V Bratislave sa nachádza viacero ulíc, ktoré sú zbytočne široké a poskytujú potenciál pre výraznú humanizáciu a zlepšenie šírkových pomerov v prospech cyklistov či chodcov. K najvýraznejším príkladom patrí Uzbecká ulica v Podunajských Biskupiciach. Vedenie mestskej časti oznámilo, že spoločne s mestom to chce zmeniť. Reakcia kritikov na seba nenechala dlho čakať.
Zdroj: Google Maps, Marek Velček / Bratislava - Hlavné mesto SR
Podunajské Biskupice sú mestskou časťou dvoch tvárí. Pôvodné jadro je tvorené staršou obcou, pozostávajúcou z riedkej zástavby rodinných domov. Veľká časť obyvateľstva však žije na sídliskách Medzijarkami a Dolné Hony, ktoré boli relatívne bezkonfliktne (vo vzťahu k Biskupiciam) vložené medzi staršiu obec a Vrakuňu. Kľúčové je najmä druhé menované sídlisko, kde malo vzniknúť jadro celej juhovýchodnej časti Bratislavy.
Toto jadro sa malo rozkladať v susedstve križovatky Uzbeckej a Kazanskej ulice. Malo ísť o lokalitu s mohutnou zástavbou a vybavenosťou celomestského významu. Tomu zodpovedala aj susedná infraštruktúra. Tak Kazanská, ako aj Uzbecká sú relatívne široké štvorprúdové cesty. Hoci sa z pôvodných úvah o rozsiahlej vybavenosti zrealizovala v podstate len pošta, cesty už široké zostali.
Týka sa to aj úseku Uzbeckej medzi Kazanskou a Korytnickou. V súčasnosti slúži pre dopravnú obsluhu časti panelových bytových domov, novostavieb a ako prístupová komunikácia do staršej časti Podunajských Biskupíc. V praxi to znamená, že je zbytočne široká a len minimálne využitá. Zápchy sa tu netvoria prakticky nikdy a autobusy verejnej dopravy tu premávajú v pomerne riedkom intervale.
Starosta mestskej časti Roman Lamoš preto ohlásil, že sa chystá zmena. „V poslednom období sme mali s magistrátom viacero debát o hlavných biskupických ťahoch,“ oznámil na sociálnej sieti. „Jedna z nich sa týkala Uzbeckej ulice, kde sme za zhodli, že súčasná 4-prúdová cesta je vzhľadom na jej využívanosť a nízku hustotu premávky predimenzovaná. Preto sme prišli s požiadavkou, aby časť kapacity cesty bola upravená na nové parkovacie miesta, ktoré by tejto našej lokalite veľmi pomohli.“
Podľa Lamoša preto Magistrát prišiel so zmenou organizácie dopravy a úpravou rozdelenia priestoru. Základná úprava spočíva vo vytvorení 15 parkovacích miest priamo na vozovke v smere do starej časti Podunajských Biskupíc. Nejde však o jediné úpravy. Ďalšie intervencie majú zvýšiť kvalitu cesty pre chodcov a cyklistov.
Mesto zníži počet pruhov zo štyroch na dva. Využitý priestor využije pre vytvorenie cyklotrasy po oboch stranách cesty. Na priechode pre chodcov budú uprostred osadené deliace ostrovčeky, vďaka čomu sa stane pre chodcov bezpečnejším a pre vodičov viditeľnejší. Dôjde aj k zrušeniu jedného z priechodov, keďže dnes sa nachádzajú dva prakticky vedľa seba.
Zmena organizácie dopravy a realizácia nového riešenia sa začne už v priebehu dneška (24. marca 2025). Úprava má trvať približne týždeň. Keďže cesta nie výrazne využívaná, starosta nepredpokladá žiadne obmedzenie premávky.
Prostým premaľovaním pruhov tak dôjde k výraznej humanizácii zbytočne širokej vozovky. Dané riešenie, keď na ceste vznikne parkovanie, ktoré bude zároveň oddeľovať cyklistov od premávky, pripomína riešenie z Vajnorskej či Košickej ulice. Aj tu bol pôvodný štvorpruhový profil zbytočne predimenzovaný. Nové prerozdelenie zvýšilo kapacitu cesty, zlepšilo bezpečnosť a skvalitnilo možnosti pre využívanie bicykla.
Ako je v Bratislave zvykom, zámer vyvolal búrlivé reakcie vrátane odmietavých. Od osamelých výkrikov, ktoré riešenie kritizovali bez bližšieho vysvetlenia, v čom je problém, po výhrady politickej opozície, ktorá upozorňuje na pripravovanú výstavbu v areáli bývalého TJ Spoje. V krátkom čase sa tu má začať realizácia štvorice osempodlažných domov so 196 obytnými jednotkami.
Ďalšie výhrady smerujú k údajnej zbytočnosti cyklotrasy, ktorá pôjde „odnikiaľ nikam“, pre iných ide o zbytočné míňanie peňazí. Ďalší kritici označujú Uzbeckú za „jedinú dobrú cestu“. Jednou z mála relevantných výhrad je kritika stavu vozovky, ktorý je horší ako v prípade vyššie zmieňovanej Vajnorskej či Košickej. Vo všeobecnosti ťažko posúdiť, či viac občanov zmenu podporuje alebo je proti nej.
V každom prípade je to ale úplne jedno. Ide o jednoznačne prospešnú úpravu, plne v súlade so snahami pokrokových miest o zlepšovanie rovnováhy medzi rozličnými druhmi dopravy. Uzbecká je ako stvorená pre daný zásah, pretože sa tu dá za málo peňazí dosiahnuť veľká zmena. Je zároveň ideálnym miestom, odkiaľ sa dá v budúcnosti pokračovať pri ďalšom zlepšovaní cyklistickej či pešej dopravy.
Napokon, Kazanská je vytypovaná pre umiestnenie cykloradiály R47 a výhľadovo by tadiaľto mala viesť električková trať. To si vyžiada zmenu uličného profilu, ideálne spojenú s úpravou na režim 1+1. Cyklotrasa po Uzbeckej zároveň môže predstavovať dôležitú spojnicu s areálom TJ Spoje, kde má okrem bytov vzniknúť aj významné športovisko, realizované v réžii miestnej samosprávy.
Posudzovanie dopravy by nemalo byť robené na základe komentárov laikov alebo diletantov na sociálnej sieti, ale v kombinácii odborných znalostí a strategických vízií. Bratislava sa v oficiálnych dokumentoch jednoznačne stavia za podporu ekologických foriem dopravy. V praxi to znamená aj redukciu priestoru pre autá. V prvom rade sa musia zmeniť ulice, kde to automobilovej doprave neublíži, v druhom ale aj všetky ostatné.
V tomto prípade ide o prvú alternatívu. Mesto a Podunajské Biskupice sa tentokrát rozhodli správne. Nič na tom nemenia ani výkriky a sťažnosti ľudí, ktorých život táto zmena aj tak nijako neovplyvní – a ak áno, tak len k lepšiemu.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre