Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 10.06.2021 17:05

Výstavba električkovej trate v Petržalke sa môže spustiť v roku 2022

Výstavba druhej etapy Nosného systému MHD v Petržalke, teda predĺženia petržalskej radiály, sa môže v horšom prípade spustiť až v roku 2022. Pripustil to primátor Bratislavy Matúš Vallo v rámci pondelňajšej verejnej diskusie k projektu Domino. Na projekt práve prebieha verejné obstarávanie, pričom prebieha kontrola ponúk od jednotlivých uchádzačov.

Article Big

Staršia vizualizácia zastávky. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Ako povedal počas diskusie (19:19) primátor, trať sa začne v lepšom prípade budovať na jeseň, v horšom prípade v januári alebo februári roku 2022. Mesto je vo fáze „veľmi komplikovaného verejného obstarávania“. Obstarávanie sa spustilo v októbri 2020 a ukončené bolo – po viacerých odkladoch – v marci. Ponuky predložilo osem uchádzačov, pričom rozhodujúcim kritériom pre výber úspešného uchádzača je cena.

V čase ukončenia predkladania ponúk Denník E priniesol informáciu, podľa ktorej prišilo s najnižšou ponukou konzorcium spoločností Cedis, Aldesa Construcciones Polska, materskej španielskej firmy Aldesa Construcciones a slovenskej firmy Hant BA. Cedis má údajne v stavebnom biznise zlú povesť, keďže sa hlási do tendrov s najnižšími cenami a zákazku potom nie je schopný zrealizovať. Výsledkom sú námietkové konania a dlho sa vlečúce spory. Podobne je na tom aj druhý uchádzač, firma Dúha, ktorá mala určité problémy v Košiciach aj pri tuneli Višňové.

Advertising

Mesto má povinnosť projekt dokončiť do konca roka 2023, preto je konštatovanie o veľkej komplikovanosti obstarávania nepochybne namieste. Akékoľvek meškanie je neprípustné, čo znamená, že Magistrát musí vybrať spoľahlivého uchádzača, ktorý navyše ponúkne nízku cenu. Pred podpisom zmluvy musí byť navyše súťaž predložená na kontrolu riadiacemu orgánu, ktorým je Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Úrad pre verejné obstarávanie. Či sa toto stihne do septembra, ako to bolo pôvodne prezentované, je čoraz menej pravdepodobné.

Mesto sa však očividne pokúša o ukľudnenie verejnosti. Primátor oznámil, že mesto v blízkej dobe predstaví body, kde budú zastávky a umiestni tam infopointy. Umiestnené tu budú vizualizácie, ako budú zastávky vyzerať. Nadviaže tým na kampaň z minulého roka, kedy boli v trase budúcej električkovej trase umiestnené tabule a kolíky s vybranými informáciami a údajmi. Podľa Matúša Valla, snahou mesta je splniť realizáciu čo najskôr, v čo najväčšej kvalite a s čo najmenšími komplikáciami pre obyvateľov.

Primátora doplnila viceprimátorka a petržalská poslankyňa Tatiana Kratochvílová, ktorá pripomenula, že rekonštrukciou prejde aj Jantárová cesta. Tá bola dlhoročným provizóriom, čakajúcim na novú trať. Už onedlho sa však celý centrálny koridor zmení, keďže pribudnú aj cyklotrasy, chodníky, osvetlenie popri Chorvátskom ramene a nové premostenia cez rameno. Na tieto sa už spustila architektonická súťaž v gescii Metropolitného inštitútu Bratislavy.

Nová električková trať bude mať dĺžku približne 4,2 kilometrov a prepojí prvú etapu, siahajúcu po Jungmannovu, s Janíkovym dvorom, kde dnes prebieha masívny development. Vybudovaných bude sedem zastávok, trať bude na jednej úrovni s cestnou komunikáciou a mala by byť z veľkej časti zazelenená. Cyklotrasa popri radiále bude mať charakter cyklodiaľnice. Celkové náklady boli pôvodne odhadované na 90.5 milióna eur.

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Magistrát má už každopádne pripravený „plán B“, pokiaľ by sa výstavba spustila neskôr a pôvodný harmonogram by nebolo možné dodržať. Stavba trate bude zo strany Európskej únie, ktorá projekt spolufinancuje, preplácaná priebežne. Mestu tak nehrozí nesplnením termínu katastrofálny dlh. V prípade meškania sa dokončenie trate dofinancuje v rámci budúceho programovacieho obdobia, v ktorom sa bude podobný typ projektov podporovať aj naďalej.

Dokonca by nemali prepadnúť ani peniaze, ktoré sa nestihnú vyčerpať. Namiesto toho sa uvoľnia na iné dopravné projekty v meste a budú vo forme zásobníka, z ktorého sa budú vyberať podľa výšky financií. Magistrát podľa informácií zo začiatku roka už zoznam možných náhradných projektov tvorí. Vychádzajúc z doterajších skúseností, kedy sa využili peniaze po zrušenej výstavbe Filiálky, by mohla Bratislava nakúpiť nové dopravné prostriedky alebo zrealizovať menšie projekty typu trolejbusové trate alebo vybrané dopravné terminály či úseky tratí.

Advertising

Mohlo by sa tak zdať, že sa až tak veľká katastrofa nedeje. Napriek tomu je meškanie, zvlášť natoľko dôležitého projektu, zlyhaním. Zodpovedné nie je len súčasné vedenie mesta. Predošlé sľubovalo, že trať bude dokončená v roku 2020, neskôr sa termín nenápadne posunul na koniec roka 2021. Splniť sa pravdepodobne nepodarí ani tretí termín v roku 2023. To je však už v kompetencii aktuálneho primátora a jeho projektového manažmentu. Viacero strán naznačuje, že to je do istej miery spôsobené výraznými dizajnovými úpravami.

Vizualizácie, ktoré majú byť v dohľadnej dobe odhalené, snáď ukážu, že verejnosť aspoň získa za dlhé čakanie akú-takú protihodnotu v podobe modernej trate s dobre riešenými zastávkami, priľahlým verejným priestorom a pešími či cyklistickými ťahmi. Príklady nových systémov napríklad z Francúzska ukazujú, že električková trať môže byť vynikajúcim doplnkom verejného priestoru mesta. To isté musí nastať v Petržalke, ktorej obyvatelia čakajú na koľajové spojenie s centrom už niekoľko desaťročí.

Len s dobudovanou električkovou osou sa toto najväčšie bratislavské sídlisko stane naozaj plnohodnotnou mestskou časťou Bratislavy. Je to práve električková sieť, ktorá zväzuje jednotlivé časti mesta dokopy a je zásadnou súčasťou tvorby bratislavskej identity. Dobudovaním prvej časti trate zo Šafárikovho námestia po Jungmannovu sa nadviazalo na prerušenú tradíciu, kedy „električky“ premávali do vtedy ešte neprebudovanej a autentickej Petržalky. Dokončením druhej etapy sa toto spojenie pravobrežnej štvrte a mesta potvrdí.

Aj na to však budú musieť desaťtisíce obyvateľov okolia počkať – a spolu s nimi aj investori, ktorých úlohou je význam električky zdôrazniť postupným rozvojom koridoru okolo nej. Mestská časť totiž čaká nielen na spojenie s mestom, ale aj na to, aby sa zo sídliska mestom skutočne stala.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: iMHD.sk

Súvisiace články

Hlavné mesto predstavuje výsledok verejného obstarávania na zhotoviteľa druhej etapy petržalskej radiály

22.07.2021 17:30:05 Adrian Gubčo

Magistrát Hlavného mesta SR Bratislava vyhodnotil verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby druhej etapy Nosného systému MHD v Petržalke – teda petržalskej električkovej trate. Momentálne najväčší dopravný projekt, zameraný na verejnú dopravu, má spojiť Jungmannovu ulicu s Janíkovym dvorom. Ponuka víťazného uchádzača musí ešte prejsť povinnými kontrolami, kým sa spustí samotná výstavba.

Čítať viac

Ponuky na zhotovenie druhej etapy Petržalskej radiály boli uzavreté, realizácia môže byť ďaleko

24.03.2021 10:27:00 Adrian Gubčo

DOPLNENÉ V priebehu včerajška bolo ukončené predkladanie cenových ponúk v rámci verejného obstarávania na vybudovanie druhej etapy Nosného systému MHD, teda pokračovania električkovej trate v Petržalke. Ponuky predložilo 8 uchádzačov, pričom mesto ich bude teraz vyhodnocovať. Podľa zistení Denníka E však v tomto procese hrozia komplikácie.

Čítať viac

Hlavné mesto pripúšťa omeškanie električky v Petržalke

28.01.2021 09:57:58 Adrian Gubčo

Už o niečo dva týždne by sa mali odovzdávať ponuky v rámci verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby druhej etapy Nosného systému MHD – teda predĺženia električkovej radiály. Harmonogram priebehu obstarávania a realizácie je nastavený tak tesne, že je celkom možné, že sa projekt nestihne dokončiť do sľúbeného konca roka 2023. Magistrát preto pripravuje krízový scenár.

Čítať viac

Stihne sa postaviť električková trať v Petržalke?

07.01.2021 09:30:00 Adrian Gubčo

Jedným z najdôležitejších rozvojových zámerov Hlavného mesta na najbližšie roky je výstavba druhej etapy Nosného systému MHD v Bratislave – teda predĺženia Petržalskej električkovej radiály. Keďže ide o projekt spolufinancovaný z fondov Európskej únie, mesto musí stihnúť trať dobudovať do konca roka 2023. Je to reálne?

Čítať viac

Hlavné mesto vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa druhej etapy Petržalskej radiály

21.10.2020 11:11:00 Adrian Gubčo

V priebehu tohto týždňa sa konečne spustila súťaž na zhotoviteľa pokračovania električkovej trate v Petržalke, kľúčového projektu rozvoja verejnej dopravy v Bratislave. Hlavné mesto musí vybrať zhotoviteľa čím skôr, aby stihlo novú dopravnú líniu zrealizovať čo najskôr. Projekt má byť dokončený do konca roka 2023.

Čítať viac

Ako sa bude rozvíjať električková sieť v Bratislave?

20.10.2020 12:15:10 Adrian Gubčo

V metropole sa aktuálne dokončuje veľký projekt modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály či rekonštruuje úsek trate na Americkom námestí. V príprave sú aj modernizácie ďalších radiál a opravy iných úsekov. Aká je ale situácia s výstavbou úplne novej infraštruktúry a rozšírením električkových tratí do nových lokalít? Pozrime si prehľad aktuálneho stavu známych alebo uvažovaných projektov.

Čítať viac

Predĺženie petržalskej električkovej radiály má stavebné povolenie

29.06.2020 08:33:00 Adrian Gubčo

Príprava výstavby asi najdôležitejšieho aktuálneho projektu rozvoja verejnej dopravy v Bratislave dosiahla ďalší dôležitý míľnik: Stavebný úrad v mestskej časti Petržalka vydal stavebné povolenie pre druhú etapu Petržalskej radiály, ktorá prepojí dnešnú konečnú na Jungmannovej s Janíkovym dvorom. Povolenie ešte musí nadobudnúť právoplatnosť.

Čítať viac

Projektová dokumentácia druhej etapy Petržalskej radiály je dokončená, čoskoro by sa mala začať súťaž na zhotoviteľa

22.05.2020 11:25:00 Adrian Gubčo

Asi najdôležitejší pripravovaný projekt rozvoja verejnej dopravy v Bratislave – druhá etapa Nosného systému MHD, lepšie známa ako pokračovanie Petržalskej radiály – sa krok po kroku blíži k začiatku výstavby. V priebehu apríla projektant odovzdal dokumentáciu pre realizáciu stavby, čo je prakticky posledný krok pred štartom súťaže na zhotoviteľa a následnou výstavbou.

Čítať viac

Druhá časť petržalskej električky žiada o stavebné povolenie

08.08.2019 10:25:00 Adrian Gubčo

Jeden z najočakávanejších dopravných projektov v metropole za posledné desaťročia je o krok bližšie k plnému dokončeniu. Hlavné mesto požiadalo petržalský Stavebný úrad o stavebné povolenie k predĺženiu petržalskej električkovej radiály, teda k tzv. druhej etape Nosného systému MHD. Do spustenia výstavby však ešte ostávajú približne dva roky.

Čítať viac

Územné rozhodnutie pre petržalskú električku je potvrdené

10.05.2019 08:28:00 Adrian Gubčo

Enormne dôležitý projekt predĺženia petržalskej električkovej radiály, tzv. II. Etapa Nosného systému mestskej hromadnej dopravy (MS MHD), získal jedno z kľúčových povolení. Rozhodnutie o umiestnení stavby vydala mestská časť Petržalka ešte v októbri 2018, voči nemu sa však odvolalo viacero účastníkov. Okresný úrad však odvolania zamietol a rozhodnutie tak získalo právoplatnosť.

Čítať viac

Hlavné mesto plánuje masívny rozvoj koľajovej dopravy

24.08.2018 15:00:00 Adrian Gubčo

Bratislava - hlavné mesto SR dnes v rámci tlačového brífingu ohlásila plány, týkajúce sa rozvoja koľajovej dopravy v podobe električkových tratí. Primátor mesta Ivo Nesrovnal predstavil zámery, ktoré majú zväčšiť električkovú sieť a zlepšiť dopravnú situáciu v metropole.

Čítať viac

Bratislava potrebuje kvalitnú električkovú dopravu, robí pre to málo

01.08.2018 12:30:00 Adrian Gubčo

Už nejakú dobu je ako všeobecný fakt daný úzus, že nosným systémom verejnej dopravy (NS MHD) v Bratislave sú električky. To by sa malo odzrkadľovať v dynamickom rozvoji tohto dopravného systému a veľkú podporu rozvoju električkovej dopravy vyjadruje aj Magistrát Hlavného mesta SR Bratislavy. Aká je teda súčasná situácia v rozvoji električkovej dopravy a modernizovania tratí?

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube