Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 22.11.2021 18:36

Bratislava oficiálne spustila výstavbu električkovej trate v Petržalke

Hlavné mesto odovzdaním staveniska zhotoviteľovi 18.11. oficiálne odštartovalo výstavbu druhej etapy projektu druhej etapy Nosného systému MHD, resp. predĺženia Petržalskej električkovej radiály. Realizácia sa naštartovala po dlhej príprave s niekoľkoročným meškaním. Hlavné mesto chce prevádzku na predĺženej trati spustiť ešte pred koncom roka 2023.

Article Big

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Prvé aktivity by sa mali spustiť už v priebehu tohto týždňa. Pôjde o odstraňovanie stromov a náletových drevín, ktoré sa nachádzajú v priestore novej trate a súvisiacich inžinierskych sietí. Stromy sa v lokalite nachádzajú v dôsledku dlhodobej nečinnosti – v koridore, kde má električková trať vzniknúť, sa pôvodne plánovala (resp. aj začala stavať) línia metra, po pozastavení výstavby po roku 1989 sa ale následne poldruha desaťročia hľadala vhodná alternatíva a ďalšie desaťročie sa pripravovala. Územie stihlo medzitým zarásť bujnou vegetáciou.

Práce na novej trati sa následne rozvinú na viacerých stavebných objektoch situovaných pozdĺž celého úseku od Jungmannovej po Janíkov dvor. Vzhľadom na to, že nová trať bude križovať viaceré cestné komunikácie, ktoré bude nutné upraviť alebo prestavať, mesto upozorňuje, že počas prác nevyhnutne vzniknú aj dočasné dopravné obmedzenia. O týchto plánuje včas informovať. K prvým prácam by mala podľa harmonogramu (str. 581) patriť výstavba združeného mosta pre cestnú a električkovú dopravu na Rusovskej ceste, križovatka Jantárová cesta – Rusovská cesta alebo preložky infraštruktúry pri premostení na Kutlíkovej.

Banner Nový Ružinov

Okrem samotnej trate v dĺžke 3,78 kilometra sa totiž opraví aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu, vybudujú sa štyri nové mostné objekty, deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou, ale aj šesť kilometrov novej segregovanej cyklotrasy pozdĺž trate. Okrem dvoch zmienených mostov sa postaví električkový cez Chorvátske rameno (severne od Kutlíkovej) a lávka pre peších a cyklistov.

Hlavné mesto zdôrazňuje, že odstránená zeleň bude nahradená inou v oveľa väčšej kvalite a rozsahu. Kostru vegetačných úprav bude tvoriť 1.512 nových vzrastlých stromov vysadených v stromoradiach, ktoré budú lemovať električkovú trať, cyklistické či pešie chodníky, ale aj v skupinových výsadbách vo vybraných lokalitách. Stromy budú lokálne integrované aj do nových plôch nástupísk, kde sa pri ich výsadbe bude využívať konštrukčný systém s koreňovými bunkami tak, aby mali stromy dostatok priestoru na koreňový systém pod dlažbou nástupísk. Sadiť sa budú domáce kultivary. V okolí novej trate pribudne tiež 9.925 m2 kríkov, 2.637 m2 trvaliek, 9.114 m2 lúčnych porastov, 180.228 m2 trávnikov a v priestore koľajísk sa vysadí 22.755 m2 rozchodníka.

Magistrát si od vzniku trate sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v Petržalke, ktorá je najľudnatejšou mestskou časťou Bratislavy. Vďaka novej trati s preferenciou pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich (podľa tlačovej správy – pri kapacite električky Škoda 29T 208 cestujúcich by mohla byť kapacita oveľa vyššia) v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty. Vybudovaných bude sedem zastávok, z toho päť má slúžiť ako prestupné. Na šiestich zastávkach (tri v jednom smere) by mal byť prestup na hrane, teda autobus bude zastavovať priamo na trati.

Hlavné mesto venovalo veľkú pozornosť dizajnovej stránke trate. Na jej podobu vypracovalo manuál, podľa ktorého sú riešené zastávky aj prístrešky na zastávkach. Celkovo ich bude 33 a budú špecifické pre Petržalku. Do prístreškov budú integrované oznamovacie tabule, smetné koše alebo automaty na lístky. Takisto by mali disponovať dostatočnou šírkou, budú plne bezbariérové a vydláždené.

Podpisu zmluvy o dielo a začiatku výstavby podľa mesta predchádzal náročný proces verejného obstarávania, v ktorom neboli podané žiadne námietky. Po úspešnom ukončení verejnej súťaže mesto Bratislava podpísalo Zmluvu o dielo s úspešným uchádzačom, skupinou dodávateľov zo „Združenia NS MHD PETRŽALKA“ v celkovej hodnote zákazky 74.585.993,96 EUR bez DPH.

Napriek určitým zdržaniam sa aj naďalej ráta so spustením prevádzky pred koncom roka 2023, hoci nie všetky práce a administratívne úkony už budú ukončené. Podľa Magistrátu však nie je nutné, aby bolo všetko do konca roka 2023 ukončené. Mesto dodáva, že sa netreba obávať ani toho, že by sa projekt v takom prípade neprefinancoval. Projekt bude financovaný priebežne a peniaze, ktoré sa nestihnú vyčerpať, budú využité na iné projekty, ktoré má Magistrát v zálohe.

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Bratislava konečne rozbehla (pravdepodobne) najväčší projekt rozvoja verejnej dopravy tejto dekády. Jeho príprava, stíhaná zdržaniami, trvala prakticky od dokončenia výstavby prvej etapy v priebehu roka 2016. Vtedajšie vedenie Hlavného mesta sľubovalo, že druhá etapa bude dokončená už v roku 2020, hoci išlo o krajne nerealistický dátum. Ak však hovoríme o úplne prvom projekte nosného dopravného systému, teda o metre, podľa pôvodných plánov malo premávať v roku 2000. Petržalka sa reálne dočká koľajovej trate naprieč svojim územím minimálne 23 rokov po pôvodne sľubovanom termíne – a vyše 50 rokov po spustení jej výstavby.

Je to taká dlhá doba, že pre obyvateľov Petržalky pôjde o dnes ťažko predstaviteľnú zmenu. Dve generácie jej obyvateľov si navykli na nezastavaný priestor v okolí Chorvátskeho ramena, ktorý teraz pretne vysokokapacitná línia verejnej dopravy. Centrum mesta bude odrazu omnoho dostupnejšie a pohyb po sídlisku omnoho jednoduchší. Vďaka súvisiacim opatreniam – prestupným autobusovým zastávkam alebo cyklotrase – prinesie projekt benefity pre celú mestskú časť a pravdepodobne naozaj odľahčí cestám v štvrti. Vďaka dobrej dizajnovej úrovni či výsadbe kvalitnej zelene sa navyše skvalitní verejný priestor.

Advertising

Petržalka tak stále ešte nebude „kompletná“ a „dokončená“ (dokončená, ako každé mesto, nebude v skutočnosti nikdy), konečne sa však priblíži k tomu, aby dávala jej priestorová organizácia väčší zmysel. Urbanisti, ktorí pôvodné sídlisko tvorili, si ju predstavovali v skutočnosti ako svojbytnú a plnohodnotnú alternatívu tradičnému mestu na ľavom brehu Dunaja. Petržalka nemala byť len rezidenčným zázemím Bratislavy – mala byť skutočnou mestskou štvrťou, podľa ich predstáv najlepšou zo všetkých.

Tomu mala zodpovedať vybavenosť, naplánovaná na pravom brehu. Vybudovať sa nestihlo hneď niekoľko kľúčových súčastí Petržalky. Jednou z nich bola priemyselná štvrť v Janíkovom dvore – čo je našťastie už minulosť. Plný rozsah nezískala Incheba, čo sa teraz snaží ako-tak napraviť vízia Národného kultúrneho a kongresového centra. Budovať sa nezačalo ani pravobrežné centrum Bratislavy medzi riekou a Einsteinovou ulicou, čo je dnes víziou Nového Lida. Napokon, stavať sa nezačalo líniové centrum Petržalky okolo Chorvátskeho ramena, lebo sa čakalo na metro.

Veľmi pomaličky sa dnes ale staré plány stávajú skutočnosťou, hoci v modifikovanej podobe a prispôsobené súčasným možnostiam a požiadavkám. Petržalka si po náročných 90-tych rokoch 20. storočia získava obľubu, keďže mnoho problémov prekryli stromy a nákupné centrá. Mnoho obyvateľov ju považuje za dobré miesto pre život a sídliskové prostredie si pochvaľuje. Dopovedanie konceptu by tak malo byť prijímané s nadšením – ale nie je. Je to veľká škoda, keďže presne toto je spôsob, ako urobiť z Petržalky objektívne lepšie miesto pre život.

Každopádne, rozvoj v nejakej podobe príde. Kľúčom k nemu je práve električková trať, ktorej výstavba sa v týchto dňoch začína. Po jej dobudovaní by sa mali pre výstavbu odomknúť viaceré priestranstvá, kde je dnes development obmedzený. Petržalka tak vďaka novej trati urobí na ceste k lepšej a udržateľnejšej štvrti nielen krok, ale skutočný skok.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

Súvisiace články

Aké sú ďalšie plány rozvoja električkovej siete v Bratislave?

03.12.2021 17:57:36 Adrian Gubčo

Hlavné mesto konečne rozbehlo výstavbu predĺženia Petržalskej električkovej radiály, vďaka čomu dostane najväčšie sídlisko v krajine svoju nosnú dopravnú líniu. Spustenie realizácie projektu zároveň otvorilo otázku, ako sú na tom iné zámery rozvoja električkovej siete v metropole. Po roku od posledného obdobného článku prinášam aktualizovaný prehľad známych a plánovaných projektov.

Čítať viac

Hlavné mesto podpísalo zmluvu so zhotoviteľom električkovej trate v Petržalke

04.11.2021 15:12:13 Adrian Gubčo

Projekt druhej etapy Nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave, teda predĺženie Petržalskej radiály, sa konečne posúva do fázy výstavby. Hlavné mesto podpísalo zmluvu so zhotoviteľom, ktorému do 15 dní odovzdá stavenisko. Prvé práce by sa tak mohli rozbehnúť ešte v novembri. Podľa mesta majú prvé električky po trati premávať na konci roka 2023.

Čítať viac

Hlavné mesto čoskoro podpíše zmluvu na výstavbu električky v Petržalke

25.10.2021 16:20:47 Adrian Gubčo

V týchto dňoch by mala byť konečne podpísaná zmluva na výstavbu druhej etapy Nosného systému MHD v Bratislave – teda predĺženia Petržalskej električkovej radiály. Informoval o tom primátor Hlavného mesta SR Bratislava Matúš Vallo s tým, že víťaz verejného obstarávania, Združenie MHD Petržalka, má v priebehu dneška dodať podpísanú zmluvu, na čo ju podpíše aj mesto. Otvára sa tým cesta k spusteniu výstavby dlhoočakávaného projektu.

Čítať viac

Stihne sa dokončiť Petržalská radiála načas?

11.10.2021 18:08:04 Adrian Gubčo

Minulý týždeň sa opäť zablýskalo okolo projektu výstavby druhej etapy Petržalskej električkovej radiály. Spôsobené to bolo vyjadrením vicepremiérky a ministerky pre investície a regionálny rozvoj Veroniky Remišovej, ktorá zapochybovala o reálnosti dokončenia projektu načas. Pochybnosti naznačil aj minister dopravy Andrej Doležal. Magistrát vidí za kritikou politiku.

Čítať viac

Hlavné mesto predstavuje výsledok verejného obstarávania na zhotoviteľa druhej etapy petržalskej radiály

22.07.2021 17:30:05 Adrian Gubčo

Magistrát Hlavného mesta SR Bratislava vyhodnotil verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby druhej etapy Nosného systému MHD v Petržalke – teda petržalskej električkovej trate. Momentálne najväčší dopravný projekt, zameraný na verejnú dopravu, má spojiť Jungmannovu ulicu s Janíkovym dvorom. Ponuka víťazného uchádzača musí ešte prejsť povinnými kontrolami, kým sa spustí samotná výstavba.

Čítať viac

Výstavba električkovej trate v Petržalke sa môže spustiť v roku 2022

10.06.2021 17:05:53 Adrian Gubčo

Výstavba druhej etapy Nosného systému MHD v Petržalke, teda predĺženia petržalskej radiály, sa môže v horšom prípade spustiť až v roku 2022. Pripustil to primátor Bratislavy Matúš Vallo v rámci pondelňajšej verejnej diskusie k projektu Domino. Na projekt práve prebieha verejné obstarávanie, pričom prebieha kontrola ponúk od jednotlivých uchádzačov.

Čítať viac

Ponuky na zhotovenie druhej etapy Petržalskej radiály boli uzavreté, realizácia môže byť ďaleko

24.03.2021 10:27:00 Adrian Gubčo

DOPLNENÉ V priebehu včerajška bolo ukončené predkladanie cenových ponúk v rámci verejného obstarávania na vybudovanie druhej etapy Nosného systému MHD, teda pokračovania električkovej trate v Petržalke. Ponuky predložilo 8 uchádzačov, pričom mesto ich bude teraz vyhodnocovať. Podľa zistení Denníka E však v tomto procese hrozia komplikácie.

Čítať viac

Hlavné mesto pripúšťa omeškanie električky v Petržalke

28.01.2021 09:57:58 Adrian Gubčo

Už o niečo dva týždne by sa mali odovzdávať ponuky v rámci verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby druhej etapy Nosného systému MHD – teda predĺženia električkovej radiály. Harmonogram priebehu obstarávania a realizácie je nastavený tak tesne, že je celkom možné, že sa projekt nestihne dokončiť do sľúbeného konca roka 2023. Magistrát preto pripravuje krízový scenár.

Čítať viac

Stihne sa postaviť električková trať v Petržalke?

07.01.2021 09:30:00 Adrian Gubčo

Jedným z najdôležitejších rozvojových zámerov Hlavného mesta na najbližšie roky je výstavba druhej etapy Nosného systému MHD v Bratislave – teda predĺženia Petržalskej električkovej radiály. Keďže ide o projekt spolufinancovaný z fondov Európskej únie, mesto musí stihnúť trať dobudovať do konca roka 2023. Je to reálne?

Čítať viac

Hlavné mesto vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa druhej etapy Petržalskej radiály

21.10.2020 11:11:00 Adrian Gubčo

V priebehu tohto týždňa sa konečne spustila súťaž na zhotoviteľa pokračovania električkovej trate v Petržalke, kľúčového projektu rozvoja verejnej dopravy v Bratislave. Hlavné mesto musí vybrať zhotoviteľa čím skôr, aby stihlo novú dopravnú líniu zrealizovať čo najskôr. Projekt má byť dokončený do konca roka 2023.

Čítať viac

Ako sa bude rozvíjať električková sieť v Bratislave?

20.10.2020 12:15:10 Adrian Gubčo

V metropole sa aktuálne dokončuje veľký projekt modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály či rekonštruuje úsek trate na Americkom námestí. V príprave sú aj modernizácie ďalších radiál a opravy iných úsekov. Aká je ale situácia s výstavbou úplne novej infraštruktúry a rozšírením električkových tratí do nových lokalít? Pozrime si prehľad aktuálneho stavu známych alebo uvažovaných projektov.

Čítať viac

Predĺženie petržalskej električkovej radiály má stavebné povolenie

29.06.2020 08:33:00 Adrian Gubčo

Príprava výstavby asi najdôležitejšieho aktuálneho projektu rozvoja verejnej dopravy v Bratislave dosiahla ďalší dôležitý míľnik: Stavebný úrad v mestskej časti Petržalka vydal stavebné povolenie pre druhú etapu Petržalskej radiály, ktorá prepojí dnešnú konečnú na Jungmannovej s Janíkovym dvorom. Povolenie ešte musí nadobudnúť právoplatnosť.

Čítať viac

Projektová dokumentácia druhej etapy Petržalskej radiály je dokončená, čoskoro by sa mala začať súťaž na zhotoviteľa

22.05.2020 11:25:00 Adrian Gubčo

Asi najdôležitejší pripravovaný projekt rozvoja verejnej dopravy v Bratislave – druhá etapa Nosného systému MHD, lepšie známa ako pokračovanie Petržalskej radiály – sa krok po kroku blíži k začiatku výstavby. V priebehu apríla projektant odovzdal dokumentáciu pre realizáciu stavby, čo je prakticky posledný krok pred štartom súťaže na zhotoviteľa a následnou výstavbou.

Čítať viac

Druhá časť petržalskej električky žiada o stavebné povolenie

08.08.2019 10:25:00 Adrian Gubčo

Jeden z najočakávanejších dopravných projektov v metropole za posledné desaťročia je o krok bližšie k plnému dokončeniu. Hlavné mesto požiadalo petržalský Stavebný úrad o stavebné povolenie k predĺženiu petržalskej električkovej radiály, teda k tzv. druhej etape Nosného systému MHD. Do spustenia výstavby však ešte ostávajú približne dva roky.

Čítať viac

Územné rozhodnutie pre petržalskú električku je potvrdené

10.05.2019 08:28:00 Adrian Gubčo

Enormne dôležitý projekt predĺženia petržalskej električkovej radiály, tzv. II. Etapa Nosného systému mestskej hromadnej dopravy (MS MHD), získal jedno z kľúčových povolení. Rozhodnutie o umiestnení stavby vydala mestská časť Petržalka ešte v októbri 2018, voči nemu sa však odvolalo viacero účastníkov. Okresný úrad však odvolania zamietol a rozhodnutie tak získalo právoplatnosť.

Čítať viac

Hlavné mesto plánuje masívny rozvoj koľajovej dopravy

24.08.2018 15:00:00 Adrian Gubčo

Bratislava - hlavné mesto SR dnes v rámci tlačového brífingu ohlásila plány, týkajúce sa rozvoja koľajovej dopravy v podobe električkových tratí. Primátor mesta Ivo Nesrovnal predstavil zámery, ktoré majú zväčšiť električkovú sieť a zlepšiť dopravnú situáciu v metropole.

Čítať viac

Bratislava potrebuje kvalitnú električkovú dopravu, robí pre to málo

01.08.2018 12:30:00 Adrian Gubčo

Už nejakú dobu je ako všeobecný fakt daný úzus, že nosným systémom verejnej dopravy (NS MHD) v Bratislave sú električky. To by sa malo odzrkadľovať v dynamickom rozvoji tohto dopravného systému a veľkú podporu rozvoju električkovej dopravy vyjadruje aj Magistrát Hlavného mesta SR Bratislavy. Aká je teda súčasná situácia v rozvoji električkovej dopravy a modernizovania tratí?

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube