Author photoAdrian Gubčo 06.03.2024 17:17

Jeden krok dopredu, jeden dozadu. V uliciach Bratislavy sa objavili reklamné skruže, mesto ich považuje za potrebné

Viaceré významné miesta v celej Bratislave nedávno doplnili nové reklamné skruže. Mohutné valce, slúžiace na lepenie plagátov, pôsobili ako niečo, čo patrí do minulosti. V Hlavnom meste sa však osádzajú, pričom ich osadenie posvätilo zastupiteľstvo a ich podoba je výsledkom spolupráce reklamnej spoločnosti s Metropolitným inštitútom Bratislavy.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Pred niekoľkými dňami sa na frekventovanej zastávke Zochova, v susedstve Mostu SNP, na Námestí SNP, na Račianskom mýte, pred Obchodným domom Slimák, pri Dome kultúry Ovsište a na iných miestach objavili nové reklamné skruže. Ide o valce, na ktorých majú byť umiestňované informácie o kultúrnych podujatiach v meste. Celkovo ich je 17 a všetky sa vyznačujú unifikovaným dizajnom. Jeho autorom je Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB).

Majiteľom skruží je spoločnosť Rengl Slovensko s.r.o. z Banskej Bystrice. Firma v minulosti umiestnila vo verejnom priestore (bez vysporiadaného vzťahu k pozemkom) v rámci Bratislavy 37 skruží, v roku 2021 ich však v súčinnosti s Magistrátom odstránila. Z mesta ale nezmizli nadobro – súčasťou dohody bolo, že Hlavné mesto umožní ich opätovné osadenie, pokiaľ firma splní podmienky, kladené MIBom na ich dizajn aj osadenie do verejného priestoru.

Tak sa aj stalo. Na jeseň 2023 Mestské zastupiteľstvo schválilo návrh na schválenie prípadu hodného osobitného zreteľa, týkajúceho sa nájmu pozemkov v Bratislave – teda nájmu plôch pod budúcimi skružami. Cieľom malo byť vytvorenie „legálnych výlepových plôch pre kultúrne, spoločenské a športové akcie, na dobu neurčitú“.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Množstvo vonkajšej reklamy v Bratislave je obrovské. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Množstvo vonkajšej reklamy v Bratislave je obrovské. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

V dôvodovej správa mesto uvádza, že osadenie nových skruží prišlo v správny čas. „Odstránenie skruží prebiehalo počas obdobia pandémie, ktorého súčasťou bolo aj obmedzovanie verejných akcií,“ pripomína. „V priebehu roka 2022 s prichádzajúcim uvoľnením opatrení sme zaevidovali nárast nelegálneho vylepovania plagátov po rozvodných skriniach, lávkach, mostoch, budovách na rôzne kultúrne, spoločenské či športové akcie. Nelegálny výlep je dôsledkom odstránenia skruží počas pandémie, ktoré boli na vylepovanie určené.“

Osadenie nových plôch má v tomto smere priniesť zlepšenie. Navyše, mesto upozorňuje, že podoba skruží je výsledkom konzultácií s MIBom. Počas roka 2022 totiž prebiehali rokovania, v rámci ktorých boli vybraté miesta aj dizajn. „Informačné skruže sú prenosné, čo je výhoda pri rekonštrukciách/revitalizáciách dotknutých lokalít v budúcnosti. Na informačných skružiach sa budú vylepovať plagáty súvisiace čisto s kultúrnymi, spoločenskými alebo športovými akciami,“ dodáva Magistrát.

Mesto získa na nájomnom za všetkých 17 skruží 6.205 eur za rok. Podľa vlastného VZN (všeobecne záväzného nariadenia) totiž žiada za prenájom plôch na informovanie o kultúrnych podujatiach 1 euro za meter štvorcový denne. Keďže kolmý priemet plochy jednej skruže je taktiež jeden meter štvorcový, denne vyberie 17 eur.

Väčšina mestských oddelení aj mestských častí s osadením skruží súhlasila. Len jedna samospráva – Dúbravka – ich osadenie odmietla úplne, iné mali drobné výhrady k niekoľkým konkrétnym lokalitám, pričom prihliadali na plánované dopravné stavby. Keďže napokon sa s plánom mesta stotožnilo aj zastupiteľstvo (najmä poslanci a poslankyne za Team Bratislava), firme sa otvorila cesta pre osadenie nových skruží. Jeden plagát stojí 7 centov.

 

Mestu podľa Magistrátu chýbajú plochy pre propagáciu kultúrnych podujatí. Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA

 

Aktuálne vedenie Bratislavy sa profiluje ako bojovníci proti reklamnému smogu a za skvalitňovanie verejného priestoru. V tomto smere sa skutočne podarili mnohé úspechy a pokroky – z mesta zmizlo množstvo nelegálnej reklamy a schválené boli Zmeny a doplnky Územného plánu 07, ktoré priniesli zonáciu a reguláciu veľkých reklamných plôch. Výsledky sa už začínajú ukazovať, z mnohých frekventovaných lokalít miznú obrovské bilboardy.

O úspechoch hovorí aj Magistrát. „Mesto v priebehu posledných 5 rokov odstránilo 1.130 reklamných zariadení vrátane veľkých bilbordov a megabordov, ktoré hyzdili naše ulice a verejné priestranstvá,“ hovorí Peter Bubla z Oddelenia komunikácie a marketingu Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy. Pripomína však, že by to nešlo bez ochoty samotných majiteľov reklamných zariadení.

„Reguláciu reklamy v takomto objeme sa nám podarilo docieliť cez dohody s prevádzkovateľmi reklamných objektov, na základe ktorých sme dosiahli, že väčšiu časť svojich reklamných plôch odstránili a na menšiu časť podpísali riadne zmluvy a platia nájom,“ tvrdí Bubla. „Týmto spôsobom sa mesto vyhlo ďalším dlhoročným súdnym sporom o odstránenie reklamných stavieb na svojich pozemkoch, ktoré nikam neviedli a relatívne nízka vymožiteľnosť brzdila odpratanie reklamných stavieb z mestských pozemkov.“

Hovorca Bratislavy pripúšťa, že na danom princípe funguje aj spolupráca s Renglom. Dodáva však, že po výlepových plochách bol dopyt zo strany kultúrnej obce, žiadajúcej priestor pre nízkonákladové polepy pre kultúrne podujatia, ktoré si nevedia zabezpečiť inú alternatívu informovania.

Bubla upozorňuje, že na skružiach sa bude informovať výlučne o podujatiach. „Zároveň platí, že nájomca nie je oprávnený na tieto skruže umiestňovať inú komerčnú alebo predvolebnú reklamu. V prípade, že nájomca túto podmienku poruší a nevykoná nápravu, tak okrem zaplatenia zmluvnej pokuty môže mesto ako prenajímateľ od zmluvy odstúpiť,“ uzatvára.

Pozitívne sa k staronovým prvkom vo verejnom priestore Bratislavy stavia aj MIB. Potvrdzuje, že má záujem na odstraňovaní reklamného smogu. Ako ale tvrdí, „kvalitne spracovaná vizuálna komunikácia má potenciál zvyšovať kvalitu verejného priestoru a prispievať tak k pozitívnej atmosfére v meste“. Preto spracoval Princípy a štandardy vonkajšej reklamy, ktoré priamo odporúčajú reklamné valce na umiestňovanie informácií o kultúrnych akciách a podujatiach. Plochy pre propagáciu akcií totiž chýbajú.

Tézy manuálu ovplyvnili dizajn aktuálne osadených skruží. „Konkrétne má ísť o jednoduché valce v kovovom prevedení, s antracitovou povrchovou úpravou bez ornamentov, odsadené od zeme, čo tieto valce spĺňajú,“ popisuje Michaela Pavelková, hovorkyňa Metropolitného inštitútu Bratislavy. MIB teda nevidí dané skruže ako nevhodné.

 

Obrovské množstvo vonkajšej reklamy má začať postupne zanikať. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

V roku 2021 sa vedenie mesta pochválilo odstránením pôvodných reklamných skruží. Video z ich odinštalovania si pozrelo vyše 100-tisíc ľudí a viac ako tritisíc pridalo nadšené reakcie. Objavili sa aj ojedinelé komentáre, že išlo o priestory na prezentáciu podujatí, ktoré budú chýbať, bola ich ale absolútna menšina. Vo všeobecnosti sa zdalo, že Bratislava urobila viditeľný krok vpred v boji proti reklamnému smogu, ktorým je presýtená.

Ako sa ukazuje, nebolo to celkom tak. Skruže sa vracajú späť, len v modernizovanej a dnešným estetickým nárokom lepšie prispôsobenej podobe. Nič to nemení na fakte, že aj naďalej sú bariérou vo verejnom priestore, pôsobia rušivo, zaplavené sú neestetickými plagátmi a naostatok z nich mesto ani nemá veľa peňazí. Takéto masívne narúšanie priestranstiev za niečo vyše 6-tisíc eur je výsmech – aj keď je to v súlade s mestskými pravidlami a propagujú sa v princípe prospešné podujatia.

Dá sa pochopiť snahe o vyhnutie sa súdnym sporom, čo viedlo nevyhnutne k nutnosti dohodnúť sa na kompromise. V tomto prípade ním bolo osadenie nových stĺpov. Rétorika Magistrátu aj MIBu, ktoré to prezentujú ako víťazstvo, je však nevhodná. Vrhá tieň na doterajšie aktivity v oblasti regulácie reklamy.

Ide každopádne o dôkaz, že slovenskú metropolu čaká ešte dlhá cesta, kým sa zbaví enormného množstva reklamy na uliciach, námestiach, v parkoch, popri cestách aj v zeleni. Taktiež nemožno čakať, že bude výrazne kultivovanejšia. Nepodarilo sa to ani MIBu, ktorý ukázal, že ani jeho princípy a štandardy nie sú všeliekom pre kvalitnejší verejný priestor.

Všetko nasvedčuje tomu, že jediným skutočným riešením pre limitovanie vonkajšej reklamy je jej redukcia na zastávky verejnej dopravy, citylighty v podchodoch a niekoľko omnoho precíznejšie navrhnutých plôch, určených špeciálne pre plagáty, v kombinácii s omnoho tvrdším vymáhaním verejného poriadku. V opačnom prípade ostane Bratislava aj naďalej devastovaná.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube