Dva dni do začiatku premávky: Na trati v Petržalke finišujú práce, prvých cestujúcich privíta v provizórnom stave
Na predĺžení električkovej radiály v Petržalke finišujú práce pred jej uvedením do prevádzky. To je naplánované už na nedeľné ráno. Hlavné mesto ako stavebník však ešte stále neukončilo všetky aktivity, ktoré sa týkajú predovšetkým zabezpečenia dobrých prestupných väzieb, vybavenia zastávok alebo súvisiacich stavieb.
Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Výstavba predĺženia Petržalskej radiály začala v novembri 2021. Hlavné mesto vtedy tvrdilo, že projekt dokončí a prevádzku spustí ešte pred koncom roka 2023. Rozličné komplikácie, problémy a dopady širšej situácie však viedli k výraznému omeškaniu, ktoré sa napokon natiahlo na rok a pol. Ako sa ale ukazuje, ani to nestačilo na to, aby bola radiála odovzdaná v úplne dokončenom stave.
Aj napriek spusteniu prevádzky tak budú chýbať viaceré dôležité prvky. Najvýraznejším sú nedokončené rampy pri zastávke Južné mesto, takže nebude možné prestupovať medzi električkami a autobusmi na Panónskej ceste. Rampa nie je dokončená ani pri premostení Chorvátskeho ramena pri kostole sv. Rodiny. Taktiež chýba vybavenie zastávok, hoci prístrešky sa mali začať inštalovať už pred niekoľkými mesiacmi.
Dokončené nie je napriamenie Kutlíkovej, ktoré má byť podľa Magistrátu zhotovené v auguste. V tomto momente sa to javí ako odvážne tvrdenie. Dlhšiu dobu si na realizáciu počká štvorica peších mostov cez Chorvátske rameno, v prípade ktorých mesto priznalo, že nemá finančné prostriedky.
Dokončovacie práce na Rusovskej ceste. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Chýbajúce vybavenie zastávok na Jungmannovej. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Premostenie Chorvátskeho ramena pri kostole sv. Rodiny. Lávka vľavo je ešte stále uzavretá. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Nedokončená rampa pri vstupe na premostenie. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Stále nie sú dokončené všetky chodníky. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Zastávka Pajštúnska. Otvorená bude v provizórnom stave. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Napriamenie Kutlíkovej si na dokončenie ešte nejakú dobu počká. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Mestu sa podarilo zasypať rigoly popri trati a obnoviť Jantárovú cestu. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Najhoršie je na tom zastávka Južné mesto. Rampa (vľavo) je nedokončená, ukončené nie sú ani práce v obratisku či v hale dennej údržby. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Nová trať, dlhá 3,9 kilometrov, obsahuje sedem zastávok a štyri mosty. Vybudovaných bolo deväť križovatiek riadených dopravnou signalizáciou a šesť kilometrov dlhá segregovaná cyklotrasa s vysokou úrovňou. Vďaka preferencii pre električky na križovatkách sa užívatelia dostanú z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie za 12 minút, prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne.
Projekt je spoluhradený z eurofondov, aktuálne sa jeho cena odhaduje ja 113 miliónov eur. Popri električkovej trati mesto zrealizovalo aj obnovu Jantárovej cesty, ktorá mala dovtedy podobu provizórnej komunikácie. V minulosti sa totiž predpokladala jej prestavba na štvorprúdovú cestu po dokončení rýchlodráhy.
Fotografie z 25.7.2025. Pozrite si výstavbu trate vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.



















Komentáre