Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 20.09.2018 14:30

Šiesty bratislavský most rastie, s ním rastú aj kontroverzie

Práce na výstavbe diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (D4R7) postupne akcelerujú. Stavebné práce sa rozbiehajú na viacerých úsekoch nových komunikácii, vrátane náročnejších stavieb – k tým najnáročnejším a najvýznamnejším patrí nové premostenie Dunaja, vznikajúce východne od Jaroviec a južne od areálu Slovnaftu. Ozývajú sa však aj kritici.

Article Big

Zdroj: Združenie Obchvat Nula

Nový most vzniká v rámci úseku D4 Jarovce – Ivanka Sever, ktorý má celkovú dĺžku 22,6 kilometrov a obsahovať bude 45 mostov. Buduje v profile 2+2, s možnosťou rozšírenia v prípade mostu cez Dunaj na 3+3. Mostný objekt sa bude začínať približne v oblasti križovatky Rusovce, preklenie Jarovské rameno, nádrž Veľký Zemník a Dunaj a formou estakád premostí aj chránené územie Biskupické Luhy. Celková dĺžka mostného objektu nad Dunajom bude 2.930 metrov.

Stavebník, ktorým je konzorcium Združenie Obchvat Nula, v rámci šetrenia zmenil konštrukciu mosta, ktorý mal byť pôvodne zavesený, na klasickejší trámový most. Vďaka podobným zásahom sa podarilo celú sústavu stavieb, teda diaľnicu D4 od Jaroviec po Raču a rýchlostnú cestu R7 od križovatky Prievoz po obec Holice vysúťažiť za 1,9 miliardy eur vo forme PPP projektu. Pôvodný predpoklad dokončenia v októbri 2020 aktuálne nie je pravdepodobný.

Ambíciou projektu D4 a R7 je výrazne zlepšiť dopravnú situáciu v Bratislave odvedením tranzitnej a nákladnej dopravy z vnútromestských častí diaľnice D1, čo by malo uľahčiť najviac preťažovaným úsekom, napríklad Prístavnému mostu. Pôvodná odhadovaná suma za obchvat bola až 4,5 miliardy eur, cenová súťaž tak prispela k jej výraznému zníženiu. To sa však odzrkadlilo na zmenách pôvodného projektu, a práve tieto zmeny sú dnes kritizované.

Ako tvrdí Asociácia bratislavských vodáckych klubov, zmenená konštrukcia pilierov ohrozí bezpečnosť plavcov a malých plavidiel v rieke, keďže oproti prvotným plánom majú byť piliere priamo v toku namiesto brehov. Stavebník takéto tvrdenia samozrejme odmieta, o veci rozhoduje Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ktoré vykonalo štátny stavebný dozor.

Faktom však ostáva, že zmena pôvodného projektu by nemala trápiť len vodákov, ale oveľa širšie skupiny – architektov, verejný sektor, ale aj bežných obyvateľov. Jedným z dôsledkom zmien je aj radikálny pokles architektonickej a krajinotvornej kvality stavby, ktorá sa z ďaleko zaujímavejšieho vstupu do dunajskej krajiny mení na obyčajnú inžiniersku stavbu.

Mosty podobného typu – teda kľúčové dopravné tepny v metropolách – sa nestavajú provizórne na niekoľko rokov, ale štandardne na jedno storočie. Vo vyspelých, ale aj menej vyspelých krajinách bývajú zároveň symbolom modernosti a snahy o prekonanie dovtedajších technických a inžinierskych schopností. Preto sa na ne organizujú architektonické súťaže v zastúpení interdisciplinárnych tímov zložených z architektov aj inžinierov. V Bratislave sa také niečo stalo len raz (pri súťaži na Most SNP), a ani najnovší most nie je výnimkou – tomto prípade dokonca došlo ešte k zhoršeniu navrhovaného vzhľadu mosta.

Je ťažké hľadať odpoveď, čím je spôsobené, že Slovensko už dlhé roky prakticky pri žiadnej verejnej stavbe nebolo schopné vyhlásiť architektonickú súťaž, resp. donútiť stavebníka k jej organizácii. Okrem nového mosta sa to týka aj Národného futbalového štadióna, bratislavského letiska, bratislavského klientskeho centra, kaštieľa v Rusovciach, rekonštrukcie Hlavnej železničnej stanice alebo nových objektov SAV budovaných z eurofondov.

Argumentácia cenami ani časom neobstojí, keďže príprava projektov bola takmer vždy pomalá, pričom architektonická súťaž by ju výraznejšie neovplyvnila, kým pri cenách platí, že súťaž by ich mohla vygenerovať nižšie. Ak opomenieme aj klientelizmus, zostáva jediný záver: neuveriteľná zaostalosť kompetentných, ktorým chýba základná spoločenská úroveň, aby rozumeli pojmom ako odbornosť, estetika alebo cit.

Mimochodom, súťaže sa pravidelne konali aj v období, keď v krajine vládla „ľudová demokracia“. Čo to vypovedá o dnešku, je veľmi smutné.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Aktuálne platný vzhľad mosta. Zdroj: Združenie Obchvat Nula
  • Pôvodne navrhovaný vzhľad mosta. Zdroj: NDS

Súvisiace články

Chýbajúci úsek R7 a D4 pred Lužným mostom sa otvára

01.10.2021 17:03:41 Adrian Gubčo

Uplynulý víkend bola konečne otvorená kľúčová časť bratislavského obchvatu, teda diaľnice D4: Lužný most, ktorý sa stal šiestym bratislavským premostením Dunaja. Význam spustenia bol však oslabený faktom, že nebol otvorený aj súvisiaci úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka a najmä rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou – Juh a Prievozom. Hoci sa pôvodne mali otvárať s mostom, v skutočnosti k tomu príde až v priebehu tohto víkendu.

Čítať viac

Ďalšia časť D4 sa otvára, Bratislava získa šiesty most cez Dunaj

24.09.2021 13:03:09 Adrian Gubčo

V túto nedeľu, 26. septembra, sa otvorí ďalší úsek diaľnice D4. Jeho súčasťou je aj Lužný most, šieste bratislavské premostenie rieky Dunaj. Pôvodne sa mal otvárať aj zvyšok rýchlostnej cesty R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Bratislava – Nivy (Prievoz), pravdepodobne kvôli chýbajúcim povoleniam to však bude o čosi neskôr. To isté platí o krátkej spojnici križovatiek Jarovce a Petržalka.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 je otvorený

06.09.2021 18:02:20 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený ďalší úsek diaľnice D4, a to v úseku medzi Račou a Vajnorami. Ide o krátku časť, ktorá má dĺžku asi len dva kilometre, a zatiaľ jej chýba aj napojenie aj na zvyšok diaľnice. Jeho otvorením je však budúci obchvat Bratislavy opäť o čosi kompletnejší. Ako si však začína uvedomovať aj široká verejnosť, k plnému dokončeniu diaľnice medzi Jarovcami a Račou chýbajú ešte roky.

Čítať viac

Diaľnica D4 je v podstate dokončená, spojenie s D1 si počká niekoľko rokov

12.08.2021 14:07:00 Adrian Gubčo

V podstate už len niekoľko týždňov ostáva do sprevádzkovania zostávajúcich úsekov rozostavaných častí diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Práce sú dnes prakticky dokončené, pričom sa bude dať používať aj spojenie Bajkalskej ulice s R7. Problémom však ostáva križovatka D4 a D1 – plne funkčná bude možno až v roku 2024.

Čítať viac

Výstavba diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou je vo finálnej fáze

24.05.2021 16:24:51 Adrian Gubčo

Výstavba kľúčových častí diaľnice D4, ktorá v budúcnosti vytvorí obchvat Bratislavy, vstupuje do finálnej fázy. Ako oznámilo Ministerstvo dopravy SR, na Lužnom moste cez Dunaj boli úspešne vykonané záťažové skúšky. Okrem toho sa začínajú procesy technického odovzdania ďalších úsekov diaľnice, ako aj dôležitého napojenia rýchlostnej cesty R7 na dopravný systém mesta.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 sa otvára

12.02.2021 14:05:00 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený nový úsek diaľnice D4, teda nového obchvatu Bratislavy. Zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, odovzdal do užívania 7,1 kilometra dlhý úsek medzi križovatkami Vrakuňa a Ivanka Západ (Senecká cesta). Nadväzuje tak na v novembri dokončený úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa a umožňuje spojenie aj s križovatkou Bratislava (Juh).

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 bol dokončený

09.11.2020 15:19:01 Adrian Gubčo

V priebehu nedele, 8. novembra 2020, bol otvorený ďalší úsek tzv. Nultého obchvatu – teda diaľnice D4, ktorá má v budúcnosti vytlačiť tranzitnú dopravu z hlavného mesta. Ide o pomerne krátky úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Celkové dokončenie prvej etapy D4 medzi Jarovcami a Račou sa aj naďalej predpokladá v roku 2021.

Čítať viac

Prvé časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 sa otvárajú

17.07.2020 11:02:48 Adrian Gubčo

Po dlhých rokoch plánovania a štyroch rokoch výstavby sa v nedeľu, 19. júla 2020, otvoria pre verejnosť prvé úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou. Štát si od týchto ciest sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v okolí Bratislavy, ktorej juhovýchodné predmestia sú mimoriadne zaťažené v dôsledku intenzívneho rozvoja v posledných desaťročiach.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Prvý úsek R7 a D4 sa bude otvárať už o niekoľko týždňov, celkové dokončenie sa očakáva až v roku 2021

24.02.2020 11:15:30 Adrian Gubčo

Už v najbližších týždňoch by sa mala ukončiť výstavba prvých častí novej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré spoločne tvoria najdrahší projekt v histórii nezávislého Slovenska. Premávka bude spustená na časti R7 od Ketelca po Holice a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou, dokončenie kľúčových úsekov, napríklad mosta cez Dunaj, sa ale očakáva až neskôr.

Čítať viac

Bratislava sa pripravuje na obmedzenia v súvislosti s výstavbou dopravných projektov

21.01.2019 15:40:17 Adrian Gubčo

Dopravu v Hlavnom meste čakajú v blízkej dobe výrazné dopravné obmedzenia, súvisiace s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ako aj s prestavbou ulice Mlynské nivy. Opatrenia, akými sa bude na vzniknutú kritickú situáciu reagovať, predstavilo dnes vedenie Bratislavy, mestskej časti Ružinov a Bratislavského samosprávneho kraja na tlačovej konferencii.

Čítať viac

Ako bude vyzerať diaľnica D4?

22.12.2014 12:30:00 Adrian Gubčo

Výstavba diaľnice D4 sa pomaly blíži a v súvislosti s tým sú zverejňované stále nové informácie a materiály, existuje dokonca samostatná stránka o projekte.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre