Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 24.03.2021 10:27

Ponuky na zhotovenie druhej etapy Petržalskej radiály boli uzavreté, realizácia môže byť ďaleko

DOPLNENÉ V priebehu včerajška bolo ukončené predkladanie cenových ponúk v rámci verejného obstarávania na vybudovanie druhej etapy Nosného systému MHD, teda pokračovania električkovej trate v Petržalke. Ponuky predložilo 8 uchádzačov, pričom mesto ich bude teraz vyhodnocovať. Podľa zistení Denníka E však v tomto procese hrozia komplikácie.

Article Big

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Po vyhodnotení ponúk a pred podpisom zmluvy s dodávateľom musí byť podľa Magistrátu ešte súťaž predložená na povinnú kontrolu riadiacemu orgánu, t.j. Ministerstvu dopravy a výstavby SR, ako aj Úradu pre verejné obstarávanie. Mesto dúfa, že podpis zmluvy a začiatok výstavby nastane v septembri toho roka. Kompletná stavba by tak mohla byť ukončená ešte pred koncom roka 2023, ako to žiada Európska únia, poskytujúca prostriedky vo výške viac ako 90,5 miliónov eur.

Obstarávanie sa spustilo v októbri minulého roka a dátum predkladania ponúk bol opakovane predlžovaný. K obstarávaniu prišlo minimálne 1054 otázok, smerujúcich najmä k nejasnej projektovej dokumentácii. Hlavným kritériom pre výber víťaza je cena.

Hescon

V tomto smere nastal problém. Podľa zistení Denníka E, najnižšiu cenu – 75 miliónov eur – ponúkla firma Cedis. Ide o malú spoločnosť len s dvoma zamestnancami a 300-tisícovým obratom, čo je pri projekte takéhoto rozsahu nesmierne málo. Zároveň ide o známu firmu v stavebnom biznise, keďže sa často hlási do tendrov s najnižšími ponukami, aj keď nie je schopná zákazku zrealizovať. Výsledkom sú dlhé námietkové konania, ktoré môžu v najhoršom trvať aj roky. To by znamenalo pre Hlavné mesto, ktoré má v prípade petržalskej električky skutočne tesné termíny, obrovskú komplikáciu. V podstate naisto by sa trať do konca roka 2023 postaviť nepodarilo.

Obstarávateľ musí teraz ešte preveriť podmienky a teoreticky môže Cedis vylúčiť za ich nesplnenie v inom bode. Druhým v poradí má byť firma Dúha, ktorá ponúkla realizáciu projektu za 80 miliónov. Táto však tiež nie je známa celkom v pozitívnom svetle. Realizácia modernizácie električkových tratí konzorciom pod vedením tejto firmy v Košiciach sa naťahovala a komplikovala, čo je v kontexte nutnosti dodať bratislavskú trať v krátkom termíne výkričníkom. Dúha mala problém aj v prípade tunelu Višňové, ktorý nebola schopná dokončiť. Tretí Porr mal ponúknuť 82 miliónov.

Magistrát síce aj naďalej tvrdí, že stihne dokončiť projekt v avizovanom termíne, postupne sa ale začína pripravovať na jeho omeškanie. Mestu pomáha fakt, že po spustení realizácie mu budú peniaze preplácané priebežne, takže by ho realizácia nemala dostať do masívneho dlhu, ako aj ochota kontrolného orgánu (Ministerstva dopravy a výstavby SR) presunúť nevyčerpané financie na iné projekty. Prípravu na tento krízový scenár potvrdila aj hovorkyňa mesta, Katarína Rajčanová. Konkrétne náhradné projekty nie sú známe. V minulosti sa za nevyčerpané peniaze z iných zámerov financoval nákup električiek a trolejbusov pre Dopravný podnik.

Bez ohľadu na tvrdenia Magistrátu možno dnes takmer s istotou konštatovať, že sa výstavba električkovej trate nestihne. Malo ísť o najväčší projekt aktuálneho (aj minulého) vedenia Hlavného mesta, čomu malo byť prispôsobené tempo prípravy. Magistrát však venoval pomerne veľa času dizajnovej stránke trate, čo nenápadne kritizoval aj minister dopravy Andrej Doležal.

Električky tak nebudú do Janíkovho dvora premávať ani na konci roka 2023. Pri spustení prvej etapy Petržalskej radiály v roku 2016 sa pritom hovorilo o roku 2020.

 

Zdroj: iMHD.sk

 

Pre kvalitu života obyvateľov Petržalky ide o úder, hoci sa dal už niekoľko týždňov predpokladať. Nová, zväčša zelená trať v dĺžke 4,2 kilometra, lemovaná cyklodiaľnicou a zeleným koridorom, mala zabezpečiť rýchle spojenie podstatnej časti sídliska Petržalka s centrom Bratislavy. Súčasťou stavby je aj výstavba či prestavba viacerých križovatiek, preložky technickej infraštruktúry či úpravy koryta Chorvátskeho ramena. Vzniknúť má celkovo 7 nových zastávok.

Magistrát pripomína, že dizajnovej stránke trate venoval veľkú pozornosť. Verejné priestranstvá v okolí trate, vrátane zastávok, majú byť kvalitné, bezpečné, bezbariérové a v neposlednom rade aj estetické. Využitý bude nový typ prístreškov so zelenými strechami, zastávky budú vydláždené a okolo trate vzniknú nové stromoradia. Pre tento účel bol prirpavený samostatný Dizajnmanuál. Okrem nových zastávok sa majú vybudovať pod vedením Metropolitného inštitútu Bratislavy aj nové príťažlivé premostenia Chorvátskeho ramena.

Advertising

Zastávky mali zároveň slúžiť ako akési mikrocentrá, popri ktorých by vznikala občianska vybavenosť tak, aby obyvatelia Petržalky nemuseli kvôli vybaveniu svojich potrieb používať automobily. Nová trať teda nemá len pritiahnuť nových ľudí do ekologickej verejnej dopravy, ale aj prispievať ku vzniku „mesta krátkych vzdialeností“, kde sa dá všetko vybaviť na pešo, na bicykli alebo po krátkej ceste hromadnou dopravou. Navyše, vznik trate má byť všeobecným katalyzátorom stavebného rozvoja.

Koridor pre električkovú trať bol totižto dlhodobo vyhradený pre vznik akéhosi centra Petržalky, ktoré je tu výhľadovo plánované aj dnes. Týka sa to najmä dvojice oblastí – okolia budúcej zastávky Gessayova, kde je rozsiahly priestor, umožňujúci vznik novej výstavby aj centrálneho námestia, alebo Zrkadlového hája, kde je v blízkosti Námestie republiky. Miestna samospráva pripravuje jeho revitalizáciu po realizácii architektonickej súťaže. Naplno budú tieto lokality fungovať až potom, ako tam električková trať prinesie nový život.

Jeden z najdôležitejších projektov pre Petržalku aj Bratislavu si tak s veľkou pravdepodobnosťou počká. Ak sa zopakujú skúsenosti s Cedisom z iných tendrov, toto čakanie dokonca nemusí byť ani v rovine mesiacov, ako skôr rokov. Nanešťastie, meškanie dôležitých verejných projektov kvôli obštrukciám aj manažérskym zlyhaniam sa (nielen) v Bratislave stáva už zvykom. Najviac na to doplácajú jej obyvatelia.

 

Doplnenie: Spoločnosť Cedis bola vo verejnom obstarávaní v konzorciu so spoločnosťami Aldesa Construcciones Polska, materskou španielskou firmou Aldesa Construcciones a ďalšou slovenskou firmou Hant BA. Cedis za konzorcium len predkladalo ponuku. 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

Hlavné mesto predstavuje výsledok verejného obstarávania na zhotoviteľa druhej etapy petržalskej radiály

22.07.2021 17:30:05 Adrian Gubčo

Magistrát Hlavného mesta SR Bratislava vyhodnotil verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby druhej etapy Nosného systému MHD v Petržalke – teda petržalskej električkovej trate. Momentálne najväčší dopravný projekt, zameraný na verejnú dopravu, má spojiť Jungmannovu ulicu s Janíkovym dvorom. Ponuka víťazného uchádzača musí ešte prejsť povinnými kontrolami, kým sa spustí samotná výstavba.

Čítať viac

Výstavba električkovej trate v Petržalke sa môže spustiť v roku 2022

10.06.2021 17:05:53 Adrian Gubčo

Výstavba druhej etapy Nosného systému MHD v Petržalke, teda predĺženia petržalskej radiály, sa môže v horšom prípade spustiť až v roku 2022. Pripustil to primátor Bratislavy Matúš Vallo v rámci pondelňajšej verejnej diskusie k projektu Domino. Na projekt práve prebieha verejné obstarávanie, pričom prebieha kontrola ponúk od jednotlivých uchádzačov.

Čítať viac

Hlavné mesto pripúšťa omeškanie električky v Petržalke

28.01.2021 09:57:58 Adrian Gubčo

Už o niečo dva týždne by sa mali odovzdávať ponuky v rámci verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby druhej etapy Nosného systému MHD – teda predĺženia električkovej radiály. Harmonogram priebehu obstarávania a realizácie je nastavený tak tesne, že je celkom možné, že sa projekt nestihne dokončiť do sľúbeného konca roka 2023. Magistrát preto pripravuje krízový scenár.

Čítať viac

Stihne sa postaviť električková trať v Petržalke?

07.01.2021 09:30:00 Adrian Gubčo

Jedným z najdôležitejších rozvojových zámerov Hlavného mesta na najbližšie roky je výstavba druhej etapy Nosného systému MHD v Bratislave – teda predĺženia Petržalskej električkovej radiály. Keďže ide o projekt spolufinancovaný z fondov Európskej únie, mesto musí stihnúť trať dobudovať do konca roka 2023. Je to reálne?

Čítať viac

Hlavné mesto vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa druhej etapy Petržalskej radiály

21.10.2020 11:11:00 Adrian Gubčo

V priebehu tohto týždňa sa konečne spustila súťaž na zhotoviteľa pokračovania električkovej trate v Petržalke, kľúčového projektu rozvoja verejnej dopravy v Bratislave. Hlavné mesto musí vybrať zhotoviteľa čím skôr, aby stihlo novú dopravnú líniu zrealizovať čo najskôr. Projekt má byť dokončený do konca roka 2023.

Čítať viac

Ako sa bude rozvíjať električková sieť v Bratislave?

20.10.2020 12:15:10 Adrian Gubčo

V metropole sa aktuálne dokončuje veľký projekt modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály či rekonštruuje úsek trate na Americkom námestí. V príprave sú aj modernizácie ďalších radiál a opravy iných úsekov. Aká je ale situácia s výstavbou úplne novej infraštruktúry a rozšírením električkových tratí do nových lokalít? Pozrime si prehľad aktuálneho stavu známych alebo uvažovaných projektov.

Čítať viac

Predĺženie petržalskej električkovej radiály má stavebné povolenie

29.06.2020 08:33:00 Adrian Gubčo

Príprava výstavby asi najdôležitejšieho aktuálneho projektu rozvoja verejnej dopravy v Bratislave dosiahla ďalší dôležitý míľnik: Stavebný úrad v mestskej časti Petržalka vydal stavebné povolenie pre druhú etapu Petržalskej radiály, ktorá prepojí dnešnú konečnú na Jungmannovej s Janíkovym dvorom. Povolenie ešte musí nadobudnúť právoplatnosť.

Čítať viac

Projektová dokumentácia druhej etapy Petržalskej radiály je dokončená, čoskoro by sa mala začať súťaž na zhotoviteľa

22.05.2020 11:25:00 Adrian Gubčo

Asi najdôležitejší pripravovaný projekt rozvoja verejnej dopravy v Bratislave – druhá etapa Nosného systému MHD, lepšie známa ako pokračovanie Petržalskej radiály – sa krok po kroku blíži k začiatku výstavby. V priebehu apríla projektant odovzdal dokumentáciu pre realizáciu stavby, čo je prakticky posledný krok pred štartom súťaže na zhotoviteľa a následnou výstavbou.

Čítať viac

Druhá časť petržalskej električky žiada o stavebné povolenie

08.08.2019 10:25:00 Adrian Gubčo

Jeden z najočakávanejších dopravných projektov v metropole za posledné desaťročia je o krok bližšie k plnému dokončeniu. Hlavné mesto požiadalo petržalský Stavebný úrad o stavebné povolenie k predĺženiu petržalskej električkovej radiály, teda k tzv. druhej etape Nosného systému MHD. Do spustenia výstavby však ešte ostávajú približne dva roky.

Čítať viac

Územné rozhodnutie pre petržalskú električku je potvrdené

10.05.2019 08:28:00 Adrian Gubčo

Enormne dôležitý projekt predĺženia petržalskej električkovej radiály, tzv. II. Etapa Nosného systému mestskej hromadnej dopravy (MS MHD), získal jedno z kľúčových povolení. Rozhodnutie o umiestnení stavby vydala mestská časť Petržalka ešte v októbri 2018, voči nemu sa však odvolalo viacero účastníkov. Okresný úrad však odvolania zamietol a rozhodnutie tak získalo právoplatnosť.

Čítať viac

Hlavné mesto plánuje masívny rozvoj koľajovej dopravy

24.08.2018 15:00:00 Adrian Gubčo

Bratislava - hlavné mesto SR dnes v rámci tlačového brífingu ohlásila plány, týkajúce sa rozvoja koľajovej dopravy v podobe električkových tratí. Primátor mesta Ivo Nesrovnal predstavil zámery, ktoré majú zväčšiť električkovú sieť a zlepšiť dopravnú situáciu v metropole.

Čítať viac

Bratislava potrebuje kvalitnú električkovú dopravu, robí pre to málo

01.08.2018 12:30:00 Adrian Gubčo

Už nejakú dobu je ako všeobecný fakt daný úzus, že nosným systémom verejnej dopravy (NS MHD) v Bratislave sú električky. To by sa malo odzrkadľovať v dynamickom rozvoji tohto dopravného systému a veľkú podporu rozvoju električkovej dopravy vyjadruje aj Magistrát Hlavného mesta SR Bratislavy. Aká je teda súčasná situácia v rozvoji električkovej dopravy a modernizovania tratí?

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube