Author photoAdrian Gubčo 14.08.2023 11:35

Dobré správy pre Bratislavu. Mesto získa železničné spojenie s kľúčovým letiskom

Prítomnosť leteckého spojenia do celého sveta rozhoduje o konkurencieschopnosti miest. Bratislava má v tomto smere výhodu. V jej priamom susedstve sa nachádza významné medzinárodné letisko, ktoré takéto spojenie zabezpečuje. Jeho dostupnosť sa má navyše radikálne zlepšiť vďaka novej železničnej trati.

Stanica v Sarasdorfe. Zdroj: ÖBB/ZKPT ZT

Stanica v Sarasdorfe. Zdroj: ÖBB/ZKPT ZT

Hoci má Bratislava vlastné medzinárodné Letisko M. R. Štefánika, z celoeurópskeho pohľadu ide o menšie letisko lokálneho významu. Iná je situácia letiska v blízkom Schwechate, ktoré obsluhuje rakúsku metropolu Viedeň, ale zároveň aj množstvo cestujúcich zo Slovenska. Podľa dát spoločnosti Pelikán odtiaľto v roku 2019 odlietalo dokonca 60% všetkých slovenských leteckých cestujúcich, čo z neho v podstate robí najdôležitejšie bratislavské letisko.

Pre cestujúcich automobilom alebo autobusom je dostupnosť výborná, keďže Bratislavu s letiskom priamo spája rakúska diaľnica A6, spájajúca sa s diaľnicou A5. Z pohľadu ekologickejších či kapacitnejších spojení je ale súčasná dostupnosť slabá. Hlavné mesto Slovenska nemá priame železničné spojenie, čo je určitým nedostatkom z hľadiska napojenia metropoly na globálne siete.

Teraz sa ale zdá, že by sa to malo v nadchádzajúcich rokoch zmeniť. Ako informuje portál Zdopravy.cz, rakúske spolkové dráhy ÖBB potvrdili plány na vybudovanie juhovýchodnej spojky na viedenské letisko. Detaily boli predstavené v priebehu minulého mesiaca.

Nová trať o dĺžke 26 kilometrov sa za letiskom odpojí od existujúcej trate a medzi obcou Fischamend a runway zamieri na juhovýchod. V Sarasdorfe sa napojí na hlavnú trať do Maďarska. Z pohľadu Bratislavy je toto kľúčová informácia, keďže na túto trať sa napája aj úsek z Petržalky. Je tak celkom možné, že Bratislava bude mať priamu železničnú linku na jedno z najvýznamnejších letísk v strednej Európe.

ÖBB plánuje do projektu investovať 1,7 miliardy eur s cieľom zlepšenia obsluhy letiska regionálnymi aj diaľkovými vlakmi. V príprave je už od roku 2015 a aktuálne prebiehajú rokovania s obcami a mestami o presnej podobe trate. Realizácia sa predpokladá v rokoch 2026 až 2032.

 

Nové trate v blízkosti viedenského letiska. Zdroj: ÖBB/ZKPT ZT

 

V slovenskej metropole sa na toto obdobie plánuje komplexná modernizácia železničného uzla a doplnenie niekoľkých prestupných zastávok – tzv. TIOPov (terminálov integrovanej osobnej prepravy). V rovine úvah je vybudovanie železničnej stanice na Filiálke s možnosťou predĺženia trate až na Nivy, kde v posledných rokoch vzniká nové komerčné centrum Bratislavy. Takisto sa robia prvé kroky, smerujúce k rekonštrukcii Hlavnej stanice.

Letisko M. R. Štefánika ostane pravdepodobne zatiaľ bez železničného napojenia. Táto možnosť je skúmaná už niekoľko rokov, dosiaľ ale nebola potvrdená výhodnosť realizácie náročného stavebného riešenia. Keďže je letisko v tesnej blízkosti mestskej zástavby, je pomerne dobre napojené na linky verejnej dopravy. Za vhodnejšiu možnosť bola v minulosti považovaná električková trať v predĺžení Ružinovskej radiály.

V kontexte plánov rakúskej strany je otázne, či bude vôbec niekedy železničné napojenie potrebné. Keďže medzi Sarasdorfom a Bruckom an der Leitha by mala byť až štvorkoľajná trať, teoreticky bude možné zabezpečiť rýchlostné spojenie medzi Bratislavou a Schwechatom.

Na diskusiu tak bude skôr otázka, či by nedávalo zmysel prípadnú trať z Filiálky nebudovať po Nivy, ale až do Petržalky. Takýmto spôsobom bude možné napojiť na letisko aj centrum Bratislavy, ktoré sa v súčasnosti rozvíja okolo silnej severojužnej osi od Vinohradov cez downtown po Centrálnu rozvojovú os v Petržalke.

Pre globálne firmy, ktoré sa usídľujú v novobudovaných štvrtiach a developmentoch v rámci tejto osi, by sa tak otvorili nové možnosti a zlepšila dostupnosť ich sídiel. Netreba zabúdať ani na plány na vznik významných kongresových a kultúrnych centier na Trnavskom mýte či v Novom Lide, ktoré by taktiež ťažili z prepojenia.

Pre Bratislavu sa tak s rakúskym projektom otvára perspektíva výborného prepojenia na globálne trhy a toky ľudí, talentu či kapitálu. V tvrdom konkurenčnom boji, ktorý medzi sebou zvádzajú svetové mestá, to je dôležitý benefit. Otázkou ostáva, či sa ho slovenská metropola naučí rozpoznať a využiť.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube