Posledné momenty pred veľkou zmenou: Bratislava sa pripravuje na spustenie električky do Janíkovho dvora, exprimátor kritizuje mesto
Už o niekoľko dní bude konečne spustená premávka električiek do Janíkovho dvora v Petržalke. Ide do istej miery o historickú udalosť – na hlavnú os na báze koľajovej dopravy čaká najväčšie bratislavské sídlisko celé desaťročia. Predĺžená električková trať, spájajúca Jungmannovu s juhom mestskej časti, je však aj masívnym zdrojom kritiky.
Autor: Nino Belovič / YIM.BA
V nedeľu 27. júla sa o 5:17 ráno (v smere z centra) rozbehne premávka na predĺženej Petržalskej radiále. Ide o vyvrcholenie bezmála štyri roky trvajúceho procesu výstavby, ktorý však ešte nebude celkom ukončený. Aj po spustení prevádzky s cestujúcimi budú v okolí trate súvisiace stavebné objekty, ktoré sú nedokončené. V niektorých prípadoch ide o drobnosti, inde však aj celkom významné prvky, ktoré znižujú celkovú využiteľnosť trate.
Výstavba trate začala v novembri 2021 po dlhých rokoch príprav. Pôvodne sa predpokladalo, že realizácia začne krátko po dokončení prvej etapy, ktorá v roku 2016 prekonala Dunaj a doviedla električky z centra na Jungmannovu. Úpravy v projekte aj zdĺhavé povoľovacie procesy a procesy verejného obstarávania však odsunuli termín začiatku prác. Mesto napriek tomu sľubovalo, že trať stihne dokončiť do konca roka 2023.
Krátko po začiatku výstavby sa ukázalo, že sa tento plán nenaplní. V priebehu roka 2022 sa totiž práce utlmili, čo si vyžiadalo nové rokovania so zhotoviteľom. Tempo nabrali opäť až v roku 2023, v priebehu roka 2024 sa začali osádzať prvé koľaje. Prvé električky prešli po trati ešte pred koncom roka 2024, išlo však len o testovacie jazdy.
Nakoniec trvalo až do leta tohto roka, kým mesto dokončilo trať natoľko, že získalo potrebné kolaudačné rozhodnutia, resp. rozhodnutia o predčasnom užívaní stavby. O pár dní sa tak môže začať premávka s cestujúcimi, hoci na úplné dokončenie ešte čakajú viaceré zastávky. Najkritickejšia je situácia na zastávke Janíkov dvor, kde nie je dokončená pešia rampa na estakádu, nebudú tak možné prestupy medzi autobusmi a električkami.
Mesto každopádne sľubuje, že tieto práce ukončí v krátkom čase. V auguste sa má podľa Magistrátu ukončiť aj realizácia prestavby Kutlíkovej ulice, ktorá sa napriamila a vybudované bolo nové premostenie Chorvátskeho ramena. Finalizovať sa budú aj ostatné dokončovacie práce. Zatiaľ neznámy ostáva termín realizácie štyroch peších mostov cez Chorvátske rameno, hoci sú v príprave už niekoľko rokov.
Realizácia zastávkových prístreškov začala len celkom nedávno. Fotografia z 29.6.2025. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Spustenie trate prinesie zmeny vo verejnej doprave, predovšetkým v Petržalke. Ich rozsah však nebude veľký, keďže linkové vedenie bolo prispôsobené budúcej električke už pred niekoľkými rokmi. Kľúčovou novinkou je samozrejme premávka električkovej linky L3 až na juh Petržalky, pričom bude obsluhovať zastávky Jungmannova (v novej polohe), Gessayova, Zrkadlový háj, Pajštúnska, Veľký Draždiak, Lúčanka a Južné mesto. Počas rannej špičky by mala premávať každé 2-4 minúty počas pracovného dňa, 4 minúty popoludní a 5 minút v sedle.
Zrušená bude električková linka L7. Upravené budú viaceré zastávky autobusov v Petržalke, ktoré budú po novom prisunuté bližšie k električkovej trati, čo skráti a zjednoduší prestupy. Zrušené budú autobusové linky L59 a L95. Do dokončenia mostu na Kutlíkovej budú niektoré autobusové linky premávať po výlukových trasách, sprevádzkované nebudú ani zmieňované prestupy na Južnom meste.
Ako upozorňuje dopravný portál iMHD.sk, prípadné ďalšie úpravy linkového vedenia v Petržalke bude možné očakávať po vyhodnotení aktuálnych zmien na správanie cestujúcich, teda približne v priebehu budúceho roka. Okrem toho dodáva, že sa teraz posilní dopravný koncept Petržalky, kde bude električková trať slúžiť ako nosný spôsob prepravy a autobusy budú fungovať ako napájače na električku.
Radiála, dlhá 3,9 kilometrov, obsahuje sedem zastávok a štyri mosty. Vybudovaných bolo deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s vysokou úrovňou, minimálne na bratislavské pomery. Súčasťou projektu je taktiež množstvo novej zelene. Okrem viac ako 22-tisíc metrov štvorcových zeleného rozchodníka pribúda v blízkosti trate aj 1.512 vzrastlých stromov a 7.046 m² kríkov.
Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. Projekt je spoluhradený z eurofondov, aktuálne sa jeho cena odhaduje ja 113 miliónov eur.
Rampa v Janíkovom dvore nie je ešte stále dokončená. Fotografia zo 7.6.2025. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Kým mesto sa pripravuje na otvorenie, ktoré chce poňať slávnostným spôsobom, udalosť je predmetom kritiky. Ozval sa totiž jeden z pozvaných oficiálnych hostí, bývalý primátor Ivo Nesrovnal. „Nedeľné upotené spúšťanie električky po novej električkovej trati v bratislavskej Petržalke je iba stelesnením a symbolom krízy, v ktorej sa Bratislava nachádza,“ konštatuje vo svojom blogu.
Súčasnému primátorovi Bratislavy Matúšovi Vallovi síce ďakuje za pozvanie na podujatie k otvoreniu trate, avšak odkazuje mu, že sa „pod toto nepodpíše“. Exprimátor pripomína, že električková trať v úseku Jungmannova – Janíkov dvor mala byť najneskôr do konca roka 2023 dokončená, skolaudovaná, vyfakturovaná a zaplatená, a taktiež v prevádzke.
Riadne dokončená však nie je podľa neho ani teraz a Bratislavčania sa budú voziť po stavenisku. Pripomína mu to podľa jeho slov odovzdávanie zamaskovaných, nedokončených objektov počas vlády komunistov. „Jediným možným vysvetlením takéhoto fiaska sú dodatočné nekompetentné zásahy a zmeny už schváleného projektu. Následné vynútené zmeny dodávateľských vzťahov, financovania, povolení a, samozrejme, omeškanie,“ podotýka Nesrovnal.
Považuje to za znehodnotenie práce tímov ľudí, ktorí na projekte pracovali a pripravili ho do realizácie. Následne len videli, ako sa projekt degraduje. „Podotýkam, že dodatočné zmeny schválených projektov financovaných z európskych zdrojov nie sú možné a sú predmetom pozornosti orgánov rôzneho druhu,“ poznamenáva Nesrovnal, podľa ktorého Bratislava pod vedením súčasného primátora chátra.
Reakcia mesta ani primátora Matúša Valla nie je v tomto momente známa. Faktom ale ostáva, že Nesrovnal nie je jediný, kto postup realizácie intenzívne kritizuje. Na druhej strane, na rozdiel od mnohých kritikov, bývalý primátor sa na príprave projektu v minulosti podieľal a aj počas jeho mandátu sa vyskytlo meškanie, ktoré odsunulo začiatok prác.
Spustenie prevádzky s najvyššou pravdepodobnosťou neprinesie koniec diskusií a výmen názorov na margo tohto projektu. Na druhej strane, nie všetky zlyhania a nedostatky možno prisúdiť len objektívnym faktorom.
(YIM.BA, TASR)
Pozrite si výstavbu električkovej trate vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.



















Komentáre