Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 20.09.2018 14:30

Šiesty bratislavský most rastie, s ním rastú aj kontroverzie

Práce na výstavbe diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (D4R7) postupne akcelerujú. Stavebné práce sa rozbiehajú na viacerých úsekoch nových komunikácii, vrátane náročnejších stavieb – k tým najnáročnejším a najvýznamnejším patrí nové premostenie Dunaja, vznikajúce východne od Jaroviec a južne od areálu Slovnaftu. Ozývajú sa však aj kritici.

Article Big

Zdroj: Združenie Obchvat Nula

Nový most vzniká v rámci úseku D4 Jarovce – Ivanka Sever, ktorý má celkovú dĺžku 22,6 kilometrov a obsahovať bude 45 mostov. Buduje v profile 2+2, s možnosťou rozšírenia v prípade mostu cez Dunaj na 3+3. Mostný objekt sa bude začínať približne v oblasti križovatky Rusovce, preklenie Jarovské rameno, nádrž Veľký Zemník a Dunaj a formou estakád premostí aj chránené územie Biskupické Luhy. Celková dĺžka mostného objektu nad Dunajom bude 2.930 metrov.

Stavebník, ktorým je konzorcium Združenie Obchvat Nula, v rámci šetrenia zmenil konštrukciu mosta, ktorý mal byť pôvodne zavesený, na klasickejší trámový most. Vďaka podobným zásahom sa podarilo celú sústavu stavieb, teda diaľnicu D4 od Jaroviec po Raču a rýchlostnú cestu R7 od križovatky Prievoz po obec Holice vysúťažiť za 1,9 miliardy eur vo forme PPP projektu. Pôvodný predpoklad dokončenia v októbri 2020 aktuálne nie je pravdepodobný.

Ambíciou projektu D4 a R7 je výrazne zlepšiť dopravnú situáciu v Bratislave odvedením tranzitnej a nákladnej dopravy z vnútromestských častí diaľnice D1, čo by malo uľahčiť najviac preťažovaným úsekom, napríklad Prístavnému mostu. Pôvodná odhadovaná suma za obchvat bola až 4,5 miliardy eur, cenová súťaž tak prispela k jej výraznému zníženiu. To sa však odzrkadlilo na zmenách pôvodného projektu, a práve tieto zmeny sú dnes kritizované.

Ako tvrdí Asociácia bratislavských vodáckych klubov, zmenená konštrukcia pilierov ohrozí bezpečnosť plavcov a malých plavidiel v rieke, keďže oproti prvotným plánom majú byť piliere priamo v toku namiesto brehov. Stavebník takéto tvrdenia samozrejme odmieta, o veci rozhoduje Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ktoré vykonalo štátny stavebný dozor.

Faktom však ostáva, že zmena pôvodného projektu by nemala trápiť len vodákov, ale oveľa širšie skupiny – architektov, verejný sektor, ale aj bežných obyvateľov. Jedným z dôsledkom zmien je aj radikálny pokles architektonickej a krajinotvornej kvality stavby, ktorá sa z ďaleko zaujímavejšieho vstupu do dunajskej krajiny mení na obyčajnú inžiniersku stavbu.

Mosty podobného typu – teda kľúčové dopravné tepny v metropolách – sa nestavajú provizórne na niekoľko rokov, ale štandardne na jedno storočie. Vo vyspelých, ale aj menej vyspelých krajinách bývajú zároveň symbolom modernosti a snahy o prekonanie dovtedajších technických a inžinierskych schopností. Preto sa na ne organizujú architektonické súťaže v zastúpení interdisciplinárnych tímov zložených z architektov aj inžinierov. V Bratislave sa také niečo stalo len raz (pri súťaži na Most SNP), a ani najnovší most nie je výnimkou – tomto prípade dokonca došlo ešte k zhoršeniu navrhovaného vzhľadu mosta.

Je ťažké hľadať odpoveď, čím je spôsobené, že Slovensko už dlhé roky prakticky pri žiadnej verejnej stavbe nebolo schopné vyhlásiť architektonickú súťaž, resp. donútiť stavebníka k jej organizácii. Okrem nového mosta sa to týka aj Národného futbalového štadióna, bratislavského letiska, bratislavského klientskeho centra, kaštieľa v Rusovciach, rekonštrukcie Hlavnej železničnej stanice alebo nových objektov SAV budovaných z eurofondov.

Argumentácia cenami ani časom neobstojí, keďže príprava projektov bola takmer vždy pomalá, pričom architektonická súťaž by ju výraznejšie neovplyvnila, kým pri cenách platí, že súťaž by ich mohla vygenerovať nižšie. Ak opomenieme aj klientelizmus, zostáva jediný záver: neuveriteľná zaostalosť kompetentných, ktorým chýba základná spoločenská úroveň, aby rozumeli pojmom ako odbornosť, estetika alebo cit.

Mimochodom, súťaže sa pravidelne konali aj v období, keď v krajine vládla „ľudová demokracia“. Čo to vypovedá o dnešku, je veľmi smutné.

Galéria

  • Aktuálne platný vzhľad mosta. Zdroj: Združenie Obchvat Nula
  • Pôvodne navrhovaný vzhľad mosta. Zdroj: NDS

Súvisiace články

Prvé časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 sa otvárajú

17.07.2020 11:02:48 Adrian Gubčo

Po dlhých rokoch plánovania a štyroch rokoch výstavby sa v nedeľu, 19. júla 2020, otvoria pre verejnosť prvé úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou. Štát si od týchto ciest sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v okolí Bratislavy, ktorej juhovýchodné predmestia sú mimoriadne zaťažené v dôsledku intenzívneho rozvoja v posledných desaťročiach.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Nové zastávky na električkovej trati v Petržalke budú obsahovať integrované prístrešky so zelenými strechami a cykloinfraštruktúru v kodanskej kvalite.

New stops on proposed tramway track in Petržalka will contain green roofs and bike infrastructure of Copenhagen quality. 

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #tram #traffic #transportation #publictransport #city #urbanism #petrzalka #petržalka #elektricka #architecture #design #publicspace
V Nuppu pribudne už ôsma etapa. Obytný súbor na mieste bývalého brownfieldu má byť celý dokončený v roku 2025.

Eighth stage of Nuppu residential complex is revealed. Whole development should be completed in 2025.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #city #ruzinov #Ružinov #nuppu #architecture #contemporaryarchitecture

@yitslovakia
V Záhorskej Bystrici sa stáva realitou nová mestská štvrť.

A new neighborhood in Záhorská Bystrica is becoming reality.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #city #zahorskabystrica #zahorie #construction #architecture #contemporaryarchitecture #kolisky #karpatiumrezidencie

@itbdevelopment
Západ slnka v novom meste.

Sunset in the new city.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #city #downtown #skyline #sunset #skypark #skyparkbyzahahadid #highrise #twincitytower #nivy #novenivy #nivytower #architecture #contemporaryarchitecture #street
Kto by toto tipoval na koniec Petržalky?

Who would guess that this is on the edge of Petržalka?

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #city #petrzalka #petržalka #bricks #architecture #contemporaryarchitecture #novanta

@langbenedekarchitects
Rastúci bratislavský downtown od @michal_feik Takisto ide o príspevok č. 500 na tomto profile 🤩

Bratislava downtown by @michal_feik

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #skypark #skyparkbyzahahadid #highrise #tower #city #downtown #nivy #stanicanivy #novenivy #pradiaren1900 #office #work #living #skyline #panorama #slovakia #thisisslovakia
#architecture #contemporaryarchitecture #construction
Pozrieť viac

YouTube