.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Pochybnosti zastupiteľov rastú

Predseda dopravnej komisie hlavného mesta a starosta bratislavských Jaroviec Jozef Uhler si nemyslí, že električka v Petržalke začne po novej trati (Jungmannova - Janíkov dvor) premávať už začiatkom roka 2025. V súvislosti s intenzitou stavebných prác v uplynulom období zároveň podľa neho neobstojí argumentácia počasím. „Už viac ako rok tvrdím, že termín spustenia vyzerá na rok 2025. Dnes môžem dodať, že to nebude začiatok roka 2025,“ skonštatoval Uhler.

S termínom spustenia električkovej trate bol podľa neho bratislavský magistrát veľmi optimistický. Podotkol, že verejné obstarávanie je podľa slovenských zákonov príliš prísny a komplikovaný proces, pričom výsledky bývajú mizerné. „Vyhrávajú najlacnejší dodávatelia, ktorí nie sú schopní realizovať stavby načas,“ poznamenal Uhler.

To, že sú týždne, keď sa na električkovej trati takmer vôbec nepracuje, vidia podľa neho aj okoloidúci. Je to tak od začiatku stavby, preto sú spolu so starostom Petržalky Jánom Hrčkom k termínu ukončenia skeptickí. „Argumentácia počasím neobstojí. Počasie je neprajné počas niektorých dní, ale nedá sa tým obhájiť celý mesiac utlmenia prác,“ odkázal Uhler.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: iMHD.sk

Bratislavský mestský a petržalský miestny poslanec Ján Karman vníma nedávne vyjadrenie Magistrátu o nemožnosti garantovať termín dokončenia električkovej trate ako nebezpečný fakt, že mesto nemá nad stavbou plnú kontrolu. „Zvykli sme si na to, že meškajúce verejné projekty sú menej flexibilné a samosprávy sa často stanú rukojemníkmi zhotoviteľa. V hre sú totiž peniaze z externých zdrojov. Pri vlastnom financovaní by takéto tempo určite nebolo tolerované,“ zhodnotil.

Omeškanie stavebných prác je podľa neho priamym dôsledkom nasadenia nízkeho počtu strojov a pracovníkov na stavbe. Počasie, ako tvrdí, síce možno zabrzdilo niektoré „mokré procesy“, s tým však musí podľa poslanca projektový manažment počítať.

Za omnoho vážnejší dôvod omeškania ako počasie považuje kolaps cien materiálov a neseriózny prístup zhotoviteľa. „Každému súdnemu človeku musí byť zrejmé, že rok 2024 bol v kontexte dokončenia stavby iba hmlou,“ poznamenal Karman s tým, že až čas ukáže, kedy v Petržalke prejde po nových koľajniciach prvá električka.

Pripomenul zároveň, že ani to nebude konečná fáza projektu, pretože viaceré stavebné objekty, ako lávky cez Chorvátske rameno i úprava okolia, budú dokončené ešte neskôr.

Magistrát v januári uviedol, že v súčasnosti nevie garantovať konkrétny termín dokončenia petržalskej električkovej trate, najmä po skúsenostiach a udalostiach z minulosti, ktoré mali zásadný dosah na realizáciu projektu. Tvrdí však, že robí všetko pre to, aby bola hotová čo najskôr. Spomalenie, miestami utlmenie stavebných prác na niektorých úsekoch v posledných týždňoch odôvodňuje aj poveternostnými podmienkami, keďže nie všetky práce sa vzhľadom na technologický postup dajú vykonávať v daždi či v mraze.

 

Podľa pôvodných tvrdení mesta mala byť už trať v prevádzke, dnes sa táto perspektíva vzďaľuje. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Dejiny zlyhaní

Výstavba električkovej trate začala na konci roka 2021. Umiestnená je v koridore, tiahnucom sa v severo-južnom smere naprieč celou Petržalkou. V zmysle celkovej urbanistickej koncepcie sídliska bol určený pre výstavbu hlavnej dopravnej osi, vrátane línie rýchlodráhy (teda metra). Po páde komunistického režimu sa striedali preferované spôsoby technického riešenia dopravnej osi, priestor však stále ostával nezastavaný a rezervovaný pre vybudovanie nosného systému MHD.

K záveru, že pôjde o klasickú električku, sa dospelo až v druhom desaťročí tohto storočia. Ešte prvá etapa predĺženia tratí do Petržalky obsahuje duálnu koľaj s víziou vybudovania tzv. tram-trainu, hoci sa v čase jej dokončenia (po výraznom omeškaní) v roku 2016 už vedelo, že žiaden tram-train sa na trati nikdy neobjaví. 

Na druhej strane, v tom čase sa predpokladalo, že sa výstavba druhej etapy projektu až do Janíkovho dvora začne v krátkom čase a celá radiála bude dokončená do konca roka 2020. Neschopnosť vtedajšieho vedenia Hlavného mesta urýchliť prípravu však viedla k odsunu termínu dokončenia najprv na rok 2021 a neskôr na koniec roka 2023. Malo ísť o hraničný termín, aby neprepadlo financovanie zo zdrojov Európskej únie.

Nanešťastie, dramatické zrýchlenie prípravy neprišlo ani po roku 2018 s nástupom súčasného vedenia Bratislavy. Zmeny v projekte viedli k spomaleniu v povoľovacom procese. V čase spustenia výstavby sa tak hovorilo o extrémne napätom harmonograme, keď mestu ostávalo okno len v dĺžke niekoľkých týždňov, aby stihlo stavbu dokončiť načas.

To sa ale rýchlo minulo v priebehu roka 2022, keď sa výstavba utlmila, až sa takmer úplne zastavila. Zhotoviteľa zo Združenia NS MHD Petržalka zaskočila inflácia a rastúce ceny stavebných prác a materiálu. S mestom tak musel vyrokovať nové podmienky spolupráce. Magistrátu sa zároveň podarilo zabezpečiť financovanie aj pre prípad, že by sa termín v roku 2023 nestihol.

Revidovaná zmluva bola podpísaná v lete 2022. Očakávalo sa, že stavebné práce sa rýchlo obnovia a budú smerovať k dokončeniu do konca roka 2023, to sa však nestalo. Napriek všetkému, zhotoviteľ nesplnil stanovené míľniky výstavby. Mesto po dlhšej dobe odhalilo revidovaný harmonogram, podľa ktorého sa mali kľúčové práce ukončiť do konca septembra 2024. Len pred niekoľkými týždňami začalo pripúšťať, že to tak nebude.

História prípravy a výstavby električkovej trate v Petržalke je tak prehliadkou jedného zlyhania za druhým. Vinník prirodzene nie je len jeden. Nemožno však poprieť, že vedenia mesta za posledné desaťročie vychádzajú zo situácie veľmi biedne. Menil sa len spôsob komunikácie, no výsledky ostávajú rovnaké.   

 

Načas nebudú pravdepodobne pripravené ani nové pešie a cyklsitické lávky cez Chorvátske rameno. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Metropolitný inštitút Bratislavy

 

Čakanie na veľkú zmenu

Petržalská električková radiála je pre ďalší rozvoj mestskej časti absolútne zásadná. Hoci ide o najväčšie bratislavské sídlisko s viac ako 100-tisíc obyvateľmi, až donedávna nemali jeho obyvatelia inú možnosť rýchlejšej dopravy do centra ako autobusom alebo autom. Kapacitnejšie a ekologické alternatívy takmer úplne absentovali.

Otvorenie prvej časti trate do centra v roku 2016 prinieslo radikálnu zmenu. Hoci sa ozývali skeptické hlasy, že záujem o električku bude nízky, opak bol pravdou – nové spojenie s mestom je fenomenálnym úspechom, ktorý ukazuje, že obyvatelia Petržalky si žiadajú rýchle, pohodlné a čisté spôsoby dopravy. Už teraz je zrejmé, že dopyt po druhej etape bude obrovský.

Po dokončení bude druhá etapa Petržalskej radiály 3,9 kilometrov dlhá dvojkoľajná trať so siedmimi zastávkami a štyrmi mostami. Okrem toho sa v rámci projektu opraví aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Vybuduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov.

Vďaka novej trati s preferenciou pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty. Plánované náklady boli 78,5 miliónov eur, pričom väčšina zdrojov pochádza z eurofondov. Podľa iMDH.sk má zhotoviteľ po korekciách postaviť trať za 89.503.193 eur s DPH.

Od dokončenia trate sa okrem skvalitnenia spojenia očakáva aj zlepšenie predpokladov pre ďalší rozvoj Petržalky, vrátane stavebného. V susedstve trate – najmä medzi Rusovskou cestou a Romanovou ulicou – má vzniknúť centrum mestskej časti s bývaním, kanceláriami, vybavenosťou aj reprezentatívnymi verejnými priestormi. Projekt je už v príprave, stojí za ním spoločnosť IURIS a skúsení architekti z ateliérov Alexy&Alexy a Pantograph.

Problémy mesta s prípravou a realizáciou projektu tak nie sú len nepríjemnou komplikáciou z pohľadu obyvateľa, ale aj prekážkou pri ďalšom zvyšovaní kvality života v Petržalke. Petržalská radiála má byť a snáď aj bude základom budúcnosti pravobrežnej časti Bratislavy. Nateraz si ale buduje povesť obrovského fiaska.

 

(TASR, YIM.BA)

Fotografie z 27.12.2023. Pozrite si výstavbu električkovej trate vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube