YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 30.11.2022 10:05

O dôležitý krok bližšie. Štát podpísal zmluvu na výstavbu kľúčovej križovatky

Výstavba rozšírenia diaľnice D1, vrátane križovatky D1 s D4, je opäť o čosi bližšie. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala zmluvu s víťazom tendra na jeho realizáciu. Poľská firma Budimex tak získava prakticky voľné pole, čo má v dohľadnej dobe vyústiť do spustenia stavebných prác – viac ako rok od otvorenia susedného úseku diaľnice D4.

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Poľská firma Budimex sa zaviazala postaviť 3,6-kilometrový úsek približne za tri roky. Zmluvná cena je zhruba 110 miliónov eur a stavba bude financovaná zo štátneho rozpočtu. NDS o tom informovala na sociálnej sieti.

Prvým krokom zhotoviteľa bude projektové inžinierstvo s cieľom získať všetky potrebné stavebné povolenia. Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva NDS Vladimír Jacko sa vyjadril, že by bol rád, keby bola výstavba tohto úseku ukážkou toho, ako sa má takáto infraštruktúra stavať. „Môžem dať slovo za NDS, že počas prípravy aj výstavby budeme plne súčinní a budeme robiť všetky kroky k tomu, aby bolo dielo včas a kvalitne postavené,“ zdôraznil počas podpisovania zmluvy.

Zhotoviteľ si uvedomuje, že pôjde o výstavbu počas živej prevádzky diaľnice D1. „Chcem ubezpečiť, že urobíme všetko pre to, aby bola zachovaná doprava a aby nedochádzalo k dopravným kongesciám. Posnažíme sa, aby obyvatelia, ktorí každý deň dochádzajú do Bratislavy, pocítili obmedzenia čo najmenej,“ avizoval riaditeľ stavby za Budimex Igor Sedláček. Spoločnosť aktuálne stavia v Poľsku zhruba 240 kilometrov rýchlostných ciest. „Je pre nás veľmi dôležité, aby sa z tohto projektu stala referenčná stavba. V Poľsku máme s výstavbou diaľnic bohaté skúsenosti a aj na Slovensku urobíme maximum pre to, aby bol projekt úspešný," uistil člen predstavenstva Budimex Artur Pielech.

Viac než tretinu celej stavby D1 Bratislava - Triblavina, rozšírenie budú tvoriť mosty, ich súhrnná dĺžka bude 1,35 kilometra a celkovo ich bude 18. Súčasťou stavby je aj prepojenie diaľnic D1 a D4. V súvislosti s výstavbou tejto križovatky sa najskôr zhotovia obchádzkové trasy. Následne dôjde k zdvihnutiu nivelety diaľnice D1.

Počas rekonštrukcie diaľnice D1 bude dočasne vedená doprava po obchádzkových trasách na vetvách križovatky D1/D4. Kľúčové pre odľahčenie dopravy sú vetvy z D4 na D1 (Jarovce – Trnava) a opačne z D1 na D4 (Trnava – Jarovce). Tieto budú podľa diaľničiarov sprístupnené motoristom skôr - sú míľnikom stavby.

S cieľom informovania verejnosti NDS zároveň vytvorila novú webovú stránku, prostredníctvom ktorej bude pravidelne zverejňovať novinky o pokrokoch na tejto stavbe, ale aj o dopravnej situácii. Webstránka je zatiaľ v podstate prázdna, už čoskoro však sľubuje odhaliť ďalšie informácie.

 

Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA

 

Realizácia, ktorá sa snáď začne v priebehu niekoľkých mesiacov (ak povoľovacie procesy nebudú trvať príliš dlho), prichádza s výrazným oneskorením. Príslušný úsek diaľnice D4, križujúci D1, bol daný do prevádzky už na jeseň 2021. Fiasko, súvisiace s nedokončenou križovatkou, bolo v tom čase už verejne známe. Bez jej existencie nedokáže najdrahší projekt v dejinách samostatného Slovenska – séria ciest D4 a R7 - plniť naplno svoj účel.

V tom čase sa odhadovalo, že celý proces povoľovania a následnej výstavby by mohol trvať až päť rokov. Vláda však medzičasom zmenila zákon (prijala tzv. D1/D4), ktorý má urýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Vďaka nemu sa podarilo znížiť tento odhad na tri roky. Pri zarátaní dĺžky verejného obstarávania sa však v praxi podarí situáciu vyriešiť za niečo vyše štyri roky, takže zmena legislatívy pomôže skôr iným stavbám v budúcnosti.

V prípade realizácie náročnej stavby, akou je križovatka D1 a D4, totiž nie je veľký priestor pre časovú úsporu. Postup prác je konštrukčne rozvrhnutý do viacerých krokov: (1) rekonštrukcia a rozšírenie diaľnice D1 na 3,6 km úseku Bratislava – Triblavina, (2) zdvihnutie telesa D1 za plnej prevádzky, (3) využitie postavených pripájacích vetiev ako obchádzkových trás, (4) prinavrátenie dopravy na zdvihnuté teleso D1, (5) výstavba súvisiacich úrovňových aj mimoúrovňových pripájačov a (6) vybudovanie najdôležitejšieho pripájača D1 (od Trnavy) popod zdvihnutú D1.

„Súčasťou zadania bolo urýchlenie a priorizácia výstavby vetiev, čoho výsledkom je, že kľúčový smer Trnava – Jarovce, ako aj ďalšie vetvy bude možné sprejazdniť skôr a otvárať ich budeme postupne,“ hovoril o postupe minister dopravy Andrej Doležal. Podľa neho bude najprv zrealizovaná obchádzková trasa pre vedenie dopravy z D1 a otvorený smer z D4 na D1 (Jarovce – Trnava), ako aj smer D1 na D4 (Trnava – Stupava). V ďalšom míľniku sa napojí opačný smer z D1 na D4. Okrem kompletizácie informačného systému je súčasťou projektu aj rozšírenie D1 medzi Vajnorami a Ivankou pri Dunaji, ktoré však okolitým obciam prinesie dopravné obmedzenia.

Všetky časti stavby sú pomerne náročné. Verejnosť si tak bude musieť počkať – Budimex má na realizáciu 1.100 dní. Po rozšírenej diaľnici, ako aj križovatke, sa tak bude môcť previezť najskôr v roku 2025, možno aj neskôr.

Celá situácia okolo diaľnice D4 a jej križovania s D1 je príkladom totálneho zlyhania štátu pri plánovaní a realizácii veľkých dopravných stavieb. Treba pripomenúť, že za D4, ktorá bola postavená formou PPP, štát platí každý rok koncesionárovi nemalé peniaze – 38,5 milióna eur pod dobu 30 rokov. Pravdepodobne pätinu z tohto obdobia bude platiť za do istej miery nefunkčný produkt. Môže si však za to úplne sám.

 

(TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

Konečne krok vpred? Štart realizácie kľúčovej križovatky ostáva nejasný

25.10.2022 09:05:21 RED

Diaľničný obchvat D4 medzi Jarovcami a Račou je v prevádzke už bezmála rok. Za tú dobu si vyslúžil epiteton „diaľnica duchov“. Nie úplne nezaslúžene. S výnimkou rannej a popoludňajšej špičky je totiž jeho vyťaženosť diskutabilná – teda nie taká, akú si od neho dopravní inžinieri a zástupcovia okolitých samospráv sľubovali. Príčina je už dávno známa: chýbajúca križovatka D1/D4, ktorá by odklonila kamiónový tranzit z preťaženého Prístavného mosta a Seneckej cesty.

Čítať viac

Kedy sa rozbehne výstavba križovatky D1 s D4?

07.07.2022 13:00:17 RED

ČLÁNOK BOL AKTUALIZOVANÝ Diaľničný obchvat D4 je v prevádzke už osem mesiacov. Od novembra 2021, keď otvorili jeho posledný chýbajúci úsek Vajnory – Ivanka pri Dunaji, si môžu vodiči vychutnávať cestu z Rače až k rakúskej štátnej hranici po súvislej 27-kilometrovej diaľnici, zahŕňajúcej 57 mostov, osem križovatiek a tri ekodukty. Stále mu však chýba povestná „čerešnička na torte“ – križovatka D1/D4, rozhodujúci komponent celého projektu.

Čítať viac

Spúšťa sa ďalšia časť diaľnice D4, prepojená bude Rača s rakúskou hranicou

12.11.2021 14:42:20 Adrian Gubčo

V priebehu dnešného popoludnia bude oficiálne otvorený ďalší úsek diaľnice D4. S výnimkou neslávne známej križovatky D4 a diaľnicou D1 je tak už v podstate dokončená celá prvá etapa budovania tzv. Nultého obchvatu Bratislavy. Okrem križovatky ešte ostáva v rámci projektu D4R7 dobudovať, resp. otvoriť prepojenie Prístavnej ulice s rýchlostnou cestou R7.

Čítať viac

Chýbajúci úsek R7 a D4 pred Lužným mostom sa otvára

01.10.2021 17:03:41 Adrian Gubčo

Uplynulý víkend bola konečne otvorená kľúčová časť bratislavského obchvatu, teda diaľnice D4: Lužný most, ktorý sa stal šiestym bratislavským premostením Dunaja. Význam spustenia bol však oslabený faktom, že nebol otvorený aj súvisiaci úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka a najmä rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou – Juh a Prievozom. Hoci sa pôvodne mali otvárať s mostom, v skutočnosti k tomu príde až v priebehu tohto víkendu.

Čítať viac

Ďalšia časť D4 sa otvára, Bratislava získa šiesty most cez Dunaj

24.09.2021 13:03:09 Adrian Gubčo

V túto nedeľu, 26. septembra, sa otvorí ďalší úsek diaľnice D4. Jeho súčasťou je aj Lužný most, šieste bratislavské premostenie rieky Dunaj. Pôvodne sa mal otvárať aj zvyšok rýchlostnej cesty R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Bratislava – Nivy (Prievoz), pravdepodobne kvôli chýbajúcim povoleniam to však bude o čosi neskôr. To isté platí o krátkej spojnici križovatiek Jarovce a Petržalka.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 je otvorený

06.09.2021 18:02:20 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený ďalší úsek diaľnice D4, a to v úseku medzi Račou a Vajnorami. Ide o krátku časť, ktorá má dĺžku asi len dva kilometre, a zatiaľ jej chýba aj napojenie aj na zvyšok diaľnice. Jeho otvorením je však budúci obchvat Bratislavy opäť o čosi kompletnejší. Ako si však začína uvedomovať aj široká verejnosť, k plnému dokončeniu diaľnice medzi Jarovcami a Račou chýbajú ešte roky.

Čítať viac

Diaľnica D4 je v podstate dokončená, spojenie s D1 si počká niekoľko rokov

12.08.2021 14:07:00 Adrian Gubčo

V podstate už len niekoľko týždňov ostáva do sprevádzkovania zostávajúcich úsekov rozostavaných častí diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Práce sú dnes prakticky dokončené, pričom sa bude dať používať aj spojenie Bajkalskej ulice s R7. Problémom však ostáva križovatka D4 a D1 – plne funkčná bude možno až v roku 2024.

Čítať viac

Výstavba diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou je vo finálnej fáze

24.05.2021 16:24:51 Adrian Gubčo

Výstavba kľúčových častí diaľnice D4, ktorá v budúcnosti vytvorí obchvat Bratislavy, vstupuje do finálnej fázy. Ako oznámilo Ministerstvo dopravy SR, na Lužnom moste cez Dunaj boli úspešne vykonané záťažové skúšky. Okrem toho sa začínajú procesy technického odovzdania ďalších úsekov diaľnice, ako aj dôležitého napojenia rýchlostnej cesty R7 na dopravný systém mesta.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 sa otvára

12.02.2021 14:05:00 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený nový úsek diaľnice D4, teda nového obchvatu Bratislavy. Zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, odovzdal do užívania 7,1 kilometra dlhý úsek medzi križovatkami Vrakuňa a Ivanka Západ (Senecká cesta). Nadväzuje tak na v novembri dokončený úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa a umožňuje spojenie aj s križovatkou Bratislava (Juh).

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 bol dokončený

09.11.2020 15:19:01 Adrian Gubčo

V priebehu nedele, 8. novembra 2020, bol otvorený ďalší úsek tzv. Nultého obchvatu – teda diaľnice D4, ktorá má v budúcnosti vytlačiť tranzitnú dopravu z hlavného mesta. Ide o pomerne krátky úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Celkové dokončenie prvej etapy D4 medzi Jarovcami a Račou sa aj naďalej predpokladá v roku 2021.

Čítať viac

Prvé časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 sa otvárajú

17.07.2020 11:02:48 Adrian Gubčo

Po dlhých rokoch plánovania a štyroch rokoch výstavby sa v nedeľu, 19. júla 2020, otvoria pre verejnosť prvé úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou. Štát si od týchto ciest sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v okolí Bratislavy, ktorej juhovýchodné predmestia sú mimoriadne zaťažené v dôsledku intenzívneho rozvoja v posledných desaťročiach.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Prvý úsek R7 a D4 sa bude otvárať už o niekoľko týždňov, celkové dokončenie sa očakáva až v roku 2021

24.02.2020 11:15:30 Adrian Gubčo

Už v najbližších týždňoch by sa mala ukončiť výstavba prvých častí novej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré spoločne tvoria najdrahší projekt v histórii nezávislého Slovenska. Premávka bude spustená na časti R7 od Ketelca po Holice a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou, dokončenie kľúčových úsekov, napríklad mosta cez Dunaj, sa ale očakáva až neskôr.

Čítať viac

Bratislava sa pripravuje na obmedzenia v súvislosti s výstavbou dopravných projektov

21.01.2019 15:40:17 Adrian Gubčo

Dopravu v Hlavnom meste čakajú v blízkej dobe výrazné dopravné obmedzenia, súvisiace s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ako aj s prestavbou ulice Mlynské nivy. Opatrenia, akými sa bude na vzniknutú kritickú situáciu reagovať, predstavilo dnes vedenie Bratislavy, mestskej časti Ružinov a Bratislavského samosprávneho kraja na tlačovej konferencii.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most rastie, s ním rastú aj kontroverzie

20.09.2018 14:30:00 Adrian Gubčo

Práce na výstavbe diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (D4R7) postupne akcelerujú. Stavebné práce sa rozbiehajú na viacerých úsekoch nových komunikácii, vrátane náročnejších stavieb – k tým najnáročnejším a najvýznamnejším patrí nové premostenie Dunaja, vznikajúce východne od Jaroviec a južne od areálu Slovnaftu. Ozývajú sa však aj kritici.

Čítať viac

Ako bude vyzerať diaľnica D4?

22.12.2014 12:30:00 Adrian Gubčo

Výstavba diaľnice D4 sa pomaly blíži a v súvislosti s tým sú zverejňované stále nové informácie a materiály, existuje dokonca samostatná stránka o projekte.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube