Jedným z kľúčových cieľov Bratislavy je znižovanie závislosti od individuálnej automobilovej dopravy. Prispieť k tomu má podpora rozvoja verejnej dopravy a cyklistickej infraštruktúry. Aj v tomto roku mesto pripravuje viacero zásahov, doplnených o prípravu novch úsekov. Ďalší úsek má pribudnúť v dohľadnej dobe na Vajnorskej ulici.
Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Z pohľadu cyklodopravy bude v tomto roku najvýznamnejším projektom cyklotrasa popri električkovej trati v Petržalke s dĺžkou 6 km. Dokončená by mala byť v tomto roku. Pre rozvoj zlepšovanie podielu sú ale dôležité aj ďalšie úseky lokálneho charakteru, ktoré budú súčasťou ucelenej siete do budúcna. Patrí k nim trasa v okolí Kuchajdy a obchodného centra Vivo! ako súčasť radiály R14.
Aktuálne má mesto vydané súhlasné záväzné stanovisko pre úsek Cyklotrasa R14 Vajnorská - Vivo! Dokument sa zaoberá výstavbou úseku cyklotrasy v mestskej časti Nové Mesto, pričom ide o súčasť plánovanej Vajnorskej radiály. Jej cieľom je prepojenie mestskej časti Vajnory so Starým Mestom prostredníctvom bezpečnej a plynulej cyklistickej infraštruktúry.
Navrhovaná cyklotrasa bude nadväzovať na existujúce a plánované cyklistické trasy v okolí obchodného centra Vivo!, čím sa posilní prepojenie tejto významnej mestskej osi. Začiatok úseku cyklotrasy je navrhovaný na križovatke Junácka – Vajnorská, teda pri priechode pre chodcov pred OC Vivo! Koniec úseku by sa mal nachádzať na križovatke Junácka – Vajnorská, priechod pre chodcov pred jazerom Kuchajda.
Celková dĺžka úseku bude 331,68 metra, stavba je rozdelená na dva samostatné objekty - Cyklotrasa Vivo! a Cyklotrasa Vajnorská. Trasa sa napojí na existujúcu spoločnú cestičku pre chodcov a cyklistov a vedená bude po pešej zóne pred obchodným centrom. Vizuálne bude odlíšená červeným povrchom a vodorovným dopravným značením. Výškové vedenie je navrhnuté tak, aby rešpektovalo existujúcu spevnenú plochu a trasa je prispôsobená polohe verejného osvetlenia, trakčného vedenia električiek a priľahlej zastávke MHD. Dĺžka tohto úseku bude 93,13 m.
Nasledujúci úsek, cyklotrasa Vajnorská, bude nadväzovať na prvý úsek. Pokračovať má v smere ku križovatke Junácka - Vajnorská pri Kuchajde. Cyklotrasa tu prejde cez zelený pás a je navrhnutá ako samostatná cyklistická cestička, vedená paralelne s Vajnorskou ulicou. Úsek je rozdelený na dve časti a trasovanie rešpektuje existujúci terén, trakčné vedenie MHD a technickú infraštruktúru. Celková dĺžka objektu bude 238,55 m.
Cyklistická komunikácia je navrhnutá ako obojstranná samostatná trasa so šírkou tri metre, úplne oddelená od motorovej dopravy. Projekt je v súlade s Územným generelom dopravy Hlavného mesta SR Bratislavy. Výhodou projektu je skutočnosť, že trasa prechádza výlučne po pozemkoch Hlavného mesta, čo eliminuje potrebu zmluvného vysporiadania vlastníckych vzťahov.
Kedy by sa mohlo začať s realizáciou, zatiaľ známe nie je, keďže projekt má zatiaľ iba záväzné stanovisko. Ide o súčasť Vajnorskej radiály R14, ktorá by mala prepojiť Hurbanovo námestie, Obchodnú, Radlinského, Floriánske námestie, Blumentálsku, Trnavské mýto a následne Vajnorskú ulicu až po Vajnory. Časti tejto radiály už existujú, najmä na Blumentálskej a na Vajnorskej, kde je trasa vedená poza parkujúce autá.
Okrem tohto projektu sa chystá niekoľko ďalších, pričom niekoľko by malo pribudnúť už v tomto roku. Očakáva sa realizácia združeného chodníka na Hradskej ulici a vzniknúť by mal tiež úsek hlavnej mestskej radiály R17 - Prievozská v úseku Mlynské nivy, ktorý má vydané stavebné povolenie.
Koncom minulého roka bolo vydané získal súhlasné záväzné stanovisko mesta pre okruh číslo 6 (O6) na Harmincovej ulici v Dúbravke. Trasa bude začínať na križovatke ulíc M. Schneidera Trnavského a Harmincova. Pokračovať má v súbehu s Harmincovou ulicou a končiť v križovatke ulíc Harmincova a Húščavovová ulica/Polianky.
Nedávno sa podarilo vyriešiť aj roky trvajúci spor, týkajúci sa úseku na Nábreží Ľubomíra Kadnára medzi Karloveským ramenom a Mostom Lanfranconi. Na cyklotrase medzinárodného cyklistického koridoru je prerušenie z dôvodu nevyriešeného majetkového sporu.
Kľúčové pozemky, cez ktoré mala cyklotrasa prechádzať, boli vo vlastníctve Univerzity Komenského v Bratislave. Táto vysoká škola sa dlhodobo bránila majetkovej zámene, kým nezíska adekvátnu náhradu za územia, o ktoré prišla pri výstavbe neďalekého mosta.
V priebehu marcového mestského zastupiteľstva prišlo k rozhodujúcemu posunu, nakoľko Mestskí poslanci a poslankyne schválili návrh na majetkovoprávne usporiadanie pozemkov medzi Hlavným mestom a Univerzitou Komenského. Vďaka tomu sa otvára cesta k realizácii novej cyklistickej spojnice Karlovej Vsi s centrom mesta.
Na tom istom zastupiteľstve sa riešilo aj ďalšie dôležité majetkovoprávne vysporiadanie plôch medzi Dúbravkou a Lamačom. Mesto, mestské časti a Bratislavský samosprávny kraj majú záujem cyklisticky prepojiť Dúbravku a Lamač cyklomostom ponad železničnú trať. Po hlasovaní poslancov sa mesto priblížilo k získaniu práv k pozemkom viacerých fyzických osôb, potrebných pre vznik úseku.
Napriek tomu, že mestská cyklosieť je stále len v procese formovania, aktuálne projekty ukazujú pozitívny smer. Kombinácia strategického plánovania, spolupráce samosprávy s developermi, ale aj vyriešenie vlastníckych sporov naznačuje, že mesto síce pomaly, ale predsa len získava šancu získať ďalšiu bezpečnú a dostupnejšiu cyklistickú infraštruktúru.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac