Author photoAdrian Gubčo 25.06.2025 16:02

Viac sen ako skutočnosť: Plánovanie električky do Vrakune je stále na začiatku, kľúčové detaily ostávajú neznáme

Električková doprava má byť najvýznamnejším spôsobom prepravy v Bratislave v nadchádzajúcich dekádach. Mesto sa v tejto súvislosti pustilo do modernizácií existujúcich aj výstavby nových tratí. Pomimo celkového vývoja však ostávajú mestské časti Vrakuňa aj Podunajské Biskupice, kam žiadna radiála nevedie. Uvažovaná trať zostáva naďalej skôr snom ako reálnym zámerom.

Zdroj: YIT Slovakia, Nino Belovič / YIM.BA

Zdroj: YIT Slovakia, Nino Belovič / YIM.BA

Strategický rozvojový smer

Vrakuňa aj Podunajské Biskupice zostávajú prehliadanými mestskými časťami. Od centra sú pomerne odľahlé a populačne nie sú veľmi rozsiahle. Dokopy tu žije asi 43-tisíc obyvateľov, čo je menej ako v štvorici najvýznamnejších mestských častí (Staré Mesto, Nové Mesto, Ružinov a Petržalka). Pozornosť samosprávy sa prirodzene upiera najmä na tieto lokality, ktoré majú aj najlepšiu obsluhu verejnou dopravou.

Do budúcna však ide o dôležitý smer rozvoja mesta. S postupujúcou urbanizáciou a transformáciou lokalít vo vnútornom meste sa začnú investori vo zvýšenej miere obzerať aj po iných plochách pre výstavbu. Obrovské množstvo nezastavaných alebo riedko zastavaných území, ktoré od seba oddeľujú Ružinov, Podunajské Biskupice a rafinériu Slovnaft, sa v takom prípade môže stať atraktívnym miestom pre výstavbu.

Dokazuje to napokon už prvý z developmentov v podobe Nového Ružinova od CZ Slovakia. Pôvodná poľnohospodárska plocha sa dnes mení na obytnú zónu. Developer chce v ďalších etapách ďalej rozšíriť počet bytových aj polyfunkčných domov, výhľadovo sa tu uvažuje aj so školou. Žiť tu bude niekoľko tisíc ľudí. Stále pritom ide len o malú časť územia.

Ešte významnejší je ale rozvoj blízkych Mlynských Nív, dnes jedného z najperspektívnejších území v meste. V súčasnosti sú už vo výstavbe alebo dokončené viaceré atraktívne projekty od popredných developerov. Ďalšie čakajú na realizáciu, ktorá sa otvorí po pripravovanej zmene Územného plánu. Mestom vypracovaná Mestská urbanistická štúdia Mlynské nivy naznačuje, že tu bude atraktívna kompaktná štvrť s centrálnym bulvárom Mlynské nivy.

Týmto územiam zatiaľ chýba obsluha kapacitnou koľajovou verejnou dopravou – ak neberieme do úvahy železnicu v Podunajských Biskupiciach a Vrakuni, ktorá však obsluhuje len jeden smer. Vyše 40-tisíc obyvateľov dvojice mestských častí, výhľadových 30-tisíc obyvateľov Mlynských Nív a ďalšie tisíce až desaťtisíce ľudí, ktorí zaplnia súčasné polia na Domových roliach a Pálenisku, tak nemajú spoľahlivý spôsob, ako sa dostať do centra mesta inak ako autom.

Postupne sa tak zvyšuje tlak na vznik novej električkovej radiály, ktorá by obslúžila všetky zmieňované lokality a napojila sa na zvyšok siete. Mesto už niekoľko rokov naznačuje, že takýto projekt skutočne pripravuje. Ako sa ale ukazuje, zatiaľ ide skôr o vzdialený sen.

 

Možné vedenie trate so zastávkami. Zdroj: iMHD.sk

 

Stále len na začiatku

Vízia novej radiály do Vrakune a Podunajských Biskupíc získala prvýkrát konkrétnu formu v roku 2018, keď sa začalo o nej hovoriť v súvislosti s novou traťou na Pribinovej a Košickej ulici. Víziu predstavil developer JTRE, keď zdôraznil, že výhodou okružnej trate na Košickej je možnosť rozvoja radiály smerom na juhovýchod mesta. Vtedy sa ešte uvažovalo nad alternatívnym vedením buď po Mlynských nivách alebo po Prístavnej, pričom developer preferoval druhý variant.

V roku 2019 však doplnil existujúcu technicko-ekonomickú štúdiu aj o vedenie trate po Mlynských nivách. Z nasledujúcich konzultácií s Hlavným mestom vyplynulo, že práve toto vedenie je preferované, lebo vytvára predpoklad pre obsluhu významnej rozvíjajúcej sa štvrte s predpokladaným prílevom desaťtisícov obyvateľov a pracujúcich. Súčasťou tohto variantu je štvorica možných verzií spojenia Mlynských nív so Slovnaftskou.

Od dokončenia štúdie ubehlo pomerne veľa času. Odvtedy sa ďalej zvýšil tlak na zabezpečenie lepšieho dopravného spojenia. Časť komunikácií síce odľahčilo otvorenie rýchlostnej cesty R7, výstavba v jednotlivých mestských častiach však pokračuje. Mlynské Nivy by sa mali začať radikálnejšie transformovať po zmene Územného plánu, pripravovanej už na tento rok.

Mesto však v príprave projektu ďaleko nepokročilo. „Mesto má zatiaľ dokončenú iba technickú štúdiu,“ priznáva Peter Bubla, hovorca Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy. Bratislava tak v tomto momente nemá odpovede na množstvo otázok, týkajúcich sa budúcej radiály.

Patrí k nim napríklad aj otázka etapizácie, resp. rozdelenia projektu na jednotlivé úseky. „V tomto stupni rozpracovanosti projektu nebola zatiaľ ešte riešená etapizácia,“ vysvetľuje Bubla. To isté sa dá povedať o rozpočte, nehovoriac o jeho špecifikovaní podľa jednotlivých úsekov trate. Podľa odhadov z roku 2019 však mala cena dosiahnuť okolo 120 miliónov eur (v závislosti od variantu). Dnes tak bude dramaticky vyššia – možno sa bude približovať k 200 miliónom.

Aké-také informácie sú k dispozícii v prípade detailov vedenia trate. Jednu z kľúčových otázok zostáva spojnica Mlynských nív a Slovnaftskej. „Električková trať by mala prejsť mimoúrovňovo popod diaľnicu a železnicu, približne v koridore zrušenej vlečky,“ informuje stručne hovorca mesta. V zmysle štúdie sa zdá, že najvýhodnejší by bol Var. A, ktorý priamo pretína Nový Ružinov medzi prvou a druhou etapou.

Trať by následne pokračovala severne od Slovnaftskej smerom do samotného Slovnaftu. Nie je ale jasné, ako bol vyriešený vzťah s veľkou autobusovou zastávkou, nazývanou Terminál. „V tomto stupni rozpracovanosti projektu sa k terminálu nevieme vyjadriť,“ opakuje aj v tomto prípade P. Bubla.

Známe aspoň je, ako by mala byť riešená Kazanská. „Na Kazanskej je vedenie električkovej trate predpokladané v stredovom páse,“ naznačuje hovorca. Teoreticky by tak mohla vzniknúť pekná mestská trieda. Na konci Kazanskej by sa radiála odkláňala na sever. „Momentálne pracujeme s verziou konečnej TIOP Vrakuňa,“ dopĺňa Peter Bubla.

Dopracované ešte nie je riešenie Mlynských nív, kde sa ráta so vznikom mestského bulváru so zeleňou, širokými chodníkmi i cyklotrasami. „Úsek Mlynské nivy bude predmetom projektu bulváru, kde sa presne definuje uličný profil,“ vysvetľuje mesto. Tento projekt bude pravdepodobne pripravovať Metropolitný inštitút Bratislavy, financie na realizáciu bulváru by mali pochádzať od developerov, ktorí v území pôsobia.

Mesto nechce dnes presnejšie odhadovať, kedy sa radiála reálne rozostavia. „Vzhľadom na stupeň rozpracovanosti projektu nie je možné konkretizovať termín realizácie. Hovoríme o možnom horizonte ďalších 10 rokov,“ myslí si Bubla.

Kľúčovou úlohou je trať vôbec zaniesť do Územného plánu, keďže v ňom dosiaľ nefiguruje. „Predpokladáme v priebehu budúceho roka,“ uzatvára Peter Bubla. Treba však dodať, že na konci roka 2023 mesto informovalo, že spracovalo Návrh zadania pre Dopravno-urbanistickú štúdiu (DUŠ), ktorá má byť podkladom pre zmenu plánu. Spracovanie DUŠ malo trvať asi 1,5 roka. V tomto momente však ešte realitou nie je.

 

Trať by mohla v budúcnosti prechádzať po oblúkovej ulici medzi prvou a druhou etapou Nového Ružinova. Zdroj: CZ Slovakia

 

Veľmi vzdialená budúcnosť?

Nová radiála do Podunajských Biskupíc a Vrakune je tak nateraz len hypotetickou víziou, ktorá nie je zanesená do rozvojových dokumentov mesta. Ak sa tak aj v priebehu budúceho roka stane – čo je skôr optimistické – jej vznik je závislý od výstavby trate na Pribinovej a Košickej. Ako je známe, ide o vysoko kontroverzný zámer, kde ešte nepadlo definitívne rozhodnutie vo vzťahu k budúcnosti priestoru pred Slovenským národným divadlom.

Je tak pravdepodobné, že sa nová radiála nezačne stavať skôr ako hlboko v 30-tych rokoch, a aj to len v prípade dostatku financií. Bratislava samotná určite nebude mať prostriedky na jej výstavbu a bude závislá od externého financovania. O desať rokov odteraz však môžu byť podmienky pre zisk eurofondov diametrálne odlišné a električková trať v slovenskej metropole nemusí byť oprávneným projektom.

Je preto naivné očakávať vznik aspoň prvého úseku trate – pravdepodobne na Mlynských nivách a v Pálenisku, kde sa uvažuje s parkoviskom P+R – v dohľadnej dobe. Nereálne sú aj rozličné politické sľuby, ktoré avizujú vznik trate v horizonte štyroch rokov. Namiesto toho možno očakávať bežné bratislavské časové lehoty, tiahnuce sa v horizonte desaťročí.

Z pohľadu rozvoja lokality je to škoda. Kapacitné systémy verejnej dopravy pôsobia ako katalyzátory ekonomického rastu v území, pokiaľ je tento rozvoj umožnený. Prípadná električková trať by určite naštartovala výstavbu bývania, tvorbu nových pracovných miest a prispela k vyššej ekonomickej i ekologickej udržateľnosti. Ide o overenú skúsenosť z viacerých miest a platila by aj v Bratislave, keby nemala zastaraný Územný plán.

Juhovýchodný rozvojový smer mesta zostáva najmenej využívaný a platiť to bude ešte veľmi dlho. Všeobecné prehliadanie tejto časti Bratislavy sa ukazuje aj na prístupe k tomuto dôležitému projektu a jeho príprave. Podunajské Biskupice a Vrakuňa si tak na svoje najlepšie časy budú musieť ešte nejakú dobu počkať.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube