Author photoAdrian Gubčo 13.06.2022 14:14

Mesto opravuje zastávky na Račianskej radiále, definitívna rekonštrukcia Račianskeho mýta sa odsúva

Hlavné mesto a Dopravný podnik Bratislavy (DPB) pristúpili k čiastočnej rekonštrukcii viacerých zastávok na Račianskej električkovej radiále. Tieto sa nesú v podobnom duchu ako minuloročná provizórna obnova zastávky na Račianskom mýte. Výsledkom je zlepšenie stavu vyčkávacieho priestoru pre cestujúcich. Skutočná modernizácia zastávok je však hudbou budúcnosti.

DPB spustil v uplynulých dňoch rekonštrukciu viacerých zastávok na Račianskej električkovej radiále. Trať aj priľahlé zastávkové priestory sú už pomerne zastarané – naposledy prešli rekonštrukciou v roku 1991. Na stave zastávok sa to podpísalo, rovnako ako na celkovej morálnej zastaranosti. Dnes sa už od zastávkových priestorov očakáva ďaleko lepšia kvalita aj vybavenie. Až doteraz tu totiž chýbali aj prístrešky a adekvátny mobiliár.

Mesto a DPB sa to v súvislosti s Programom obnovy a doplnenia prístreškov rozhodli zmeniť. Trojica zastávok - Biely Kríž, Pionierska a Mladá garda – tak dostane vyvýšené a betónovou dlažbou vydláždené nástupné ostrovčeky s bezbariérovými vstupmi, nový mobiliár aj označníky, ako aj moderné zastávkové prístrešky so solárnym osvetlením a strechami. Prístrešky nadväzujú na Princípy a štandardy zastávok, ktoré nedávno vypracoval Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB).

Práce prebiehajú už niekoľko týždňov a dokončené majú byť v priebehu letných prázdnin. Ide o celkom dlhú dobu, táto je ale spôsobená snahou o minimalizáciu negatívnych dosahov na cestujúcu verejnosť. DPB totiž nechcel pozastaviť obsluhu zmieňovaných zastávok. Realizácia tak prebieha v režime, kedy sprístupnená ostáva vždy polovica nástupiska, pričom električky zastavujú v časti, ktorá nie je staveniskom. V tejto chvíli však už má významná časť zastávok takmer definitívnu podobu.

Mesto sa pri úpravách inšpirovalo úspechom rekonštrukcie donedávna asi najhoršej električkovej zastávky v Bratislave, Račianskeho mýta. Preto plánuje v obdobných úpravách pokračovať. „Podobne ako na zastávke Mladá Garda budú v blízkej dobe rekonštruované aj zastávky: Riazanská, Pionierska, Biely kríž, Stanica Vinohrady a Ursínyho, kde tiež dôjde k zvýšeniu nástupnej hrany, vydláždeniu, osadeniu prístreškov či rekonštrukcii zábradlí,“ hovorí Dagmar Schmucková, hovorkyňa Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy. „DPB plánuje tiež osadiť nové prístrešky a obnoviť náter zábradlí aj na viacerých ďalších električkových zastávkach v Rači a v Ružinove.“

Už v priebehu tohto roka sa tak viditeľne zvýši úroveň mnohých zanedbaných zastávok. Nejde však o komplexné modernizácie, ktorých súčasťou by bolo aj rozšírenie vyčkávacieho priestoru, osadenie elektronických odchodových tabúľ alebo zriadenie prestupných zastávok s autobusmi. Na tieto projekty si musí verejnosť ešte nejakú dobu počkať.

 

 

V prípade Račianskej radiály to bude trvať dlhšie, keďže projekty v tejto chvíli ešte nie sú dokončené. Tie, ktoré sa pripravujú, sú navyše rozložené na viacero samostatných úsekov, čo povedie k postupnej realizácii. „DPB aktuálne pripravuje modernizáciu Račianskej radiály v úseku od depa Krasňany po obratisko Komisársky s výnimkou už rekonštruovaného úseku medzi zastávkami Detvianska a Záhumenice,“ prezrádza Schmucková aktuálne plány. „Pôjde o modernizáciu trate s úpravou zastávok a trakcie vrátane technológie meniarní.“

Projektová dokumentácia však ešte neexistuje a rozbehnutý nie je povoľovací proces ani hľadanie zhotoviteľa. „Aktuálne DPB kompletizuje podklady pre súťaž na výber projektanta. Dokumentácia by mohla byť pripravená v roku 2023, termín realizácie bude závisieť od koordinácie s inými pripravovanými modernizáciami,“ pripomína hovorkyňa mesta. Magistrát chce totiž v dohľadnej dobe rozbehnúť aj modernizáciu RužinovskejVajnorskej radiály. Podľa posledných známych informácií, Ružinovská by mala ísť do realizácie v roku 2024 a Vajnorská v roku 2025. Oba projekty ovplyvnia organizáciu dopravy v celej Bratislave.

Na Račianskej radiále tak už nedôjde k menším rekonštrukciám, ako to bolo v prípade úseku Detvianska – Záhumenice, ale rovno k úprave celých úsekov. Podľa mesta totiž dochádza k výlukám, čo vždy spôsobuje komplikácie. Zmena prístupu v spojení s aktuálnou situáciou sa dotkne aj zastávky Račianske mýto. Na začiatku minulého roka totiž mesto hovorilo o rozsiahlejšej prestavbe tohto významného uzla, pričom rátalo so vznikom zastávky, na ktorej budú zastavovať autobusy, prípadne integrovaním cyklistickej dopravy. Po dokončení aktuálnej úpravy na konci leta však už tieto plány veľmi nezdôrazňovalo.

Dagmar Schmucková priznáva, že nastala určitá zmena plánov. „Vo finančnej situácii, v ktorej sa mesto nachádza, sa viaceré investície prehodnocujú. Aktuálne dostali prioritu ďalšie zastávky Račianskej radiály, ktorých stav už bol nevyhovujúci, aby dosiahli štandard, aký cestujúcim poskytuje dnešné Račianske mýto, teda aby mali nový prístrešok a vyvýšené nástupište, ktoré zaisťuje vyššiu bezpečnosť cestujúcich.“ Sľubuje však, že v budúcnosti na definitívnu úpravu dôjde. „Konečné riešenie zastávky Račianske mýto je stále aktuálne a plánujeme ho realizovať aj s ďalšími pripravovanými úpravami okolitých priestorov.“

Okrem zmien na Račianskej radiále sa mesto a Dopravný podnik pripravujú ešte na niekoľko rekonštrukcií. „DPB ale chystá menšiu, avšak dôležitú rekonštrukciu časti Vajnorskej radiály a následne plánuje pripraviť projektovú dokumentáciu rekonštrukcie trate na nábreží,“ avizuje Dagmar Schmucková. V prípade Vajnorskej radiály by si asi opravu najviac zaslúžila slučka, smerujúca k Železničnej stanici Nové Mesto. Rekonštrukcia nábrežia je zas enormne dôležitá, keďže súvisí s blízkymi významnými verejnými priestranstvami aj súkromnými investíciami.

 

 

Mesto sa teda netají veľkými plánmi na skvalitnenie úrovne električkovej dopravy. V realizačnej fáze sú však v tejto chvíli, okrem pomalého budovania pokračovania Petržalskej radiály, len menšie zásahy. Príprava väčších projektov je pomalá a výstavba neustále odsúvaná.

V tomto smere sa bude musieť zdynamizovať projektová príprava, keďže rozvoj mesta si vyžaduje rýchlu výstavbu ďalších úplne nových tratí, nielen modernizácií starých. Kľúčovou je najmä spojnica Petržalskej a Ružinovskej radiály cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu ulicu, ktorá je označovaná za kontroverznú. Dôvodom je jej vedenie popred novostavbu SND, čo sa môže stať kameňom úrazu pri snahe o rýchlu výstavbu. Hlavné mesto inak na príprave spolupracuje s developerom J&T Real Estate, ktorý by dokázal projekciu aj povoľovanie značne urýchliť.

Ďalšími dôležitými úsekmi sú predĺženia tratí v Ružinove a v Dúbravke, resp. v Boroch. Ich účelom nie je len napojenie nových oblastí, ale najmä spojenie s budúcimi terminálmi integrovanej osobnej prepravy (TIOPmi), ktoré čoskoro vstúpia do výstavby. Tým sa výrazne zvýši potenciál pre zapojenie železničnej dopravy do verejnej dopravy v Bratislave.

Aj tieto projekty sú však len prípravou na rozsiahlejšie a náročnejšie plány vzniku ďalších nových radiál, tangenciál, predĺžení a spojok, ktoré potrebuje mesto v najbližších rokoch a desaťročiach vybudovať. S verejnou dopravnou infraštruktúrou či bez, už čoskoro začnú rásť nové a nové štvrte, v ktorých budú žiť či pracovať tisíce až desaťtisíce ľudí. Pokiaľ chce Bratislava reálne zvýšiť kvalitu života, nemôže sa už ďalej spoliehať iba na automobily. Na tom panuje čoraz väčšia zhoda. Nanešťastie sa zdá, že v rozvoji alternatív niekedy bráni sama sebe.   

 

Fotografie z 11.6.2022. Pozrite si rekonštrukcie električkových tratí vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube