Električka na letisko nebude len sen. Mesto napreduje v príprave predĺženej trate, chce zmeniť Územný plán
Bratislavský Magistrát popri príprave modernizácie Ružinovskej električkovej radiály podniká prvé kroky smerujúce k jej ďalšiemu predĺženiu. V budúcnosti sa totiž nepočíta s ukončením trate na Astronomickej ulici, ako je tomu dnes. Viesť by mohla ďalej, jednak k terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Ružinov, ako aj na letisko. Potrebná je však zmena územného plánu, ktorá by mohla prísť už v budúcom roku.
Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / EIA
Električková trať v Ružinove je dnes zakončená obratiskom na Astronomickej ulici. S ohľadom na blízkosť významných zdrojov dopravy sa ale uvažuje nad jej predĺžením. Prvým kľúčovým bodom je plánovaný TIOP Ružinov, kde má vzniknúť významný prestupný uzol medzi vlakmi, verejnou dopravou a automobilmi. Dlhodobým cieľom je však predĺženie trate až k nákupnému centru Avion a na Medzinárodné letisko M. R. Štefánika.
Podrobnosti o pripravovanom projekte priniesla technicko-ekonomická štúdia, zverejnená na webovej stránke mesta. Účelom štúdie bolo overiť realizovateľnosť navrhovaného trasovania a vyhodnotiť jednotlivé varianty z technického, ekonomického, prevádzkového aj majetkovo-právneho hľadiska. Dokument spracovala spoločnosť Valbek SK.
Podľa materiálu by sa predĺženie radiály realizovalo v troch etapách. Prvá etapa počíta s napojením na existujúcu trať estakádou ponad Vrakunskú cestu a železnicu, pričom nová trasa by pokračovala k budúcemu TIOPu Ružinov. Trať by mala mať dĺžku približne 995 metrov a zahŕňala by jednu novú zastávku s prestupom medzi električkami a vlakmi. Zastávka Astronomická by sa zrušila.
Druhá etapa by pokračovala mostom ponad Galvaniho ulicu a končila by sa v priestore medzi nákupnými centrami Avion a IKEA. V súčasnosti sa tu nachádza zelený pás medzi parkoviskami a diaľnicou D1. Keďže tu nie je priestor na klasické obratisko, počíta sa s realizáciou tzv. úvraťového obratiska po vzore riešenia na Jungmannovej ulici v Petržalke. Úsek by mal mať dĺžku približne jeden kilometer a vznikla by tu nová zastávka pri parkovisku nákupných centier.
Tretia etapa by priniesla prekonanie diaľnice D1 nadzemnou konštrukciou, pričom sa zvažujú dve alternatívy križovania – šikmé alebo kolmé. Električková trať by ďalej pokračovala paralelne s Ivanskou cestou až k letisku. Ukončená by mohla byť buď priamo pri termináli, alebo o niečo ďalej – medzi parkoviskom a uvažovanou železničnou zastávkou v rámci staršieho projektu TEN-T 17.
Navrhované sú dve nové zastávky – Ivanská cesta a Letisko, pričom poloha druhej z nich bude predmetom ďalšieho posudzovania z dôvodu pripomienok od správy letiska. Celková dĺžka tohto úseku by mala dosahovať 1.281 až 1.607 metrov.
Mesto si štúdiu nechalo vypracovať aj v súvislosti s pripravovanými zmenami Územného plánu, ktoré sú nevyhnutné pre budúcu realizáciu projektu. Zmeny a doplnky 13 sú už predložené na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (SEA), keďže ide o strategický dokument, podliehajúci tomuto procesu.
Schéma predĺženia električkovej trate na letisko s etapizáciou. Zdroj: iMHD.sk
V rámci projektu predĺženia električkovej radiály k budúcemu TIOPu Ružinov sa plánuje vybudovanie obratiska na pozemkoch vo vlastníctve súkromnej spoločnosti. Keďže je potrebné vysporiadať majetkovo-právne vzťahy medzi mestom a vlastníkom pozemkov, navrhuje sa zmena funkčného využitia dotknutého územia.
Súčasná funkcia „ostatná ochranná a izolačná zeleň“ by sa mala zmeniť na „občiansku vybavenosť celomestského a nadmestského významu“. Táto úprava umožní, aby bola plocha využitá podľa návrhu súkromnej spoločnosti a zároveň by mohla výstavba prebiehať v súlade s plánovaným riešením projektu.
Celkové náklady na realizáciu prvej etapy predĺženia ružinovskej električkovej radiály sú odhadované na približne 32.439.270 eur, resp. 39.145.190 eur so započítaným rizikovým koeficientom. Predpokladaný termín schválenia Zmien a doplnkov 13 je máj až jún 2026.
Súbežne s plánovaným predĺžením trate sa pripravuje aj rozsiahlejší projekt – komplexná modernizácia Ružinovskej električkovej radiály. Tento zámer je súčasťou dlhodobého úsilia hlavného mesta výrazne zvýšiť kvalitu a spoľahlivosť električkovej dopravy v Bratislave. Modernizáciu však sprevádzajú opakované problémy.
Bratislavský Magistrát opäť predĺžil verejnú súťaž na zhotoviteľa komplexnej modernizácie Ružinovskej električkovej radiály. Mesto prijímalo ponuky do 16. septembra, pričom predpokladaná hodnota zákazky dosahuje 102 miliónov eur bez DPH.
Ide už o opakovanú súťaž, keďže pôvodné obstarávanie muselo byť zrušené pre jedinú ponuku s neprimerane vysokou cenou. Podmienky súťaže boli po konzultáciách s firmami upravené – mesto zmiernilo zmluvné pokuty, odstránilo sporné kritériá na zníženie hluku a pridalo nové hodnotiace faktory, ako starostlivosť o zeleň či predĺženie záručnej doby.
Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
Projekt má byť financovaný z eurofondov a začiatok jeho realizácie sa očakáva najskôr na jar 2026. Práce budú prebiehať v dvoch etapách. Prvá sa zameria na úsek od Záhradníckej ulice po Astronomickú, kde sa obnoví trať, zastávky a doplní zeleň. Čiastočne sa majú zlepšiť aj podmienky pre cyklistov, keďže sa do budúcna ráta so vznikom súbežnej cyklotrasy na Ružinovskej a Záhradníckej ulici.
Druhá etapa pokryje úsek od Ulice 29. augusta po Trnavské mýto, zahŕňajúc modernizáciu Krížnej ulice, Amerického námestia a zlepšenie podmienok pre chodcov, cyklistov i prestupy medzi linkami MHD. Očakáva sa napríklad rekonštrukcia Krížnej od fasády k fasáde, spojená s dramatickým zvýšením kvality verejného priestoru.
Predĺženie a modernizácia Ružinovskej električkovej radiály patria medzi najvýznamnejšie dopravné projekty, ktoré majú v nasledujúcich rokoch zásadne zmeniť tvár bratislavskej MHD. Po ich dokončení sa očakáva zvýšenie kapacity a spoľahlivosti električkovej dopravy, ako aj lepšia dostupnosť lokality pri letisku a samotného letiska. To očakáva v najbližšej dobe veľký nárast počtu cestujúcich, vzrastie preto aj tlak na zlepšenie obsluhy.
Predĺženie ružinovskej radiály je kľúčové aj vzhľadom na stavebný rozvoj v tejto časti mesta. Okrem už existujúcich projektov Ovocné sady od JTRE a Moruše od VI Group pripravuje druhý menovaný developer aj ďalšie zámery – polyfunkčný komplex Baurea a nové polyfunkčné centrum. Dôležitým faktorom je aj uvažovaná zmena Územného plánu, súvisiaca s vypracovaním Urbanistickej štúdie Ivanská cesta, ktorá predpokladá zvýšenie podielu bývania.
Dnes nevyužité plochy pri letisku sa majú zmeniť na novú mestskú štvrť. Plánuje sa výstavba obytných blokov pre tisíce obyvateľov, doplnených o školu a park. Letisko by sa tak stalo priamou súčasťou mesta, ktorá bude potrebovať aj adekvátnu obsluhu verejnou dopravou. Pred jej vybudovaním však treba najmä na to pripraviť legislatívne podmienky - a teda zmeniť Územný plán.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.























