Author photoAdrian Gubčo 03.07.2025 11:49

Konečne citeľný prírastok: Bratislava dostane kilometre cyklotrás, zlepšenia prebiehajú vo viacerých lokalitách

Vedenia Bratislavy dlho hovorili o rozvoji cyklodopravy, v skutočnosti bol ale rozvoj infraštruktúry v posledných rokoch skôr obmedzený. Mesto realizovalo ochranné pruhy, kvalitnejšie formy cyklotrás v podobe oddelených úsekov však bolo výrazne menej. V priebehu tohto leta sa to ale má zmeniť vďaka úpravám hneď vo viacerých lokalitách.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Takmer ako cyklodiaľnica

Najzásadnejším prírastkom pre bratislavskú cyklosieť bude v priebehu tohto roka otvorenie cyklotrasy, paralelnej s električkovou traťou v Petržalke. V skutočnosti je využívaná už dnes, zatiaľ však nie je oficiálne vyznačená a preto je využívaná aj chodcami. Vyznačená by mala byť do konca mesiaca, čím Bratislava získa jednu z prvých trás, ktorá sa niektorými svojimi parametrami približuje k cyklodiaľnici.

Trasa v dĺžke šesť kilometrov vznikla ako vyvolaná investícia v súvislosti s výstavbou druhej etapy Petržalskej električkovej radiály. Začína pri Bosákovej ulici a pokračuje južným smerom až do Janíkovho dvora. Tu sa má v budúcnosti napojiť na priečnu trasu, ktorá spojí jednotlivé časti developmentu Slnečnice. Okrem toho ju budú pretínať viaceré lokálne petržalské trasy, čím sa stane cyklistickou chrbticou pre najväčšie bratislavské sídlisko.

Kvalitatívne je na vysokej úrovni, minimálne na bratislavské pomery. Šírka dosahuje štyri metre, čo umožňuje pohodlný pohyb rýchlejších aj pomalších cyklistov. Na skutočnú cyklodiaľnicu chýba lepšie riešenie križovaní – cyklisti musia na križovatkách čakať na zelený signál na semaforoch. V optimálnom prípade by bola trasa riešená mimoúrovňovo, aby nebolo treba zastavovať.

Aj napriek tomu sa ale očakáva, že táto trasa citeľne prispeje k rozvoju cyklodopravy v rámci Petržalky. Popri električke získali tisíce obyvateľov omnoho kvalitnejšiu prepravnú alternatívu. Z tejto mestskej časti to zároveň robí jednu z cyklisticky najlepšie obslúžených častí celej Bratislavy. Vďaka novej trase pri električke, Petržalskému korzu, hrádzi a postupne sa rozvíjajúcim priečnym spojeniam už má do veľkej miery vybudovanú základnú sieť.

 

Nová cyklotrasa v Petržalke patrí k najlepším svojho druhu v meste. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Bezpečné úseky vďaka lepšej organizácii dopravy

Popri ochranných pruhoch začala Bratislava vo zvýšenej miere realizovať cyklotrasy, ktoré sú na pomerne slušnej úrovni vďaka lepšej organizácii dopravného priestoru. Mesto takto v nedávnej minulosti upravilo Vajnorskú či Košickú, ktorých šírka nezodpovedala reálnej dopravnej záťaži. Zrušením a zúžením pruhov sa podarilo vytvoriť cyklopruhy, ktoré sú voči doprave chránené radmi parkujúcich automobilov. Ide o overené riešenie zo zahraničia.

V priebehu tohto roka sa organizácia dopravy menila na Riazanskej v Novom Meste, ktorá bola taktiež širšia oproti reálnemu využitiu. Pribudli tu čiastočne ochranné pruhy a čiastočne trasa, ktorá je chránená parkovaním. Išlo o pomerne jednoduchú úpravu, ktorá ale citeľne zvýšila bezpečnosť cyklistov a zlepšila tak predpoklady pre rozvoj cyklodopravy. Podobné riešenie sa zrealizovalo aj na Uzbeckej v Podunajských Biskupiciach.

Najvýraznejšie zlepšenie ale nastalo na Dunajskej ulici a „malých“ Mlynských nivách. Podľa občianskeho združenia Cyklokoalícia, venujúceho sa zlepšovaniu podmienok pre cyklistov a chodcov, išlo o jeden z najpotrebnejších úsekov v meste, kde neboli zabezpečené dobré podmienky. Jeho realizáciou by sa totiž dramaticky zlepšil prístup z Ružinova do Starého Mesta, ale aj Petržalky či na nábrežie.

Mesto ohlásilo projekt vo februári a po niekoľkých týždňoch začalo aj realizáciu. Úpravy priniesli rekonštrukciu časti Ul. 29. augusta, Dunajskej a vozovky na Mlynských nivách. V rámci Ul. 29. augusta boli predĺžené ochranné pruhy, ktoré v inom úseku vznikli už v minulých rokoch.

Najdôležitejšou zmenou však bola zmena organizácie dopravy na Dunajskej. Ulica sa stala jednosmernou pre automobily, čo umožnilo druhý smer nahradiť obojsmernou cyklotrasou. Od cesty je oddelená len jednoduchou úpravou, čo je mierny nedostatok, stále ale ide o výrazné zlepšenie. Úpravou prešla aj križovatka Mlynských nív s Karadžičovou, kde sa obnovil priechod pre chodcov a cyklistov na severnom ramene križovatky.

Tento projekt je už takmer dokončený. Cyklisti po novom môžu prejsť z Ružinova až na Štúrovu pomerne bezpečne, čo vytvára predpoklad pre citeľné zvýšenie atraktivity cyklodopravy. Prvé skúsenosti po realizácii tohto riešenia naznačujú, že užívatelia sa s novou trasou rýchlo stotožnili. Výrazne sa zlepšila aj situácia chodcov, ktorí získali významný priechod a širší chodník na časti Dunajskej.

 

Dunajská. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Realizácia dlhoočakávaných projektov prinesie ďalšie zlepšenia

Popri týchto úpravách došlo konečne aj na realizáciu niekoľkých dlhšie odkladaných projektov, ktoré prinášajú aspoň lokálne skvalitnenie pohybu na bicykli. V jednom prípade ide o úplne nový úsek, v druhom skôr o zlepšenie existujúcej infraštruktúry.

Prvý sa nachádza vo Vrakuni. Ide o prvú etapu novej cyklotrasy pri Hradskej ulici. Ide o pomerne jednoduché rozšírenie vozovky, pričom vzniká zdieľaný priestor z asfaltobetónu pre chodcov a cyklistov. Druhá etapa, ktorá sa bude nachádzať už v katastri Ružinova, si na realizáciu musí ešte počkať. Pokračovanie smerom do Vrakune by malo mať formu ochranných pruhov.

Výraznejšie zlepšenie by malo nastať aj v prípade spojenia Lamača a Patrónky. Začalo sa totiž s prácami na obnove takmer 1,4 km dlhého úseku na uliciach Zidiny a Ostružinový chodník, kde vznikne v bratislavských pomeroch zatiaľ netradičná bicyklová cesta. Celý úsek dostane nový povrch, časť (v režime bicyklovej cesty) bude z červeného asfaltu. Po dokončení, očakávanom do šiestich mesiacov, získajú obyvatelia Lamača kvalitnejšie spojenie s rekreačným územím Železná studnička.

Ďalšie úpravy sa očakávajú v podobe vyvolaných investícií k iným projektom. Patrí k nim napríklad výstavba trolejbusovej trate, ktorá spojí Patrónku s Riviérou. Práce sa už pomaly rozbiehajú a prinesú lokálne úpravy cyklotrasy v Mlynskej doline.

Mesto navyše naznačuje, že už na konci tohto roka začne realizáciu jedného z najdiskutovanejších úsekov v podobe cyklotrasy medzi Devínom a Karlovou Vsou. Cyklotrasa, dôležitá najmä z hľadiska rekreačného spojenia, získala navyše podporu príslušných ministerstiev. Ešte tento rok by sa teoreticky mohla začať výstavba krátkej spojnice pri Karloveskom ramene.

 

Úpravy na Riazanskej. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Developerské projekty veľký prírastok nateraz neprinesú

V posledných rokoch sa výraznejšie prírastky nových oddelených cyklotrás diali aj vďaka realizácii developerských projektov. Takto napríklad vznikol dlhý úsek popri Račianskej ulici, cyklotrasa na východnej strane Pribinovej, segregovaný úsek pri komplexe Nivy na Mlynských nivách aj Páričkovej alebo lokálne úseky pri Guthause alebo Einparku. Dlhšie úseky sa zrealizovali v Boroch či Slnečniciach.

Čo sa týka „developerských“ cyklotrás, tento rok bude na ich rozvoj chudobný. Väčšie projekty, ktorých súčasťou sú aj cyklistické úseky, sú štandardne v takých štádiách výstavby, že zlepšenie infraštruktúry nastane až neskôr – azda na budúci rok. Počas tohto roka možno zlepšenia očakávať azda len v prípade projektu Green Corner na rohu Račianskej a Pionierskej a veľmi teoreticky pri Downtown Yards od JTRE, kde sa upravuje Plátennícka ulica.

V dohľadnej budúcnosti sľubuje najväčšie zlepšenia Immocap v rámci výstavby Istropolisu, kde má vzniknúť celkovo kilometer nových oddelených cyklotrás, alebo Cresco Real Estate v rámci Slnečníc. Výhľadovo by mala vzniknúť obojsmerná segregovaná trasa aj popri Košickej, kde YIT Slovakia buduje poslednú časť komplexu Zwirn a na Mlynských nivách či Chalupkovej v susedstve projektov Penta Real Estate. O niekoľko rokov majú nastať zlepšenia na Račianskej v blízkosti Palmy od Corwinu.

Spoliehať sa ale na developerov pri rozvoji cyklodopravy je do veľkej miery slepou uličkou. Nie je ich úlohou riešiť problémy a úlohy samosprávy. Prirodzene sa venujú len úsekom v priamom susedstve ich projektov. Gro práce tak zostáva na samospráve.

V tomto smere je naplánovaných niekoľko významných úsekov – na Harmincovej, Mlynských nivách východne od Bajkalskej či na Vajnorskej pri nákupnom centre Vivo! Kľúčové časti cyklosiete, napríklad Ružinovská radiála popri Záhradníckej a Ružinovskej či Račianska si na svoju kompletizáciu ešte počkajú. Až po ich dokončení bude mať Bratislava skutočne solídnu sieť cyklotrás.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube