Author photoAdrian Gubčo 19.12.2022 13:00

Premena na cyklomesto bude pokračovať. Mesto pripravuje lepšiu cyklotrasu v Petržalke

Bratislava má ambíciu byť cyklomestom, v ktorom je používanie bicyklov pohodlnou alternatívou oproti automobilom. Pokrok bol v tomto smere v uplynulých rokoch len obmedzený, čoskoro sa však má zrýchliť. Najnovšie kvalitné úseky majú pribudnúť v Petržalke, ktorá má pre cyklodopravu ideálne podmienky.

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia

Po významných zámeroch v Ružinove alebo v Karlovej Vsi teraz občianske združenie Cyklokoalícia informuje o ďalšom projekte, ktoré má zlepšiť úroveň cyklodopravy. V severnej časti Petržalky, najväčšieho bratislavského sídliska, sa pripravuje realizácia časti cyklotrasy O4. Ide o okružnú (alebo tangenciálnu) cyklotrasu, ktorá bude v budúcosti, po plnej realizácii, prepájať radiálne úseky. O4 má na ľavom brehu prechádzať po Pionierskej, Jarošovej a Bajkalskej a cez Prístavný most sa dostane do Petržalky.

Mesto pripravilo štúdiu pokračovania trasy cez sídlisko, čím sa prepojí Prístavný most cez so Železničnou stanicou Petržalka. Prechádzať bude cez Májovú, Gettingovu, Polereckého a Haanovu ulicu na Námestie hraničiarov, čo je prvá etapa. Medzi Námestím hraničiarov a Rusovskou cestou už trasa vybudovaná je, za ňou bude pokračovať druhá etapa popri Rusovskej ceste smerom k úseku na tzv. Petržalskom korze.

Začiatok trasy je na križovatke cyklistickej lávky Prístavného mosta s hrádzou. Pribudne zjazdová rampa na Májovú ulicu v línii dnešného vyjazdeného chodníka. Na Májovej ulici budú vyznačené ochranné pruhy pre cyklistov až po Prístavný most, čo Cyklokoalícia označuje za primerané riešenie s ohľadom na nízku dopravnú záťaž. Na druhej, existuje aj alternatívne riešenie, aby sa nenarúšalo chránené územie Hrabiny. To predpokladá obnovu staršej cyklotrasy popri moste, následne Dolnozemskej ceste a popred Ekonomickú univerzitu až ku križovatke s Gettingovou.

Galéria

  • Zjazd z Prístavného mosta. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia
  • Vedenie na Májovej, ktoré sa pravdepodobne realizovať nebude. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia
  • Križovanie Dolnozemskej cesty. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia
  • Návrh Cyklokoalície na úpravu križovania Dolnozemskej cesty. Zdroj: Cyklokoalícia
  • vedenie popri Gettingovej. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia
  • Križovatka Mamateyovej a Gettingovej. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia
  • Úsek popri PumpParku. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia
  • Križovanie Haanovej. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia
  • Vyústenie Haanovej na Furdekovu. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia
  • vedenie popri zastávke MHD Starohájska. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia
  • Vyústenie cyklotrasy na Starohájsku. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / Cyklokoalícia
  • Križovatka Mamateyova Gettingova. Zdroj: Marek Zahradník, Cyklokoalícia

Križovanie Dolnozemskej cesty je navrhované bez vyznačenia priechodu. Cyklokoalícia však žiada kvalitnejšiu úpravu so svetelným riadením, ktorá by v silnejšej miere zohľadňovala potreby chodcov i cyklistov. Odtiaľto má pokračovať zmiešaná cestička pre chodcov a cyklistov po križovanie s Medveďovej (povrch bude zrekonštruovaný), kým od tejto križovatky bude vytvorená na mieste dnešného chodníka samostatná cestička pre cyklistov šírky 3 metre a vedľa nej bude vytvorený nový chodník široký 2,5 metra.

Výraznejšou prestavbou má prejsť križovatka Mamateyovej a Gettingovej. Vybudované majú byť priechody pre cyklistov na všetkých ramenách, čím sa zabezpečí prejazd nielen po trase O4, ale aj po skôr vytvorenej trase po Mamateyovej (v podobe ochranných pruhov). Od Polereckého po Haanovu povedie trasa po šesť metrov širokom chodníku, kde bude zmiešaných pohyb chodcov a cyklistov. Za PumpParkom Petržalka prejde trasa na druhú stranu Haanovej, vybudovaná tu bude nová cestička pre cyklistov so súbežným chodníkom. Popri škôlke až po Furdekovu má nasledovať zmiešaná cestička pre chodcov a cyklistov široká 3 metre.

Ako ďalej píše Cyklokoalícia, vjazd z Haanovej do Furdekovej bude cyklotrasa križovať novým vyvýšeným priechodom. V priestore autobusovej zastávky Starohájska bude chodník rozšírený, aby bolo na bicykli možné obísť prístrešok zo zadnej strany. Prvá etapa následne končí pred križovatkou so Starohájskou.

Práve tu vidí Cyklokoalícia najvážnejší nedostatok projektu. Tento už totiž nerieši samotné križovanie Starohájskej smerom na existujúcu cyklotrasu popri tejto ulici. Podľa aktivistov by bola vhodným riešením výraznejšia prestavba celej križovatky, zrušenie ostrovčekov a vysunutie nároží. Zreplikovať by sa tak mal redizajn križovatky, pripravovaný na Ružinovskej radiále, kde bude trasa prechádzať cez Tomášikovu ulicu.

Na druhej strane, Cykokoalícia pripúšťa, že súčasná štúdia, nadväzujúca na starší materiál z roku 2016, prichádza prakticky len so zlepšeniami. Cyklotrasa tak bude omnoho použiteľnejšia a bezpečnejšia. Otázkou ostáva už len jej realizácia. V súčasnosti prebieha dokončovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, čo sa týka oboch etáp. Následne musí mesto absolvovať ešte územné a stavebné konanie, ako aj obstarávanie zhotoviteľa stavby. V priebehu budúceho roka tak tento projekt ešte realitou určite nebude.

 

 

 

V každom prípade, zverejňovaných (Cyklokoalíciou) je čoraz viac projektov, ktoré ukazujú, že minimálne v tom, ako majú budúce cyklotrasy vyzerať, sa mesto výrazne zlepšilo. Novonavrhované úseky majú vysoký potenciál pritiahnuť nových užívateľov – nielen mladých, kondične dobre vybavených a odvážnych cyklistov, ale aj rizikovejšie skupiny, teda deti či seniorov. Veľkou zmenou by mali byť nové cyklodiaľnice, široké a bezpečné úseky, ktoré sa pripravujú v zmieňovanom Ružinove, ale aj v Petržalke.

Takúto funkciu by mala totiž spĺňať cyklotrasa, ktorá bude vedená popri rozostavanej električkovej trati v centrálnom koridore. Podľa starších informácií by mala byť vedená pokiaľ možno čo najpriamejšie a mohla by dosahovať šírku až štyri metre. To je dostatok pre to, aby bola použiteľná rýchlymi aj pomalšími cyklistami. Ostatné trasy budú fungovať ako „feedre“, teda úseky, ktoré budú „zvážať“ užívateľov k hlavnému cyklokoridoru. O4 má v tomto zmysle mimoriadny význam, keďže môže privádzať ľudí z Ovsišťa.

Petržalka má vo všeobecnosti excelentné predpoklady pre rozvoj cyklodopravy. Celá je rovinatá, jej rozvoľnená zástavba teoreticky vytvára priestor pre budovanie nových úsekov a veľká časť sídliska je relatívne blízko centra. Už dnes tu existujú použiteľné zárodky ucelenej siete (hrádza, Kopčianska, Petržalské korzo), vďaka ktorým majú obyvatelia mestskej časti skoro najlepšie podmienky pre cyklodopravu v Bratislave.

V rozvoji infraštruktúry treba pokračovať. Problémom Petržalky je, že pri doprave do centra mesta sa premávka napokon vždy zúži do lievikov v podobe mostov. Tie preto bývajú pravidelne zaťažené zápchami. Aspoň čiastočne by ich mohli odľahčiť intenzívnejšie využívané cyklotrasy, čo je navyše omnoho lacnejšia možnosť, ako uvoľňovať cesty oproti náročnejším investíciám do verejnej dopravy.

Podľa vedenia Bratislavy čakajú mesto ťažké časy, keďže súčasná spoločensko-ekonomická situácia si vyberá daň na financovaní samospráv. Hlavné mesto bude v najbližších rokoch disponovať zníženým rozpočtom, čo si vyžiada úpravy mnohých plánov na investície. V prípade cyklodopravy by ale mohlo byť rozumné dôraz na jej rozvoj zvýšiť – hodnota za peniaze by mohla byť omnoho vyššia, ako pri iných zámeroch.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube