YIMBA

Author photoAndrej Sárközi 12.10.2022 11:18

Z nebezpečného miesta moderná promenáda. Chorvátske rameno čaká masívny rozvoj

Promenádou pri Chorvátskom ramene prejdú denne tisícky Bratislavčanov a Bratislavčaniek. Z obľúbeného chodníka sa však po večeroch stávala nebezpečná oblasť – roky tu chýbalo verejné osvetlenie. To sa však zmenilo a Hlavné mesto rozsvietilo chodníky pri niekdajšom dominantnom ramene Dunaja novým osvetlením.

Zdroj: Bratislava – Hlavné mesto SR

Zdroj: Bratislava – Hlavné mesto SR

Beh, prechádzky, korčuľovanie, bicykel alebo cesty do práce už budú pre ľudí, využívajúcich promenádu pri Chorvátskom ramene, bezpečnejšie. Ako informoval na sociálnej sieti primátor Matúš Vallo, veľkou snahou mesta je, aby verejné priestory v Bratislave boli kvalitné, funkčné a bezpečné. Toho sa dočká aj obľúbený kanál v Petržalke.

„Chodníkmi pozdĺž Chorvátskeho ramena, od Bosákovej až po Antolskú, prechádzajú tisícky ľudí dennodenne. A aj večerno-večerne. Doteraz tu ale chýbalo akékoľvek verejné osvetlenie, čo bolo nepríjemné a potenciálne nebezpečné,” ozrejmil primátor. Bratislava tak pozdĺž tohto chodníka inštaluje 210 svietidiel na úseku dlhom 6 kilometrov. Inštalácia a zapojenie jednotlivých oblastí však prebieha postupne. „Minulý týždeň sme spustili osvetlenie na prvom krátkom úseku od Bosákovej po Rusovskú cestu a v najbližších týždňoch budeme spúšťať ďalšie úseky až po Antolskú,” doplnil Matúš Vallo. 

Nakoľko je Chorvátske rameno významným prírodným oddychovým miestom v Petržalke, primátor zverejnil detailnejšie informácie o type použitého osvetlenia: „Inštalujeme svietidlá s teplejším svetlom a mäkkým jasom 2.200K, ktoré je šetrnejšie k okolitému prostrediu. Svietidlá zároveň majú krivku svietivosti prispôsobenú tak, aby účinne svietili tam, kde majú, napr. na chodník, ale aby zbytočne nesvietili do okolia.” 

Podľa primátora je však osvetlenie len začiatkom: ,„Aby bol tento priestor pozdĺž Chorvátskeho ramena lepšie prepojený, spolu s Metropolitným inštitútom Bratislavy tu pripravujeme aj nové lávky cez samotné rameno. Tieto lávky budú nadväzovať na nové zastávky predĺženej električkovej trate.” Matúša Valla doplnila aj prvá námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová: „Je to vec, na ktorú dlhodobo Petržalčania upozorňovali. Je to veľmi obľúbený chodník, ktorý ale mnohí nemali odvahu používať práve vo večerných hodinách kvôli bezpečnosti.” 

Tento fakt už bude konečne minulosťou. Promenáda pri Chorvátskom ramene sa stane funkčnejším a kvalitnejším priestorom a ľudia ním budú mocť prechádzať bez strachu či obáv o vlastné bezpečie. Podľa informácií z webovej stránky Bratislavského kraja ešte z apríla tohto roka, práce na osvetletní Chorvátskeho ramena bude vykonávať Elektromontážny závod Bratislava. Celková cena zákazky je vyhodnotená na 530-tisíc eur s DPH. 

Galéria

  • Zdroj: Bratislava – Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava – Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava – Hlavné mesto SR
  • Lávka č. 1. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy
  • Lávka č. 1. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy
  • Lávka č. 2. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy
  • Lávka č. 2. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy
  • Lávka č. 3. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy
  • Lávka č. 4. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy
  • Petržalka City. Zdroj: IURIS

V článku, odvolávajúcom sa na tlačovú agentúru TASR, je zverejnená aj etapizácia úsekov. Ako už informoval primátor, osvetlenie je nainštalované na prvej krátkej sekcii od Bosákovej po Rusovskú cestu. Druhým úsekom by mala byť časť od Rusovskej cesty po Hálovu ulicu, nasleduje oblasť po Markovu a odtiaľto bude osvetlený úsek po Pajštúnsku ulicu. Nasleduje časť po most Medissimo a posledný úsek vedie až k hrádzi.

Ako tvrdí primátor, osvetlením sa úprava Chorvátskeho ramena skutočne nekončí. Petržalský kanál sa  dočká ďalších vylepšení už v blízkej budúcnosti. Dokonalejšie prepojenie priestoru zabezpečí štvorica nových peších lávok, na ktoré vyhlásil architektonickú súťaž Metropolitný inštitút Bratislavy ešte na jar minulého roka. Podoba nových premostení je známa od augusta 2021, kedy porota vyhlásila víťazov.

Najúspešnejšou spomedzi prihlásených sa stala brnenská kancelária M2AU + AXXI, ktorá triumfovala pri návrhoch na prvé tri lávky. Návrhy ateliéru označila porota za uskutočniteľné a vhodne osadené do prostredia. Najviac exponovanou bude pravdepodobne druhá lávka, ktorá vyústi do budúceho hlavného petržalského námestia. Vďaka spojeniu lávky s pobytovými schodami bude prístupnejšia aj hladina Chorvátskeho ramena. 

Posledná štvrtá lávka bude navrhnutá inou kanceláriou, ateliérom DOXA. Prítomné budú jednoduchšie priechody medzi ramenom, parkom a plážou a pôjde o kvalitnejšie napojenie na Veľký Draždiak. Tri lávky od brnenskej kancelárie sa budú nachádzať medzi Bosákovou a Rusovskou cestou (už osvetlený úsek pri promenáde), dve budú medzi Rusovskou cestou a Romanovou. Štvrtá od ateliéru DOXA nahradí existujúcu pontónovú lávku pri Draždiaku. Vďaka nim sa stane prístupnejšia aj električková trať s nástupišťami a Chorvátske rameno posilní svoj rekreačný charakter. 

 

Lávka č. 1 cez Chorvátske rameno, neďaleko dnešnej zastávky Jungmannova. Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy


Niekoľko lávok chce vybudovať aj developer projektu pri električkovej trati medzi Rusovskou cestou a Romanovou, ich presná pozícia a podoba však ešte nebola verejne prezentovaná. Tieto lávky však nadviažu na nové zamýšľané verejné priestory v rámci rozsiahleho polyfunkčného súboru. 

Nová zástavba bude ďalšou veľkou zmenou okolia ramena. Pripravovaný je vyššie zmieňovaný development Petržalka City, ktorý by mal vytvoriť skutočné centrum najväčšieho slovenského sídliska. Podľa oficiálneho webu by mala vzniknúť štvorica nových objektov, v ktorých sa bude nachádzať 169 bytov a 31 nadštandardných rezidencií pre vyše 500 obyvateľov. Toto je však len plán prvej etapy, na ktorú by mali nadzviazať minimálne tri ďalšie.

Nakoľko však výstavbu v tomto území odmietali aktivisti, celý plán ešte môže prejsť zmenami. Development Petržalka City je ale projektom, ktorý môže zvýšiť potenciál kvality života pre mnohých Petržalčanov. Okrem bývania má totiž priniesť aj rozsiahlu občiansku vybavenosť alebo upravené verejné priestory. Odpor verejnosti je preto paradoxný. 

Pre obyvateľov vzniká skutočne moderná mestská štvrť. Chorvátske rameno získa po dlhých rokoch zanedbávania modernejší vzhľad. Dopomôžu tomu nové lávky, osvetlenie pri obľúbenej promenáde, ale aj pás zástavby v dotyku s električkovou traťou. Od ramena ju bude oddeľovať kultivovaný líniový park.  Lokalita významne mestskejší charakter a nepochybne sa stane obľúbenou nielen u Petržalčanov, ale aj u obyvateľov Bratislavy. 


Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

Z outsidera trendsetter. Nové centrum Petržalky má mať celomestský význam

18.10.2022 14:15:14 RED

Petržalka, ktorá nikdy nemala charakter mesta s jednoznačne definovaným centrom, je čoraz bližšie k tomu, aby sa to zmenilo. Tentoraz navyše nepôjde o zmenu čiastkovú ani kozmetickú. V príprave napreduje prvá etapa developmentu medzi Rusovskou cestou a Romanovou. Jeho celková realizácia prinesie hĺbkovú transformáciu, ktorá posunie najväčšie bratislavské sídlisko. 

Čítať viac

Lepšia Petržalka na dosah: prvá etapa Petržalka City je v územnom konaní

17.08.2022 14:45:57 Adrian Gubčo

V najbližších rokoch prejde najväčšia mestská časť Petržalka podstatnými zmenami. Vo výstavbe alebo v príprave je viacero veľkých projektov, ktoré prinášajú komplexnú transformáciu pozemkov, na ktorých sú naplánované. Jedným z najdôležitejších je Petržalka City, ktorá prinesie vznik dlhoočakávaného nového centra sídliska.

Čítať viac

Petržalka City prešla „zmenami“, mesto pokračuje v boji proti sebe

01.07.2022 17:10:37 Adrian Gubčo

Petržalka City, veľký development, plánovaný v jadre Petržalky, už 16 rokov zaťažuje vzťahy v Petržalke. Hlavnému mestu sa však podarili viaceré dôležité zlepšenia, ktoré znížia zastavanosť a prinesú viac zelene a vybavenosti. S týmito úspechmi sa aktuálne pochválil primátor Bratislavy Matúš Vallo. V skutočnosti ale nejde o nijaké novinky a nejde ani o také úspechy, ako by sa mohlo zdať.

Čítať viac

Petržalka je o krok bližšie k svojmu centru, Petržalka City odhaľuje prvú etapu

09.07.2021 16:21:41 Adrian Gubčo

Mestská časť Petržalka by mohla v dohľadnej dobe získať svoje skutočné centrum. Odhalená bola prvá etapa rozsiahlejšieho developmentu Petržalka City, ktorý vyplní časť priestoru tzv. Centrálnej rozvojovej osi. Ide o miesto, kde sa dlhodobo počíta so vznikom mestotvornej zástavby a občianskej vybavenosti. Teraz sa zdá, že sa táto vízia začína postupne napĺňať.

Čítať viac

MIB vyhlasuje architektonickú súťaž na lávky cez Chorvátske rameno

26.03.2021 17:30:35 Adrian Gubčo

Hlavné mesto, Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) a METRO Bratislava plánujú zlepšiť možnosti pešieho pohybu v okolí Chorvátskeho ramena. Pre tento účel by sa mala vybudovať štvorica nových premostení v predĺžení prirodzených peších ťahov. Na ich podobu bola vypísaná séria architektonických súťaží, ktorá má preriešiť aj podobu predpolia nových lávok.

Čítať viac

Ako môže vyzerať nové centrum Petržalky?

05.08.2020 16:45:09 Adrian Gubčo

Príprava výstavby predĺženia Petržalskej električkovej radiály napreduje a Hlavné mesto avizuje, že termín dokončenia – koniec roka 2023 – zatiaľ stíha. Otvorenie novej trate zásadne zmení nielen dopravu na najväčšom slovenskom sídlisku, ale aj jeho budúci rozvoj. Pre výstavbu by sa mohli odomknúť nové rozsiahle plochy, predovšetkým územie medzi Rusovskou cestou a Romanovou, kde vznikne nové centrum Petržalky.

Čítať viac

Ako som pripomienkoval koncept Urbanistickej štúdie Centrálnej rozvojovej osi

29.03.2019 16:15:00 Adrian Gubčo

Hlavné mesto v súčasnosti obstaráva návrh urbanistickej štúdie tzv. Centrálnej rozvojovej osi, teda širokého koridoru v centrálnej časti Petržalky. Toto územie je už od vzniku sídliska vyčlenené pre rozvoj centralitných funkcií, spoločne s hlavnou líniou verejnej dopravy. Teraz sa táto vízia môže konečne zrealizovať a Petržalka sa zmeniť na plnohodnotnú mestskú štvrť.

Čítať viac

Petržalka sa môže stať lepším miestom pre život. Využije svoju šancu?

06.02.2019 10:30:13 Adrian Gubčo

Už dnes sa koná verejná prezentácia koncepcie Urbanistickej štúdie petržalskej Centrálnej rozvojovej osi, teda širokého pásu územia v strede Petržalky, pôvodne určeného pre výstavbu metra a následne mestskej vybavenosti. Územie ostalo desaťročia prázdne, teraz sa však konečne priblížila možnosť celý priestor dobudovať a zmeniť Petržalku zo sídliska na plnohodnotnú mestskú štvrť.

Čítať viac

Hlavné mesto predstavuje Urbanistickú štúdiu Centrálneho petržalského koridoru

07.01.2019 14:30:00 Adrian Gubčo

Hlavné mesto SR Bratislava zverejnilo na svojej webstránke predstavu o riešení územia tzv. Centrálneho petržalského koridoru, alebo Centrálnej rozvojovej osi, ktorá pretína najväčšie bratislavské sídlisko zo severu na juh. Verejná prezentácia sa bude konať 6.2.2019.

Čítať viac

Prvá časť petržalského centrálneho parku dokončená

16.11.2018 09:30:00 Adrian Gubčo

V minulom roku sa v Bratislave otváralo hneď niekoľko nových alebo obnovených parkov –Park Jama, parčík Svoradova, Panorama Park, Gaštanica a iné. Tento rok nijako nezaostával. Okrem niekoľko obnovených plôch v centre mesta pribudla jedna aj v Petržalke – detský park pri Chorvátskom ramene, prvá časť rozsiahlejšej plochy, ktorá má vytvoriť petržalský „central park“.

Čítať viac

Začal vznikať petržalský Central park

03.05.2018 10:00:00 Adrian Gubčo

V rámci budúceho projektu Petržalka City, ktorý sa má stať centrom mestskej časti, nemá vzniknúť len zástavba, ale aj kvalitné zelené územie v okolí Chorvátskeho ramena, ktoré časť miestnych začala nazývať petržalským "Central parkom". Aktuálne sa buduje jeho prvá časť v podobe detského ihriska.

Čítať viac

Participácia pre Centrálnu petržalskú os

13.02.2018 09:00:00 Adrian Gubčo

Bratislava - hlavné mesto SR naplno spúšťa širokú verejnú participáciu, ktorej cieľom je získať podnety pre lepšie riešenie urbanistickej štúdie na tzv. Petržalskú centrálnu rozvojovú os, široký pás nezastavaného územia pozdĺž Chorvátskeho ramena a predovšetkým budúcej električkovej trate až do Janíkovho dvora, ktorá by mala byť dokončená v roku 2023

Čítať viac

Architektonicko - urbanistická štúdia pre centrálny petržalský koridor

28.12.2017 10:30:00 Adrian Gubčo

Hoci architektonicko-urbanistické štúdie sú v princípe nezáväznými materiálmi, slúžiace ako podklad pre ďalšie rozpracovanie, dávajú už čo-to tušiť o zámeroch ich obstarávateľa v danom území. Inak tomu nie je ani v prípade štúdie pre kľúčovú časť projektu Petržalka City (developer Petržalka City, a.s., blízky developerovi IURIS), ktorá vyrastie v okolí záhybu Chorvátskeho ramena, a ktorá sa prvýkrát objavila v časopise ASB.sk.

Čítať viac

Mapa projektu

Najčítanejšie

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube