Author photoAdrian Gubčo 20.12.2023 10:10

Kontroverzná cyklotrasa prežije. Hlavné mesto zachová nový úsek na nábreží, slová o kolapse sa nepotvrdili

Koniec leta priniesol v Bratislave jeden z najzásadnejších krokov v rozvoji cyklistickej infraštruktúry za posledné roky. Na Rázusovom a Vajanského nábreží boli zrušené vonkajšie pruhy v rámci miestnej širokej, štvorprúdovej komunikácie, a nahradené boli veľkorysými cyklopruhmi. Časť verejnosti tento krok privítala ako prvý zásadný príklad boja proti automobilizmu, časť motoristov sa naopak búri.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Široká cyklotrasa na nábreží Dunaja, ktorá bola najsilnejšou bratislavskou témou za posledné mesiace, sa zachová. Mesto ju neplánuje zrušiť. Skonštatoval to v utorok primátor Bratislavy Matúš Vallo. Považuje ju za dôležitú súčasť cyklistickej infraštruktúry, hoci priznal niektoré nedostatky. Avizuje zlepšenie dopravnej priepustnosti v okolí Šafárikovho námestia, kde vníma najväčší problém.

Cyklotrasu hodnotí primátor celkovo ako „dobré rozhodnutie, avšak zle načasované“. Iné by to podľa neho bolo, ak by ju otvorili v máji, nie až v septembri. „Hystéria“, ktorá sa pred voľbami okolo toho vyvolala, je podľa neho neprimeraná. Okrem zlého načasovania však priznal aj podcenenie komunikácie v tejto veci, Magistrát mal podľa neho o tom hovoriť viac. Význam cyklotrasy však obhajuje, odvoláva sa aj na zvýšenie počtu cyklistov v danom úseku za vhodného počasia.

„Vajanského nábrežie je príklad toho, kde hľadáme najlepší kompromis, najlepšie vyváženie rôznych druhov dopravy po meste,“ povedal Vallo s tým, že pri neustále rastúcom počte áut bude už len ťažšie hľadať balans medzi jednotlivými druhmi dopravy. V budúcom roku pripravuje Magistrát zároveň veľkú debatu o doprave.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Primátor opätovne pripomenul, že dopravné riešenie na Vajanského nábreží nie je „rýchlym rozhodnutím“ terajšieho vedenia Hlavného mesta. Argumentuje napríklad odporom občanov z roku 2014 voči rozšíreniu Vajanského nábrežia v úseku Štúrovho námestia či odporúčaniami o utlmení dopravy na nábreží z roku 2016 po participácii. Odvoláva sa tiež na architektonickú súťaž mestskej časti Staré Mesto v roku 2022, kde víťazný návrh odporúča znížiť počet jazdných pruhov na nábreží.

Tvrdenia o dopravnom kolapse sa podľa neho nepotvrdili, čakania sú, ako tvrdí, v priemere minimálne, najmä v smere od Mosta SNP na Šafárikovo námestie. Priznáva však problémy v okolí Šafárikovho námestia v smere k Mostu SNP, ktoré sa snažia vyriešiť, napríklad aj nastavovaním svetelnej signalizácie. Vodičov žiada o trpezlivosť i o to, aby na tranzit využívali mosty a Einsteinovu ulicu. Situácia na nej bude podľa neho ešte lepšia po spoplatnení tranzitnej dopravy i dobudovaní križovatky diaľnic D1 a D4.

Hlavné mesto taktiež avizuje zvýšenie viditeľnosti obrubníkov, ktoré budú mať nový reflexný náter. Vyriešiť by sa mal tiež problém so šírkou pruhov v krátkom úseku pred Slovenskou národnou galériou. Problém nastal po tom, ako bola výkresová dokumentácia síce v súlade s normami, projekt odsúhlasil aj krajský dopravný inšpektorát, avšak priestor bol fyzicky chybne zameraný. Vypracovaný bol preto opravený projekt organizácie dopravy, zrealizovaný bude za vhodných poveternostných podmienok. 

V čase spustenia nového úseku cyklotrasy Magistrát naznačoval, že by chcel v dohľadnej dobe s projektom pokračovať a predĺžiť cyklotrasu západným smerom, až k vyústeniu električkového tunela na Nábreží arm. gen. L. Svobodu. V tomto momente nie je známe, či a kedy sa táto úprava plánuje.

 

Aktuálne riešenie cyklotrasy na nábreží je kompromisom, ktorý umožňuje pohyb viacerým druhom dopravy. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Vývoj okolo novej cyklotrasy nie je prekvapivý. Bratislava je do veľkej miery autocentrické mesto, kde je podstatná časť obyvateľov od automobilov závislá ani nie tak z funkčného hľadiska, ako z mentálneho. Kompromisné dopravné riešenie, ku ktorému došlo na nábreží, vníma ako neprijateľný zásah do svojich práv, hoci nikde nie je (zatiaľ) uložené, že mesto nemôže viesť svoju autonómnu politiku, v ktorej reflektuje výsledky volieb.

Tie v slovenskej metropole jednoznačne ukázali, že podporu získalo to vedenie mesta, ktoré hovorilo o potrebe intenzívnejšieho rozvoja cyklodopravy. Bratislava sa však dostala do bodu, keď už nie je natoľko možné rozvíjať tento druh mobility len vo forme neinvazívnych zásahov do súčasných ciest. Ak sa majú v meste skutočne dramaticky zlepšiť podmienky pre cyklistov, budú potrebné radikálnejšie zásahy – vrátane redukcie pruhov aj na relatívne rušných cestách.

Ako ukázalo nábrežie, v skutočnosti to nie je veľký problém. Hoci viacerí kritici varovali pred katastrofálnou dopravnou situáciou, napokon nastalo presne to, čo sa bežne stáva v obdobných prípadoch v zahraničí aj v Bratislave – vodiči prispôsobili svoje trasy, takže o zápchach na nábreží nemožno hovoriť. Automobily sa presunuli na kapacitnejšie komunikácie, najmä spomínanú Einsteinovu ulicu.

Najväčším problémom by v súčasnosti a najbližšej budúcnosti bolo, keby začal Magistrát pod tlakom kritiky špekulovať a ustupovať od podobných projektov. Aktuálna cyklotrasa potrebuje pre svoju lepšiu funkčnosť kvalitné napojenie na zvyšok cyklistickej siete. Týka sa to nielen pokračovania smerom na západ, teoreticky až k Mostu Lanfranconi, ale aj na východ – smerom na Dostojevského rad a Karadžičovu.

Pokiaľ sa to nespraví, z celej nábrežnej cyklotrasy ostane do istej miery trpká pachuť. Kritika, že počet jej užívateľov je nízky, sa môže stať oprávnenou. Bratislava totiž potrebuje prepájať už existujúce úseky, aby získala celistvú cyklistickú sieť a prilákala na bicykel ľudí, ktorí sa dnes nemusia cítiť tak sebaisto – napríklad ženy, seniorov alebo deti. Práve zapojenie širokých skupín obyvateľstva má potenciál skutočne zmeniť dopravné návyky a následne zvýšiť používanosť koridorov aj v chladnejších mesiacoch. Ide o dobre odsledovanú prax z Holandska či Dánska, kde síce nezažívajú tak chladné dni, na druhej strane ale ide o veterné a daždivé krajiny, ktorých klimatické podmienky nie sú ideálne.

Vznik cyklotrasy na nábreží bol výrazným krokom nielen z dopravného hľadiska, ale aj silným gestom. Bratislava prvýkrát ukázala, že to s cyklodopravou, resp. alternatívnymi formami dopravy voči automobilom, myslí vážne. Nedostatky teraz musí využiť ako zdroj poučenia a zapracovať ho do budúcich projektov. Kľúčové však je pokračovanie v podobných realizáciách, kým mesto nezíska rozsiahlu a bezpečnú cyklistickú sieť.

 

Fotografie z 10.9.2023. 

(TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube