Author photoSimona Schreinerová 31.07.2023 12:02

Najdrahší projekt je nefunkčný. Križovatka na D4 je v príprave, práce sa pomaly rozbiehajú

Do výstavby diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou sa vkladali veľké nádeje. Ide o vonkajší obchvat Bratislavy, ktorý má odľahčiť dopravu na najvyťaženejších úsekoch. Zároveň má zjednodušiť dochádzanie do Bratislavy obyvateľom okrajových častí mesta a okolitých obcí. Výsledky sú v tomto momente obmedzené - škvrnou na projekte zostáva kľúčová križovatka D4 a D1, na ktorej výstavbu sa stále čaká.

Zdroj: Adrian Gubčo / YIM.BA, Národná diaľničná spoločnosť

Zdroj: Adrian Gubčo / YIM.BA, Národná diaľničná spoločnosť

Zatiaľ len projekcia a úvodné práce

Koncom minulého roka Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informovala, že prišlo k podpisu dôležitej zmluvy s poľskou firmou Budimex. Predmetom bolo rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavaou a Triblavinou. Zhotoviteľ sa zaviazal postaviť 3,6-kilometrový úsek približne za tri roky, pričom postupuje podľa žltého FIDICu (Naprojektuj a postav). Spolu s tým sa otvára aj perspektíva dokončenia križovatky diaľnic D1 a D4. Podľa Bratislavského samosprávneho kraja aktuálne prebiehajú projektové práce.

BSK cituje hovorkyňu NDS Evu Žgravčákovú, ktorá priblížila, že od odovzdania staveniska až doteraz sa zhotoviteľ venuje najmä geodetickým prácam, inžinierskej a projekčnej činnosti. Okrem toho rieši aj doplnkový inžiniersko-geologický prieskum. Na stavbe mal prebehnúť aj výrub stromov či príprava zariadenia staveniska. Ako dodáva BSK, väčšina projektovej činnosti by sa mala dokončiť počas prvého roka.

Projektové práce však budú prebiehať aj v procese výstavby, keďže majú úzko súvisieť aj s organizáciou výstavby. NDS totiž ohlásila dva veľké míľniky. Prvým z nich je odklon dopravy z diaľnice D1 počas doby, kedy sa bude dvíhať kvôli výstavbe križovatky. Druhým je napojenie diaľnic v smere Trnava – Jarovce. Podľa BSK sa bude v najbližšom období zhotoviteľ zameriavať na inžinierske siete, pokračovať budú aj geodetické práce, zriaďovanie staveniska a inžinierske činnosti. V pláne je aj archeologický prieskum v časti stavby.

Práce na rozšírení časti D1 a vybudovaní križovatky D4 s D1 tak pomaly, ale isto napredujú. Realizáciu sťažuje fakt, že pôjde o výstavbu počas živej prevádzky diaľnice D1.

Zhotoviteľ už dlhšie potvrdzuje, že si je vedomý možných komplikácií. „Chcem ubezpečiť, že urobíme všetko pre to, aby bola zachovaná doprava a aby nedochádzalo k dopravným kongesciám. Posnažíme sa, aby obyvatelia, ktorí každý deň dochádzajú do Bratislavy, pocítili obmedzenia čo najmenej,“ avizoval riaditeľ stavby za Budimex Igor Sedláček. 

Realizácia všetkých časti stavby bude pomerne náročná. Verejnosť si tak bude musieť na nový úsek ešte počkať. Spoločnosť Budimex má na realizáciu 1.100 dní, takže rozšírená diaľnica a nová križovatka budú realitou najskôr v roku 2025 - v ideálnom prípade. Aktuálne informácie chce NDS publikovať na špecializovanom webe. 

Nateraz ale platí, že v najbližších mesiacoch netreba očakávať výrazné dopravné obmedzenia. Počas jesenných mesiacov sa majú vykonávať práce, ktoré nebudú mať vplyv na plynulosť premávky na okolitých komunikáciách. Prvé zmeny dopravnej organizácie na diaľnici D1 pri Bratislave by mali prísť až v priebehu budúceho roka. Zatiaľ by sa malo riešiť vybudovanie náhradných komunikácií.

 

Budúca podoba križovakty. Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

 

Diaľničná križovatka mala byť dávno hotová, zlyhal štát

V novembri 2021 bol otvorený posledný chýbajúci úsek D4 Vajnory – Ivanka pri Dunaji. Odvtedy môžu vodiči cestovať plynule z Rače až po hranice s Rakúskom. Napriek čiastočnému zlepšeniu dopravy je absencia mimoriadne dôležitej križovatky citeľná a do veľkej miery nepochopiteľná. Nové diaľničné úseky v okolí Bratislavy totiž zostávajú nevyťažené práve kvôli chýbajúcemu prepojeniu D1 s D4.

Cieľom budovania D4 bolo odľahčiť najvyťaženejšie úseky, vrátane Prístavného mosta, najmä od tranzitnej nákladnej dopravy. To sa však nedeje. Projekt, ktorý si vyžiadal skoro 2 miliardy eur a zaradil sa medzi najväčšie stavebné zákazky v histórii samostatnej SR, sa ukazuje ako totálne zlyhanie štátu v oblasti projektovania a budovania dôležitých dopravných stavieb.

Daná situácia je dôsledkom nesúhlasu s pôvodným riešením, ktoré sa malo dokončiť už v rámci výstavby D4. Odporcovia, najmä vtedajší starosta mestskej časti Vajnory Ján Mrva, ako aj ďalší starostovia či ochranári, odmietali vedenie D4 ponad D1. A tak sa našlo iné, oveľa náročnejšie riešenie - podsunutie D1.

V tom čase boli k dispozícii povolenia na pôvodné riešenie križovatky, ktorá bola súčasťou zmluvy so zhotoviteľom. Daná časť stavby ale bola spod zmluvy vyňatá a jej realizácia sa neustále posúvala. Bolo potrebné nájsť nového zhotoviteľa, svoj podiel viny však mali aj zdĺhavé povoľovacie procesy.

Naostatok treba pripomenúť, že D4 bola postavená formou PPP. Za každý rok platí štát koncesionárovi nemalé peniaze – 38,5 milióna eur pod dobu 30 rokov. Dnes je už celkom jasné, že významnú časť tohto obdobia bude platiť za čiastočne nefunkčný produkt. Bez kľúčovej križovatky jednoducho nebude obchvat Bratislavy plniť svoju funkciu v maximálnej možnej miere.

Veci okolo výstavby tohto dôležitého prepojenia sa začali hýbať. Predpokladaný termín dokončenia, rok 2025, je však stále skôr optimistickým scenárom. Križovatku D4 a D1 čaká pred otvorením ešte dlhá a zložitá cesta. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube