Author photoAdrian Gubčo 23.01.2023 11:37

Pochybnosti ohľadne petržalskej električky: Kedy sa naozaj sprevádzkuje?

Výstavba predĺženia električkovej trate v Petržalke pomaly postupuje. Hoci tempo nie je v súčasnosti dramatické, predsa len vidno určité pokroky v stavebných prácach. Napriek tomu sa vyskytujú pochybnosti o tom, či sa stihne trať dokončiť a sprevádzkovať v avizovanom termíne. Myslený pritom nie je pôvodne plánovaný koniec roka 2023 a dokonca ani prvá polovica roka 2024.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Predseda dopravnej komisie hlavného mesta a starosta bratislavských Jaroviec Jozef Uhler predpokladá, že novú električkovú trať v bratislavskej Petržalke dokončia v budúcom roku, spustia ju však až v roku 2025. Povedal to pre TASR s tým, že nový harmonogram stavebných prác by mal byť hotový do konca januára.

Jeho úvaha je založená na dĺžke byrokratických procesov, súvisiacich s uvedením stavby do užívania. „Po ukončení prác bude potrebné dotiahnuť ešte kolaudáciu a ďalšie administratívne veci na spustenie do prevádzky,“ vysvetlil Uhler, prečo predpokladá spustenie prevádzky až o dva roky. Intenzitu stavebných prác hodnotiť nechce, je to podľa neho otázka na stavebných odborníkov.

Primátor Bratislavy Matúš Vallo v uplynulých týždňoch pritom potvrdil, že projekt sa nestihne dokončiť v pôvodne plánovanom termíne, teda do konca tohto roka. Stavbu by podľa neho mali ukončiť budúci rok a električka by mohla začať jazdiť v prvej polovici roka 2024. Či sa električkovú trať podarí dokončiť budúci rok, bude podľa mestskej poslankyne a členky dopravnej komisie, ktorá je zároveň podpredsedníčkou Bratislavského samosprávneho kraja pre dopravu, Alžbety Ožvaldovej, závisieť od objektívnych okolností a nepredvídateľných faktorov. Verí však, že sa to podarí.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Obdobne to vníma aj ďalšia členka komisie a mestská poslankyňa Katarína Augustinič. Pripomína, že s problémami sa mesto stretlo aj pri rekonštrukcii Starého mosta či pri výstavbe prvej časti električkovej trate v Petržalke, hoci v porovnaní so súčasnými boli podľa nej menšie. Situácia je, ako tvrdí, nepriaznivá i z hľadiska inflácie i rastu cien. „Mesto zvládlo urobiť dobrú robotu pre to, aby sa práce úplne nezastavili a električka mohla byť dokončená,“ povedala pre TASR.

Priebeh stavebných prác sleduje aj mestská časť Petržalka. Vzhľadom na absenciu informácií si však netrúfa objektívne zhodnotiť postup a priebeh prác, zdržanie či náklady, ani to, či sa stavba stihne dokončiť v avizovanom termíne. Pri konštatovaní o nesplnení druhého míľnika v plnom rozsahu je však podľa hovorkyne Petržalky Márie Halaškovej prirodzená istá miera neistoty.

„Ako samospráva, ktorej sa výstavba magistrátnej trate bytostne dotýka, však veríme, že zhotoviteľ postupuje podľa upraveného harmonogramu mesta s prihliadnutím na upravené ceny, poveternostné podmienky aj technologické postupy. A že predĺžená trať bude dokončená čo najskôr,“ uviedla pre TASR.

Výstavbu trate za vyše 70 miliónov eur bez DPH v úseku Bosákova - Janíkov dvor spustili koncom novembra 2021. Väčšina nákladov má byť hradená z eurofondov a mesto deklaruje, že neprepadnú. Stavbu realizuje vysúťažená skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka (spoločnosti Aldesa Construcciones Polska a Aldesa Construcciones). Práce boli v minulom roku na niekoľko mesiacov výrazne utlmené z dôvodu rokovania o dodatku pre zdražovanie stavebných materiálov.

 

Na stavbe sa pomaly postupuje, napriek tomu existujú obavy. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Projekt počíta so vznikom 3,9 kilometra dlhej dvojkoľajnej trate so siedmimi zastávkami a štyrmi mostami. Opraví sa aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu, vybuduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou zmieňovaná, aj šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov. Mimoriadna pozornosť má byť venovaná zeleni. 

Vďaka novej trati s preferenciou pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.

V súčasnosti ide o najvýznamnejší dopravný projekt v hlavnom meste. Dokončenie Petržalskej električkovej radiály je vyvrcholením dekády trvajúcich snáh o vybudovanie nosnej linky verejnej dopravy na najväčšom bratislavskom sídlisku. Pôvodne sa plánovalo, že Petržalkou bude viesť rýchlodráha, teda metro, neskôr sa vízie postupne okresávali. Aj napriek tomu sa predpokladá, že nová trať prispeje k zásadnému zlepšeniu kvality života a bude motorom ďalšieho rozvoja mestskej časti. 

 

(TASR, YIM.BA)

Fotografie z 16.1.2023. Pozrite si výstavbu električkovej trate vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube