Author photoAdrian Gubčo 08.08.2019 14:15

Prestavba Mlynských nív postupuje, ulica čoraz viac viac pripomína diaľnicu

Prestavba časti ulice Mlynské nivy je v súčasnosti jeden z tých projektov, ktoré život v Bratislave ovplyvňujú najviac. Súvisiace dopravné obmedzenia trvajú už takmer pol roka a pravdepodobne aj podobnú dobu ešte trvať budú. Výmenou za to mala metropola dostať nový atraktívny bulvár, s postupom prác sa však táto predstava vzďaľuje.

Návestidlo diaľničného typu priamo v centre mesta

Návestidlo diaľničného typu priamo v centre mesta

Prestavba Mlynských nív súvisí s výstavbou Stanice Nivy, mimoriadne masívneho developmentu, ktorý si vyžaduje veľké zásahy do okolitých komunikácii. Developer HB Reavis, ktorý projekt realizuje, tu potrebuje vybudovať vjazd do podzemných garáží nového nákupného centra, ale aj súvisiacich administratívnych komplexov po oboch stranách ulice. Prístup bude zabezpečený podzemným kruhovým objazdom.

Keďže sa však má aj zvýšiť dopravná záťaž, developer dostal povinnosť zvýšiť priepustnosť križovatiek a rozšíriť samotnú ulicu tak, aby nové autá pojala. Súčasťou investície je vznik buspruhov, cyklistických pruhov, rekonštrukcia chodníkov a zriadenie nových prechodov pre chodcov. HB Reavis tvrdí, že takýmto spôsobom vznikne moderný a reprezentatívny bulvár.

Ako som však naznačil už dávnejšie, to, čo v lokalite vzniká, zatiaľ bulvár skutočne nepripomína. Šírkou cesty, minimalizáciou peších koridorov či absenciou stromoradí, nehovoriac o riešení cyklodopravy, sa táto časť Mlynských nív bude ponášať skôr na akúsi vnútromestskú diaľnicu, ktorá bude vyzerať ako obrovské okružné cesty v Moskve alebo zaťažené dopravné tepny v Londýne. V každom prípade nepôjde o príjemnú mestskú triedu, ako sa snaží developer presvedčiť verejnosť.

HB Reavis upozorňuje, že zdanie klame a je potrebné si počkať na hotový výsledok. Obrovské dimenzie ulice opticky zmenšujú už dokončený chodník na južnej strane Mlynských nív a vo výsledku tu bude oveľa viac zelene ako predtým, rovnako ako budú zlepšené podmienky pre cyklistov, keďže predtým sa tu cyklotrasa nenachádzala vôbec. Táto argumentácia však podľa môjho názoru neobstojí, navyše, dokončenie prestavby ulice sa javí ako čoraz vzdialenejšie.

Pôvodne sa avizovalo, že prvé obmedzenia by sa mali uvoľniť už na konci augusta, teda pred začiatkom školského roka, a otvoriť vonkajšie pruhy – do pôvodného režimu by sa tak mala vrátiť verejná doprava. Kým v prípade južnej strany ulice sa splnenie tohto cieľa zdá ako reálne, iná je situácia pri severnej strane. O stanovisko som preto požiadal samotný HB Reavis.

 

Výstavba rampy vedúcej do podzemnej garáže a ku kruhhovému objazdu

 

„Aktuálne sa projektu rekonštrukcie lokality Mlynských nív venuje pracovná skupina zložená zo zástupcov mesta, KDI, developera a ostatných odborníkov. Výsledkom týchto stretnutí bude aj spresnenie termínov,“ vyjadrila sa Martina Jamrichová, Country Marketing & PR Manager HB Reavis Slovakia. Toto vyjadrenie naznačuje, že nie je vylúčená možnosť omeškania.

Podľa všetkého to môže mať dôvod v zmenách projektu, keďže, ako dodáva M. Jamrichová, zo stretnutí môže prípadne vyplynúť „niekoľko vylepšení v projekte, o ktorých budeme informovať po sfinalizovaní záverov ešte stále prebiehajúcich rokovaní."

O aké zmeny ide, nie je známe. Zo strany cyklistickej komunity bolo vytýkané najmä riešenie vedenia cyklotrasy po vozovke v priestore zastávok, čo umožňuje vznik kolíznych situácií, namiesto po chodníku, kde však podľa developera hrozia kolízie s chodcami. Ďalším problémom je riešenie križovatky Mlynské nivy – Karadžičova, ktoré komplikuje priame pešie aj cylkistické väzby. Za problematickú osobne považujem aj šírku chodníkov najmä na južnej strane ulice, spoločne s absenciou stromoradí, tu je však už zmena vzhľadom na stav výstavby nereálna.

Tak ako v prípade Mlynských nív, termíny sa posunuli aj v prípade Páričkovej ulice, ktorá by mala byť kompletne rekonštruovaná. Tu však Hlavné mesto opäť vytklo riešenie cyklodopravy, pričom nový projekt sa ešte rieši. Známa nie je ani budúcnosť priestoru medzi budúcou Stanicou Nivy a výškovou centrálou VÚB Banky, kde je dnes parkovisko. Pozemky pod ním však patria Hlavnému mestu a v kontexte vzniku nových obrovských parkovacích kapacít v oblasti je jeho existencia nezmyselná. Ideálne by tu bolo zriadiť verejný priestor – piazzu so zeleňou a voľným sedením.

Ako bude ulica a celé okolie Stanice Nivy vyzerať vo finále, by sme sa mali dozvedieť v horizonte niekoľkých týždňov, sľubuje Peter Bubla, hovorca Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy. „Predpokladáme, že detailnejšie budeme vedieť informovať už čoskoro (horizont najbližších 2 týždňov).“

 

 

Mlynské nivy v každom prípade získajú novú podobu, ktorá bude napriek drobným úpravám k lepšiemu, ktoré sa snáď v dohľadnej dobre predstavia a zrealizujú, na nízkej úrovni. Developer investuje do úpravy infraštruktúry v oblasti 24 miliónov eur, čo rozhodne nie je malá suma. O to tragickejšie je, že tieto prostriedky sú investované zle.

Ak totiž existuje reálny záujem o vysokú kvalitu verejného priestoru ulice, bude potrebné ju opätovne prestavať, pričom prestavba bude pravdepodobne stáť milióny eur – tie však už najpravdepodobnejšie nebude platiť HB Reavis, ale mesto a jeho obyvatelia. Ide o dedičstvo dopravného plánovania v nedávnej minulosti, ktoré jednostranne preferovalo individuálnu automobilovú dopravu, čím prispelo k zohaveniu Bratislavy.

Možnou šancou pre zlepšenie uličného priestoru je predpokladané rozširovanie električkovej siete do oblasti nového downtownu. Hlavné mesto totiž nepočíta len s určitou formou trate po Košickej ulici, ale súbežne preveruje aj možnosti vedenia strate po Mlynských nivách smerom do východných častí mesta. „Posudzujeme riešenie dopravy v oblasti Mlynských Nív. Je to v rámci posudzovania električky na Košickej ulici. Očakávame, že rozhodnutie by mohlo padnúť v priebehu niekoľkých mesiacov, na jeseň,“ potvrdzuje Peter Bubla.

Ak k výstavbe trate v tejto oblasti skutočne dojde, celá ulica musí byť dôkladne preverená, nielen čo sa týka kapacít automobilovej dopravy, ale aj ľudských kapacít – koľko ľudí sa tadiaľto dokáže prepraviť inými módmi dopravy, napríklad peši, na bicykli či v MHD – a ako tomu prispôsobiť uličný priestor. Paradoxne, celkovú kapacitu ulice to môže zvýšiť. 

Bulvár na Mlynských nivách je tak ešte otázkou minimálne budúceho desaťročia. Do tej doby si budeme musieť v novom centre mesta zvyknúť na prítomnosť nepríjemnej mestskej diaľnice, ktorá bude ľudí od pohybu skôr odrádzať ako priťahovať.

 

Fotografie z 3.8.2019. 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Ulica Mlynské nivy aktuálne
  • Návestidlo diaľničného typu v centre mesta
  • Výstavba prístupovej rampy do garáží
  • Vstup do podzemnej garáže Stanice Nivy
  • Rekonštrukcia križovatky Mlynské nivy - Karadžičova. Pozitívom je využitie cementobetónového povrchu
  • Rekonštrukcia križovatky Mlynské nivy - Karadžičova. Pozitívom je využitie cementobetónového povrchu
  • Zdroj: HB Reavis

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube