Author photoAdrian Gubčo 01.06.2023 15:32

Dlhé čakanie na prvé koľaje. Výstavba električkovej trate v Petržalke pokračuje, mesto má nový harmonogram

Najväčší investičný projekt mesta a zároveň najväčšia aktuálne realizovaná dopravná stavba v Bratislave sa postupne hýbe dopredu. Druhá etapa Nosného systému MHD, teda pokračovanie Petržalskej radiály, sa stáva realitou. Po takmer ročnom čakaní je konečne známy predpokladaný harmonogram výstavby aj termín dokončenia novej trate.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Prvé kontúry novej trate

Výstavba projektu sa spustila v novembri 2021 s pôvodným plánom sprevádzkovania trate ešte pred koncom roka 2023. Význam tohto termínu spočíval v naviazaní termínu na financovanie – ak sa projekt neukončí do konca roka 2023, ohrozené budú zdroje z eurofondov. V tom čase už mnohí upozorňovali na meškanie a fakt, že dokončenie v tak krátkom čase bude extrémne náročné, až nereálne.

Čoskoro po spustení stavebných prác sa tieto začali utlmovať, až sa takmer úplne zastavili. Výstavbu ovplyvnila inflácia, zdražovanie stavebných materiálov aj otázky ohľadne financovania. Práce sa obnovili až na konci leta 2022, kedy boli nastavené nové rozpočtové pravidlá a dospelo sa aj k potvrdeniu, že neskoršie odovzdanie stavby nebude z pohľadu eurofondov problémom.

Odvtedy sa tak začala električková trať v celkom úseku od Jungmannovej až po Janíkov dvor zreteľnejšie rysovať. Združenie NS MHD Petržalka (spoločnosti Aldesa Construcciones Polska a Aldesa Construcciones) pristúpilo aj k realizácii najnáročnejších stavebných objektov, ku ktorým patria premostenia Chorvátskeho ramena. Dnes už majú prvé z budúcich mostov vybudované základy.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: iMHD.sk

Ako upresňuje mesto, stavebne bolo ukončených 26 objektov a aktuálne sa dorábajú podklady k ich odovzdaniu a prevzatiu. Nejde o taký veľký podiel z celkového počtu objektov. „Zo 145 stavebných objektov (niektoré majú svoje podobjekty) a 38 prevádzkových súborov sa aktuálne pracuje na 48, viaceré podobjekty sú už stavebne ukončené a pripravujú sa na odovzdanie,“ upresňuje Dagmar Schmucková, hovorkyňa Hlavného mesta SR Bratislavy.

Magistrát zverejnil aj zoznam realizovaných a pripravovaných prác. Ako približuje, na združenom moste na Rusovskej ceste bola zahájená 2. etapa zakladania a realizácie spodnej stavby. V rámci 1. etapy sa na spodnej stavbe južného oporného múru realizovali ochranné nátery, na rubovej strane múru izolácie proti vode. Na celom úseku prebiehajú zvyšné prekládky inžinierskych sietí a ochrana existujúcich sietí.

Okrem toho pokračovali práce v zhotovovaní násypov zo zeminy, konštrukcia električkového spodku a odvodnenie na úsekoch Bosákova – Romanova a Romanova – Betliarska. Odstránené boli konštrukčné vrstvy pôvodnej cesty a parkoviska na Jantárovej. Na premostení Chorvátskeho ramena v úseku pri Farskom kostole Svätej rodiny boli vykonané povrchové úpravy betónových konštrukcií, pripravené bolo tiež podložie pre pomocnú konštrukciu mosta. Na obratisku Janíkov dvor boli zrealizované steny a stropy zázemia pre vodičov a meniarní.

Pripraviť sa musí aj miestna verejnosť. Odsúhlasená bola dokumentácia na realizáciu bypassu 1 a 2, konkrétne ide o obchádzkové trasy medzi križovatkami Jantárová – Lietavská a Jantárová – Betliarska. Spustenie možno očakávať v blízkej dobe.

Trať sa tak postupne mení na realitu. Pre obyvateľom bude znakom pokroku na stavbe pravdepodobne až osadenie prvých koľají. Objaviť by sa tu mali v priebehu niekoľkých týždňov. „Prvé koľaje na stavbu dorazia v priebehu niekoľkých týždňov a s ich inštaláciou by sa malo začať v júli alebo v auguste,“ sľubuje D. Schmucková.

 

Trať sa pomaly stáva realitou. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Konečne známe termíny

Fakt, že Magistrát už bol ochotný prezradiť, kedy sa začne s budovaním samotných koľají, súvisí s tým, že zverejnený je konečne približný harmonogram výstavby. Na ten sa čakalo od septembra minulého roka, Hlavné mesto ho však dosiaľ odmietalo zverejniť. Určité informácie prezradilo už v rámci odpovede na interpeláciu starostu Petržalky Jána Hrčku, známy je však aj kompletný prehľad pripravovaných termínov.

Ako vyplýva z harmonogramu, prvý míľnik, zahŕňajúci práce na zakladaní mostov, mal byť ukončený v priebehu včerajška (31.5.2023), pričom pôvodne sa hovorilo o marci 2022. Druhý míľnik, ktorého súčasťou je zrealizovanie spodnej stavby mostov (piliere, opory) na Rusovskej ceste a pri kostole Sv. rodiny a celého koľajového spodku, mal by dosiahnutý v novembri 2022. Teraz sa navrhuje, aby sa to podarilo do 18. júla tohto roka.

Tretí míľnik predpokladá zrealizovanie nosných konštrukcií mostov na Rusovskej ceste, pri kostole Sv. rodiny a na Kutlíkovej ulici do 14. augusta 2023, pôvodný termín bol 12. máj 2023. Napokon, štvrtý míľnik prinesie vybudovanie kompletného koľajového zvršku do 13. septembra 2024, čo je bezmála ročné meškanie oproti pôvodne uvažovanému termínu 8. novembra 2023.

Magistrát dodáva, že po doručení všetkých relevantných podkladov o nutnosti predĺženia termínu lehoty výstavby a po následnej kontrole daných podkladov uzavrie so zhotoviteľom dodatok s novými termínmi pre jednotlivé míľniky a ukončenia diela. Každopádne, podľa hovorkyne už harmonogram bol predmetom rokovaní a posudzovania Stavebným dozorom.

Kým pri samotnej električkovej trate sú známe odhady, kedy sa ktorá stavba zrealizuje, mesto mlčí v prípade informačného pavilónu v podobe lodného kontajnera, ktorý mal byť umiestňovaní popri stavbe. Na jeho doterajšiu absenciu upozornil portál iMHD.sk. Ako pripomenul, mesto s dodávateľom kontajnera dokonca uzavrelo zmluvu za 50-tisíc eur. „Ku kontajneru aktuálne nemáme nové informácie, akonáhle budú, budeme o nich informovať," cituje však portál stanovisko magistrátu.

V záujme lepšej informovanosti by azda prospelo, keby Hlavné mesto prinieslo aj nové vizualizácie plánovaných zastávok. Nevidí však na to dôvod, keďže publikovaná podoba zastávky Veľký Draždiak je reprezentatívna pre všetky zastávky. „K zastávkam sú technické podklady v rámci projektovej dokumentácie, neexistuje ku každej zastávke aj vizualizácia (nie je z pohľadu realizácie nevyhnutná),“ zhŕňa hovorkyňa mesta. Na všetkých zastávkach bude prístrešok, orientačný či kamerový systém.

 

Trať v máji 2023. Autor: Michal Feik / Bratislavský samosprávny kraj

 

Budúcnosť lokality sa vyjasňuje

Vznik druhej etapy Petržalskej radiály prináša výstavbu 3,9 kilometrov dlhej dvojkoľajnej trate so siedmimi zastávkami a štyrmi mostami. Opraví sa aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu, vybuduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou alebo šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. V susedstve koridoru, ale aj priamo v rámci neho sa vysadí množstvo zelene, na ktorú sa podľa mesta bude mimoriadne dbať.

Naostatok, v záujme zlepšenia dostupnosti zastávok vznikne niekoľko nových premostení Chorvátskeho ramena. Nateraz je naplánovaná štvorica lávok, ktoré boli predmetom architektonických súťaží. To však bolo už pred bezmála dvoma rokmi. Kladné záväzné stanoviská dostali tieto objekty len celkom nedávno. Hovorilo sa pritom, že budú dokončené v čase, kedy bude sprevádzkovaná aj nová trať.

Mesto preto ohlasuje, že sa blíži k ich realizácii. „Prípravné práce by mali začať na jeseň. Konkrétne ide o novú lávku pre peších pod novým električkovým mostom pri Kostole sv. rodiny, pôvodne tam bolo taktiež premostenie,“ oznamuje Dagmar Schmucková. „Zvyšné nové lávky cez Chorvátske rameno nie sú priamo súčasťou projektu predĺženia električkovej trate, budú realizované samostatne.“

Ide len o začiatok veľkých zmien, ktorými okolie novej trate prejde. Jej dokončenie by malo spustiť veľký stavebný rozvoj v jej blízkosti, predovšetkým v dotyku so zastávkami. Vďaka novej trati s preferenciou pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne a v dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty. Tieto parametre sú lákadlom pre potenciálnych obyvateľov – a s nimi aj investorov.

Prvý projekt, Bytový dom Topoľčianska od VI Group, je už vo výstavbe, pribúdať budú ďalšie. Najväčším by malo byť SOHO Petržalka od Iuris-u. To sľubuje postupne vybudovať nové srdce Petržalky s námestím či vybavenosťou. Najväčšie bratislavské sídlisko tak konečne získa svoje skutočné centrum.

Cesta k nemu vedie cez vznik modernej a kapacitnej dopravnej spojnice. S omeškaním a v úplne inej podobe oproti dávnym plánom sa ale predsa stáva súčasťou najľudnatejšej mestskej časti v metropole.

 

Fotografie z 27.5.2023. Pozrite si výstavbu novej trate vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube