Otázna zodpovednosť a hľadanie riešenia: Mesto tvrdí, že je bližšie k dokončeniu zastávok na Petržalskej radiále
Hoci električky premávajú do Janíkovho dvora v Petržalke už takmer dva mesiace, doteraz neboli popri trati dokončené zastávky. Napriek sľubom mesta sa nepodarilo zhotoviť zastávkové prístrešky, ktoré mali byť výnimočné svojim dizajnovým riešením. Namiesto toho stoja popri radiále konštrukcie, ktoré čakajú na finalizáciu. Problémom je podľa mesta neschopnosť dodávateľa ich dokončiť.
Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Prístrešky na zastávkach na novej električkovej trati v bratislavskej Petržalke dokončí druhý subdodávateľ. Uviedol to hovorca Bratislavy Peter Bubla. Hlavné mesto pôvodne avizovalo, že zastávky budú dokončené do začiatku školského roka, doteraz sa tak nestalo. „Prístrešky dokončí druhý subdodávateľ a momentálne z jeho strany prebieha príprava na realizáciu,“ skonštatoval Bubla.
Aktuálnu situáciu odôvodňuje magistrát tým, že subdodávateľ zhotoviteľa výrazne podcenil náročnosť výroby, logistiky aj samotnej inštalácie prístreškov priamo na mieste. Všetky prístrešky sú totiž navrhnuté ako atypy len pre túto električkovú trať. Napriek mnohým výzvam z jeho strany ich však subdodávateľ nebol schopný dokončiť včas a v požadovanej kvalite.
Mesto preto požiadalo zhotoviteľa o čo najrýchlejšie vyriešenie problému. „Požadovanej kvalite nezodpovedá povrchová úprava prístreškov a ani viaceré detaily, pri ktorých jednotlivé dosky opláštenia boxov doliehajú k sebe,“ priblížil Bubla.
Podotkol, že subdodávateľa prístreškov zazmluvnil zhotoviteľ stavby električky, vysporiadanie zmluvných podmienok je preto záležitosťou medzi týmito firmami. Hlavné mesto podľa jeho vyjadrení neprevzaté prístrešky „nemôže zaplatiť.“
Podľa Hlavného mesta sa pri stavbe takého rozsahu, ako je stavba električkovej trate, kde sa vystriedajú desiatky firiem, môže stať, že niektorá z firiem ani napriek referenciám a platným zmluvám svoju prácu v požadovanej kvalite neurobí. „Mrzí nás, že my sme si tohto ‚žolíka‘ vytiahli práve pri prístreškoch, ktoré sú pre komfort používania električkovej trate veľmi dôležité,“ dodal Bubla.
Kritici však upozorňujú, že svoj diel zodpovednosti má aj Magistrát – dokumentáciu k prístreškom mesto údajne nedodalo načas. Posledný dodatok k zmluve o dielo, týkajúci sa prístreškov, bol uzavretý až 20. augusta tohto roka. Podľa informácií v dodatku, „zmenové výkresy zDRS pre prístrešky boli Zhotoviteľovi poskytované s oneskorením, čo spôsobilo problémy s cenovými ponukami, uzatvorením zmlúv s podzhotoviteľom a prípravou výrobnotechnickej dokumentácie (VTD)“.
Za takýchto okolností je pomerne prirodzené, že sa dodávateľ omeškal s dodaním výrobku, ktorý nie je typový a vyžadoval si náročnejšiu prípravu. Hlavné mesto by tak nemalo prehadzovať zodpovednosť len na dodávateľa a priznať si, že v tomto prípade pochybilo – tak ako už viackrát v prípade tohto projektu.
Výstavbu trate v úseku Jungmannova - Janíkov dvor začala koncom novembra 2021 vysúťažená skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka. Realizácia od začiatku čelila viacerým problémom. Práce boli v minulosti aj dočasne výrazne utlmené. Očakávaný termín dokončenia trate sa niekoľkokrát posúval. Električku spustili do prevádzky nakoniec 27. júla 2025. Viaceré stavebné práce na projekte však pokračujú ďalej, pričom sa aj v tomto prípade vyskytli omeškania oproti viackrát avizovaným termínom.
Predĺženie električkovej trate v Petržalke malo byť ako najväčší projekt mesta jeho výkladnou skriňou. Množstvo problémov a komplikácií, nesúcich sa celou jeho realizáciou, však z neho robia skôr nočnú moru. Bratislava očividne nebola zodpovedne pripravená na tak náročnú stavbu. Napriek ambicióznym rečiam o mestotvornom projekte vznikla trať, ktorá je napriek dopravným prínosom prijímaná s veľkými rozpakmi.
(YIM.BA, TASR)
Pozrite si výstavbu električkovej trate vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
























Komentáre