Author photoMartina Gregová 12.01.2023 19:00

Supermoderná železničná stanica alebo záchrana historického objektu? Diskusia z Londýna, ktorá čaká aj Bratislavu

Aj hlavné mesto Veľkej Británie čelí v rámci plánov obnovy odporu zo strany ochranárskych skupín. Príkladným je však spôsob vedenia diskusií, ktorých cieľom je nájsť kompromis medzi potrebami zväčšovania kapacít historických objektov a snahou zachovať čo najviac z ich pôvodného architektonického výrazu.

Zdroj: Sellar/Herzog & de Meuron

Zdroj: Sellar/Herzog & de Meuron

London Liverpool Street je centrálna londýnska železničná stanica, ktorá bola otvorená v roku 1874 ako náhrada za stanicu Bishopsgate. Bola navrhnutá tak, aby sa integrovala do rastúcej siete londýnskeho metra. V období medzi rokmi 1985 až 1992 bola prvýkrát výrazne modernizovaná a došlo aj k racionalizácii niektorých jej priestorov. Ako tretia najrušnejšia stanica v Británii obslúži za rok približne 64 miliónov cestujúcich. V súčasnosti však trpí niekoľkými vážnymi problémami.

Švajčiarská architektonická kancelária Herzog & de Meuron prednedávnom prestavila plány na ďalšiu modernizáciu tejto známej londýnskej stanice. Hlavným cieľom návrhu je transformovať budovu z viktoriánskej éry na plne prístupný a moderný dopravný uzol, ktorý bude poskytovať dostatočnú kapacitu a vybavenosť pre všetkých cestujúcich. 

Projekt modernizácie London Liverpool Street má riešiť predovšetkým existujúce kapacitné problémy budovy a tiež jej zložitú dostupnosť. Stanica má v súčasnosti len jeden plne prístupný výťah a nedisponuje ani potrebnými bezbariérovými prístupmi. Podľa návrhu od švajčiarskej architektonickej kancelárie sa počet výťahov navýši z jedného na osem. Pribudúť má šesť nových eskalátorov a vyriešiť by sa mal aj problém chýbajúceho bezbariérového prístupu. Navyše, aby sa zväčšil cirkulačný priestor stanice, bude jej vestibul dvojnásobne zväčšený. Odhadované náklady na realizáciu v danom rozsahu sa pohybujú vo výške 1,55 milardy libier. 

Galéria

  • Zdroj: Sellar/Herzog & de Meuron
  • Zdroj: Sellar/Herzog & de Meuron
  • Zdroj: Sellar/Herzog & de Meuron
  • Zdroj: Sellar/Herzog & de Meuron
  • Zdroj: Sellar/Herzog & de Meuron
  • Zdroj: Sellar/Herzog & de Meuron
  • Zdroj: Sellar/Herzog & de Meuron

Súčasťou projektu však nie je len zväčšovanie kapacity existujúcich častí stanice. Pribudnúť by podľa návrhu malo aj vyše 78.000 metrov štvorcových kancelárskych priestorov a tiež hotel, ktorý má zaberať približne 17.000 metrov štvorcových podlažnej plochy. Nové funkcie by mali byť umiestnené v dvoch novovybudovaných objektoch. Neďaleko železničnej stanice by tak v budúcnosti vznikol nový šesť- a desať podlažný objekt. Okrem toho, návrh zahŕňa aj nové verejné zelené plochy o rozlohe vyše 5.500 metrov štvorcových.

Aj napriek výhodám, ktoré by transformácia stanice priniesla, sa však ozývajú hlasy, ktoré sú zásadne proti zverejnenému návrhu. Ako jedna z prvých sa ozvala Vládna skupina na ochranu dedičstva Historic England. „Navrhovaná prestavba by mala vážny dopad na chránenú oblasť Bishopsgate a v širšom zmysle na mimoriadny historický charakter mesta Londýn," uviedla hovorkyňa Historic England. Organizácia kritizovala najmä mierku celého projektu a uviedla tiež, že nové objekty by zasahovali do pohľadov na niektoré významné pamiatky v okolí stanice. 

Architekti, ktorí stoja za návrhom transofrmácie budovy a jej okolia však tvrdia, že zmieňovaných historických konštrukcií sa nedotknú. „Obnova a zachovanie prvkov architektonického dedičstva sú pre nás veľmi dôležité. Nielenže umožňujú stanici zachovať si svoj charakter, ale ich lepšou prezentáciou môžeme spríjemniť zážitok zo stanice pre všetkých používateľov, vrátane cestujúcich a pracovníkov," Vizuály zverejnené spoločnosťou Sellar naznačujú, že časť sklenenej a železnej strechy stanice bude nahradená zakriveným bielym baldachýnom, ktorý sa tiahne do juhozápadného rohu lokality, aby tak uvoľnil miesto pre dvojúrovňovú halu.

Tento projekt je príkladom toho, že aj hlavné mesto Veľkej Británie si v posledných rokoch hľadá svoj smer, ktorým sa pri obnove a rozširovaní historických budov bude uberať. Na jednej strane je potreba zväčšovania kapacít a navrhovanie nových, chýbajúcich funkcií pre stále viac rozrastajúcu sa metropolu. Na druhej zas potreba chrániť architektonickú hodnotu historických budov a snaha o zachovanie ich pôvodných prvkov či konštrukcií.

Projekt transformácie stanice Liverpool Street nie je jediný, ktorý v rámci plánov obnovy v Londýne vyvolal odpor zo strany ochranárskych skupín. Po veľkej kritike museli byť architektmi revidované aj plány na renováciu Národnej galérie a krídla Sainsbury.

V čom si však môžeme z vývoja týchto projektov zobrať príklad, je proces verejných zasadnutí a konzultácií, na ktorých sa zúčastňuje devoloper, architektonická kancelária aj organizácie bojujúce za zachovanie historicky zaujímavých častí londýnskych budov. Cieľom týchto diskusií je dosiahnuť kompromis, ktorý bude jednak napĺňať požiadavky zo strany developera, no na druhej strane bude aj naďalej zachovávať architektonicky a historicky hodnotné prvky stavieb. Po kolách verejných konzultácií architekti, ktorí navrhli spomínanú renováciu krídla Národnej galérie, predložili revidované plány v snahe zachovať viac pôvodnej štruktúry budovy. Ako dopadne návrh na transformáciu stanice Liverpool Street a jej podobných budov, to ukáže až čas. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Kategórie

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube