Author photoMartina Gregová 19.08.2023 16:28

Skutočná stanica namiesto nákupného centra. Prestavba legendárnej Penn Station ukazuje, čo je základ kvalitného dopravného terminálu

Železničná stanica Pennsylvania (Penn) Station na Manhattane v New Yorku denne obslúži približne 600-tisíc pasažierov. Za sebou má zložitú históriu, spojenú s prestavbami, rekonštrukciami aj rozširovaním. Najnovší predstavený návrh ukazuje, ako by sa mohla stať atraktívnejšou aj bezpečnejšou.

Zdroj: HOK architects

Zdroj: HOK architects

Penn Station je hlavnou medzimestskou železničnou stanicou v New Yorku a jedným z najrušnejších dopravných zariadení na západnej pologuli. Od roku 2019 denne obslúži viac ako 600-tisíc cestujúcich. Prvá časť stanice bola otvorená už v roku 1910. V priebehu nasledujúcich desaťročí bol tento významný dopravný uzol viackrát prestavaný aj dostavaný.

Mimoriadne významné zásahy prebehli v 60. rokoch 20. storočia, kedy bola zbúraná nadzemná časť pôvodnej historickej stanice. U verejnosti to vyvolalo nemierne negatívne ohlasy. Na druhej strane, asanácia prispela k rozvoju pamiatkovej ochrany v USA. Nadzemnú časť stanice nahradila kancelárska budova a slávna Madison Square Garden, svetoznáme miesto konania športových a kultúrnych podujatí. 

Posledná modernizácia sa dokončila v roku 2020, keď bolo dokončené rozšírenie stanice do priestoru niekdajšej poštovej budovy západne od Madison Sq. Garden. Moynihan Train Hall, ako sa nová staničná hala nazýva, je veľkorysá stavba, stále však nerieši všetky problémy stanice. V súčasnosti nespĺňa najmä kapacitné požiadavky, no často sa hovorí aj o jej neefektívnej prevádzke či o zlom stave z hľadiska bezpečnosti. Problémom je priestor pod Madison Sq. Garden, kde sa nachádzajú nástupištia a jadro stanice. 

Galéria

  • Zdroj: HOK architects
  • Zdroj: HOK architects
  • Zdroj: HOK architects
  • Zdroj: HOK architects
  • Zdroj: HOK architects
  • Moynihan Train Hall. Zdroj: Moynihan Train Hall
  • Moynihan Train Hall. Zdroj: Moynihan Train Hall

Len pomerne nedávno, po rokoch odkladu, zverejnili architektonické štúdia HOK a PAU svoje návrhy úprav, ktorých výsledkom by bola renovácia existujúcich štruktúr stanice a  vytvorenie nového vstupu na 8. Avenue. Aj keď podľa vizualizácií pôjde o pomerne veľký projekt, podľa architektov by návrh nemal nijakým spôsobom ovplyvniť existujúcu infraštruktúru v okolí objektu.

Na rozdiel od mnohých vízií, ktoré boli predstavené v minulosti, sa tá najnovšia snaží objekt stanice rekonštruovať bez pridávania nových výškových dominánt. Ako opisujú autori, ich hlavným cieľom bolo najmä zefektívnenie dispozície a presvetlenie tmavých dlhých chodieb, ktoré v súčasnosti nie sú práve najpríjemnejším miestom na presun. V časti vedľa Madison Sq. Garden majú byť chodby presvetlené pomocou priestranného svetlíka, ktorý sa stane dominantou vnútorných priestorov, a zároveň vo veľkej miere ovplyvní aj vonkajší architektonický výraz samotnej budovy.

Ďalším dôležitým bodom prestavby bude navýšenie počtu schodísk, výťahov a eskalátorov. Vzhľadom na stále sa stupňujúce počty cestujúcich sa ich počet navýši zo súčasných 91 na 120. Architekti z HOK strávili mesiace rozhovormi s viacerými zainteresovanými stranami, aby vytvorili návrh, ktorý zefektívni hlavné toky chodcov, pridá potrebné vchody, rozšírili koridory a zvýši dostupnosť pre cestujúcich, ktorí budú stanicu využívať.

Dôležitou súčasťou zásahov bude aj rekonštrukcia fasády komplexu, vrátane Madison S. Garden. Po novom nadviaže na neoklasicistickú budovu, kde je železničná hala Moynihan. Hlavným materiálom sa stáva kameň. V exteriéri tiež vzniknú viaceré terasy pod holým nebom a zaujímavé predpolia vstupov.

Na rozdiel od predchádzajúcich plánov, návrh od HOK si nevyžaduje žiadny rozvoj okolitej infraštruktúry ani premiestnenie Madison Square Garden. Zároveň tiež zlepšuje bezpečnosť na ulici pozdĺž celého bloku tým, že presúva nakladanie kamiónov ďalej od hlavných vstupov.

Tvorcovia koncepcie sú presvedčení, že sa tým vyrieši podatatná časť nedostatkov stanice. „Náš návrh vyrieši problémy, ktoré Penn Station sužujú roky. Naša vízia vyzdvihne tento dnes už ikonický dopravný uzol na vyššiu úroveň, a to po stránke estetickej aj funkčnej,” tvrdia. Pri predstavovaní novej podoby stanice zároveň uviedli, že ich projekt je efektívny aj po stránke finančnej a je jednoduchšie zrealizovateľný ako ktorýkoľvek návrh, predstavený v minulosti. Odhadované náklady na prestavbu Penn Station sa pohybujú vo výške 6 miliárd dolárov.

Mnohí americkí kritici vyzdvihujú najmä to, ako návrh pracuje s verejnými priestormi vo vnútri aj v okolí objektu. „Nie je to nákupné centrum, nie je to kasíno ani administratívna budova. Je to vlaková stanica a tá musí mať okolo seba skvelý verejný priestor, a ak to urobíme správnym spôsobom, mestu sa to vráti 100-násobne,” tvrdí Vishaan Chakrabarti z Practice for Architecture and Urbanism.

Najnovší návrh od štúdií HOK a PAU zrejme pochopil to najpodstatnejšie. Železničné a autobusové stanice nepotrebujú rozsiahle prístavby či rekonštrukcie, ktoré ich zmenia na nepoznanie. Základom ich rekonštrukcií by malo byť hlavne zefektívnenie pohybu cestujúcich, podpora bezpečnosti, čo sa dá dosiahnuť architektonickými prostriedkami, a v neposlednom rade vytvorenie kvalitných verejných priestorov v samotnej budove aj v jej okolí. Najnovší projekt na renováciu jednej z najväčších železničných staníc na západnej pologuli spĺňa, zdá sa, všetko. Otázkou ostáva, či sa ho podarí aj zrealizovať.

 

(HOK, PAU, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube