Author photoMartina Gregová 29.08.2022 16:03

Zaostávanie Bratislavy pokračuje: Nová železničná stanica vo Vilniuse bude zelenou spojnicou

Budovy dopravnej infraštruktúry sú mnohokrát v rámci urbanizmu mesta vnímané skôr ako nutné zlo alebo bariéra, brániaca voľnému prechodu chodcov či cyklistov. Návrh na modernizáciu Železničnej stanice vo Vilniuse v Litve, ktorej autorom je svetoznáme architektonické štúdio Zaha Hadid Architects, je však výnimkou. Na ploche takmer 10.000 metrov štvorcových plánujú architekti plnohodnotný verejný priestor, ktorý okrem hlavnej funkcie vytvára spojnicu medzi dvojicou mestských štvrtí.

Zdroj: Negativ

Zdroj: Negativ

Železničná stanica Vilnius v Litve bola slávnostne otvorená už v roku 1861 v rámci výstavby železnice Petrohrad-Varšava. Počas 2.svetovej vojny však bola zničená a neskôr v roku 1950 prestavaná v duchu socialistického realizmu. V roku 2021 bola vyhlásená medzinárodná architektonická súťaž o najlepší architektonický koncept prestavby komplexu železničnej stanice. Odborná porota vybrala spomedzi všetkých súťažiacich návrh od svetoznámeho štúdia Zaha Hadid Architects. Po návrhu terminálu Ülemiste v Estónsku je to už druhý projekt podobného významu, ktorý ZHA navrhne v pobaltskej oblasti. Vyhlasovateľom súťaže bola spoločnosť Lietuvos Geležinkeliai LTG Infra, ktorá spravuje železničnú sieť krajiny. 

Návrh na modernizáciu Železničnej stanice vo Vilniuse nesie názov „Green Connect”. Hlavný koncept celého návrh spočíva v spájaní štvrte Naujininkai na juhu s centrom mesta a historickým jadrom. V rámci rekonštrukcie sa opätovne využije pôvodná stanica, zároveň sa však pridá novonavrhnutý objekt s rozlohou 9.500 metrov štvorcových. Princíp vytvorenia nového verejného mosta cez železničné koľaje je výbornou ukážkou toho, že železničná infraštruktúra nemusí v urbanizme mesta tvoriť výlučne len bariéru. Správnym prístupom možno aj tak rozľahlý komplex dopravnej infraštruktúry, akou sú práve železničné stanice, začleniť do mestského organizmu. Most bude široký 46 metrov a premostí až 150 metrov železničných koľají. Projekt od ZHA vytvára integrovaný dopravný uzol 21.storočia. 

Čo sa týka výslednej podoby samotného mosta, tá sa mení po celej dĺžke - od šikmej strechy definovanej štítom existujúcej neoklasicistickej stanice až po mäkkšie geometrie a objemy, ktoré sú typickým znakom tvorby ateliéru Zaha Hadid Architects. Strešná konštrukcia mosta aj terasovitá časť objektu je navrhnutá z miestneho vrstveného dreva, ktoré je ľahké, ohňuvzdorné a obsahuje nízky obsah uhlíka. 

Galéria

  • Zdroj: Negativ
  • Zdroj: Negativ
  • Zdroj: Negativ
  • Zdroj: Negativ
  • Zdroj: Negativ

Víťazný návrh uprednostňuje chodcov a cyklistov a vytvára nové verejné priestory aj miesto pre občiansku vybavenosť. Plochy sú obklopené prírodou a sú v súlade s prebiehajúcou agendou samosprávy, ktorej cieľom je vytvoriť udržateľnejšie mesto. „Náš návrh poskytuje množstvo nového verejného priestoru a mení lokalitu na cieľ nielen pre tých, ktorí využívajú dopravný uzol, ale aj pre mesto Vilnius a miestnu komunitu,” hovorí riaditeľ ZHA Gianluca Racana. Vďaka odstráneniu dočasných stánkov a kancelárií, ktoré sa v budove nachádzajú dnes, sa obnoví prehľadnosť existujúcej stanice. Tá sa zároveň prepojí s novým terminálom verejnej dopravy pre mestské autobusové spojenia.

Veľkým krokom je aj premiestnenie existujúceho parkoviska na námestí do nového podzemného objektu. Týmto sa námestie zmení na park s dostatočnou občianskou vybavenosťou. Súčasťou parku bude približne 300 nových stromov, 400 metrov štvorcových terénnych úprav a vodné záhrady na zber, filtráciu a čistenie dažďovej vody. Návrh od spoločnosti ZHA tiež zahŕňa rôzne technológie výroby energie a stratégie odstraňovania znečistenia na zlepšenie kvality ovzdušia v priľahlých štvrtiach. Vypracovaná bola aj ročná analýza slnečného žiarenia, ktorá definovala fasády tak, aby maximalizovali slnečné žiarenie v interiéroch v zime a naopak znížili slnečné žiarenie v lete.  

Súčasťou návrhu sú zelené strechy, terénne úpravy a výsadba, ktoré znížia teploty v lete a poskytnú tepelnú izoláciu v zime. Ako starosta mesta Vilnius Remigijus Šimašius povedal, „pracujeme na tom, aby celá staničná štvrť vrátane železničnej stanice, autobusovej stanice a námestia spĺňala kritéria pre mesto, ktoré dnes rozvíjame: zelené, pohodlné a inšpirujúce.” 

Návrh od ateliéru ZHA je inšpiratívnym príkladom toho, že budovy staníc (či už vlakových alebo autobusových) nemusia byť len miestom, kde si kúpime lístok a nasadneme na vlak. Stanica aj jej okolie by mali byť navrhované tak, aby sa stali hodnotnou súčasťou tkaniva mesta. Jedinečný koncept, v ktorom sa priestor železničných koľají mení z mestskej bariéry na verejný koridor, nám ukazuje nové možnosti navrhovania takýchto budov.  

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube