Author photoAdrian Gubčo 02.02.2024 14:48

MIB reaguje na kritiku: Priestor na Vazovovej a Mudroňovej nie je na hranie

Diskusiu o budúcnosti verejného priestoru v Bratislave a utlmovanie individuálnej automobilovej dopravy tento týždeň rozvíril Krajský dopravný inšpektorát (KDI). Podľa stanoviska policajtov je riešenie niektorých úprav cestných komunikácií, zrealizovaných v rámci projektu Mesto pre deti, v rozpore so zákonom. Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) si však za úpravami stojí.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

MIB trvá na dopravných zmenách, ktoré realizoval na Vazovovej a Mudroňovej ulici v súvislosti s projektom Mesto pre deti. Dočasné zmeny pri školách pre zlepšenie bezpečnosti spĺňajú podľa neho legislatívne normy. Dopravné návrhy síce konzultuje s krajským dopravným inšpektorátom (KDI), avšak jeho stanovisko nemá podľa inštitútu záväzný charakter.

Vyjadril sa tak v stanovisku pre TASR. „Všetky zmeny organizácie dopravy vrátane tých, ktoré sme navrhli a sú realizované v rámci projektu Mesto pre deti, sú konzultované aj s KDI. Dialóg s KDI je pre nás dôležitý, no jeho stanovisko nemá záväzný charakter,“ konštatuje MIB.

Konkrétne dopravné úpravy odôvodňuje potrebou zvýšenia bezpečnosti v daných lokalitách. Deklaruje, že ich realizácii predchádzala široká participácia, zisťovanie potrieb obyvateľov i zber množstva dát. „Na základe potreby zvýšiť bezpečnosť sme ich aj vykonali,“ podotýka MIB.

V prípade zmien pri škole na Vazovovej ulici bolo podľa inštitútu cieľom zmeniť geometriu križovatky, keďže autá jazdili príliš rýchlo práve na mieste, kde sa pohybujú deti. „Konečná podoba vyhradenej plochy, ktorá tu v dočasnom riešení vznikla ako vedľajší efekt, bude v spolupráci so školou a obyvateľmi spresnená pred realizáciou trvalého riešenia,“ ubezpečuje inštitút. Odmieta zároveň tvrdenia, že vyznačený priestor má slúžiť pre deti na hranie.

MIB tiež uisťuje, že aj ďalšie dočasné zmeny vyhodnocuje rovnako v spolupráci so školami, rodičmi i obyvateľmi na základe reálnych skúseností. „Niektoré z nich budeme upravovať, aby lepšie plnili svoj účel skôr, ako sa bude realizovať trvalé riešenie,“ pripúšťa MIB s tým, že s ľuďmi z dotknutého okolia naďalej komunikuje.

Výmenu názorov rozpútalo stanovisko KDI, ktoré uviedlo, že dopravné zmeny na Vazovovej a Mudroňovej ulici, kde boli v rámci projektu vyznačené a ohraničené farebné plochy, sú v rozpore s legislatívou. V zmysle cestného zákona vydal nesúhlasné stanoviská. Vytkol rozpor s platnou legislatívou a negatívny dosah najmä na bezpečnosť, v prípade Vazovovej ulice aj na plynulosť cestnej premávky.

Cieľom celomestského projektu Mesto pre deti je naopak zvyšovať bezpečnosť v okolí škôl, vytvárať inkluzívne prostredie priateľské k všetkým deťom, redukovať pohybové bariéry, dopravné zápchy aj škodlivý smog. Jeho súčasťou boli aj jednodňové festivaly Ulica na hranie či menšie komunitné podujatia. Projekt zastrešujú MIB a organizácia UNICEF.

 

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Výmena názorov medzi MIBom a KDI je ďalšou kapitolou v čoraz vyhrotenejšej verejnej diskusii medzi dvoma tábormi. Na jednej strane sú podporovatelia utlmovania individuálnej automobilovej dopravy a jej nahradenia iným spôsobmi mobility, najmä chôdzou, cyklistikou a verejnou dopravou. Na strane druhej sú v princípe skupiny, ktoré považujú zásahy do IAD za nevhodné a požadujú zachovanie statusu quo. MIB možno zaradiť do prvého okruhu, kým KDI tradične do druhého. 

Rukojemníkom sa v tomto prípade stal projekt, ktorý je mylne vykresľovaný ako vytváranie detských ihrísk uprostred križovatiek. Do istej miery si to spôsobili MIB a Hlavné mesto samo, keď boli zrealizované úpravy s určitými nedostatkami a pôsobiace až príliš provizórne. Na druhej strane, mnohí kritici projektu sa dopúšťajú hrubej demagógie a používajú zástupné argumenty pri odmietaní projektu, ktorý inak splnil svoj hlavný účel.

Tým je spomaľovanie dopravy a zvýšenie bezpečnosti ulíc najmä v blízkosti škôl. MIB je aj na základe skúseností z iných európskych svetových metropol presvedčený, že zvýšenie bezpečnosti pešej dochádzky do školy má obrovský potenciál pre celkové zníženie dopravnej záťaže. Potvrdzujú to aj domáce analýzy, podľa ktorých mnohí rodičia vezú svoje deti autami práve z obavy pred nehodami.

Inštitút preto využil postupy taktického urbanizmu – teda vyvolania zmeny prostredníctvom nenáročného zásahu, zrealizovaného nezriedka na časovo obmedzené obdobie. Jeho cieľom je otestovať nové riešenie bez veľkých finančných nákladov a na základe jeho výsledkov pristúpiť k trvalejšej úprave. Ide o relevantný urbanistický postup, ktorý sa úspešne aplikuje na celom svete.

Úspech priniesol aj v Bratislave, hoci verejný diskurz ovládli názory, ktoré sa snažia projekt Mesto pre deti predstaviť ako fatálny neúspech. Minimálne v prípade Mýtnej a Vazovovej však skutočne prišlo k zlepšeniu pomerov pre chodcov, k čomu dopomohol nový priechod aj úprava geometrie križovatky, čoho súčasťou bolo rozšírenie pešej časti (hoci zatiaľ skôr výhľadové). To isté nastalo na Mudroňovej.

Nanešťastie, v očiach veľkej časti verejnosti je už projekt zafixovaný ako detské ihrisko na ceste, čo je nezmysel – a pripustil to aj MIB. Jediným spôsobom, ako toto nesprávne vnímanie napraviť, je zrealizovať trvalé stavebné úpravy na vysokej úrovni. To veľmi rýchlo zahasí verejné vášne, keďže sa v plnej miere ukážu benefity nových úprav.

Konflikt medzi pohľadmi, ako rozvíjať mobilitu v Bratislave, sa tým však neskončí. Kritici si len nájdu nového obytného baránka, tak ako ním je okrem Mesta pre deti aj cyklotrasa na Rázusovom a Vajanského nábreží. Kľúčovú rolu bude v tomto opäť hrať Magistrát. Buď tlak ustojí a bude pokračovať v zlepšovaní podmienok pre alternatívne formy dopravy, alebo prestane podobné projekty realizovať.

Pre mesto by to bol obrovský problém. Ustupovanie individuálnej automobilovej doprave viedlo všade na svete, Bratislavu nevynímajúc, k tragickým dôsledkom. Automobily sú dobrým sluhom, ale extrémne zlým pánom. Bohužiaľ, pohľad na reakcie ľudí nasvedčuje, že v slovenskej metropole je pre mnohých platný druhý prípad. 

 

(TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube