Author photoAdrian Gubčo 14.02.2024 18:15

Komplikácie nekončia. Príprava dlhoočakávanej garáže na Kollárovom námestí začína, vášne budí naďalej

Už takmer poldruha dekády je predmetom sporov zámer výstavby podzemnej garáže pod parkom na Kollárovom námestí. Po dlhom čakaní, pomalom povoľovaní, konfliktoch, úpravách a súdnych konaniach bolo pred niekoľkými týždňami konečne rozhodnuté o zelenej pre výstavbu. Ani to však nestačí, aby projekt naďalej neviedol k hádkam. Proti stojí najmä mestská časť Staré Mesto.  

Zdroj: Parking House a.s.

Zdroj: Parking House a.s.

Zámer vzniku garáží na Kollárovom námestí bol prvýkrát ohlásený už v roku 2009. Spoločnosť Parking House a.s. oznámila, že v spolupráci s Hlavným mestom vybuduje v hornej časti Kollárovho námestia parkovacie kapacity pre 296 automobilov. Súčasťou projektu bola okrem výstavby nových kapacít aj úprava povrchu. Malo ísť o reakciu na zanedbaný stav tohto frekventovaného staromestského námestia.

Okamžite po predstavení zámeru sa ozvali kritici, ktorí projektu vytýkali dočasný zánik zelene na povrchu. Okrem toho argumentovali, že náhradná výsadba, ktorá by vznikla po dokončení garáže, by nikdy kvalitou nenahradila pôvodnú, keďže by sa nemohla rovnať zeleni na rastlom teréne. Iným oponentom zámeru sa nepáčila predstava možného zvýšenia dopravnej záťaže v oblasti.

Spory sa vliekli počas nasledujúcich rokov a odrazili sa na pomalom povoľovaní. Investor sa zaviazal k viacerým ústupkom v prospech mesta, Magistrát s ním preto dohodol na podpísaní Memoranda o spolupráci. Jeho súčasťou bol okrem iného prísľub, že stromy na námestí nebudú vyrúbané, ale presadené na iné miesta, určené Hlavným mestom.

Galéria

  • Zdroj: Parking House a.s.
  • Zdroj: Parking House a.s.
  • Zdroj: Parking House a.s.
  • Zdroj: Parking House a.s.
  • Súčasný stav námestia. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zamýšľaná premena Kollárovho námestia. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Ani to ale neprinieslo zásadnú akceleráciu procesu. Stavebné povolenie, ktoré mestská časť k projektu vydala v roku 2021, získalo právoplatnosť až na konci roka 2023, keď o ňom rozhodol Okresný úrad. Riešiť pritom musel výhrady aktivistov, ktorí sa proti povoleniu odvolali. K najaktívnejším bojovníkom proti garáži patril dlhoročný aktivista a komunálny politik Matej Vagač. Na konci roka 2022 sa stal starostom mestskej časti Staré Mesto.

Developer na začiatku tohto roka potvrdil, že v krátkom čase chce začať s prípravnými prácami v podobe presádzania stromov. Prvým krokom malo byť arboristické ošetrenie stromov. K tomuto kroku teraz skutočne pristúpil – v priebehu včerajška na Kollárovom námestí začali pracovníci s odborným orezom, čo neušlo pozornosti okolia, vrátane mestskej časti. Okamžite sa objavili obavy, že sa stromy idú rúbať.

Potvrdil to na sociálnej sieti aj samotný Matej Vagač. „Dnes som musel zavolať políciu na Kollárovo námestie. Zostal som absolútne zhrozený, keď som zistil, že sa niekto bez vedomia našej MČ a akéhokoľvek súhlasného stanoviska orgánu ochrany prírody rozhodol orezať stromy v parku na Kollárovom námestí,“ píše. Keďže sa pracovníci podľa neho nevedeli preukázať oprávnením, práce boli pozastavené.

Vagač sa netají pokračujúcim odporom voči projektu, pričom ako poslednú zbraň chce využiť práve stromy – resp. absenciu výrubového povolenia. Mestská časť ako správca zelene musí navyše podľa neho súhlasiť s orezom, výrubom aj presadením. Starosta preto developera upozornil, že dané konanie považuje za zásah do majetku mestskej časti.

Samotný developer však oponuje. Ako sa v diskusii vyjadril Michal Maštena, zástupca spoločnosti Parking House, starosta podľa neho klame a zavádza. Vagača upozorňuje, že nešlo o výrub. Takisto pripomína, že firma mala súhlas Hlavného mesta, ktoré je vlastníkom pozemku, nájomnú zmluvu a všetky povolenia. „Podľa zákona je zeleň súčasťou pozemku ako hlavnej veci a dispozičné práva k hlavnej veci a jej súčastiam nie je možné oddeliť,“ argumentuje Maštena.

Starosta podľa neho konal protiprávne, keďže mestská časť nemá vzťah k pozemku, ktorý by ju oprávňoval k obmedzovaniu nakladania s priestorom. Vagač tak nemôže brániť orezu, výrubu ani presádzaniu. Navyše je Staré Mesto účastníkom konania, takže starosta má prekračovať právomoci.

Developer dodáva, že bránenie firme v realizácii činnosti nebude bez následkov. „Preto ste sa dnes postarali o ďalšiu vec, pre ktorú sa znova stretneme na súde,“ hovorí na margo konania starostu, ktorý zastavil orez. „Vy by ste si mohli uvedomiť, že každé Vaše nezákonné konanie (vrátane každého konania v postavení zaujatého orgánu) zakladá nároky na náhradu škody voči Starému Mestu.“ Ťažko povedať, či hrozba zabrala, orezy však v priebehu dneška pokračovali. Trvať majú dva až tri týždne, následne sa má pristúpiť k presádzaniu za použitia moderných mechanizmov. 

 

Garáž má otvoriť cestu k uvažovanej premene námestia. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Ide tak o ďalšiu kapitolu v čoraz dlhšom príbehu prípravy projektu garáže na Kollárovom námestí. Aktualizovaný zámer počíta so zriadením 265 parkovacích miest, pričom viacero stojísk má byť prispôsobených rodinám či ZŤP. K dispozícii budú elektronabíjačky a na povrchu sa zrealizuje revitalizácia verejného priestoru. Podľa investora tu má vzniknúť „komunitný informačný hub“. Autorom projektu je kancelária Expoline.

Projekt má zohľadňovať požiadavky Metropolitného inštitútu Bratislavy, ktoré sú navyše naviazané na uvažovanú prestavbu Kollárovho námestia. Jej súčasťou bude zmena dopravného režimu. Park na námestí sa priamo prepojí s pešou zónou na Obchodnej ulici. MHD bude premávať po východnej strane námestia (po Jánskej). Jej presunom a uvažovaným posunom električkovej zastávky Vysoká do priestoru pred Hurbanovými kasárňami vznikne pohodlnejší prestupný uzol.

Hlavné mesto zatiaľ nešpecifikovalo, kedy by sa chcelo na danú úpravu podujať, pre zvýšenie kvality verejného priestoru v Bratislave však ide o jeden z rozhodujúcich projektov. Kollárovo námestie leží na pomyselnej osi dôležitých priestranstiev medzi Hlavnou stanicou a historickým centrom prostredníctvom Námestia slobody a Obchodnej ulice. Zo všetkých priestranstiev na tejto línii je dnes „Kollárko“ azda najviac zdevastované.

Vo výstavbe novej garáže a nadväzujúcej úprave povrchu sa otvára cesta, ako masívne zlepšiť stav námestia a spraviť ho príjemnejšie pre chodcov, cyklistov či verejnú dopravu. Taktiež tým vzniká argument v prospech prísnejšej regulácie parkovania v okolí Kollárovho námestia. Viaceré susedné ulice – Živnostenská, Vysoká, Jozefská, Námestie slobody, časť Mariánskej či Radlinského – sú zaťažené prebujnenou statickou dopravou.

Najprv však treba predmetnú garáž postaviť. Ako sa ukazuje, nebude to úplne jednoduché. Hoci developer disponuje viacerými rozhodujúcimi povoleniami, starosta sa nevzdáva. Projekt tak bude „istý“ asi až v momente, keď sa dokončí a oficiálne sa v ňom spustí prevádzka.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube