Author photoAdrian Gubčo 25.07.2025 12:00

Repríza nevydarenej súťaže: Mesto hľadá zhotoviteľa Ružinovskej radiály, pripravilo nové podmienky

S chýliacim sa záverom výstavby električkovej trate v Petržalke by sa mala pozornosť preniesť do Starého Mesta a Ružinova, kde sa pripravuje masívna modernizácia Ružinovskej radiály. Veľký projekt má ísť do realizácie v priebehu budúceho roka, situáciu však skomplikovala nevydarená súťaž na zhotoviteľa stavby. Teraz to mesto skúša opäť s upravenými požiadavkami.

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Modernizácia Ružinovskej radiály je jeden z najrozsiahlejších pripravovaných projektov rozvoja verejnej dopravy v Bratislave. Komplexnou obnovou má prejsť električková trať v úseku medzi Špitálskou až Chlumeckého ulicou, čo je asi päť kilometrov trate. V dobrom stave je úsek na Miletičovej a Záhradníckej, prebudovať tak ostáva asi 3,75 kilometrov. Okrem toho sa majú obnoviť aj zastávky a v prípade staromestského úseku aj celá Krížna ulica.

Bratislava pripravuje zámer už viac ako desaťročie. Aktuálne vedenie Magistrátu chcelo s prácami pôvodne začať v novembri 2022, rozličné komplikácie, spojené s projekciou aj povoľovaním, však viedli k citeľnému odsunu začiatku prác. Stavebné povolenie mesto získalo v auguste 2024. Chyby na strane Bratislavského samosprávneho kraja, ktoré si všimol kontroverzný aktivista Marcel Slávik, viedli k vydaniu nového až na začiatku tohto roka.

V tom čase Magistrát pristúpil k rozhodujúcemu kroku v podobe vyhlásenia súťaže na zhotoviteľa stavby. Zadanie bolo nastavené tak, aby realizácia oboch etáp (prvá medzi Slovanetom a Astronomickou, druhá medzi Americkým námestím a Legionárskou) trvala celkovo dva roky (každá etapa jeden rok) s tým, že v zimnom období by práce nemali prebiehať. Predpokladaná hodnota zákazky bola 95 miliónov eur bez DPH.

Galéria

  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Ukončenie súťaže sa predpokladalo v marci 2025, nakoniec bolo ale všetko inak. Termín ukončenia súťaže sa posúval až deväťkrát do 23. júna 2025, čo bolo spojené s množstvo otázok uchádzačov. Výsledkom pomerne špecifických požiadaviek mesta (napríklad realizácia referenčného úseku trate) bol zisk len jednej ponuky vo vyššej cene (147 miliónov eur). Mesto sa tak rozhodlo pre zrušenie a následné opakovanie súťaže.

Ako oznámil portál iMHD.sk, vyhlásená bola včera. Predchádzali jej prípravné trhové konzultácie, ktoré mali odhaliť, prečo firmy nepredložili svoje ponuky. Podľa zápisu o konzultáciách, ktorých sa zúčastnilo sedem firiem, najviac výhrad bolo ku kritériám na zníženie hluku a vibrácií, rovnako ako k neprimerane vysokému nastaveniu zmluvných pokút. Mesto tak podmienky upravilo.

Po novom boli nanovo definované kritériá pre stanovenie najlepšieho pomeru ceny a kvality, z ktorých bolo vypustené problematické kritérium na zníženie hluku a vibrácií. Mesto ale pridalo dve nové v podobe starostlivosti o zeleň a predĺženia záručnej doby a záručného servisu na celé dielo. Zvýšená bola aj predpokladaná hodnota zákazky o sedem miliónov eur na 102 miliónov eur.

Z nového nastavenia súťaže vyplýva, že môže uspieť aj drahšia ponuka, ak uchádzať poskytne vyššiu kvalitu podľa iných kritérií ako ceny. Mesto zároveň pridalo akceleračné bonusy a bonusy za skoršie splnenie jednotlivých míľnikov a dosiahnutie nižšej úrovne hluku. Výška zmluvných pokút bola znížená. Mesto žiada aj dodanie lepšieho prehľadu o postupe výstavby v podobe cyklogramu.

iMHD.sk dodáva, že na základe požiadavky DPB boli z projektu vypustené automaty na cestovné lístky na zmodernizovaných zastávkach, ktoré nebudú realizované. Lehota na predkladanie ponúk je 22. august 2025 o desiatej hodine.

 

Podoba trate v susedstve Amerického námestia. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Mesto verí, že túto súťaž už úspešne dokončí a bude môcť začať s realizáciou už na jar 2026. Po jej vyhodnotí plánuje podanie žiadosti o nenávratný finančný príspevok. Projekt bude spolufinancovaný z eurofondov, konkrétne z Programu Slovensko. V zásobníku projektov zatiaľ nefiguruje.

Ak sa ale naozaj podarí modernizáciu spustiť, Bratislava bude počas najbližších dvoch rokov konfrontovaná s dopravnými obmedzeniami vo významnej časti mesta. V prvej etape sa okrem prakticky novej trate (spodku aj zvršku) zrealizuje prestavba niekoľkých križovatiek, nastane zmena polohy niektorých zastávok a bude sa upravovať cyklistická a pešia infraštruktúra. Samotná trať bude z veľkej časti zatrávnená.

Druhá etapa prinesie rekonštrukciu Amerického námestia, úpravy chodníkov na Špitálskej aj Mickiewiczovej, presun autobusovej zastávky pred križovatku so Špitálskou aj k celkovej reorganizácii priestoru medzi Mickiewiczovou a Odborárskym námestím. Trať sa prisunie k parku, vznikne segregovaná cyklotrasa a zlepšia sa prestupné väzby medzi trolejbusmi a električkami.

Rekonštrukcia Krížnej zas prinesie vznik ulice so širšími dláždenými chodníkmi, stromoradiami, pozdĺžnymi parkovacími miestami a vozovkou, slúžiacou ako bicyklová ulica. Zastávka na Krížnej bude zdieľaná medzi električkami a autobusmi. Koľajový triangel pri Vazovovej sa obnoví a dostane kamerový systém. Upraví sa aj trať na Krížnej medzi Legionárskou a zastávkou Trnavské mýto, kde sa zlepšia podmienky pre chodcov a väzby medzi električkami a autobusmi.

Modernizácia radiály tak prinesie hlboké zmeny a očakávané dramatické zvýšenie kvality prostredia. Vzhľadom na prestavbu verejných priestorov aj polohu v husto urbanizovanom území sa zvyšuje aj cena, ktorá pravdepodobne prekročí aj cenu druhej etapy Petržalskej radiály. Ide pritom o úplne novú trať.

V každom prípade, modernizácia Ružinovskej radiály je už potrebná. Rýchlosť na trati je znížená, čo znižuje jej využiteľnosť a potenciál konkurovať individuálnej automobilovej doprave. Po úpravách by sa mala situácia otočiť. Ide zároveň o predpoklad pre ďalší rozvoj a predĺženie radiály smerom k plánovanému TIOP Ružinov a výhľadovo až na letisko.

Popritom si ale nemožno nevšimnúť, že komplikácie projektu začínajú pripomínať situáciu aj pri iných významných dopravných projektoch mesta. Najviac skloňované sú aktuálne zdržania pri budovaní a dokončovaní druhej etapy Petržalskej radiály, nedostatky sa ale vyskytli v rámci realizácie Dúbravsko-karloveskej alebo prípravy modernizácie Vajnorskej radiály. Hladká príprava a výstavba akéhokoľvek významnejšieho zámeru zostáva asi nereálnou ilúziou.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube