Author photoSimona Schreinerová 27.12.2023 17:21

Nový zámer, staré problémy. Skladový areál pri letisku naráža na opakovaný odpor

Plochy v okolí letiska M.R. Štefánika sú zaujímavé najmä pre funkciu logistiky a skladov, prípadne retailu. Investor Stronci Invest SK s.r.o. ešte v roku 2021 predstavil zámer vybudovať logistické centrum, umiestnené na okraji štvrte Nová Vrakuňa. Po odpore časti verejnosti ho stiahol a tento rok predstavil upravený projekt. Námietky však pretrvávajú.

Zdroj: Atrios

Zdroj: Atrios

Logistické centrum na druhý pokus

Územie, v ktorom sa má zámer realizovať, je súčasťou nezastavaných plôch v dotyku s areálom Medzinárodného letiska M. R. Štefánika. Jeho význam pre nákladnú dopravu v posledných rokoch rastie. Aj to je jeden z dôvodov, prečo prichádza k rozvoju skladových a logistických objektov v jeho blízkom okolí. Impulzom k ďalšiemu rozvoju môže byť vznik diaľnice D4, čím sa v budúcnosti zabezpečí veľmi dobré spojenie s medzinárodnými koridormi, ale aj s niektorými časťami Bratislavy či jej zázemím.

Zámer Logistické centrum 4. kvadrant bol bližšie odhalený v roku 2021, keď prechádzal posudzovaním vplyvov na životné prostredie (EIA). Dokumentácia sa týkala iba prvej etapy projektu, v rámci ktorej mali vzniknúť skladové a administratívne priestory. Zámer riešil dva varianty navrhovanej činnosti - v prvom sa uvažovalo s výstavbou jednej haly, druhý navrhoval haly dve. Navrhovaný počet parkovacích miest bol 232, resp. 236. Developerom a architektom bol Atrios, pracujúci pre vyššie zmieneného investora.      

Zámer však narazil na masívny odpor verejnosti, ktorý sa opieral najmä o negatívny vplyv osobnej a nákladnej dopravy na priľahlých uliciach. Podľa pripomienok k zámeru bolo najväčším kameňom úrazu dopravné napojenie, vedúce okolo rodinných domov.

Doprava mala byť vedená na Majerskú ulicu s pokračovaním na Hlohovú a Leknovú s vybudovaním premostenia Malého Dunaja a zaústenia na Ráztočnú. Developer mal komunikácie zrekonštruovať tak, aby spĺňali technické parametre a normy, potrebné pre očakávané dopravné zaťaženie. Toto riešenie však u verejnosti absolútne neprešlo.

Nemohol ani argument, že ide len o dočasné riešenie, kým nepríde k realizácii preložky cesty druhej triedy II/572, tzv. obchvatu Vrakune. Navrhovateľ v októbri 2022 vzal zámer späť a tým sa ukončil proces EIA. Bolo viac-menej jasné, že developer to nevzdáva, ale potrebuje projekt upraviť tak, aby bol prijateľnejší aj pre odporcov.

V lete tohto roka prišiel druhý pokus a logistické centrum opäť prechádza posudzovaním EIA. Projekt prešiel iba menšími zmenami. Prišlo k zníženiu podlažnej plochy (z približne 32.000 m2 na 28.000 m2) a znížil sa aj počet parkovacích miest. Po novom je navrhovaných 208 stojísk pre oba predložené varianty, počet stojísk pre nákladné vozidlá je 24. Vo variante 1 je navrhnutá jedna hala, variant 2 uvažuje s dvoma halami. Celková rozloha haly, resp. hál je však takmer rovnaká.

Zásadnou zmenou v novom projekte bolo logicky dopravné napojenie. Logistické centrum sa napojí na novú miestnu obslužnú komunikáciu. Následne sa pripojí na plánované pokračovanie Galvaniho, teda preložku cesty II/572 popri Pharose, ktorá je napojením na D1 a D4. Doprava z logistického centra nebude ani dočasne vedená po vyťažených komunikáciách Hradská, Ráztočná a Vrakunská.

Podľa zámeru sa najskôr uvažuje s výstavbou polovičného profilu a po dosiahnutí dopravnej kapacity sa bude dať rozšíriť na plnohodnotnú štvorpruhovú cestu. Zdalo sa, že investor vyšiel v ústrety časti verejnosti, ktorej sa pôvodné dočasné napojenie nepozdávalo a zámer prejde posudzovaním celkom hladko. Lenže opak je pravdou.

 

Navrhované vedenie preložky cesty II/572. Zdroj: Atrios

 

Odpor verejnosti pretrváva

Na Okresný úrad v Bratislave opäť dorazili pripomienky. Kým dotknuté inštitúcie so zámerom súhlasili, aj keď s určitými podmienkami, časť verejnosti má na vec iný pohľad. Za neakceptovateľné považuje navrhované dopravné riešenie, ktoré má navýšiť intenzitu dopravy na Majerskej ulici. Navyše predložené dopravno-kapacitné posúdenie je považované za zavádzajúce. V stanoviskách verejnosti sa uvádza i to, že zámer má značne negatívne ovplyvniť život obyvateľov v okolí.

Investor argumentoval stanoviskom mestskej časti Vrakuňa, podľa ktorého zámer nebude zaťažovať súčasnú dopravnú situáciu na komunikáciách Vrakunská, Hradská, Majerská, Amarelková a Ráztočná ani dočasne. Navrhovaná preložka cesty nebude napojená na Majerskú. Navrhovateľ tiež upozorňuje na to, že development susedí s čistiarňou odpadových vôd a železničná trať prechádza približne 210 metrov od zástavby na Majerskej. Vzhľadom na to nemá logistické centrum predpoklady, aby samo o sebe negatívne ovplyvňovalo kvalitu života obyvateľov v okolí.

V stanoviskách občanov sa objavili aj iné požiadavky, ako vybudovanie protihlukovej steny pozdĺž príjazdovej komunikácie či dobudovanie kanalizačnej a vodovodnej prípojky na náklady investora pre ulicu Majerská – záhrady a k nej pridružené ulice.

Pre zámer bola spracovaná hluková štúdia, ktorá obsahuje návrh protihlukových opatrení. Budovanie kanalizačnej a vodovodnej prípojky však nijako nesúvisí s navrhovanými stavbami a navrhovateľ poukazuje na zákon o obecnom zriadení, podľa ktorého zabezpečuje verejnoprospešné služby obec. Pripojenie developmentu na verejnú kanalizáciu a vodovod nebude znamenať znemožnenie či obmedzenie pripojenia ďalších nehnuteľností.

Objavila sa i pripomienka, aby navrhovateľ vybudoval zastávky MHD a posilnil linky verenej dopravy. Ide však o ďalšiu z pripomienok, ktorá nie je v kompetencii stavebníka, navyše takéto požiadavky nevyplynuli ani zo stanoviska Hlavného mesta.

Predložené dopravno–kapacitné posúdenie sa nepozdáva spoločnosti PHAROS Development. Podľa developera 4. kvadrantu ale tieto upozornenia súvisia so zámerom lokality Pharos z minulosti a posúdením dopravného riešenia z roku 2013, ktoré je už neaktuálne. Nový investičný zámer Obchodná zóna GLP má počítať s polovičnými kapacitami dopravy ako zámer pôvodného vlastníka pozemkov - PHAROS Development. Logistické centrum 4. kvadrant však už počíta s aktuálnou situáciou.

Zdá sa že, ani druhý pokus o posúdenie zámeru neprejde celkom hladko. Pre niekoho je stále hlavným argumentom dopravné napojenie napriek eliminovaniu dopravy v okolí obytných domov. Časť verejnosti si našla iné pripomienky, ktoré budú proces komplikovať a spomaľovať. Mnohé z nich sú pritom nerelevantné.  

Okolie letiska je pre investorov podobných zámerov lákavé a podporu majú aj v Územnom pláne Hlavného mesta SR Bratislavy. Podľa neho by tu mali vznikať zmiešané územia obchodu a výrobných a nevýrobných služieb. Projekty sú brzdené obavami obyvateľov zo zhoršenia dopravy, ktoré sú neraz skrývané za nezmyselné požiadavky a pripomienky.

Preložka cesty II/572 by mohla vyťažené cesty aspoň čiastočne odbremeniť najmä od nákladnej dopravy a developer v tomto smere v podstate uznal, že sú námietky opodstatnené. Spravil tak ústretový krok, zatiaľ si však príliš nepomohol. Realizácia preložky je z pohľadu Vrakune zásadnou prioritou. Na ťahu teraz bude okresný úrad s vydaním rozhodnutia k posudzovaniu vplyvov na životné prostredie.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube