Author photoSimona Schreinerová 09.11.2023 11:41

Moderné námestie namiesto nefunkčnej plochy. Pred známym nákupným centrom sa obnovuje verejný priestor

V mestskej časti Nové Mesto v súčasnosti vzniká staronový verejne prístupný priestor pre komunitné stretnutia a spoločenské podujatia. Na ploche pred nákupným centrom Vivo! sa obnovuje nástupná plocha, ktorá mala doteraz podobu z čias vzniku centra. Po novom bude lepšie zohľadňovať aktuálne požiadavky od verejného priestoru.

Zdroj: Vivo! Bratislava

Zdroj: Vivo! Bratislava

Nákupné centrum v blízkosti areálu Kuchajda na Vajnorskej ulici poznajú Bratislavčania ako prvé klasické nákupné centrum na Slovensku, pričom dlho nieslo názov Polus City Center. Od novembra 2019 sa komplex stal súčasťou siete a konceptu Vivo! a dnes je známe pod názvom Nákupné centrum Vivo! Bratislava. Za značkou stojí spoločnosť Immofinanz, ktorú však prebrala skupina CPI Property Group. 

Okrem nového názvu prešlo nákupné centrum v posledných rokoch výraznými úpravami. K vylepšenému dizajnu interiéru pribudli aj vnútorné hracie prvky pre deti. Podľa slov Denisy Kráľovej, center manager Vivo! Bratislava, nákupné centrum nie sú len obchody, služby alebo gastro. Dôležití sú najmä ľudia, ich potreby a komfort.

„Už od rekonštrukcie v roku 2019 sa orientujeme na budovanie komunity a spríjemnenie prostredia pre našich návštevníkov. Prebiehajúca rekonštrukcia námestia je prirodzeným pokračovaním tejto stratégie a má priniesť obyvateľom Nového Mesta miesto na stretávanie sa. Niekoľko rokov na tomto projekte pracovalo mnoho ľudí tak, aby sme vytvorili prostredie otvorenejšie a s väčším pokrytím prírodných prvkov,“ hovorí Kráľová.

Galéria

  • Zdroj: Vivo! Bratislava
  • Zdroj: Vivo! Bratislava
  • Zdroj: Vivo! Bratislava
  • Zdroj: Vivo! Bratislava
  • Priestor pred rekonštrukciou. Zdroj: Vivo! Bratislava

Námestie bude mať plochu 2.983 m2. Plánovaná rekonštrukcia prebieha už od septembra 2023 a ukončená bude do konca marca roku 2024. Najväčšou zmenou prejde fontána. Zmení sa aj jej umiestnenie v priestore námestia. Vytvorené bude nové detské ihrisko pre menšie aj väčšie deti. Ďalšou dôležitou zmenou na námestí prejde zeleň, ktorá podľa investora vytvorí príjemný tieň, potrebný najmä v horúcich mesiacoch. Pred obchodným centrom by sa malo vysadiť niekoľko druhov stromov. Chýbať nebudú ani lavičky a zóny na sedenie.

Námestie má byť odčlenené od hlavných komunikácií, vďaka čomu by malo byť trávenie času v tomto priestore príjemnejšie a pokojnejšie. Atraktívne členenie terénu a výškové rozdiely totiž zamedzia hluku a prachu z Vajnorskej ulice.

Rekonštrukciou námestia vznikne aj rozšírený priestor pre terasy kaviarní a reštaurácií v obchodnom centre. Do budúcnosti bude priestranstvo k dispozícii pre aktivity rôzneho druhu, ako sú trhy, street food, cvičenie, hudobné vystúpenia a ďalšie. Majiteľ centra chce takto zvýšiť jeho návštevnosť, ktorá je pod tlakom silnej konkurencie. 

Nákupné centrum Vivo! nepatrí k najväčším ani najnavštevovanejším centrám svojho druhu v Bratislave. Túto pozíciu prevzali iné, modernejšie komplexy, nachádzajúce sa v centre či v blízkosti diaľnic. Napriek tomu má pomerne dobrú polohu z pohľadu širšej okolitej štvrte. 

Priamo pri nákupnom komplexe sú zastávky mestskej hromadnej dopravy, vrátane električiek, neďaleko je Železničná stanica Nové Mesto aj zastávka prímestských autobusov. Dostupnosť je teda veľmi dobrá pre miestnych aj mimobratislavských obyvateľov. V dohľadnej dobe by sa mala popri Vajnorskej ulici realizovať cyklotrasa, čo naznačujú aj vizualizácie úpravy námestia. 

Centrum zároveň susedí s obľúbeným športovo-rekreačným areálom Kuchajda, ktorý môže najmä počas letnej sezóny privádzať časť zákazníkov. Areál ponúka relatívne široké možnosti pre trávenie voľného času. Je tu niekoľko ihrísk a športovísk, okolo vodnej plochy vídať aj bežcov. Nachádzajú sa tu viaceré gastroprevádzky a priebežne sa tu organizujú rôzne kultúrne podujatia, najmä počas leta.

Prirodzeným dôsledkom obľúbenosti je príliv nových lokálnych projektov a postupné zahusťovanie okolia. V kontraste s novými upravenými developmentami aj popularitou areálu je ale zreteľná zhoršená úroveň verejného priestoru. Mestská časť Nové Mesto si je podľa vlastných slov rezerv vedomá a potenciál na zlepšenie vidí v revitalizácii športovísk aj rozvoji gastro ponuky.

 

Námestie pred rekonštrukciou. Zdroj: Vivo! Bratislava

 

Kým rekreačnému areálu môže svitnúť na lepšie časy, nákupné centrá sa z dlhodobého hľadiska stávajú prežitkom - minimálne v západnej Európe. Po roku 1989 došlo k transformácii a prílevu nových obchodných príležitostí, ktoré boli predtým známe len z vyspelých kapitalistických krajín. Tradičné obchody, miestne večierky a obchodné domy Prior začali na prelome storočí postupne miznúť. Nahrádzali ich obchodné reťazce, supermarkety a neskôr nákupné centrá.

Bratislava sa s nákupnými centrami začala zoznamovať najmä v rokoch 2001 - 2002. Práve v tomto období vznikol aj vtedajší Polus City Center, teda dnešné Vivo!, Aupark v Petržalke a Avion v Ružinove. Po roku 2010 pribudli ďalšie veľké komplexy. Eurovea, Central, Bory Mall či Nivy patria k najvýznamnejším.

Bratislava dosahuje enormnú mieru komerčnej saturácie. Experti z poradenskej spoločnosti Cushman&Wakefield vyrátali, že pri populácii Bratislavského kraja na úrovni 724-tisíc obyvateľov dosahuje počet štvorcových metrov retailu na tisíc obyvateľov závratné číslo 831.

Nejde však o pozitívnu správu. Vo väčšine západoeurópskych miest predstavuje podiel nákupných centier na celkovom obchode maximálne 25%, v našich končinách je to až 50%. Mestský život sa tak skôr odohráva v uzavretom centre s obchodmi a službami miesto toho, aby sa primárne odohrával vo verejných priestoroch. V niektorých západoeurópskych mestách je nákupných centier málo a zrejme ich bude čoraz menej.

Mnohé (západné) samosprávy si uvedomili, aký zhubný vplyv majú na mestské prostredie. Preto vyvíjajú snahy, aby sa obrovské komplexy transformovali a nahradili vhodnejšími štruktúrami. Na Slovensku sa zatiaľ s takýmto prístupom príliš nepočíta, avšak zrejme príde moment, keď sa situácia zlomí a niektoré nákupné centrá zaniknú. Nákupné komplexy v danom počte a rozsahu sú škodlivé a verejnému priestoru mesta ubližujú. 

Prospešný by bol aj druhý krok v podobe hľadania nástrojov, ktoré by zabránili ich ďalšej expanzii a prispeli k transformácii. To ale zrejme hudbou budúcnosti. V súčasnej situácii je snaha priniesť verejný život na vylepšené námestie pred Vivo! pozitívnym momentom.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube