Kvalita verejnej dopravy na najvyššej úrovni. O desať rokov bude Bratislava lepšie prepojená a modernejšia
ČLÁNOK BOL DOPLNENÝ. Bratislava sa pripravuje na novú éru verejnej dopravy. V nasledujúcej dekáde plánuje hlavné mesto rozšíriť a modernizovať viaceré električkové trate a zlepšiť dostupnosť ekologických foriem dopravy. Nosným systémom zostáva koľajová doprava, zlepšenia však majú nastať aj na cestách.
Ilustračné zábery. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Električky ako nosný dopravný systém
Nosným dopravným systémom má byť aj naďalej koľajová doprava, teda predovšetkým električkové radiály, čo je aj víziou Hlavného mesta. „Hlavným cieľom je pokračovať v udržateľnom mestskom rozvoji, zlepšovaní dostupnosti aj kvality služieb a podpore udržateľnej mobility. Hlavná vízia vo verejnej doprave aj naďalej zostáva rovnaká, a tou je nosný systém pozostávajúci z električkových tratí,“ uviedol Peter Bubla, hovorca Magistrátu.
Petržalská električka premáva už viac ako tri mesiace až po zastávku Južné mesto. Dôležitý dopravný projekt je už takmer dokončený. Nasledovať by ho mali ďalšie predĺženia existujúcich tratí a rekonštrukcie tých starších. Podľa hovorcu mesta by sa do roku 2035 mohla realizovať modernizácia Ružinovskej radiály, jej predĺženie, predĺženie električkovej trate do Borov, trať Pribinova – Košická aj obnova časti Račianskej radiály.
Predĺženie Ružinovskej radiály si vyžaduje zmenu Územného plánu, pričom mesto už Zmeny a doplnky 13 predložilo na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Predpokladaný termín ich schválenia je máj až jún 2026.
Predĺženie radiály sa má realizovať v troch etapách. V prvej etape sa nová trať napojí na existujúcu električkovú trať estakádou ponad Vrakunskú cestu a železnicu, s pokračovaním k budúcemu TIOPu Ružinov. Druhá etapa počíta s mostom ponad Galvaniho ulicu a ukončením medzi Avionom a IKEA. Na mieste vznikne úvraťové obratisko, podobné tomu na Jungmannovej ulici, a nová zastávka pri parkovisku nákupných centier.
Tretia etapa má prekonať diaľnicu D1 nadzemnou konštrukciou s dvoma možnými variantmi križovania. Trať povedie popri Ivanskej ceste až k letisku, kde vzniknú zastávky Ivanská cesta a Letisko. S plánovaným predĺžením trate sa pripravuje aj komplexná modernizácia Ružinovskej električkovej radiály, ktorá má zlepšiť kvalitu a spoľahlivosť električkovej dopravy v Bratislave.
Projekt však sprevádzajú opakované problémy. Magistrát opäť predĺžil verejnú súťaž na zhotoviteľa modernizácie. Ponuky bolo možné podávať do 16. septembra, predpokladaná hodnota zákazky je 102 miliónov eur bez DPH. V ideálnom prípade bude realizácia prebiehať v rokoch 2026-2027.
Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
Komplikácie sprevádzajú aj očakávané predĺženie električky do Borov, ktoré si vyžaduje predĺženie Saratovskej ulice. Problémom je financovanie, keďže nie je možné pokryť náklady len z rozpočtu mesta. Projekt má stavebné povolenie a mesto vysúťažilo aj firmu, ktorá ho mala realizovať. Začiatok prác teda brzdia len chýbajúce finančné prostriedky.
Už niekoľko rokov mesto bojuje aj o trasovanie električky po Pribinovej, pretože úsek popred budovu Slovenského národného divadla (SND) sa nepozdáva SND, Ministerstvu kultúry ani časti verejnosti. Problémom má byť hluk, vibrácie a časť obyvateľov Košickej ulice tiež namieta stratu parkovacích miest.
Pre Magistrát je však trasovanie okolo SND stále najlepším riešením, pričom bolo spracovaných viacero podkladov a odborných analýz. Posudzovanie vplyvov na životné prostredie prebieha od roku 2022 a stále nie je ukončené. Územný plán však bol zmenený v prospech zámeru a súkromný partner pripravuje aj podrobnejšiu dokumentáciu.
Na Račianskej radiále boli realizované čiastkové opravy na zvýšenie komfortu cestovania a predĺženie životnosti trate. Popri Račianskej radiále sa uskutočnili viaceré úpravy v roku 2023. Hlavné mesto vtedy obnovilo viacero zastávok – debarierizovalo ich, vydláždilo a osadilo nové prístrešky.
Nadviazalo tým na mimoriadne úspešnú obnovu električkovej zastávky Račianske mýto, ktorá bola do opravy v roku 2021 jednou z najnebezpečnejších v Bratislave. Pomerne jednoduché úpravy dramaticky zvýšili jej kvalitu. Komplexná obnova trate sa však môže stať realitou až o niekoľko rokov. Aktuálne nie je pripravovaný celkový projekt ako pri ostatných radiálach, namiesto toho sa bude trať opravovať pravdepodobne len postupne po menších úsekoch.
Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Zlepšenia nielen pri električkách
Mesto sa okrem električiek venuje aj rozvoju trolejbusovej a autobusovej dopravy. „Hlavné mesto sa taktiež usiluje o čo najväčší rozvoj trolejbusových tratí z dôvodu ich ekologického prevádzkovania. V rámci autobusov plánujeme využívať čo najviac nízkoemisných prostriedkov – elektrobusy, vodíkové autobusy a CNG autobusy. Cieľom mesta je priviesť čo najviac cestujúcich do MHD. Verejná doprava musí byť aj naďalej spoľahlivá a bezpečná,“ konštatuje Bubla.
Mesto pristúpilo k realizácii úseku medzi Riviérou a Patrónkou a rozbieha aj práce na úseku medzi Bulharskou a Galvaniho. Trolejbusová trať vytvorí spojnicu existujúcej trate na Bulharskej s nákupným centrom Avion Shopping Park.
Ide o jeden zo štvorice aktuálnych projektov, ktoré majú zväčšiť rozsah bratislavskej trolejbusovej siete a otvoriť tejto forme dopravy nové lokality. Ako prvá vstúpila do realizácie trať medzi Riviérou a Patrónkou, spojka s Avion Shopping Parkom bude druhá. Zostávajúce dve trate majú priniesť spojenie Trenčianskej cez Hraničnú s Grófskou nivou a prepojenie komplexu Nivy s Novým SND.
Dopravný podnik Bratislava zároveň obnovuje vozový park – do jedného roka pribudne 80 nových kĺbových autobusov SOR NS 18 s kapacitou 177 cestujúcich. Nové vozidlá s modernými bezpečnostnými systémami, klimatizáciou, WiFi a USB zásuvkami nahradia staršie autobusy a prinesú ekologickejšiu prevádzku v súlade s emisnou normou Euro 6e. Investícia v hodnote viac než 31 miliónov eur bez DPH je financovaná z úveru. Iba pred niekoľkoými dňami dopravný podnik oznámil, že po úspešnom vyhodnotení verejnej súťaže na nákup 130 autobusov s CNG pohonom DPB pristúpil k objednávke ďalších 20 kusov nízkopodlažných kĺbových autobusov SOR NS 18 CNG.
Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Súčasťou rozvoja verejnej dopravy sú aj TIOPy
Dôležitou súčasťou verejnej dopravy majú byť terminály integrovanej osobnej prepravy (TIOP). Realizácia TIOPov nie je v kompetencii Hlavného mesta – ide o projekty Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Magistrát uviedol, že podľa dostupných informácií ŽSR aktívne pracujú na TIOPe Ružinov a rovnako je už nejaký čas v príprave aj TIOP Bory.
Hovorkyňa ŽSR Petra Lániková potvrdila, že v súčasnosti pripravujú dva TIOPy – Bory a Ružinov. Kedy by sa mohli realizovať, však železnice neuviedli. TIOP Lamačská brána (Bory) vznikne na rozhraní troch mestských častí – Devínska Nová Ves, Dúbravka a Lamač. Podľa Lánikovej je cieľom znížiť rast individuálnej automobilovej dopravy na území hlavného mesta Bratislava, tvoriť doplnkovú funkciu v prímestskej hromadnej doprave a podieľať sa na výkonoch v MHD na území Bratislavy.
„Železničná zastávka bude vybavená dvomi jednostrannými nástupišťami s prístreškami pre cestujúcich, prístupovým schodiskom a výťahmi, státím pre bicykle, vizuálnymi elektronickými tabuľami a kamerovým systémom,“ doplnila hovorkyňa ŽSR. Výstavba TIOPu Bory však úzko súvisí s predĺžením Saratovskej, keďže majú niekoľko spoločných stavebných objektov.
Bližšie k realizácii má zrejme TIOP Ružinov, ktorý sa bude nachádzať v blízkosti obchodného domu Hornbach, pri zastávke autobusov č. 39 – Súhvezdná, sídlisku Ostredky a obratisku Ružinovskej radiály.
„Vybudovanie prestupného terminálu osobnej prepravy v mestskej časti Ružinov plní podobné ciele – konkrétne zníženie rastu individuálnej automobilovej dopravy na území hlavného mesta Bratislava, tvorbu doplnkovej funkcie v prímestskej hromadnej doprave a podieľanie sa na výkonoch v MHD na území Bratislavy,“ uviedla Lániková.
„Nosnú časť TIOP predstavujú nástupištia novej železničnej zastávky, ktoré sú navrhnuté ako jednostranné pri koľaji č. 2 trate Bratislava Nové Mesto – Bratislava UNS a ostrovné, situované medzi koľajami č. 1 trate Bratislava Nové Mesto – Bratislava UNS a č. 1 trate Bratislava Nové Mesto – Podunajské Biskupice,“ priblížila hovorkyňa ŽSR.
V rámci stavby sa má vybudovať podchod pre cestujúcich, protihlukové steny, státia pre bicykle, rampy, mobiliár a orientačný systém, výťahy, prístrešky na nástupištiach, prípojka NN, vonkajšie osvetlenie, metalická a optická kabelizácia, prístupové trasy, informačné a rozhlasové zariadenie, kamerový a poplachový systém narušenia, informačné zariadenie BID, železničný zvršok, spodok a oporný múr. Taktiež dôjde k preložke slaboprúdových vedení a rekonštrukcii nevyhnutnej časti komunikácie Vrakunská cesta.
Mestská časť Ružinov zároveň plánuje výstavbu parkovacieho domu, vďaka čomu tu vznikne na miestne pomery skutočne výnimočný uzol. Kombinovať bude vlaky, električky, autobusy, automobilovú dopravu a vedené tadiaľto sú, resp. budú aj cyklotrasy. Toto riešenie by malo prispieť k citeľnému zvýšeniu využívania železníc.
Budúce umiestnenie TIOPu Ružinov. Zdroj: Google Maps
Bratislavská verejná doprava sa nachádza na prahu významnej transformácie. Plány na modernizáciu a rozširovanie električkových radiál spolu s prípravou nových terminálov integrovanej osobnej prepravy smerujú k vytvoreniu funkčnejšej siete, ktorá zlepší spojenia vnútri mesta aj s jeho zázemím. Napriek komplikáciám v procese povoľovania, financovania či verejných obstarávaní zostáva cieľ mesta jasný – zvýšiť komfort, spoľahlivosť a atraktivitu mestskej hromadnej dopravy.
Ak sa podarí naplniť všetky plánované zámery, Bratislava by o desať rokov mohla disponovať moderným, ekologickým a lepšie prepojeným dopravným systémom, ktorý bude omnoho kvalitnejšou alternatívou k individuálnej automobilovej doprave. Mesto tak získa nielen efektívnejší dopravný rámec, ale aj predpoklady pre rozvoj verejného priestoru pre jeho obyvateľov.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.


















