Author photoAdrian Gubčo 06.02.2025 11:41

Dlhé čakanie na definitívne dokončenie. Petržalská radiála dostala nový termín ukončenia výstavby

Výstavba druhej etapy Petržalskej električkovej radiály mala byť podľa prvotných plánov dokončená v rokoch 2020, 2021 či 2023. Ako sa ukazuje, verejnosť si bude musieť na definitívne ukončenie prác ešte nejakú dobu počkať. Hoci sprevádzkovanie trate sa predpokladá už na jar, finálnu podobu získa aj s okolím až ku koncu leta.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Projekt električkovej radiály v bratislavskej Petržalke, v úseku od Jungmannovej po Janíkov dvor, by mal byť úplne dokončený do 15. augusta. Vyplýva to z rozhodnutia Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) ako špeciálneho stavebného úradu pre mestské dráhy, ktorým povolil zmenu stavby pred dokončením.

Stavebníkovi, ktorým je hlavné mesto, predĺžil na jeho žiadosť lehotu na dokončenie stavby. Pôvodná lehota uplynula vlani v novembri. Spustenie električky je naplánované na jar. „Bratislavský samosprávny kraj rozhodol o zmene lehoty na dokončenie stavby do 15. 8. 2025. Pôvodná lehota na dokončenie stavby bola určená do 36 mesiacov odo dňa začatia stavby. Lehota uplynula 18. 11. 2024," uviedol riaditeľ odboru komunikácie a marketingu Úradu BSK Michal Feik.

Žiadosť o predĺženie lehoty ukončenia stavby podal stavebník 13. novembra 2024, teda niekoľko dní pred uplynutím pôvodnej lehoty, ktorú špecifikovalo stavebné povolenie vydané v decembri 2020. Argumentoval pomalšou výstavbou, ako jej dôvod uviedlo Hlavné mesto časovú náročnosť prípravy uskutočňovania stavby, potrebu nepredvídaného zosúlaďovania prebiehajúcich stavebných prác na súvisiacich stavebných objektoch a prípravy iných stavieb v území.

„Predmetné rozhodnutie ešte nie je právoplatné,“ doplnil Feik s tým, že rozhodnutie bolo doručené a plynie lehota na podanie odvolania.

V akom štádiu dokončenia bude predmetná stavba, zistí BSK ako špeciálny stavebný úrad pre stavby mestských električkových dráh a trolejbusových dráh a pre stavby v ich ochrannom pásme po podaní žiadosti o kolaudáciu stavby a následnom miestnom zisťovaní. Na základe toho bude rozhodnuté o ďalšom postupe. „Ak bude stavba úplne dokončená a doložené všetky doklady potrebné pre vydanie kolaudačného rozhodnutia, stavba bude daná do trvalého užívania,“ poznamenal Feik.

Po tom, ako vlani v decembri po viac ako troch rokoch od začiatku výstavby radiály v úseku Jungmannova - Janíkov dvor prešla po trati prvá skúšobná električka, majú nasledovať dokončovacie práce na nástupiskách a priľahlých objektoch i povoľovacie procesy. Spustenie plnej prevádzky električky je naplánované na jar. Hlavné mesto deklaruje, že robí všetko preto, aby sa tak stalo.

Do úplného dokončenia projektu bude zároveň potrebné dobudovať zvyšné stavebné objekty, ktoré nie sú nevyhnutné na samotnú prevádzku električky, napríklad premostenie Kutlíkovej ulice. Výstavba si vyžaduje viaceré, aj paralelné, dopravné obmedzenia.

Výstavba novej električkovej trate má mať aj plynulé financovanie. Vlani v novembri podpísalo hlavné mesto s Ministerstvom dopravy SR zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku (NFP). Ide o sumu viac ako 66.897.914 eur z eurofondov, určenú na financovanie druhej fázy dopravného projektu.

 

Testovanie trate. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Nová dvojkoľajná električková trať, dlhá 3,9 kilometrov, bude obsahovať sedem zastávok a štyri mosty. Okrem toho sa v rámci projektu opraví aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Vybudovaných bude deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s parametrami cyklodiaľnice. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov, ktoré sú v príprave.

Popri tom sa v má v okolí trate vysadiť veľké množstvo zelene. Okrem viac ako 22-tisíc metrov štvorcových zeleného rozchodníka, ktorý pokryje celú trať s výnimkou priecestí a mostov, pribudne v blízkosti trate aj 1.512 vzrastlých stromov a 7.046 m² kríkov.

Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.

Ide o dôležitú správu aj kvôli budúcemu rozvoju Petržalky. Viaceré priestranstvá v okolí trate by mohli prejsť v dohľadnej budúcnosti premenou. Zvlášť sa to týka územia medzu Rusovskou cestou a Romanovou, kde sa plánuje veľký polyfunkčný projekt SOHO od spoločnosti IURIS. Vo viacerých etapách tu bude vybudované nové prostredie, spolutvoriace centrum Petržalky.

Dobudovanie trate je tak významným krokom pre Petržalku aj celú Bratislavu. Napriek tomu si proces jej realizácie bude verejnosť aspoň nejakú dobu pamätať ako sériu odkladov a meškaní, ktoré negatívne zasahovali do bežného života dlhšie, ako sa predpokladalo. Výsledkom je zníženie popularity tohto inak mimoriadne potrebného projektu.

 

(TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube