Author photoAndrej Sárközi 17.11.2022 19:50

Viditeľný pokrok. Električková trať v Petržalke začína naberať kontúry

Diskutovanejší verejný projekt pravdepodobne v Bratislave nenájdete. Druhá etapa budovania Petržalskej električkovej radiály si prešla viacerými problémami, práce na stavbe však teraz reálne postupujú. Budúca nosná línia mestskej hromadnej dopravy na najväčšom bratislavskom sídlisku naberá čoraz reálnejšie kontúry.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

V polovici augusta tohto roka sa po piatich mesiacoch útlmu obnovili práce na stavenisku električkovej trate do južnej časti Petržalky. Najdôležitejší a kľúčový dopravný projekt Bratislavy bol dlho spomalený pre rozsiahle zdražovanie cien energií a stavebných materiálov – ocele, železa, betónu a ropy. 

Reštart umožnil nový dodatok k zmluve. Ten má umožniť úpravu cien vysúťažených verejných zákaziek pre pokračujúcu vysokú infláciu a značné zdražovanie stavebných materiálov. Pointou tohto dodatku je zavedenie priebežného prepočítavania nárastov a poklesov cien v priebehu trvania stavebných prác na električkovej radiále. Zákazka v hodnote 74,6 milióna eur bez DPH sa však do konca roka 2023, teda pôvodne plánovaného termínu, dokončiť už v plnom rozsahu naisto nestihne. 

Po dlhej odmlke sa práce úspešne rozbehli. Zhotoviteľ začal v auguste s výstavbou odklonu križovatky Jantárovej a Rusovskej cesty a uskutočnila sa prekládka jedného z najväčších telekomunikačných uzlov na Slovensku. V septembri pokračovali v Janíkovom dvore búracie práce na depe (nerealizované bratislavské metro), prebiehala výstavba dočasnej obchádzkovej trasy cez Chorvátske rameno a práce pokračovali aj pri kostole Sv. rodiny, kde sa uskutočnilo odstraňovanie náletových krovín pre budúci mostný objekt pre električku. 

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Začiatkom októbra sme už informovali, že na stavbe je rozostavaných 40 objektov a na predĺžení električkovej trate ďalej do Petržalky pracuje približne sto ľudí. Na začiatku nového úseku za zastávkou Jungmannova prebieha vo vyššom tempe budovanie združeného mosta cez Chorvátske rameno. Práve priestor tohto mosta bude úplne novou križovatkou Jantárovej a Rusovskej cesty. Sfinalizovaná je aj výstavba baypassu číslo 3, teda dočasnej obchádzkovej trasy pre vozidlá, peších a cyklistov. Súčasné premostenie bude totiž nutné uzavrieť kvôli budovaniu vrchnej časti nového združeného mosta.

Začiatok októbra bol tiež spojený s vyrovnaním terénu na Jantárovej pri pozostatkoch bývalého metra. V Janíkovom dvore sa zase dokončovali práce na realizácii hĺbkových základov (pilótovania) plochy, na ktorej vznikne budúca vozovňa a objekt dennej údržby električiek.  

V novembri sa práce opäť posunuli. Ako informoval primátor Bratislavy Matúš Vallo: „Už budujeme základy trakčného vedenia!” Pozdĺž osi trate pribúdajú základy stožiarov, ktoré budú umiestnené stĺpy trakčného vedenia. Tie sa budú nachádzať po celej trase a kotvené budú práve do aktuálne vznikajúcich betónových monolitov. Na mostoch budú ukotvené priamo do mostných konštrukcií. 

„Finišujeme bajpas č. 3 - obchádzkovú trasu pre vozidlá, peších aj cyklo, ktorá dočasne nahradí súčasné premostenie Chorvátskeho ramena! Za Jungmannovou, na mieste bajpasu, zrealizoval prevádzkovateľ sietí prekládku veľkej komunikačnej siete. Bol to dlhoočakávaný nevyhnutný krok a až teraz, keď bol zrealizovaný, môžeme začať klásť na bajpase posledné vrstvy asfaltu,” uviedol Matúš Vallo. Doprava tak bude čoskoro presmerovaná práve na túto obchádzku. Vďaka tomu ostane doprava medzi Rusovskou cestou a Námestím Hraničiarov plynulá aj počas dočasného uzavretia premostenia. 

Rovnako prebiehajú práce na začiatku nového úseku trate. „Za zastávkou Jungmannova aktuálne dokončujeme základy budúceho združeného mosta cez Chorvátske rameno a po presmerovaní dopravy na bajpas č. 3 sa práce na moste ešte zintenzívnia,” poznamenal primátor. Priamo pod priestorom mosta bude viesť viacero typov dopravy vo viacerých smeroch. Premostenie cez Chorvátske rameno tak bude cestnou križovatkou Jantárovej cesty a Rusovskej cesty. „A navyše tento most bude aj križovaním električkovej trate s Rusovskou cestou,” doplnil Matúš Vallo. 

„A práce pokračujú ďalej, prakticky po celej dĺžke trate - pri Gessayovej realizujeme tzv. geodosku, ktorá zabezpečí veľmi dôležité vyrovnanie a stabilitu podložia koľajovej trate. Pri kostole Svätej rodiny budujeme piliere druhého a najdlhšieho mosta trate,” vysvetlil priebeh aktuálnych prác primátor Bratislavy. Rovnako doplnil, že pri Jantárovej ceste medzi Kutlíkovou a Šintavskou stále prebieha vyrovnávanie a stabilizácia terénu. 

 

Výstavba bypassu pre autá na Rusovskej ceste. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Od augusta teda práce výrazne pokročili, stále však platí, že dátum sprevádzkovania električky až po koniec Petržalky ostáva otázny. Magistrát stále opakuje, že by to malo byť do konca roka, hoci pripúšťa, že dokončené nebude úplne všetko. Dátum celkového dokončenia projektu je však v nedohľadne. V našom poslednom článku sme informovali, odvolajúc sa na starostu Petržalky, že aktuálny termín by mohol byť o pol roka až rok posunutý. Rovnakou neznámou je aj cena.

Dokončenie električky je pre Bratislavu i Petržalku - aj podľa Magistrátu - najvyššou prioritou. V tesnom dotyku s novou radiálou sa totiž plánuje aj výstavba nových developmentov, ktoré zmenia centrálnu os na skutočné srdce sídliska. Ide napríklad o nájomné bývanie v Janíkovom dvore, ktoré plánuje Hlavné mesto, očakáva sa aj vznik nového centra Petržalky (alebo SOHO) od IURIS Group a od novej električky bude do istej miery závislý aj rezidenčný projekt Slnečnice od developera Cresco Real Estate. 

Čiastočným skvalitnením prešla aj promenáda pri Chorvátskom ramene, kde pribudlo verejné osvetlenie. Tým sa to však nekončí. Petržalský kanál sa dočká ďalších vylepšení už v blízkej budúcnosti. Dokonalejšie prepojenie priestoru zabezpečí štvorica nových peších lávok, na ktoré zorganizoval architektonickú súťaž Metropolitný inštitút Bratislavy ešte v priebehu minulého roka. O novú podobu trojice lávok sa postará brnenská kancelária M2AU + AXXI, štvrtá lávka bude navrhnutá architektonickou kanceláriou DOXA. Vďaka lávkam sa stane prístupnejšia aj električková trať so zastávkami a Chorvátske rameno posilní svoj rekreačný charakter. 

Petržalka sa definitívne mení a stava sa funkčnejším celkom. Po dobudovaní aktuálne najkomplexnejšieho verejného projektu v Bratislave bude električkou prepravených až 30-tisíc cestujúcich denne v každom smere. Dvanásť minút je čas, za ktorý by mala byť cestujúca verejnosť prevezená z konečnej v Janíkovom dvore do centra mesta. To výrazne zlepší použiteľnosť mestskej hromadnej dopravy v Petržalke. Pôjde záriveň o dokončenie desaťročia očakávanej nosnej línie, ktorá odomkne lokalitu pre ďalší rozvoj. Kedy presne to bude, však ostáva ešte stále nejasné. 

 

Fotografie z 16.11.2022. Pozrite si výstavbu Petržalskej radiály vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube