Author photoAdrian Gubčo 09.04.2025 12:06

Tesný harmonogram kľúčovej dopravnej stavby: Mesto pokračuje v príprave električkovej trate pred SND, ohlasuje nový termín

Rozvoj bratislavského downtownu nabral v poslednom období na dynamike. V lokalite nového centra mesta sa aktuálne týči dvojciferný počet žeriavov a už čoskoro tu pribudnú stovky nových bytov a desiatky tisíc metrov štvorcových kancelárskych plôch. Na čo sa však naďalej čaká, je zlepšenie dopravnej infraštruktúry. Uvažovaná električková trať na Pribinovej a Košickej sa pomaly hýbe v príprave.

Zdroj: JTRE

Zdroj: JTRE

Bratislavský downtown sa mení na husto zastavanú i zaľudnenú časť mesta. Postupne sa tu realizujú a dokončujú veľké a ambiciózne projekty. Len za posledný rok bolo definitívne dokončené rozšírenie projektu Eurovea, štvrtá rezidenčná veža Sky Parku, Metropolis alebo tretia etapa Zwirnu. Popri nich vstúpili ďalšie zámery do realizácie, najmä Downtown Yards, Ganz House, naplno sa rozbehol Sky Park Tower, Chalupkova Offices a druhá etapa Zwirnu.

Napĺňa sa tak scenár, o ktorom sa verejne hovorí už niekoľko rokov. Nové centrum mesta sa postupne mení na lokalitu, ktorú bude každý deň navštevovať možno až šesťciferný počet ľudí. Či už pôjde o obyvateľov, pracujúcich alebo návštevníkov nákupných centier, autobusovej stanice či verejných priestorov, všetci sa potrebujú do tejto časti metropoly nejako dopraviť. Kapacitná koľajová doprava medzi možnosťami nie je.  

Už roky sa pritom hovorí o vzniku električkovej trate, ktorá by pretla významnú časť územia. V roku 2018 developer detailne predstavil zámer vetvy, ktorá by po Pribinovej a Košickej spojila Petržalskú s Ružinovskou radiálou. Obslúžila by sa tak dvojica nákupných centier, stanica aj niektoré z najmohutnejších projektov. V roku 2019 po analýze mesto potvrdilo, že ide o najvhodnejší variant vedenia trate v lokalite.

Galéria

  • Zdroj: JTRE
  • Zdroj: JTRE
  • Zdroj: JTRE
  • Zdroj: JTRE
  • Zdroj: JTRE
  • Situácia - časť Pribinova. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / EIA
  • Situácia - časť Košická. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR / EIA

Magistrát vtedy oznámil, že plánuje realizovať projekt výstavby električkovej trate v zmysle tohto trasovania. Nestretol sa však s univerzálnym prijatím. Najväčšiu kritiku vyvolal plán viesť električky popred budovu Slovenského národného divadla (SND). Podľa odporcov by ohrozil prevádzku divadla, narušil prácu umelcov a priebeh predstavení a trať by pretla verejný priestor, dnes fungujúci ako pešia zóna.

Ďalšie roky sa niesli v znamení tvrdých diskusií, nastali však aj určité míľniky. V októbri 2021 došlo k schváleniu Zmien a doplnkov Územného plánu 07, čím sa potvrdil súlad trate s verejným záujmom. V júni 2022 sa začalo posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA), teda povoľovací proces projektu. V tom istom čase bola zároveň potvrdená spolupráca mesta a JTRE na jeho príprave.

Mesto podpísalo s developerom memorandum, na základe došlo k dôležitým rozhodnutiam. Investor mal na vlastné náklady vypracovať zámer na rozšírenie električkovej trate o úsek Pribinova - Košická a bezodplatne ho spolu s dokumentáciou stavby pre proces posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA), pre územné rozhodnutie, pre stavebné povolenie a pre realizáciu stavby odovzdať Magistrátu.

Okrem toho sa zaviazal, že projekt podporí finančne. Na prípravu a realizáciu stavby plánoval prispieť sumou 7,9 milióna eur, alternatívne až do 10 miliónov eur. Ohlásil tiež poskytnutie jedného milióna eur na zabezpečenie zámeru a projektových dokumentácií. Na druhej strane, Bratislava mala na spolupráci participovať vydaním záväzného stanoviska k projektu stavby a zabezpečením pozemkov vo svojom vlastníctve.

Súčasťou memoranda boli aj určité termíny. Kľúčovou bola informácia, že pokiaľ sa s výstavbou trate nezačne do šiestich rokov od jeho zverejnenia, stráca platnosť. Stavať by sa tak malo začať najneskôr v júni 2028.

 

Kritickou otázkou je najmä vedenie trate popred SND. Zdroj: JTRE

 

V čase zverejnenia memoranda sa zdalo, že ide o bezpečnú časovú rezervu, nemusí to však tak byť. Projekt je totiž stále ešte len v úvodných fázach povoľovania. V zmysle hodnotenia Ministerstva životného prostredia napríklad nestačila pre zisk záverečného stanoviska tzv. malá EIA. Namiesto toho musel projekt prejsť plným posudzovaním, teda „veľkou EIA“.

Magistrát tvrdí, že v tomto smere nastali pokroky. „V projekte električkovej trate Pribinova - Košická sme ukončili správu o hodnotení EIA, ktorá bude v týchto dňoch odovzdaná na príslušný okresný úrad,“ hovorí Peter Bubla, hovorca Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy. Tento materiál však treba ešte posúdiť, čo zaberie určitú dobu, minimálne však niekoľko mesiacov. Následne bude potrebné zabezpečiť zvyšné povolenia.

Tu však mesto naráža na najväčší problém, ktorým bol nesúhlas SND, resp. Ministerstva kultúry SR (MK SR), s vedením trate popred budovu. Keďže ide o vlastníka pozemkov, tento postoj sa musel zmeniť. Napriek argumentácii mesta sa to dlho nedarilo. Zmena prišla až s aktuálnym vedením MK SR, ktoré pripustilo, že v prípade predloženia vhodného technického riešenia je ochotné svoj pohľad zmeniť.

Mesto tvrdí, že také má k dispozícii. „Zároveň bol vytvorený návrh technického riešenia prejazdu električky popred novú budovu Slovenského národného divadla, toto bude konzultované s vedením SND,“ potvrdzuje Bubla. Vedenie Bratislavy nepochybne očakáva, že SND a MK SR dajú na základe daného projektu zelenú odovzdaniu alebo zvereniu pozemkov v prospech trate. Pokračovať budú môcť ďalšie stupne povoľovania.

V iných častiach trate totiž už vážnejšie prekážky mesto nevidí. Týka sa to aj Košickej, kde sa pred časom hovorilo o určitom odpore k výrubu stromov v stredovom páse na ulici. „V oblasti Košickej ulice neevidujeme momentálne výrazné problémové body,“ konštatuje hovorca.

Na základe toho už existujú nové termíny realizácie stavby. „Výstavba v tejto časti je naplánovaná na roky 2027 až 2030,“ uzatvára Peter Bubla. Ak by sa to podarilo, ohrozená nebude spolupráca s developerom v zmysle memoranda. Je však namieste pripomenúť, že v roku 2019, keď mesto potvrdilo svoj záujem na vzniku trate, hovorilo o teoretickom spustení prevádzky už v roku 2024. Dokumentácia EIA zas hovorila o výstavbe v rokoch 2024-2026.

 

Nová trať má v centre vytvoriť koľajový okruh. Zdroj: JTRE

 

Navrhovaná dvojkoľajná trať s rozchodom 1.000 milimetrov medzi Šafárikovym námestím a zastávkou Saleziáni bude mať dĺžku 2,808 kilometra. S ohľadom na kritiku SND a MK SR mesto navyše navrhlo aj obchádzku divadla - tzv. prevádzkovú opciu - ktorá bude zahŕňať ďalších 480 metrov trate a využívaná bude počas kultúrnych podujatí na námestí.

Na trati je navrhovaných šesť zastávok (Nové SND, Eurovea, Prístavná, Košická, Dulovo námestie, Miletičova), časť z nich bude združená s inými druhmi verejnej dopravy. Prevádzková rýchlosť trate bude 50 kilometrov za hodinu s výnimkou úseku pred SND, kde bude s ohľadom na výsledky hlukovej štúdie znížená približne na 15 kilometrov za hodinu.

Trať bude riešená ako pevná jazdná dráha, na Pribinovej s dlažbou, na Košickej so zeleňou (pravdepodobne pôjde o rozchodníky) s výnimkou zastávok, kde bude betónový povrch. Zastávky budú mať dĺžku 66 metrov, šírku minimálne 1,7 metra, budú bezbariérové a pri čisto električkových zastávkach v takej výške, aby bol možný komfortný nástup do električky.

Električková trať a jej zastávky zásadne zmenia podobu viacerých priestranstiev, vrátane ulíc a námestí. Tieto získajú charakter mestských bulvárov (najmä Košická) a získajú kvalitnú dopravnú obsluhu. Projekt má priniesť aj rozsiahly rozvoj cyklodopravy.

Odhadované náklady na celý projekt sú približne 40 miliónov eur. Predpokladá sa, že financie nad rámec daru od JTRE budú pochádzať v prevažnej miere z eurofondov.

Pre rozvoj nového centra Bratislavy ide o mimoriadne dôležitý projekt. V čase výhľadového dokončenia v roku 2030 by sa mali vo výraznejšej miere rozostavať aj iné projekty, najmä Chalupkova od Penta Real Estate, Blok 5.1 od Alto Real Estate, Bottova Residence a centrála ZSE od Immocapu a teoreticky aj nové mrakodrapy od JTRE. V pláne je taktiež výstavba zámerov PortumIster Tower. Na trati na Košickej je závislá aj výhľadová radiála na ulici Mlynské nivy.

Bez kvalitnejšej a kapacitnej dopravnej obsluhy hrozí v území katastrofálny dopravný kolaps. Spoliehanie sa na automobily, autobusy a trolejbusy v štvrti, kde sa cez deň môže vyskytovať podľa odhadov mesta až 200-tisíc ľudí, sa rovná istému neúspechu. Pokrok v zámere tak prichádza v najvyšší čas.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube