YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 05.08.2022 12:33

Nekonečný príbeh pokračuje: mesto zlyháva v obnovení výstavby električky v Petržalke

ČLÁNOK BOL AKTUALIZOVANÝ Ani na začiatku augusta nebadať na stavbe predĺženia Petržalskej električkovej radiály vyššiu aktivitu. Jeden z najväčších dopravných projektov v Bratislave v poslednom období je už niekoľko mesiacov utlmený, čo má byť dôsledkom neúmerného zdražovania materiálov a súvisiacej neochoty zhotoviteľa pokračovať v prácach. Kľúčom k obnoveniu výstavby je podpis dodatku k zmluve zo strany Hlavného mesta, ktorý by tento problém riešil.

Article Big

Fotografia z 2.6.2022. Oproti dnešku sa toho veľa nezmenilo

Výstavba predĺženia Petržalskej radiály sa spustila v novembri minulého roka. Zhotoviteľ, konzorcium Združenie MHD Petržalka, tvorené hlavným členom Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o., spoločne s firmami Aldesa Construcciones S.A., CEDIS a HANT BA, sa vtedy pustil do úvodných prác: odstránenia ornice, zelene, ktorá sa nachádzala v koridore trate, a búrania starého depa metra v Janíkovom dvore. Už v apríli sa však začali ukazovať prvé problémy.

Realizácia začala výrazne poľavovať a dostávať sa do omeškania. Do začiatku leta sa práce utlmili na úplné minimum, aby nebolo možné projekt označiť za pozastavený. Aká-taká aktivita prebiehala len na novom premostení cez Chorvátske rameno pri kostole Svätej rodiny, kde sa armovali jeho základy. Inak však bolo – a doteraz je – na stavbe pokoj. Čoraz častejšie sa hovorí, že výstavba trate sa do konca roka 2023 jednoducho nestíha.

Príčinou spomalenia prác majú byť prudko rastúce ceny materiálov a inflácia. „Zjednodušene povedané, ceny materiálov dnes z externých dôvodov (najmä v dôsledku vojny na Ukrajine) výrazne presahujú ceny v čase, keď sa súťažila zákazka a podpisovala zmluva,“ hovorí primátor Bratislavy Matúš Vallo. „Zhotoviteľ však pochopiteľne potrebuje záruky, že za práce dostane zaplatené také ceny, za ktoré dnes dokáže potrebné materiály na svetových trhoch získať. Bez týchto záruk nevie konzorcium uistiť ani svojich subdodávateľov, že dostanú v potrebnej miere zaplatené všetky práce a preto tieto práce nevykonávajú, pokiaľ sa vzniknutá situácia úplne nevyjasní.“ Mesto podľa náznakov pozabudlo do zmluvy pridať inflačnú doložku.

Kľúčovou pomocou pre Magistrát má byť všeobecné metodické usmernenie zo strany Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), podľa ktorého možno navýšiť ceny vysúťažených zákaziek cez dodatky k zmluvám. V zmysle usmernenia Hlavné mesto plánuje podpísať dodatok k zmluve, ktorým by zvýšené ceny vykrylo. V tejto chvíli je však podľa posledných oficiálnych informácií spred dvoch týždňov návrh zhotoviteľa (z konzorcia medzičasom vypadla spoločnosť CEDIS) stále na posudzovaní na meste. Magistrát pripomína, že nastavenie nových pravidiel je v tomto prípade zložité, keďže projekt obsahuje 145 stavebných objektov, 38 prevádzkových súborov a zmluva o dielo s prílohami má niekoľko tisíc strán.

Oficiálnu informáciu viac-menej potvrdzuje aj člen dopravnej komisie pri mestskom zastupiteľstve Ľuboš Krajčír, ktorý okrem kritiky vedenia mesta pripomína, že nemá informácie, kedy by mohol byť podpísaný so zhotoviteľom dodatok k zmluve. „Treba si ale uvedomiť, že mesto nemá na tento projekt ešte podpísanú ani zmluvu o nenávratný finančný príspevok. To znamená, že zatiaľ sa projekt platí z financií hlavného mesta," dodáva Krajčír.

Neoficiálne sa naznačuje, že mesto buď už podpísalo alebo je tesne pred podpisom dodatku, nanešťastie sa ale o projekte informuje len veľmi málo. Najnovšia aktualizácia oficiálneho webu projektu pochádza zo začiatku júna. Kvalitnejším informačným kanálom sú dnes komentáre na sociálnej sieti, hoci aj v nich mesto alebo primátor upozorňujú, že sa naďalej rokuje o finálnej podobe dodatku k zmluve o dielo.

Každopádne, nemožnosť dokončenia projektu, resp. jeho sprevádzkovania na konci roka 2023, sa týmto stáva do veľkej miery definitívnou. Na tento termín je naviazané aj čerpanie eurofondov, keďže predĺženie Petržalskej radiály je hradené predovšetkým z nich a z programovacieho obdobia 2014-2020. Meškanie vyvoláva obavy z nutnosti preplácania výstavby z mestského rozpočtu. Magistrát však ubezpečuje, že vďaka fázovaniu projektu by toto problém byť nemal. Nevyčerpané peniaze sa majú použiť na financovanie iných dopravných projektov v meste, pričom sa hovorí najmä o rozvoji trolejbusovej dopravy, príp. o nákupe nových vozidiel.

Galéria

  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: iMHD.sk

Hoci je súčasná situácia na trhu so stavebnými materiálmi alebo inflácia objektívnou komplikáciou, ktorej čelia viaceré samosprávy, niekoľkomesačné utlmenie prác na najvýznamnejšom projekte, ktorý mesto za posledné roky rozbehlo, nemožno označiť inak ako hanba. Stavba sa označuje aj ako druhá etapa výstavby Nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. Ide síce o zdĺhavý názov, no presne vyjadrujúci jeho význam: ide o kľúčovú súčasť rozvoja verejnej dopravy v metropole.

Prázdne stavenisko, ale aj slabé informovanie o aktuálnej situácii – pričom dosť informácií nemajú podľa Ľuboša Krajčíra ani poslanci – sú tak naozaj do istej miery zlyhaním. Aktuálna situácia vyvoláva vo verejnosti nervozitu a stáva sa argumentom pre záujmové združenia, ktoré spisujú výhrady proti električkovým tratiam inde. Nedostatok dôvery v schopnosti mesta zrealizovať rozvojové projekty podkopáva mieru akceptácie u mnohých obyvateľov v prípade zámerov v blízkosti ich bydliska. Ide o celkom prirodzené správanie ľudí, ktorí sa môžu dôvodne obávať, že sa im na mnohé roky zhorší kvalita života.

To je aj prípad Petržalky, kde vidia mnohí obyvatelia najmä masívny výrub a zhrnutie ornice, ktorá medzičasom stihla zarásť novou trávou. Pritom má predĺžená električková radiála poskytnúť obrovské benefity. Vzniknúť má 3,9 kilometra dlhej dvojkoľajnej trate so siedmimi zastávkami a štyrmi mostami. Opraví sa aj 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu, vybuduje sa deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou, ale aj šesť kilometrov novej segregovanej cyklotrasy pozdĺž trate. Pridruženou súčasťou projektu sú štyri nové premostenia Chorvátskeho ramena pre chodcov a cyklistov.

Mimoriadna pozornosť má byť venovaná zeleni. Kostru vegetačných úprav bude tvoriť 1.512 nových vzrastlých stromov vysadených v stromoradiach, ktoré budú lemovať električkovú trať, cyklistické či pešie chodníky, ale aj v skupinových výsadbách vo vybraných lokalitách. Stromy budú lokálne integrované aj do nových plôch nástupísk, kde sa pri ich výsadbe bude využívať konštrukčný systém s koreňovými bunkami tak, aby mali stromy dostatok priestoru na koreňový systém pod dlažbou nástupísk. Sadiť sa budú domáce kultivary. V okolí novej trate pribudne tiež 9.925 m2 kríkov, 2.637 m2 trvaliek, 9.114 m2 lúčnych porastov, 180.228 m2 trávnikov a v priestore koľajísk sa vysadí 22.755 m2 rozchodníka.

Magistrát si od vzniku trate sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v Petržalke, ktorá je najľudnatejšou mestskou časťou Bratislavy. Vďaka novej trati s preferenciou pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora do centra mesta za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne. V dopravnej špičke obslúži zastávky spoj každé 2 až 3 minúty.

Výsledkom bude radikálne zlepšená dostupnosť centra Bratislavy, resp. opačne centrálnej časti Petržalky. Pohyb po sídlisku sa stane omnoho jednoduchší pre chodcov, cyklistov a azda aj pre vodičov. Vďaka súvisiacim opatreniam – prestupným autobusovým zastávkam alebo cyklotrase – prinesie projekt benefity pre celú mestskú časť a pravdepodobne naozaj odľahčí cestám v štvrti. Vďaka dobrej dizajnovej úrovni či výsadbe kvalitnej zelene sa navyše skvalitní verejný priestor.

Pre Magistrát a jeho vedenie by tak mohlo ísť o obrovské víťazstvo, ktoré nastaví latku ďalším projektom a zlepší pohľad verejnosti na ich realizáciu. Nateraz sa však zdá, že efekt bude úplne opačný: projekt výstavby električkovej trate v Petržalke je zatiaľ aj pri najlepšej vôli zlým príkladom, ktorý ostane v pamäti možno ešte veľmi dlho.

 

AKTUALIZÁCIA: Predseda bratislavskej mestskej dopravnej komisie a starosta bratislavských Jaroviec Jozef Uhler očakáva rýchle ukončenie rokovaní vedenia hlavného mesta a stavebníkom novej električkovej trate v bratislavskej Petržalke, v úseku od Jungmannovej po Janíkov dvor. Uviedol to pre TASR. Momentálne podľa neho prebiehajú finálne rokovania so zhotoviteľom.

Dodatok k zmluve o dielo, ktorý by reflektoval na rozsiahle zdražovanie cien energií a stavebných materiálov, by mal byť podľa neho podpísaný v priebehu najbližších týždňov. Pripomína, že musí byť v súlade s metodikou Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) k nárastu cien materiálov, a tiež v súlade s pravidlami Európskej únie pre čerpanie eurofondov.

V súčasnosti podľa neho neexistuje stavba, ktorá by nemala vážny problém z dôvodu navýšenia cien stavebných materiálov. "Vedeniu mesta dôverujem," odpovedal na otázku, či pretrvávajúce utlmené stavebné práce nepovažuje, ako niektorí, za zlyhane vedenia hlavného mesta.

Pri vydávaní metodiky umožňujúcej úpravu zazmluvnených cien očakával skôr väčšiu dynamiku ÚVO. "Dnes už metodiku máme a očakávam rýchle ukončenie rokovaní vedenia mesta s dodávateľom," poznamenal. Pripomenul, že ide o jednu z najdôležitejších dopravných stavieb v meste za posledné desaťročia, akékoľvek spomalenie vníma ako ohrozenie termínu ukončenia stavby.

Po doriešení dohody bude podľa neho aj priestor na komunikáciu so zhotoviteľom o akcelerácii prác. Pripomenul však, že nastavenie nových pravidiel je v tomto prípade zložitý proces. Projekt obsahuje 145 stavebných objektov, 38 prevádzkových súborov a zmluva o dielo s prílohami má niekoľko tisíc strán.

(TASR)

 

Pozrite si výstavbu električkovej trate v Petžalke vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

Práce na výstavbe električky v Petržalke sa konečne obnovia

09.08.2022 16:50:48 Adrian Gubčo

Hlavné mesto po niekoľkomesačnom útlme obnovuje práce na výstavbe Petržalskej električkovej radiály. Najvýznamnejší investičný projekt Bratislavy v posledných rokoch bol takmer úplne pozastavený kvôli významnému nárastu cien materiálov, v dôsledku čoho konzorcium zhotoviteľov odmietlo pokračovať v stavebných prácach. Rokovania s mestom trvali niekoľko týždňov, teraz však primátor Matúš Vallo oznamuje, že sa konečne našlo riešenie.

Čítať viac

Prestrelka Magistrátu a MIRRI pokračuje, výstavba električky v Petržalke naďalej stagnuje

27.06.2022 15:02:09 Juraj Pokorný

Nikoho neteší pohľad na stavenisko bez stavebného ruchu. Dvojnásobne to platí v prípade momentálne najdôležitejšieho a kľúčového dopravného projektu v Bratislave – predĺženia električkovej trate po južný okraj Petržalky. Stavebné práce na ňom už dlhšie poľavujú a časový sklz oproti pôvodnému harmonogramu sa zväčšuje.

Čítať viac

Výstavba Petržalskej radiály sa dostáva do čoraz väčšieho meškania, stavebné práce poľavujú

03.06.2022 16:09:43 Adrian Gubčo

Najvýznamnejší a najväčší mestský investičný projekt v posledných rokoch čelí komplikáciám. Druhá etapa petržalskej radiály má byť dokončená a prevádzkyschopná do konca roka 2023, napriek tomu je aktivita na stavenisku minimálna. Podľa Hlavného mesta situáciu ovplyvňuje masívna inflácia a s tým súvisiaci nárast cien a energií, ako aj nezhody v konzorciu. Vedie to až k úvahám o ohrození financovania stavby z eurofondov.

Čítať viac

Výstavba električkovej trate v Petržalke sa pomaly rozbieha

08.02.2022 11:37:50 Adrian Gubčo

Hlavné mesto pomaly rozbieha stavebné práce na druhej etape Nosného systému MHD, teda Petržalskej radiále. Nová električková trať, ktorá prepojí súčasnú konečnú na Jungmannovej s Janíkovým dvorom, vzniká v koridore, pôvodne určenom pre metro. V týchto dňoch zanikajú posledné zvyšky po jeho výstavbe, aby boli čoskoro nahradené novou traťou.

Čítať viac

Aké sú ďalšie plány rozvoja električkovej siete v Bratislave?

03.12.2021 17:57:36 Adrian Gubčo

Hlavné mesto konečne rozbehlo výstavbu predĺženia Petržalskej električkovej radiály, vďaka čomu dostane najväčšie sídlisko v krajine svoju nosnú dopravnú líniu. Spustenie realizácie projektu zároveň otvorilo otázku, ako sú na tom iné zámery rozvoja električkovej siete v metropole. Po roku od posledného obdobného článku prinášam aktualizovaný prehľad známych a plánovaných projektov.

Čítať viac

Bratislava oficiálne spustila výstavbu električkovej trate v Petržalke

22.11.2021 18:36:30 Adrian Gubčo

Hlavné mesto odovzdaním staveniska zhotoviteľovi 18.11. oficiálne odštartovalo výstavbu druhej etapy projektu druhej etapy Nosného systému MHD, resp. predĺženia Petržalskej električkovej radiály. Realizácia sa naštartovala po dlhej príprave s niekoľkoročným meškaním. Hlavné mesto chce prevádzku na predĺženej trati spustiť ešte pred koncom roka 2023.

Čítať viac

Hlavné mesto podpísalo zmluvu so zhotoviteľom električkovej trate v Petržalke

04.11.2021 15:12:13 Adrian Gubčo

Projekt druhej etapy Nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave, teda predĺženie Petržalskej radiály, sa konečne posúva do fázy výstavby. Hlavné mesto podpísalo zmluvu so zhotoviteľom, ktorému do 15 dní odovzdá stavenisko. Prvé práce by sa tak mohli rozbehnúť ešte v novembri. Podľa mesta majú prvé električky po trati premávať na konci roka 2023.

Čítať viac

Hlavné mesto čoskoro podpíše zmluvu na výstavbu električky v Petržalke

25.10.2021 16:20:47 Adrian Gubčo

V týchto dňoch by mala byť konečne podpísaná zmluva na výstavbu druhej etapy Nosného systému MHD v Bratislave – teda predĺženia Petržalskej električkovej radiály. Informoval o tom primátor Hlavného mesta SR Bratislava Matúš Vallo s tým, že víťaz verejného obstarávania, Združenie MHD Petržalka, má v priebehu dneška dodať podpísanú zmluvu, na čo ju podpíše aj mesto. Otvára sa tým cesta k spusteniu výstavby dlhoočakávaného projektu.

Čítať viac

Stihne sa dokončiť Petržalská radiála načas?

11.10.2021 18:08:04 Adrian Gubčo

Minulý týždeň sa opäť zablýskalo okolo projektu výstavby druhej etapy Petržalskej električkovej radiály. Spôsobené to bolo vyjadrením vicepremiérky a ministerky pre investície a regionálny rozvoj Veroniky Remišovej, ktorá zapochybovala o reálnosti dokončenia projektu načas. Pochybnosti naznačil aj minister dopravy Andrej Doležal. Magistrát vidí za kritikou politiku.

Čítať viac

Hlavné mesto predstavuje výsledok verejného obstarávania na zhotoviteľa druhej etapy petržalskej radiály

22.07.2021 17:30:05 Adrian Gubčo

Magistrát Hlavného mesta SR Bratislava vyhodnotil verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby druhej etapy Nosného systému MHD v Petržalke – teda petržalskej električkovej trate. Momentálne najväčší dopravný projekt, zameraný na verejnú dopravu, má spojiť Jungmannovu ulicu s Janíkovym dvorom. Ponuka víťazného uchádzača musí ešte prejsť povinnými kontrolami, kým sa spustí samotná výstavba.

Čítať viac

Výstavba električkovej trate v Petržalke sa môže spustiť v roku 2022

10.06.2021 17:05:53 Adrian Gubčo

Výstavba druhej etapy Nosného systému MHD v Petržalke, teda predĺženia petržalskej radiály, sa môže v horšom prípade spustiť až v roku 2022. Pripustil to primátor Bratislavy Matúš Vallo v rámci pondelňajšej verejnej diskusie k projektu Domino. Na projekt práve prebieha verejné obstarávanie, pričom prebieha kontrola ponúk od jednotlivých uchádzačov.

Čítať viac

Ponuky na zhotovenie druhej etapy Petržalskej radiály boli uzavreté, realizácia môže byť ďaleko

24.03.2021 10:27:00 Adrian Gubčo

DOPLNENÉ V priebehu včerajška bolo ukončené predkladanie cenových ponúk v rámci verejného obstarávania na vybudovanie druhej etapy Nosného systému MHD, teda pokračovania električkovej trate v Petržalke. Ponuky predložilo 8 uchádzačov, pričom mesto ich bude teraz vyhodnocovať. Podľa zistení Denníka E však v tomto procese hrozia komplikácie.

Čítať viac

Hlavné mesto pripúšťa omeškanie električky v Petržalke

28.01.2021 09:57:58 Adrian Gubčo

Už o niečo dva týždne by sa mali odovzdávať ponuky v rámci verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby druhej etapy Nosného systému MHD – teda predĺženia električkovej radiály. Harmonogram priebehu obstarávania a realizácie je nastavený tak tesne, že je celkom možné, že sa projekt nestihne dokončiť do sľúbeného konca roka 2023. Magistrát preto pripravuje krízový scenár.

Čítať viac

Stihne sa postaviť električková trať v Petržalke?

07.01.2021 09:30:00 Adrian Gubčo

Jedným z najdôležitejších rozvojových zámerov Hlavného mesta na najbližšie roky je výstavba druhej etapy Nosného systému MHD v Bratislave – teda predĺženia Petržalskej električkovej radiály. Keďže ide o projekt spolufinancovaný z fondov Európskej únie, mesto musí stihnúť trať dobudovať do konca roka 2023. Je to reálne?

Čítať viac

Hlavné mesto vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa druhej etapy Petržalskej radiály

21.10.2020 11:11:00 Adrian Gubčo

V priebehu tohto týždňa sa konečne spustila súťaž na zhotoviteľa pokračovania električkovej trate v Petržalke, kľúčového projektu rozvoja verejnej dopravy v Bratislave. Hlavné mesto musí vybrať zhotoviteľa čím skôr, aby stihlo novú dopravnú líniu zrealizovať čo najskôr. Projekt má byť dokončený do konca roka 2023.

Čítať viac

Ako sa bude rozvíjať električková sieť v Bratislave?

20.10.2020 12:15:10 Adrian Gubčo

V metropole sa aktuálne dokončuje veľký projekt modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály či rekonštruuje úsek trate na Americkom námestí. V príprave sú aj modernizácie ďalších radiál a opravy iných úsekov. Aká je ale situácia s výstavbou úplne novej infraštruktúry a rozšírením električkových tratí do nových lokalít? Pozrime si prehľad aktuálneho stavu známych alebo uvažovaných projektov.

Čítať viac

Predĺženie petržalskej električkovej radiály má stavebné povolenie

29.06.2020 08:33:00 Adrian Gubčo

Príprava výstavby asi najdôležitejšieho aktuálneho projektu rozvoja verejnej dopravy v Bratislave dosiahla ďalší dôležitý míľnik: Stavebný úrad v mestskej časti Petržalka vydal stavebné povolenie pre druhú etapu Petržalskej radiály, ktorá prepojí dnešnú konečnú na Jungmannovej s Janíkovym dvorom. Povolenie ešte musí nadobudnúť právoplatnosť.

Čítať viac

Projektová dokumentácia druhej etapy Petržalskej radiály je dokončená, čoskoro by sa mala začať súťaž na zhotoviteľa

22.05.2020 11:25:00 Adrian Gubčo

Asi najdôležitejší pripravovaný projekt rozvoja verejnej dopravy v Bratislave – druhá etapa Nosného systému MHD, lepšie známa ako pokračovanie Petržalskej radiály – sa krok po kroku blíži k začiatku výstavby. V priebehu apríla projektant odovzdal dokumentáciu pre realizáciu stavby, čo je prakticky posledný krok pred štartom súťaže na zhotoviteľa a následnou výstavbou.

Čítať viac

Druhá časť petržalskej električky žiada o stavebné povolenie

08.08.2019 10:25:00 Adrian Gubčo

Jeden z najočakávanejších dopravných projektov v metropole za posledné desaťročia je o krok bližšie k plnému dokončeniu. Hlavné mesto požiadalo petržalský Stavebný úrad o stavebné povolenie k predĺženiu petržalskej električkovej radiály, teda k tzv. druhej etape Nosného systému MHD. Do spustenia výstavby však ešte ostávajú približne dva roky.

Čítať viac

Územné rozhodnutie pre petržalskú električku je potvrdené

10.05.2019 08:28:00 Adrian Gubčo

Enormne dôležitý projekt predĺženia petržalskej električkovej radiály, tzv. II. Etapa Nosného systému mestskej hromadnej dopravy (MS MHD), získal jedno z kľúčových povolení. Rozhodnutie o umiestnení stavby vydala mestská časť Petržalka ešte v októbri 2018, voči nemu sa však odvolalo viacero účastníkov. Okresný úrad však odvolania zamietol a rozhodnutie tak získalo právoplatnosť.

Čítať viac

Hlavné mesto plánuje masívny rozvoj koľajovej dopravy

24.08.2018 15:00:00 Adrian Gubčo

Bratislava - hlavné mesto SR dnes v rámci tlačového brífingu ohlásila plány, týkajúce sa rozvoja koľajovej dopravy v podobe električkových tratí. Primátor mesta Ivo Nesrovnal predstavil zámery, ktoré majú zväčšiť električkovú sieť a zlepšiť dopravnú situáciu v metropole.

Čítať viac

Bratislava potrebuje kvalitnú električkovú dopravu, robí pre to málo

01.08.2018 12:30:00 Adrian Gubčo

Už nejakú dobu je ako všeobecný fakt daný úzus, že nosným systémom verejnej dopravy (NS MHD) v Bratislave sú električky. To by sa malo odzrkadľovať v dynamickom rozvoji tohto dopravného systému a veľkú podporu rozvoju električkovej dopravy vyjadruje aj Magistrát Hlavného mesta SR Bratislavy. Aká je teda súčasná situácia v rozvoji električkovej dopravy a modernizovania tratí?

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre