Author photoAdrian Gubčo 16.08.2019 13:00

Návrh ulice Mlynské nivy prechádza zmenami, bude priateľskejšia k chodcom aj cyklistom

Prestavba ulice Mlynské nivy patrí k najvýznamnejším aktuálnym dopravným projektom v Bratislave. Masívne úpravy súvisia s výstavbou projektu Stanica Nivy a štvrte Nové Nivy, pričom developer tvrdil, že vybuduje nový mestský bulvár. V skutočnosti tu však mala vzniknúť komunikácia s totálnou preferenciou automobilovej dopravy, čo sa teraz mení.

Zdroj: HB Reavis

Zdroj: HB Reavis

Tohto problému som sa opakovane dotkol (tutu a tu) s výhradou, že „bulvár“ bude viac pripomínať akúsi mestskú diaľnicu namiesto príťažlivej triedy so širokými chodníkmi, bezpečnými cyklotrasami, stromoradiami a aktívnym parterom. V zmysle pôvodného návrhu boli chodníky minimalizované, cyklotrasa vedená po vozovke s možnými kolíziami v priestore zastávok a počet jazdných pruhov pred križovatkami dosahoval miestami až číslo 11 (!).

Daný plán je výsledkom dopravného uvažovania, jednostranne presadzujúceho individuálnu automobilovú dopravu, ktoré plánovaniu na príslušných miestach (Magistrát) doteraz dominovalo. V tomto smere aj mesto Bratislava – teda stavebník ulice – predpísalo investorovi, spoločnosti HB Reavis, výstavbu ulice v danej podobe. Developer sa však zle navhnutý produkt snažil predať v žiarivom obale, čo sa nakoniec ukázalo ako chybné.  

Postupne sa totiž aj v Bratislave začína presadzovať nový prístup, ktorý kapacitu ulíc počíta podľa počtu ľudí a nie vozidiel, na základe čoho jasne vyplýva, že je zmysluplné podporovať pešiu a cyklistickú dopravu vo väčšej miere. Keďže Mlynské nivy sú ešte rozostavané, stále bolo možné do dizajnu ulice urobiť zmeny, ktoré ju výrazne skvalitnia.

 

Zdroj: HB Reavis

 

K týmto zmenám patrí rozšírenie chodníka na južnej strane ulice z 4,2 metrov na 5,5 a viac, zriadenie nového priechodu pre chodcov v križovatke Košická – Mlynské nivy – Svätoplukova, zriadenie segregovanej obojsmernej cyklotrasy na severnej strane ulice, zúženie jazdných pruhov z 3,25 metrov na 3 metre, úpravy vedenia cyklotrás na križovatkách tak, že bude možné ich ďalšie koncepčné pokračovanie a v neposlednom rade zväčšenie objemu zelene.

Mlynské nivy sa tak výrazne skvalitnia a hoci nebudú dokonalé (to už je v aktuálnom stave rozpracovanosti nereálne), budú oveľa bližšie k „bulváru“. Pripomínanie chýb aj z mojej strany očividne malo zmysel, vďaka týmto opatreniam bude bicyklovanie po ulici bezpečné, rýchlosť automobilov bude redukovaná, po chodníkoch sa budú môcť bez kolízii pohybovať väčšie skupiny ľudí. Zachované ostanú aj buspruhy s možnosťou realizácie električkovej trate v budúcnosti. Mlynské nivy budú kompletnou ulicou.

Určitou nevýhodou bude, že kvôli zmenám sa oneskorí odovzdanie ulice. Pôvodný plán spustiť prevádzku MHD už túto jeseň sa posúva výmenou za skvalitnenie dizajnu priestoru, keďže je potrebné novej koncepcii prispôsobiť aj projektovú dokumentáciu. Premávka verejnej dopravy sa tak spustí v rovnakom čase ako aj premávka IAD, teda približne na konci budúcoročných letných prázdnin. Približne v tomto čase sa očakáva aj otvorenie autobusovej stanice a Stanice Nivy.

Na druhej strane, ako konštatuje Magistrát, uzávierka ulice v konečnom dôsledku nespôsobila také problémy ako sa očakávalo, a aj náhradná obsluha verejnou dopravou sa ukazuje ako funkčná. Návrat verejnej dopravy na Mlynské nivy by tak v tejto fáze podľa stanoviska Hlavného mesta komfortu obyvateľov veľmi neprospel. Práce na ulici tak môžu najbližší rok nerušene pokračovať.

Zatiaľ nezodpovedanými otázkami zostáva riešenie Páričkovej, kde mala podľa starších informácií taktiež pribudnúť cyklotrasa, a križovatky Mlynských nív s Karadžičovou, čo je však odlišná stavba, kde ešte nie sú rokovania ukončené (resp. ich výsledky známe). S prihliadnutím na dosiahnuté zmeny je však optimizmus azda celkom na mieste a aj tieto stavby snáď prejdú pozitívnymi zmenami.

 

Zdroj: HB Reavis

 

Ukazuje sa, že tlačiť na zmeny ulice zo strany verejnosti, mesta, ale aj tejto stránky, malo zmysel. Developer sám hovorí o zlepšeniach ulice, napriek tomu, že doterajšia komunikácia pôsobila, že návrh Mlynských nív už nemohol byť lepší. Podľa všetkého išlo o marketingovú stratégiu, ktorá nemôže pripustiť chybu (aj keď – čo je zvláštne – nie priamo zavinenú), hoci nezmyselnosť pôvodného riešenia videla drvivá väčšina verejnosti.

Jedna z kľúčových ulíc bratislavského downtownu tak bude vytvárať podmienky pre rozvoj alternatívnych spôsobov dopravy, na čo sa musí nadviazať aj v budúcnosti. Podľa tvrdenia vedenia samosprávy mestskej časti Ružinov, developer HB Reavis teraz bude spracovávať vzorový rez Mlynskými nivami v úseku východne od Košickej v súvislosti s výstavbou Nového Apolla. Okrem toho, Hlavné mesto pripravuje analýzu rozvoja električkovej siete v novom centre mesta, čo sa taktiež podpíše na výzore ulíc v oblasti.

Ak budú tieto projekty poňaté dobre, Bratislava by mohla získať skutočné mestské bulváre a kvalitné ulice, ktoré sú najdôležitejšími verejnými priestranstvami mesta. Pri rozličných revitalizáciách sa tradične orientujeme na námestia a parky, pričom zabúdame, že práve ulice sú najviac využívanými mestskými priestormi. Ich zmena je kľúčom k lepšiemu mestu, o to viac v jeho novej centrálnej časti.

Mlynské nivy tak musia byť mementom, čo môže hroziť, ak sa neprihliada na potreby všetkých skupín a ako náročné je robiť zmeny, keď sa na rozumný dizajn nemyslí od začiatku. Úpravy budú nepochybne znamenať aj nové a zbytočné náklady, ktorým sa dalo predísť. Varovania boli prítomné – stačilo sa nimi len riadiť.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: HB Reavis
  • Zdroj: HB Reavis
  • Zdroj: HB Reavis

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube