Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 12.02.2021 14:05

Ďalší úsek diaľnice D4 sa otvára

V priebehu včerajška bol otvorený nový úsek diaľnice D4, teda nového obchvatu Bratislavy. Zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, odovzdal do užívania 7,1 kilometra dlhý úsek medzi križovatkami Vrakuňa a Ivanka Západ (Senecká cesta). Nadväzuje tak na v novembri dokončený úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa a umožňuje spojenie aj s križovatkou Bratislava (Juh).

Article Big

Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj

Najnovší úsek diaľnice začína západne od obce Most pri Bratislave, križuje cestu II/572, prechádza mostom ponad rieku Malý Dunaj, obchádza letisko M. R. Štefánika a pokračuje v súbehu so Šúrskym kanálom západne od obce Ivanka pri Dunaji. Úsek končí v mimoúrovňovej križovatke Ivanka Západ (Senecká cesta). Odtiaľto bude v budúcnosti pokračovať smerom ku križovatke s diaľnicou D1 a ďalej na Raču.

Okrem samotnej cesty sú otvorené aj výjazdové vetvy a priamy smer v križovatke Vrakuňa v smere od križovatky Bratislava-Východ, zjazdové vetvy v križovatke Vrakuňa z cesty II/572A, priamy smer v križovatke Vrakuňa v smere od križovatky Podunajské Biskupice a vjazdová vetva v križovatke Bratislava-Východ z cesty I/61 v smere od Bratislavy + vetva v smere od Senca. V tejto chvíli tak už je možné obísť takmer celú juhovýchodnú časť Bratislavy. Dnes fungujúce úseky by mohli prispieť k miernemu odľahčeniu dopravy vo Vrakuni, v najväčšej miere však majú odľahčiť záťaž na vnútromestskej časti diaľnice D1 medzi Zlatými pieskami a križovatkou Gagarinova.

Stopka Stopka Stopka Stopka

Celá diaľnica D4 je rozdelená na 11 úsekov, z ktorých je aktuálne dokončených a sprevádzkovaných 5 sekcií a ďalšie 4 sú vo výstavbe. Ešte v priebehu tohto roka sa očakáva dobudovanie kľúčových častí diaľnice, ktoré čerstvo dokončené úseky prepoja s rakúskou hranicou Lužným mostom ponad Dunaj, ako aj s cestou 502 východne od Rače. Ide o komplikovanejšie úseky, čo sa týka nielen premostenia rieky, ale aj križovatky diaľnice D4 a D1.

Práve kvôli tejto komplikovanosti sa z križovatky Bratislava – Východ stáva jeden z neuralgických bodov celého projektu. V priebehu decembra 2020 prebehla kľúčová časť výstavby križovatky, kedy bola nadvihnutá nosná konštrukcia diaľnice D1, pod ktorú bol zasunutý polovičný profil novej mostnej konštrukcie, aby mohla D4 diaľnicu D1 podísť. Podobný technologický postup bude zopakovaný aj v prípade druhého profilu. Dobudovanie 5,4 kilometra cesty až po Raču je tak reálne už v tomto roku.

Problémom však ostáva dokončenie križovatky, ktorá môže byť plne v prevádzke až v roku 2024. Pôvodne sa totiž predpokladalo, že D4 pôjde ponad D1, čomu bolo prispôsobené aj konštrukčné riešenie stavby, podľa ministra dopravy Andreja Doležala však po odpore starostu Vajnôr Jána Mrvu bolo rozhodnuté o súčasnom riešení. To však nebolo doprojektované a preto bola stavba aj vyňatá z koncesionárskej zmluvy s D4R7 Construction (resp. Združením Obchvat Nula) a zadaná Národnej diaľničnej spoločnosti. Táto nestihla realizáciu križovatky aj s ramenami zladiť s výstavbou D4.

Podľa ministra je v tejto chvíli križovatka vyprojektovaná a vypovoľovaná, ostáva len vydanie kladného stanoviska Útvarom hodnoty za peniaze, dodanie štúdie uskutočniteľnosti a následne verejné obstarávanie na zhotoviteľa. Až potom sa môže spustiť výstavba, čo však môže byť otázka niekoľkých rokov. V súčasnosti sa predpokladá, že križovatka D1 s D4 by mohla byť dokončená približne v roku 2024. Náklady na jej výstavbu sa odhadujú na úrovni 100 miliónov. Minister dopravy vyjadril aspoň nádej, že niektoré ramená by mohli byť dokončené skôr, hoci kľúčové rameno z D1 (smer do Bratislavy) na D4 bude pravdepodobne medzi poslednými.

Výstavba pokračujúceho úseku D4 medzi Račou a Stupavou v smere na hranice s Rakúskom sa predpokladá až po roku 2030. Jeho súčasťou bude aj Tunel Karpaty, najdlhší diaľničný tunel na Slovensku.

Súčasťou tzv. Nultého obchvatu Bratislavy je okrem diaľnice D4 aj rýchlostná cesta R7, ktorá je už v úseku medzi Bratislavou – Juh a Holicami dokončená a otvorená, dobudovať však ostáva privádzač ku križovatke s D1 Prievoz. Tento je už v záverečnej fáze výstavby, kedy sa finalizujú vozovky a dokončuje prestavba križovatky. Dokončenie v priebehu tohto roka je tak reálne.

 

Novootvorený úsek. Zdroj: Združenie Obchvat Nula

 

Postupujúca realizácia a otváranie jednotlivých úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 by mala byť podnetom pre Magistrát Hlavného mesta SR, ako aj Bratislavský samosprávny kraj, aby súbežne predstavili plán tzv. kompenzačných opatrení, teda zmien v dopravnom režime vnútri mesta, ktoré využijú očakávaný pokles dopravnej záťaže. Od dobudovania rýchlostnej cesty si napríklad mnoho sľubujú obyvatelia juhovýchodných mestských častí, ktorí sú dnes vystavení každodenným dopravným zápcham. Doprava z predmestí by sa mala podľa očakávaní preniesť na R7.

To v prípade niektorých ulíc (Svornosti, Popradská, Gagarinova) otvára priestor pre vyznačenie bus-pruhov, príp. pri zmene šírky pruhov aj samostatných cyklopruhov. Takisto sa očakáva obmedzenie kamiónovej dopravy na diaľnici D1 medzi Cestou na Senec a križovatkou s D2 Pečňa, čo má pomôcť najmä preťaženému Prístavnému mostu a do budúcna otvoriť možnosť jeho rekonštrukcie. Zatiaľ však nie je známe, aké opatrenia plánuje mesto ako správca kľúčových komunikácií prijať.

Advertising

Odľahčenie niektorých z najviac zaťažených ciest a mostov v Bratislave bude najciteľnejším benefitom výstavby obrovského projektu, ktorého cena sa aj pohybuje na úrovni 1,7 miliardy eur (z toho stavebné náklady sú 860 miliónov eur). Diskusia, či by sa za danú sumu nedalo zrealizovať aj prospešnejšie stavby (napríklad dobudovať električková sieť, terminály integrovanej osobnej prepravy a kompletná sieť cyklotrás a možno aj Severná tangenta – dokopy) je dnes už len hypotetická. Menej viditeľné spočiatku bude, ako D4 aj R7 zmení spôsob života v Bratislave a v jej zázemí.

So vznikom novej kapacitnej komunikácie sa totiž dá očakávať masívnejší rozvoj zázemí predovšetkým na Žitnom ostrove, zvlášť v kontexte vysokých cien bývania v metropole. V obciach a mestách v okolí R7 sa odhaľujú nové developerské projekty, ťažiace z lepšej dopravnej dostupnosti, ktorá bola donedávna veľkým problémom. Keďže len zriedkavo vznikajú tieto projekty aj vo väzbe na železničnú dopravu, dá sa predpokladať, že ich obyvatelia budú závislí na automobiloch.

To, spoločne so zaberaním vzácnej a úrodnej pôdy a znehodnocovaním zdrojov pitnej podzemnej vody (čo bude v 21. storočí extrémne dôležitý zdroj, ktorého devastáciu budeme ľutovať – ak oňho neprídeme) môže viesť k veľmi obmedzenému úžitku zo vzniku nových ciest. Kompenzačné opatrenia by tak mali mať dvojaký charakter a týkať sa nielen zmien organizácie dopravy, ale aj územného a regionálneho plánovania.

Inak sa môže celkom jednoducho stať, že jeden problém „vyriešime“ z dlhodobého hľadiska jeho zhoršením.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

Chýbajúci úsek R7 a D4 pred Lužným mostom sa otvára

01.10.2021 17:03:41 Adrian Gubčo

Uplynulý víkend bola konečne otvorená kľúčová časť bratislavského obchvatu, teda diaľnice D4: Lužný most, ktorý sa stal šiestym bratislavským premostením Dunaja. Význam spustenia bol však oslabený faktom, že nebol otvorený aj súvisiaci úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka a najmä rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou – Juh a Prievozom. Hoci sa pôvodne mali otvárať s mostom, v skutočnosti k tomu príde až v priebehu tohto víkendu.

Čítať viac

Ďalšia časť D4 sa otvára, Bratislava získa šiesty most cez Dunaj

24.09.2021 13:03:09 Adrian Gubčo

V túto nedeľu, 26. septembra, sa otvorí ďalší úsek diaľnice D4. Jeho súčasťou je aj Lužný most, šieste bratislavské premostenie rieky Dunaj. Pôvodne sa mal otvárať aj zvyšok rýchlostnej cesty R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Bratislava – Nivy (Prievoz), pravdepodobne kvôli chýbajúcim povoleniam to však bude o čosi neskôr. To isté platí o krátkej spojnici križovatiek Jarovce a Petržalka.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 je otvorený

06.09.2021 18:02:20 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený ďalší úsek diaľnice D4, a to v úseku medzi Račou a Vajnorami. Ide o krátku časť, ktorá má dĺžku asi len dva kilometre, a zatiaľ jej chýba aj napojenie aj na zvyšok diaľnice. Jeho otvorením je však budúci obchvat Bratislavy opäť o čosi kompletnejší. Ako si však začína uvedomovať aj široká verejnosť, k plnému dokončeniu diaľnice medzi Jarovcami a Račou chýbajú ešte roky.

Čítať viac

Diaľnica D4 je v podstate dokončená, spojenie s D1 si počká niekoľko rokov

12.08.2021 14:07:00 Adrian Gubčo

V podstate už len niekoľko týždňov ostáva do sprevádzkovania zostávajúcich úsekov rozostavaných častí diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Práce sú dnes prakticky dokončené, pričom sa bude dať používať aj spojenie Bajkalskej ulice s R7. Problémom však ostáva križovatka D4 a D1 – plne funkčná bude možno až v roku 2024.

Čítať viac

Výstavba diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou je vo finálnej fáze

24.05.2021 16:24:51 Adrian Gubčo

Výstavba kľúčových častí diaľnice D4, ktorá v budúcnosti vytvorí obchvat Bratislavy, vstupuje do finálnej fázy. Ako oznámilo Ministerstvo dopravy SR, na Lužnom moste cez Dunaj boli úspešne vykonané záťažové skúšky. Okrem toho sa začínajú procesy technického odovzdania ďalších úsekov diaľnice, ako aj dôležitého napojenia rýchlostnej cesty R7 na dopravný systém mesta.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 bol dokončený

09.11.2020 15:19:01 Adrian Gubčo

V priebehu nedele, 8. novembra 2020, bol otvorený ďalší úsek tzv. Nultého obchvatu – teda diaľnice D4, ktorá má v budúcnosti vytlačiť tranzitnú dopravu z hlavného mesta. Ide o pomerne krátky úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Celkové dokončenie prvej etapy D4 medzi Jarovcami a Račou sa aj naďalej predpokladá v roku 2021.

Čítať viac

Prvé časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 sa otvárajú

17.07.2020 11:02:48 Adrian Gubčo

Po dlhých rokoch plánovania a štyroch rokoch výstavby sa v nedeľu, 19. júla 2020, otvoria pre verejnosť prvé úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou. Štát si od týchto ciest sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v okolí Bratislavy, ktorej juhovýchodné predmestia sú mimoriadne zaťažené v dôsledku intenzívneho rozvoja v posledných desaťročiach.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Prvý úsek R7 a D4 sa bude otvárať už o niekoľko týždňov, celkové dokončenie sa očakáva až v roku 2021

24.02.2020 11:15:30 Adrian Gubčo

Už v najbližších týždňoch by sa mala ukončiť výstavba prvých častí novej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré spoločne tvoria najdrahší projekt v histórii nezávislého Slovenska. Premávka bude spustená na časti R7 od Ketelca po Holice a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou, dokončenie kľúčových úsekov, napríklad mosta cez Dunaj, sa ale očakáva až neskôr.

Čítať viac

Bratislava sa pripravuje na obmedzenia v súvislosti s výstavbou dopravných projektov

21.01.2019 15:40:17 Adrian Gubčo

Dopravu v Hlavnom meste čakajú v blízkej dobe výrazné dopravné obmedzenia, súvisiace s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ako aj s prestavbou ulice Mlynské nivy. Opatrenia, akými sa bude na vzniknutú kritickú situáciu reagovať, predstavilo dnes vedenie Bratislavy, mestskej časti Ružinov a Bratislavského samosprávneho kraja na tlačovej konferencii.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most rastie, s ním rastú aj kontroverzie

20.09.2018 14:30:00 Adrian Gubčo

Práce na výstavbe diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (D4R7) postupne akcelerujú. Stavebné práce sa rozbiehajú na viacerých úsekoch nových komunikácii, vrátane náročnejších stavieb – k tým najnáročnejším a najvýznamnejším patrí nové premostenie Dunaja, vznikajúce východne od Jaroviec a južne od areálu Slovnaftu. Ozývajú sa však aj kritici.

Čítať viac

Ako bude vyzerať diaľnica D4?

22.12.2014 12:30:00 Adrian Gubčo

Výstavba diaľnice D4 sa pomaly blíži a v súvislosti s tým sú zverejňované stále nové informácie a materiály, existuje dokonca samostatná stránka o projekte.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube