Author photoMartina Gregová 30.12.2022 18:47

Veľkolepá železničná stanica, hodná metropoly: Obrovský projekt odrazí medzinárodné ambície Madridu

Projekt renovácie stanice Madrid Chamartín je považovaný za jeden z najväčších svojho druhu v Európe. Nová podoba dôležitého železničného uzla lepšie zapadne do okolitého prostredia. Architekti však vo svojom návrhu kládli dôraz aj na zachovanie historického odkazu pôvodnej budovy.

Zdroj: b720 Arquitectura

Zdroj: b720 Arquitectura

Stanica Madrid-Chamartín je druhým najväčším dopravným uzlom v Madride. Okrem železničnej dopravy poskytuje aj možnosti prestupu na metro či autobusy. Jej história siaha do roku 1967, kedy vznikla ako súčasť reorganizácie hlavnej železničnej siete v Madride. Od roku 2020 nesie názov Madrid-Chamartín - Clara Campoamor na počesť známej španielskej političky, právničky a spisovateľky.  

Medzinárodná architektonická súťaž na prestavbu tohto dôležitého dopravného uzla bola spustená v roku 2020 organizáciou Adif Alta Velocidad (AV). AV v krajine zohráva vedúcu úlohu ako katalyzátor rozvoja železničného sektora. Ide o verejnoprávny podnikateľský subjekt, spadajúci pod Ministerstvo dopravy a mobility Španielska. Zodpovedá aj za dobre vyvinutú sieť vysokorýchlostných tratí a staníc, ku ktorým patrí aj Chamartín. Problémom, ktorý mala súťaž taktiež adresovať, je neprepojenosť dvoch kľúčových staníc, Chamartín a Atocha, takouto traťou. 

Do medzinárodnej kompetície sa zapojilo niekoľko renomovaných štúdií. Medzi nimi sa objavili mená ako Bjarke Ingels Group, OMA, Foster + Partners či Zaha Hadid Architects. 16-členná odborná porota však nakoniec za najlepší označila návrh od architektonického štúdia UNStudio, na ktorom spolupracovalo s partnermi z b720 Arquitectura a inžinierskou firmou Esteyco.  

Galéria

  • Zdroj: b720 Arquitectura
  • Zdroj: b720 Arquitectura
  • Zdroj: b720 Arquitectura
  • Zdroj: b720 Arquitectura
  • Zdroj: b720 Arquitectura
  • Zdroj: b720 Arquitectura

Projekt od UNStudio v silnej kokurencii obstál vďaka niekoľkým dôležitým princípom. Ústredným aspektom vybraného návrhu bola podľa porotcov jeho ľahká realizovateľnosť a efektívnosť v nadväznosti na funkčnosť (železničnú, komerčnú a služieb), dostupnosť, udržateľnosť a inkluzívnosť.   

„Madrid sa rýchlo stáva jedným z najvzrušujúcejších a najatraktívnejších miest v Európe. Transformácia tejto oblasti oživí túto časť mesta a zároveň pridá do Madridu nové zelené pľúca. Sme nadšení, že sme na tomto návrhu spolupracovali s najlepšími možnými miestnymi partnermi, pretože spolupráca bola kľúčom k úspechu nášho tímu," hocorí o význame projektu UNStudio. Súťažný tím pri návrhu považoval za zásadné najmä zachovanie a rešpektovanie historických klenutých striech stanice Chamartín, pričom ich uznal ako jedinečný a identifikačný prvok nielen budovy, ale aj celého jej areálu. 

Renovácia stanice je ďalej založená na politike takzvaného „otvoreného ekosystému“. Nová podoba areálu je definovaná priepustným plášťom stupňovitých mestských terás a obvodových stien, chránených historickými tehlovými klenbami z roku 1975. Stupňovité terasy a mestské balkóny boli navrhnuté tak, aby ľahko zapadli do mestského prostredia, v ktorom sú navrhnuté. Z urbanistického hľadiska je hlavnou myšlienkou to, že fasáda stanice bude tvoriť akési pórovité rozšírenie novonavrhnutých parkov, umiestnených na oboch stranách komplexu. 

„Naším hlavným cieľom bolo zachovať a vylepšiť existujúci staničný komplex a aktivizovať jeho okolie funkčným mixom. Chceli sme navrhnúť vysoko udržateľné mestské centrum, ktoré bude vhodné do budúcnosti, a zároveň zahustiť a skutočne aktivovať oblasť prácou, životom a oddychom,” povedal o projekte Ben van Berkel, hlavný architekt z UNStudio.  

Na obvode staničného areálu navyše vzniknú tri nové výškové budovy. V nich budú umiestnené najmä kancelárie a iné flexibilné administratívne priestory. Vďaka návrhu je staničný komplex premenený na veľké mestské nádvorie, ktoré slúži ako plne integrovaný dopravný uzol, ktorý poskytuje ľahký prístup k iným druhom dopravy, ako je metro, taxi či aktívna mobilita (chodci a bicykle).  

Projekt renovácie stanice Madrid Chamartín je označovaný za jeden z najväčších urbanistických projektov obnovy v Európe. Odhadovaný rozpočet na len na projekciu je 29.000.000 eur. Samotná prestavba sa bude realizovať v dvoch fázach. To zabezpečí plynulú prevádzku časti železničnej stanice počas celého trvania stavebných prác. 

Zachovanie pôvodných klenutých striech je jedným z ústredných prvkov víťazného návrhu s cieľom vytvoriť nový identifikačný prvok a docieliť uznanie stanice ako ikonického orientačného bodu na severnej strane Madridu. Architektom sa podarilo nadviazať na originálny architektonický výraz budovy a jej novú podobu vložiť do mestského prostredia s jasným odkazom na históriu. Následná práca s priehľadnými materiálmi a otvorenými, verejne prístupnými medzipriestormi, pomohla vytvoriť areál, ktorý napriek svojej obrovskej rozlohe nebude v urbanizme mesta pôsobiť ako bariéra, ale práve naopak, stane sa živou súčasťou mestskej štruktúry.

Prestavba stanice je zároveň súčasťou väčšej vízie Madrid Nuevo Norte, v rámci ktorého sa má severná časť španielskej metropoly zmeniť na nové komerčné a mestské centrum. Súčasťou tohto plánu je vznik viacerých mrakodrapov, občianskej vybavenosti aj veľkého parku. Ambíciou je posilniť význam Madridu ako významného medzinárodného centra. Cieľom je urobiť z hlavného mesta španielska globálneho lídra a atraktívny cieľ pre firmy a investorov. Nástrojom k tomu bude práve tento monumentálny development. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube