Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 21.01.2019 15:40

Bratislava sa pripravuje na obmedzenia v súvislosti s výstavbou dopravných projektov

Dopravu v Hlavnom meste čakajú v blízkej dobe výrazné dopravné obmedzenia, súvisiace s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ako aj s prestavbou ulice Mlynské nivy. Opatrenia, akými sa bude na vzniknutú kritickú situáciu reagovať, predstavilo dnes vedenie Bratislavy, mestskej časti Ružinov a Bratislavského samosprávneho kraja na tlačovej konferencii.

Article Big

Hlavné mesto prezentuje opatrenia v súvislosti s dopravnými projektami

Oba vyššie zmienené projekty sú v realizácii už nejakú dobu a vyžiadali si určité zmeny v organizácii dopravy, v tomto momente sa však dostávajú do fázy, kedy sú nutné masívne obmedzenia – v prípade rýchlostnej cesty R7 ide o prestavbu križovatky Prievoz, kde sa bude nová komunikácia križovať s diaľnicou D1, v prípade Mlynských nív ide o prestavbu ulice na „bulvár Mlynské nivy“. Obmedzenia sa spustia k 15. februáru.

Na križovatke Prievoz sa uzavrú zjazdy z Prístavného mosta smerom na Slovnaft a Prístavnú ulicu, na Mlynských nivách príde k úplnej uzávere. Predpokladá sa, že najviac sa zmeny dotknú východnej časti mesta, predovšetkým Gagarinovej a Landererovej ulice, silno sa odrazia aj na režime Páričkovej či Bajkalskej ulice. Silný nárast tlaku individuálnej automobilovej dopravy (IAD) si preto vyžiadal hľadanie efektívnejšieho riešenia, ktorým je podľa mesta mestská hromadná doprava (MHD).

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Ako kľúčové opatrenia preto Hlavné mesto v zastúpení primátora Matúša Valla predstavilo realizáciu obojstranných buspruhov (aj pre prímestskú dopravu) na Gagarinovej ulici, ktoré vzniknú pridaním jedného pruhu v smere do centra a nahradením jedného pruhu v smere z centra a vytvorenie obchádzkových trás pre MHD na Páričkovej ulici a IAD na Landererovej. V spolupráci s developerom prestavby Mlynských nív, HB Reavis, budú rezidenti môcť využívať parkovacie kapacity v blízkych administratívnych centrách.

Mesto založilo tieto opatrenia na dátach, podľa ktorých je hodinová kapacita jedného pruhu na Gagarinovej počas špičky 900 ľudí v automobiloch, ale pri MHD kapacita stúpa až na 4.700 ľudí. V dôsledku zriadenia buspruhu sa cesta MHD skráti z polhodiny počas špičky na približne 6 minút. Výsledkom tak môže byť paradoxná situácia, keď sa cestujúcim v MHD vďaka masívnym obmedzeniam v celom meste cesta oproti dnešku skráti.

 

Primátor Matúš Vallo (v strede), po jeho pravici starosta mestskej časti Ružinov Martin Chren

 

„Riešenie, ktoré som odprezentoval, je pomerne radikálne a jeho úspech alebo neúspech záleží na tom, ako sa k tomu postavíme,“ pripustil primátor. „Ak necháme autá doma a využijeme MHD, ktorá bude omnoho rýchlejšia, spoločne tieto najrozsiahlejšie dopravné obmedzenia v histórii Bratislavy zmiernime a spoločne zvládneme.“

Popri zriadení buspruhov a vytýčení obchádzok sa plánujú aj ďalšie opatrenia, ku ktorým patrí posilnenie liniek MHD, zriadenie záchytných parkovísk v mestskej časti Vrakuňa (pri Cintoríne Vrakuňa a na Baltskej, či intenzívny dohľad zo strany Polície, ktorá bude prísne sledovať dodržiavanie pravidiel cestnej premávky v prípade buspruhov. Okrem toho sa má na niektorých miestach zriadiť inteligentné riadenie svetelnej signalizácie či zrealizovať kratšie úseky buspruhov pred križovatkami. Všetky opatrenia majú byť doprevádzané informačnou kampaňou, ktorej súčasťou bude samostatná webstránka.

Hlavné mesto predpokladá, že uzávera Mlynských nív bude trvať približne rok, z toho polroka pre všetku dopravu, ďalší polrok bude ulica prístupná pre MHD. Práce na Prístavnom moste budú trvať približne dva roky, no s ohľadom na etapizáciu projektu by sa mal dopad na dopravu postupne znižovať.

Magistrát si od daných projektov po dokončení sľubuje zníženie záťaže v juhovýchodnej časti mesta, zníženie nehodovosti či estetizáciu Mlynských nív. Na druhej strane však pripúšťa, že dovtedy bude doprava v meste výrazne problematická a vyzýva obyvateľov na trpezlivosť.

 

Bulvár Mlynské nivy. Zdroj: HB Reavis

 

Treba otvorene pripustiť, že rozsah daných projektov a ich poloha v rámci bratislavského dopravného systému vyvolá enormný tlak na existujúce komunikácie, ktoré sú rokmi bez riešenia problémov čoraz viac zaťažené. V danej situácii je riešenie, ktoré maximálne prioritizuje MHD, správne. Akákoľvek iná varianta by viedla len k predlžujúcej sa agónii v oblasti dopravy v Bratislave.

Že to je tak, ukazuje koniec-koncov aj súčasná situácia. Tá je do veľkej miery dôsledkom nevôle obmedzovať IAD v minulosti, kedy sa rozhodovalo o uzávere Mlynských nív. Developer HB Reavis už začiatkom roku 2017 prezentoval záujem uzavrieť ulicu kompletne, čo by znamenalo, že v tomto čase by už bola ulica dokončená a problémy menej výrazné.

Ako sa ukazuje, všetko zlé je na niečo dobré, a hroziaci kolaps konečne podnietil mesto, ale aj všetkých aktérov, k reálnej podpore verejnej dopravy. Tá by však nemala trvať len počas plánovaných obmedzení. Pri podobných intervenciách v zahraničí sa ukazuje, že po určitej dobe sa doprava prispôsobí a cestujúci si na zmeny navyknú. Do budúcnosti to vytvára podmienky pre ponechanie niektorých opatrení – najmä zachovania buspruhov na Gagarinovej ulici.

Rok 2019 ešte prinesie určité významné obmedzenia v doprave, napríklad v súvislosti s modernizáciou Karloveskej radiály od leta. Reakcia mesta v prípade D4R7 a Mlynských nív však dáva určitú nádej, že sa pri plánovaní opatrení sa bude brať ohľad predovšetkým na verejnú dopravu – tak, ako sa patrí na vyspelé európske mesto.

Galéria

  • Tlačová konferencia na pôde Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislava
  • Primátor Matúš Vallo
  • Starosta Ružinova Martin Chren
  • Podpredsedkyňa Bratislavského samosprávneho kraja Alžbeta Ožvaldová
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Zdroj: Združenie Obchvat Nula
  • Zdroj: HB Reavis

Súvisiace články

Otvorenie Stanice Nivy sa opäť posúva

26.06.2020 11:24:00 Adrian Gubčo

Developer HB Reavis plánoval svoj vlajkový projekt, kombináciu autobusovej stanice a nákupného centra Stanica Nivy, dokončiť už v októbri 2020. Po vypuknutí pandémie koronavírusu COVID-19 sa však termín posunul na jar 2021 a na trhu sa začali šíriť špekulácie, že spoločnosť prechádza hlbokými zmenami. Developer teraz potvrdil, že sa termín otvorenia opäť odsúva.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube