Author photoAdrian Gubčo 24.03.2021 10:27

Ponuky na zhotovenie druhej etapy Petržalskej radiály boli uzavreté, realizácia môže byť ďaleko

DOPLNENÉ V priebehu včerajška bolo ukončené predkladanie cenových ponúk v rámci verejného obstarávania na vybudovanie druhej etapy Nosného systému MHD, teda pokračovania električkovej trate v Petržalke. Ponuky predložilo 8 uchádzačov, pričom mesto ich bude teraz vyhodnocovať. Podľa zistení Denníka E však v tomto procese hrozia komplikácie.

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Po vyhodnotení ponúk a pred podpisom zmluvy s dodávateľom musí byť podľa Magistrátu ešte súťaž predložená na povinnú kontrolu riadiacemu orgánu, t.j. Ministerstvu dopravy a výstavby SR, ako aj Úradu pre verejné obstarávanie. Mesto dúfa, že podpis zmluvy a začiatok výstavby nastane v septembri toho roka. Kompletná stavba by tak mohla byť ukončená ešte pred koncom roka 2023, ako to žiada Európska únia, poskytujúca prostriedky vo výške viac ako 90,5 miliónov eur.

Obstarávanie sa spustilo v októbri minulého roka a dátum predkladania ponúk bol opakovane predlžovaný. K obstarávaniu prišlo minimálne 1054 otázok, smerujúcich najmä k nejasnej projektovej dokumentácii. Hlavným kritériom pre výber víťaza je cena.

V tomto smere nastal problém. Podľa zistení Denníka E, najnižšiu cenu – 75 miliónov eur – ponúkla firma Cedis. Ide o malú spoločnosť len s dvoma zamestnancami a 300-tisícovým obratom, čo je pri projekte takéhoto rozsahu nesmierne málo. Zároveň ide o známu firmu v stavebnom biznise, keďže sa často hlási do tendrov s najnižšími ponukami, aj keď nie je schopná zákazku zrealizovať. Výsledkom sú dlhé námietkové konania, ktoré môžu v najhoršom trvať aj roky. To by znamenalo pre Hlavné mesto, ktoré má v prípade petržalskej električky skutočne tesné termíny, obrovskú komplikáciu. V podstate naisto by sa trať do konca roka 2023 postaviť nepodarilo.

Obstarávateľ musí teraz ešte preveriť podmienky a teoreticky môže Cedis vylúčiť za ich nesplnenie v inom bode. Druhým v poradí má byť firma Dúha, ktorá ponúkla realizáciu projektu za 80 miliónov. Táto však tiež nie je známa celkom v pozitívnom svetle. Realizácia modernizácie električkových tratí konzorciom pod vedením tejto firmy v Košiciach sa naťahovala a komplikovala, čo je v kontexte nutnosti dodať bratislavskú trať v krátkom termíne výkričníkom. Dúha mala problém aj v prípade tunelu Višňové, ktorý nebola schopná dokončiť. Tretí Porr mal ponúknuť 82 miliónov.

Magistrát síce aj naďalej tvrdí, že stihne dokončiť projekt v avizovanom termíne, postupne sa ale začína pripravovať na jeho omeškanie. Mestu pomáha fakt, že po spustení realizácie mu budú peniaze preplácané priebežne, takže by ho realizácia nemala dostať do masívneho dlhu, ako aj ochota kontrolného orgánu (Ministerstva dopravy a výstavby SR) presunúť nevyčerpané financie na iné projekty. Prípravu na tento krízový scenár potvrdila aj hovorkyňa mesta, Katarína Rajčanová. Konkrétne náhradné projekty nie sú známe. V minulosti sa za nevyčerpané peniaze z iných zámerov financoval nákup električiek a trolejbusov pre Dopravný podnik.

Bez ohľadu na tvrdenia Magistrátu možno dnes takmer s istotou konštatovať, že sa výstavba električkovej trate nestihne. Malo ísť o najväčší projekt aktuálneho (aj minulého) vedenia Hlavného mesta, čomu malo byť prispôsobené tempo prípravy. Magistrát však venoval pomerne veľa času dizajnovej stránke trate, čo nenápadne kritizoval aj minister dopravy Andrej Doležal.

Električky tak nebudú do Janíkovho dvora premávať ani na konci roka 2023. Pri spustení prvej etapy Petržalskej radiály v roku 2016 sa pritom hovorilo o roku 2020.

 

Zdroj: iMHD.sk

 

Pre kvalitu života obyvateľov Petržalky ide o úder, hoci sa dal už niekoľko týždňov predpokladať. Nová, zväčša zelená trať v dĺžke 4,2 kilometra, lemovaná cyklodiaľnicou a zeleným koridorom, mala zabezpečiť rýchle spojenie podstatnej časti sídliska Petržalka s centrom Bratislavy. Súčasťou stavby je aj výstavba či prestavba viacerých križovatiek, preložky technickej infraštruktúry či úpravy koryta Chorvátskeho ramena. Vzniknúť má celkovo 7 nových zastávok.

Magistrát pripomína, že dizajnovej stránke trate venoval veľkú pozornosť. Verejné priestranstvá v okolí trate, vrátane zastávok, majú byť kvalitné, bezpečné, bezbariérové a v neposlednom rade aj estetické. Využitý bude nový typ prístreškov so zelenými strechami, zastávky budú vydláždené a okolo trate vzniknú nové stromoradia. Pre tento účel bol prirpavený samostatný Dizajnmanuál. Okrem nových zastávok sa majú vybudovať pod vedením Metropolitného inštitútu Bratislavy aj nové príťažlivé premostenia Chorvátskeho ramena.

Zastávky mali zároveň slúžiť ako akési mikrocentrá, popri ktorých by vznikala občianska vybavenosť tak, aby obyvatelia Petržalky nemuseli kvôli vybaveniu svojich potrieb používať automobily. Nová trať teda nemá len pritiahnuť nových ľudí do ekologickej verejnej dopravy, ale aj prispievať ku vzniku „mesta krátkych vzdialeností“, kde sa dá všetko vybaviť na pešo, na bicykli alebo po krátkej ceste hromadnou dopravou. Navyše, vznik trate má byť všeobecným katalyzátorom stavebného rozvoja.

Koridor pre električkovú trať bol totižto dlhodobo vyhradený pre vznik akéhosi centra Petržalky, ktoré je tu výhľadovo plánované aj dnes. Týka sa to najmä dvojice oblastí – okolia budúcej zastávky Gessayova, kde je rozsiahly priestor, umožňujúci vznik novej výstavby aj centrálneho námestia, alebo Zrkadlového hája, kde je v blízkosti Námestie republiky. Miestna samospráva pripravuje jeho revitalizáciu po realizácii architektonickej súťaže. Naplno budú tieto lokality fungovať až potom, ako tam električková trať prinesie nový život.

Jeden z najdôležitejších projektov pre Petržalku aj Bratislavu si tak s veľkou pravdepodobnosťou počká. Ak sa zopakujú skúsenosti s Cedisom z iných tendrov, toto čakanie dokonca nemusí byť ani v rovine mesiacov, ako skôr rokov. Nanešťastie, meškanie dôležitých verejných projektov kvôli obštrukciám aj manažérskym zlyhaniam sa (nielen) v Bratislave stáva už zvykom. Najviac na to doplácajú jej obyvatelia.

 

Doplnenie: Spoločnosť Cedis bola vo verejnom obstarávaní v konzorciu so spoločnosťami Aldesa Construcciones Polska, materskou španielskou firmou Aldesa Construcciones a ďalšou slovenskou firmou Hant BA. Cedis za konzorcium len predkladalo ponuku. 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube