Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 17.12.2018 14:30

J&T Real Estate reaguje na kritiku projektu Eurovea 2

Prednedávnom som na tomto blogu ako prvý upozornil na fakt, že druhá fáza multifunkčného projektu Eurovea, ktorej súčasťou bude rozšírenie nákupného centra, kancelárie, byty, predĺženie promenády a vznik prvého slovenského mrakodrapu, má územné rozhodnutie. Okamžite to vyvolalo aj kritickú vlnu, čo developera J&T Real Estate (JTRE) podnietilo k reakcii na jednotlivé výhrady.

Article Big

Zdroj: J&T Real Estate

Kritika, odhliadnuc od politických výhrad, sa sústredila na tri hlavné body: súlad s územným plánom, výška a riešenie dopravy. Developer deklaruje, že po všetkých ohľadoch chce urobiť z Eurovey projekt dobre dopĺňajúci územie a v súlade so všetkými regulatívmi.

 

Súlad s územným plánom

V priebehu posudzovania projektu prišla mestská časť Ružinov s námietkou, podľa ktorej je projekt v podobe, v akej je navrhnutý, v nesúlade s Územným plánom Hlavného mesta SR Bratislavy. Kritizovaná bola predovšetkým výška najvyššej časti Eurovey – mrakodrapu Eurovea Tower so 160 metrami.

Podľa JTRE, v reakcii na námietky v územnom konaní stavebný úrad mestskej časti Bratislava – Staré Mesto konanie prerušil a vrátil vec na posúdenie Hlavnému mestu, ktoré rozhoduje o súlade s Územným plánom. Hlavné mesto však potvrdilo svoje záväzné stanovisko a tým pádom aj súlad s ÚP. Následne bolo vydané územné rozhodnutie zo strany mestskej časti.

Developer dopĺňa, že projekt pripravoval viac ako štyri roky, pričom aktívne komunikoval so všetkými orgánmi aj stupňami samosprávy.

 

Eurovea Tower. Zdroj: J&T Real Estate

 

Výška

Mestská časť Ružinov pripúšťala, že projekt môže mať vertikálnu dominantu, podľa jej predstavy by však mala dosahovať výšku nanajvýš tak 20 nadzemných podlaží. To by bol zásadný rozdiel oproti Eurovea Tower, ktorá bude mať 46 nadzemných podlaží (plus jedno technické).

Pri návrhu veže sa developer odvoláva na zásady rozvoja lokality, ktoré načrtli ešte v roku 1988 architekti Bauer, Kusý a Paňák v rámci celkového riešenia územia, ktoré sa malo stať novým centrom Bratislavy. Táto vízia rátala s postupnou gradáciou výškovej hladiny zástavby smerom ku Košickej ulici a Mostu Apollo.

Do plánovania podľa JTRE zasiahol aj prudký vývoj Bratislavy, ktorý priniesol výstavbu viacerých výškových budov, pričom Eurovea Tower bude kompozičným vyvrcholením osi, ktorá spája historické centrum s nábrežím cez Čulenovu ulicu.

Nakoniec, výška 160 metrov (resp. 168) má aj ďalšie odôvodnenie: „Považujeme tiež za dôležité, aby sa v zóne určenej pre umiestnenie výškových budov uplatnila aj výšková variabilita a rôznorodosť. Tým sa zabráni tomu, aby z podobne vysokých budov vzniklo pôsobenie zástavby ako „steny“, čo by znížilo pozitívne vnímanie celej štvrte,“ hovorí Pavel Pelikán, výkonný riaditeľ JTRE.

 

Doprava

Premnohých najpálčivejšia otázka je však dopravné riešenie mohutného projektu, ktorý vďaka budovaniu rozsiahlych nákupných a kancelárskych kapacít nepochybne vyvolá zvýšené nároky na dynamickú aj statickú dopravu. Ešte dávnejšie bola predstavená vízia uľahčenia situácii v podobe vybudovania električkovej trate zo Šafárikovho námestia na Záhradnícku cez Pribinovu a Košickú, okrem toho plánuje developer úpravu viacerých priľahlých komunikácií.

„Na doprave spolupracujeme a riešime ju aj s inými developermi na pravidelných koordinačných stretnutiach,“ vysvetľuje Pavel Pelikán. „To, či dopravná infraštruktúra v zóne bude postačujúca, bolo potvrdené komplexným dopravno-kapacitným posúdením, z ktorého vzišli opatrenia úpravy jednotlivých križovatiek v rozsahu, aký doteraz nerobil ani jeden z projektov v lokalite.“

K transformácii by malo prísť na všetkých priľahlých križovatkách, uvažuje sa o spriechodnení účelovej komunikácie poza Slovenské národné divadlo, kde dnes parkujú autobusy. Úpravy sú údajne výsledkom koncepcie spracovanej Hlavným mestom a odsúhlasené príslušnými orgánmi, vrátane Krajského dopravného inšpektorátu.

Kľúčová je však samozrejme električková trať, ktorej výstavbou by došlo k vytvoreniu akéhosi vnútromestského okruhu a zlepšeniu odolnosti električkovej siete voči nehodám či odstávkam tratí (viac o trati v tomto článku). Developer plánuje ešte pred jej samotnou výstavbou, ktorá záleží od koordinácie s ďalšími aktérmi – hlavne mestom Bratislava – vynechať pre električku koridor na Pribinovej ulici.

Tu sa električka stane aktívnou súčasťou ulice dizajnovanej architektkou Beth Galí, ktorá spracúva koncepciu verejných priestranstiev v celej lokalite. Developer by okrem ulice chcel aktivovať aj priestory pod Mostom Apollo, ktoré sú teraz využívané skôr ako divoké parkovisko.

 

Návrh nového električkového okruhu spájajúceho Euroveu s Petržalkou i Ružinovom. Zdroj: J&T Real Estate

 

Zhrnutie

Pre JTRE je Eurovea 2 do veľkej miery „vlajkový projekt“ a preto sa jeho príprave aj snahe o pozitívnejšie príjmanie intenzívne venuje. Nielen Euroveou, ale celým konceptom Eurovea City, sa snaží získať si povesť mestotvorného developera, ktorý svojimi projektami neprospieva len sebe a klientom, ale celej Bratislave.

Či sa mu to darí, je na samostatnú debatu, každopádne, ani v prípade Eurovey, inak očividne pomerne prepracovaného projektu, nevie rozptýliť kontroverzie. Aj tá časť odbornej verejnosti, ktorá nie je proti mrakodrapu, má pochybnosti o celom procese, kedy mala projektu, ktorého súčasťou bude prvý slovenský mrakodrap a v budúcnosti jednoznačná dominanta mesta (popri Hrade), predchádzať silnejšia a participatívnejšia verejná debata.

Dá sa predpokladať, že by z nej vyplynula požiadavka dominantu, keď už nič iné, riešiť verejnou architektonickou súťažou. Súťaž (alebo „prieskum“) v skutočnosti prebehla, ale bola interná a developer sa nakoniec rozhodol navrhovanie priamo zadať blízkemu ateliéru GFI. Aj keď ide možno o ich najlepšiu prácu, s ohľadom na výnimočnosť zadania to nestačí.

Každopádne, tie najklasickejšie výhrady – súlad s územným plánom či výška – sa ukazujú ako neopodstatnené alebo založené na dojmoch, kým doprava je dôsledkom absencie vízie v tomto smere, čo musia suplovať developeri, ktorí riešenia prispôsobujú aj svojim potrebám (čo však nemusí byť vždy nevýhoda). Eurovea II ako taká sa tak ukazuje ako akceptovateľná.

JTRE už chýba len málo, aby mohlo rozbehnúť samotnú výstavbu projektu. V roku 2021 sa tak bude nad Bratislavou týčiť jej nová najvyššia veža. Hlavné mesto Slovenska získa nový symbol a vyvrcholí ním proces presunu centra mesta do novej polohy – proces, ktorý trvá už storočie a na začiatku ktorého bola myšlienka Bratislavy ako jedného z kľúčových európskych veľkomiest.

Galéria

  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate

Súvisiace články

J&T Real Estate otestovalo fasádu mrakodrapu Eurovea Tower

11.09.2020 20:57:00 Adrian Gubčo

Developer JTRE napreduje vo výstavbe prvého slovenského mrakodrapu Eurovea Tower, ktorý bude v mnohých ohľadoch na naše pomery výnimočný. Okrem výšky, ktorá bude pri 46 podlažiach dosahovať 168 metrov, sú to aj extrémne podmienky, ktorým bude stavba čeliť. Preto developer prezradil, ako sa s vplyvmi počasia plánuje vysporiadať.

Čítať viac

Novinky z Eurovea City

27.08.2020 16:25:00 Adrian Gubčo

Eurovea City, teda územie medzi Landererovou ulicou a dunajským nábrežím, bude po plnom dobudovaní kľúčovou časťou nového centra Bratislavy. Najväčším projektom je rozšírenie multifunkčného projektu Eurovea, v príprave sa však posúvajú aj ďalšie developmenty, ako je zámer Ganz House alebo výšková budova East Tower. Zónu developuje spoločnosť J&T Real Estate.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Známe sú výsledky ďalšej architektonickej súťaže: takto bude vyzerať Komenského námestie podľa návrhu štúdia @totalstudio.eu

Results of another architectural competition were revealed: this is the future look of Komenského sq by Totalstudio.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #square #publicspace #park #urbanism #city #architecture #competition #sutaz
Spoločnosť Unimed Pharma si v Rači vybuduje novú centrálu.

Unimed Pharma will build its new HQ in Rača.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #office #work #hq #headquarters #architecture #modernarchitecture #contemporaryarchitecture #expoline #cubedesign #raca #rača
V Dúbravke bola dokončená druhá etapa príjemného projektu Pekná Vyhliadka, v rámci ktorého vznikol aj príťažlivý verejný priestor s vybavenosťou.

In Dúbravka, a lovely new development called Pekná Vyhliadka (Pleasant View) was completed, containing attractive public space and retail section.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #city #peknavyhliadka #dubravka #architecture #modernarchitecture #contemporaryarchitecture @archikod
Pred Stanicou Nivy bola dokončená nová trolejbusová trať. 

New trolleybus track in front of Stanica Nivy.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #stanicanivy #novenivy #nivy  #street #city #downtown #architecture #modernarchitecture #publicspace #urbanism @hbreavis @sieberttalas
Tento týždeň sme videli novú podobu električkovej trate v Rači a otvorenie prvej časti parku v Sky Parku. V Petržalke sa robí Územný plán zóny Kapitulské pole, kde môže žiť vyše 8-tisíc ľudí, development napreduje v Záhorskej Bystrici aj v downtowne. Bratislava sa mení každým dňom.

This week we have seen the new look of tramway track in Rača and opening of the first part of park in Sky Park. In Petržalka, masterplan for Kapitulské pole area with potential population of 8k residents is being made and development is advancing in Záhorská Bystrica as well as in downtown. Bratislava is changing every day.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #skypark #highrise #tower #city #downtown #petrzalka #architecture #modernarchitecture #raca #zahorskabystrica
Elegantný Ganz House má stavebné povolenie a už o niekoľko rokov dotvorí rozvíjajúcu sa zónu @euroveacity

Elegant Ganz House received construction permit and in a few years it will become a vital part of Eurovea City neighborhood.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #eurovea #euroveacity #riverfront #downtown #city #architecture #modernarchitecture @jtre_sk @compassarchitekti
Pozrieť viac

YouTube