Author photoMartina Gregová 19.10.2022 09:05

U nás chátrajú, v Česku ich rekonštruujú. Obnovy sa dočká ďalšia železničná stanica

Historicky zaujímavý objekt plzenskej hlavnej stanice práve prechádza rozsiahlou rekonštrukciou. Tá mu okrem nových funkcií prinesie aj lepší kontakt s okolitým prostredím a kvalitný interiér. Rekonštrukcia je súčasťou série projektov, ktoré si kladú za cieľ zatraktívnenie železničnej dopravy, čím zároveň prispejú k rozvoju samotných miest.

Zdroj: A8000

Zdroj: A8000

Zatiaľ čo u nás sú železničné stanice mnohokrát v katastrofálnom stave, v susednom Česku je železničná doprava na vzostupe. Do roku 2030 majú byť dokončené prvé úseky vysokorýchlostných tratí, s čím je spojená aj výstavba nových terminálov. Okrem toho sa však v Českej republike investuje aj do rekonštrukcií starších staníc. Novej podoby sa dočká nielen Praha či Brno, ale po novom aj stanica v Plzni.

Rekonštrukcia objektu a jeho okolia je už približne v jednej tretine. Ako hovorí generálny riaditeľ Správy železnic Jiří Svoboda, „funkčná moderná stanica je obrovská príležitosť pre rozvoj celého mesta.” Celkový proces rekonštrukcie je rozdelený na 16 etáp a bude stáť približne 670 miliónov českých korún (viac ako 27 miliónov eur). Ukončenie stavebných prác sa odhaduje na koniec roka 2023.

Budova hlavnej stanice v Plzni je zaujímavým historickým objektom, ktorý bol postavený v roku 1908 v eklektickom slohu, kombinujúcom prvky renesancie a secesie. Pamiatkovo chránená je nielen samotná budova, ale aj terasy, kamenné steny a celý priestor pred budovou. Výnimočnosť spočíva aj v jej umiestnení. Na rozdiel od väčšiny obdobných stavieb v našich končinách, plzenská stanica stojí uprostred koľají, nie na ich okraji.

V rámci rekonštrukcie, ktorá začala v máji minulého roka, sa bude dopĺňať chýbajúca bohatá výzdoba zastrešenia kupoly, meniť sa budú podlahy, omietky, rozvody, elektrina aj vzduchotechnika. Jednou z hlavných myšlienok návrhu je aj prepojenie stanice s mestom a tiež oživenie doposiaľ nevyužívaných priestorov v jeho okolí. V časti za hlavnou budovou tak vznikne reštaurácia s letnou terasou, kde si cestujúci budú môcť vychutnať večeru s výhľadom na prichádzajúce a odchádzajúce vlaky. 

Galéria

  • Zdroj: A8000
  • Zdroj: A8000
  • Zdroj: A8000
  • Zdroj: A8000
  • Zdroj: A8000

Okrem stavebných úprav, prejde významnou zmenou aj interiér. Za návrhom jeho novej podoby stojí architektonický ateliér A8000, ktorý má na svojom konte už niekoľko návrhov dopravných stavieb. Medzi ne patrí napríklad revitalizácia autobusovej a vlakovej stanice v Českých Budějoviciach či Chebe a podieľajú sa tiež na novej podobe brnenskej železničnej stanice. 

Rekonštrukcia by podľa architektov aj samotnej Správy železnic mala vrátiť stanici architektonickú kvalitu a život do momentálne nevyužívaných priestorov. Architektonický ateliér, ktorý navrhol premenu historickej budovy, zvolil sebavedomý a zároveň rešpektujúci prístup k pôvodnej podobe budovy. Ako autori návrhu sami vravia, „historické časti stanice renovujeme s rešpektom a nové budujeme s použitím moderných materiálov, aby spolu nové a staré bolo vo vzájomnej harmónii. Práve takýto prístup je nám najbližší.” 

Hlavným zámerom architektov bolo sprehľadnenie celého priestoru a jeho vizuálne zjednotenie. Jeden zo základných krokov rekonštrukcie, ktorý prispeje k vytvoreniu jednotne pôsobiaceho objektu, je zmena farebnosti interiéru aj vonkajšej fasády. Vďaka používaniu šedých, bielych a krémových odtieňov sa tak budove vráti jej pôvodná noblesa. Nová dlažba v interiéri je navrhnutá ako replika pôvodnej historickej dlažby.

Najvýraznejšou zmenou v rámci funkčného riešenia prejde horná hala, ktorá vďaka rekonštrukcii získa nový charakter. V jej priestoroch vznikne obchodná pasáž, ktorá budúcim nájomcom poskytne 150 metrov štvorcových obchodnej plochy. Okrem toho prejdú výraznou zmenou aj pokladne na predaj lístkov a informačné centrum. V súčasnosti sú pokladne na viacerých miestach stanice, po rekonštrukcii budú všetky sústredené na jednom mieste. To sa pretaví do novej podoby výrazného čierneho pultu s minimalistickým dizajnom. „Vnútorný priestor stanice by mal byť pre cestujúcich po novom jednoznačne prehľadný a funkčný. Dnešná prevádzka staničnej budovy je totiž trochu nečitateľná," hovoria architekti z A8000.

Dôležitým krokom rekonštrukcie je aj návrh bezbariérového prístupu do všetkých toaliet a tiež nové orientačné systémy, ktoré uľahčia pohyb po stanici najmä zrakovo a sluchovo znevýhodneným občanom. 

Rekonštrukcia hlavnej stanice v Plzni pristupuje k pamiatkovo chránenému objektu s rešpektom, čo sa odrazí najmä na celkovom materiálovom riešení jej exteriérových, ale aj interiérových častí. Architekti rovnako kládli dôraz aj na funkčné riešenie celého priestoru a zjednodušenie trás cestujúcich. Nové pridané funkcie, napríklad obchodná pasáž či reštaurácia s výhľadom na koľaje, posúvajú ďalšiu železničnú stanicu v Českej republike na vyššiu úroveň. U nás zatiaľ obdobné objekty naďalej chátrajú, devastujú alebo sa rovno búrajú

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube