Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 24.05.2021 16:24

Výstavba diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou je vo finálnej fáze

Výstavba kľúčových častí diaľnice D4, ktorá v budúcnosti vytvorí obchvat Bratislavy, vstupuje do finálnej fázy. Ako oznámilo Ministerstvo dopravy SR, na Lužnom moste cez Dunaj boli úspešne vykonané záťažové skúšky. Okrem toho sa začínajú procesy technického odovzdania ďalších úsekov diaľnice, ako aj dôležitého napojenia rýchlostnej cesty R7 na dopravný systém mesta.

Article Big

Zdroj: D4R7 Construction

Vďaka úspešnému zvládnutiu záťažových skúšok možno Lužný most označiť za technicky dokončený. Jednotlivé časti mosta boli spojené v priebehu minulého roka po viac ako dvoch rokoch výstavby. Mohutné súmostie, ktoré premosťuje nielen Dunaj, ale aj priľahlé ramená a lužné lesy, má približne tri kilometre a tvorené je štvoricou úsekov.

Západné predmostie zahŕňa prístupové polia, kríženie hrádze a Jarovecké rameno. Ďalšou časťou je most ponad kajakársku dráhu (Veľký Zemník), kde sa v budúcnosti očakáva vznik športoviska medzinárodného významu. Treťou časťou je samotný most ponad Dunaj, ktorý má v tejto časti približne tristometrovú šírku, pričom most musel zachovať plavebnú dráhu o šírke 150 metrov a výške 10 metrov pri najvyššej úrovni hladiny pre plavbu. Poslednou časťou je východné predmostie, ktoré je vybudované ponad lesmi aj Biskupickým kanálom, pričom bolo nutné ponechať migračné koridory pre zver.

Hescon

V najbližších mesiacoch budú prebiehať ešte dokončovacie práce, čo zahŕňa nainštalovanie značenia či osvetlenia. Dobudovaná už je inak vozovka, zábrany voči vtákom aj lávky pre chodcov a cyklistov. Tieto majú po tri metre, pričom jedna strana bude určená chodcom, druhá cyklistom. Ako dodáva Ministerstvo dopravy SR, most bude osvetlený približne 500 metrov od petržalskej strany (pri výjazde na Jarovce), vrátane časti pre chodcov. Druhá časť mosta osvetlená byť nemôže kvôli ochrane hniezdiaceho vtáctva. Cyklisti napriek tomu získajú inú formu osvetlenia cyklotrasy.

Ministerstvo dopĺňa, že sa postupuje aj na ostatných častiach stavby. Najďalej je realizácia diaľnice medzi križovatkami Čierna Voda (Vajnory) a Rača, kde sa začalo technické odovzdanie stavby na predčasné užívanie. To isté udáva o úseku medzi križovatkami Rusovce (Petržalka) a Ketelec (Bratislava – Juh), čo súvisí práve s mostom. Vďaka rýchlemu postupu sa má v priebehu týchto dní spustiť aj technické odovzdávanie úseku R7 medzi križovatkou Ketelec a po križovatku Slovnaftská. Pracuje sa aj na úseku D4 pod diaľnicou D1. Očakávané spustenie všetkých týchto úsekov je v priebehu tohto roka.

Problematickými sú časti medzi križovatkou Jarovce a Rusovce, kde sa nanovo buduje násyp pod diaľnicou D4, alebo vyústenie R7 do križovatky Prievoz. Najväčšou komplikáciou je však križovatka diaľnice D4 a D1, kde je potrebné dobudovať jednotlivé zjazdové vetvy tak, aby mohli vodiči prechádzať z jednej diaľnice na druhú (prečítajte si rozhovor s ministrom dopravy aj na túto témy). Tieto úseky si pravdepodobne ešte nejakú dobu počkajú. V prípade križovatky D1 a D4 nebudú všetky cesty dokončené a odovzdané do užívania ani počas tohto roka.

V každom prípade, už v dohľadnej dobe bude najdrahší infraštruktúrny projekt v dejinách nezávislého Slovenska takmer úplne dokončený. Po plnom dobudovaní, teda aj úseku medzi Račou a Záhorskou Bystricou, resp. Záhorskou Bystricou a štátnou hranicou s Rakúskom, vytvorí diaľnica D4 obchvat Bratislavy. R7 by zas mala odľahčiť dopravu na cestách cez obce na juhovýchodných predmestiach metropoly. Projekt vzniká vo verejno-súkromnom partnerstve (PPP), koncesionár Združenie Obchvat Nula ho vybuduje a bude 30 rokov prevádzkovať za celkovo 1,9 miliárd eur.

 

 

Monumentálne inžinierske dielo – ktorým diaľnica D4, bez ohľadu na iné aspekty projektu, je – by malo podľa Ministerstva dopravy SR priniesť výrazné zlepšenie dopravy v hlavnom meste Slovenska. Účelom cesty je najmä odklonenie tranzitu, predovšetkým kamiónov, z vnútorného obchvatu (alebo prieťahu) mesta. Doterajšie vyťažovanie diaľnice D1 v rámci mesta malo negatívne efekty na dopravu, životné prostredie, ale aj únosnosť Prístavného mosta, ktorý je najzaťaženejším cestným úsekom na Slovensku.

Podľa odhadov by sa mal Prístavný most odľahčiť o 15,11% pri osobnej a o 49,62% pri ťažkej doprave. V  roku 2045 stúpne odľahčenie mosta pri súčasných predpokladoch a trendoch rastu individuálnej automobilovej dopravy na 24,5%. Ide o nemalé úspory, ktoré odľahčia dopravu v celom meste. Najviac zaťaženou má byť D4 v úseku Ivanka-sever – Čierna Voda, kde bude jazdiť takmer 45.000 áut denne.

Advertising

Veľmi výrazne budú prínosy výstavby nových ciest cítiť v prvých rokoch ich existencie obyvatelia obcí Rovinka, Dunajská Lužná, Kvetoslavov, Šamorín, Hamuliakovo a ďalších. V tejto časti Slovenska prudko rastie počet obyvateľov, ktorý využíva najmä automobily a jedinú prístupovú cestu do Bratislavy. To bolo dôvodom katastrofálnych dopravných zápch, ktoré zasahovali aj integrovanú autobusovú dopravu. Zlepšenie situácie očakávajú aj obyvatelia bratislavských mestských časti Podunajské Biskupice a Vrakuňa.  

Na druhej strane, projekt je zároveň predmetom kritiky. V minulosti sa objavili námietky, že za sumu 1,9 miliárd eur sa v podstate dali vyriešiť dopravné problémy Bratislavy, a to vo forme udržateľnej a ekologickej dopravy. Daná suma by pravdepodobne stačila na dobudovanie a modernizáciu električkových radiál, nákup vozov, vybudovanie kompletnej siete cyklotrás, zriadenie P+R parkovísk na okraji mesta, vybudovanie siete terminálov integrovanej osobnej prepravy a azda aj na výstavbu niekoľkých dlho odkladaných cestných prepojení vnútri mesta. Prínos všetkých týchto opatrení by mohol byť ešte väčší a dlhodobejší.

Je totiž celkom možné, že všetky zlepšenia v dôsledku vzniku D4 a R7 budú mať obmedzenú účinnosť. Upozorňované je predovšetkým na efekt tzv. „dopravnej indukcie“, kedy vznik novej infraštruktúry podnieti jej intenzívnejšie využívanie. Po niekoľkých rokoch sa tak môžu cesty opäť zahltiť a problémy sa zápchami sa obnovia. Obzvlášť pravdivé to môže byť v prípade R7. Jej vznik podnieti intenzívnejšiu suburbanizáciu a cesta bude navyše zaústená do Bajkalskej ulice spôsobom, ktorý môže viesť k zahlteniu blízkych ulíc aj R7 samotnej.

V tejto chvíli ale ide už o v podstate zbytočnú diskusiu. Zásadné úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sú rozostavané alebo dokončené, Slovensko bude ešte bude takmer tri desaťročia platiť koncesionárovi masívne ročné platby a rozvoj verejnej dopravy v Bratislavy bude financovaný predovšetkým z eurofondov. Z dlhodobého hľadiska je obchvat určite potrebný, hoci možno z hľadiska hodnoty za peniaze boli ešte pred ním aj vhodnejšie investície. Bez ohľadu na to, v slovenskej metropole bude už onedlho dokončený ďalší výrazný a dôležitý projekt.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Mapa projektu D4R7. Zdroj: Združenie Obchvat Nula

Súvisiace články

Ďalší úsek diaľnice D4 je otvorený

06.09.2021 18:02:20 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený ďalší úsek diaľnice D4, a to v úseku medzi Račou a Vajnorami. Ide o krátku časť, ktorá má dĺžku asi len dva kilometre, a zatiaľ jej chýba aj napojenie aj na zvyšok diaľnice. Jeho otvorením je však budúci obchvat Bratislavy opäť o čosi kompletnejší. Ako si však začína uvedomovať aj široká verejnosť, k plnému dokončeniu diaľnice medzi Jarovcami a Račou chýbajú ešte roky.

Čítať viac

Diaľnica D4 je v podstate dokončená, spojenie s D1 si počká niekoľko rokov

12.08.2021 14:07:00 Adrian Gubčo

V podstate už len niekoľko týždňov ostáva do sprevádzkovania zostávajúcich úsekov rozostavaných častí diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Práce sú dnes prakticky dokončené, pričom sa bude dať používať aj spojenie Bajkalskej ulice s R7. Problémom však ostáva križovatka D4 a D1 – plne funkčná bude možno až v roku 2024.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 sa otvára

12.02.2021 14:05:00 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený nový úsek diaľnice D4, teda nového obchvatu Bratislavy. Zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, odovzdal do užívania 7,1 kilometra dlhý úsek medzi križovatkami Vrakuňa a Ivanka Západ (Senecká cesta). Nadväzuje tak na v novembri dokončený úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa a umožňuje spojenie aj s križovatkou Bratislava (Juh).

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 bol dokončený

09.11.2020 15:19:01 Adrian Gubčo

V priebehu nedele, 8. novembra 2020, bol otvorený ďalší úsek tzv. Nultého obchvatu – teda diaľnice D4, ktorá má v budúcnosti vytlačiť tranzitnú dopravu z hlavného mesta. Ide o pomerne krátky úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Celkové dokončenie prvej etapy D4 medzi Jarovcami a Račou sa aj naďalej predpokladá v roku 2021.

Čítať viac

Prvé časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 sa otvárajú

17.07.2020 11:02:48 Adrian Gubčo

Po dlhých rokoch plánovania a štyroch rokoch výstavby sa v nedeľu, 19. júla 2020, otvoria pre verejnosť prvé úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou. Štát si od týchto ciest sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v okolí Bratislavy, ktorej juhovýchodné predmestia sú mimoriadne zaťažené v dôsledku intenzívneho rozvoja v posledných desaťročiach.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Prvý úsek R7 a D4 sa bude otvárať už o niekoľko týždňov, celkové dokončenie sa očakáva až v roku 2021

24.02.2020 11:15:30 Adrian Gubčo

Už v najbližších týždňoch by sa mala ukončiť výstavba prvých častí novej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré spoločne tvoria najdrahší projekt v histórii nezávislého Slovenska. Premávka bude spustená na časti R7 od Ketelca po Holice a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou, dokončenie kľúčových úsekov, napríklad mosta cez Dunaj, sa ale očakáva až neskôr.

Čítať viac

Bratislava sa pripravuje na obmedzenia v súvislosti s výstavbou dopravných projektov

21.01.2019 15:40:17 Adrian Gubčo

Dopravu v Hlavnom meste čakajú v blízkej dobe výrazné dopravné obmedzenia, súvisiace s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ako aj s prestavbou ulice Mlynské nivy. Opatrenia, akými sa bude na vzniknutú kritickú situáciu reagovať, predstavilo dnes vedenie Bratislavy, mestskej časti Ružinov a Bratislavského samosprávneho kraja na tlačovej konferencii.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most rastie, s ním rastú aj kontroverzie

20.09.2018 14:30:00 Adrian Gubčo

Práce na výstavbe diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (D4R7) postupne akcelerujú. Stavebné práce sa rozbiehajú na viacerých úsekoch nových komunikácii, vrátane náročnejších stavieb – k tým najnáročnejším a najvýznamnejším patrí nové premostenie Dunaja, vznikajúce východne od Jaroviec a južne od areálu Slovnaftu. Ozývajú sa však aj kritici.

Čítať viac

Ako bude vyzerať diaľnica D4?

22.12.2014 12:30:00 Adrian Gubčo

Výstavba diaľnice D4 sa pomaly blíži a v súvislosti s tým sú zverejňované stále nové informácie a materiály, existuje dokonca samostatná stránka o projekte.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube